Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Mitäköhän nyt taas.

Series X:ssä ei ole pelkästään teoriassa enemmän tehoja, sitä voi ihan suoraan verrata PS5:n tehoihin. Eikä Series X:ää voida verrata millään tavalla PS3/Cell-prosessoriin. Kysytään nyt,vaikka vastauksen tiedän: Mitä bottleneckkejä mielestäsi Series X:n pelinkehityksessä on?

Vaikka nyt koville ottaa se että omassa suosikkikonsolissa ei ole samaa tehomäärää kuin kilpailijan, niin pysy nyt edes tosiasioissa.
Series X on varmasti ihan yhtä paljon verrattavissa PS3 kuin PS5. Vai mitä olet mieltä? Jos luit viestit joihinka vastailin, verrattiin niissä PS3 ja PS5 keskenään mitkä olivat jo naurettavia väitteitä alun alkaenkin. Jännä ettet niihin viesteihin tarttunut vaan nyt minun viestiini sitten.

En tiedä mitä bottleneckejä Series X:ssä edelleen on, mutta kaiken kuullun perusteella niitä voi olettaa olevan yhä enemmän kuin PS5. Narratiivi kadulla ainakin tuntuu olevan sellainen. Yksikin dev kutsui tulevaa pleikkaria yhdeksi tärkeimmistä edistysaskeleista peliteollisuudessa 20 vuoteen juuri näiden pullonkaulojen poistamisen takia (ja toki SSD:n). Jos Series X:n suhteen on tehty samalla tarkkkuudella töitä eliminoidakseen nämä kaikki pullonkaulat, outoa ettei niistä enempää puhuta toisin kuin pleikkarin.

Niin onneksi minä olenkin se ainoa joka täällä viime aikoina on omaa konsoliaan pönkittänyt. Minä pystyn sentään antamaan kehujakin naapurin konsolille ja sen peleille enkä tykkäile täällä jokaisesta viestistä jossa "omaa konsoliani" kehutaan tai naapurin konsolia kritisoidaan. Nämä henkilö(t) varmaan tunnistaa itsensä.
 
Series X on varmasti ihan yhtä paljon verrattavissa PS3 kuin PS5. Vai mitä olet mieltä?

En tiedä mitä bottleneckejä Series X:ssä edelleen on, mutta kaiken kuullun perusteella niitä voi olettaa olevan yhä enemmän kuin PS5. Narratiivi kadulla ainakin tuntuu olevan sellainen.
Avaa nyt ihmeessä vähän enemmän? Tälläiset väitteet ovat sen verran kaukana omasta arkijärjestä, etten millään saa kiinni puheistasi? Varmaan sillä on PS5:ttä vertattu PS3, että se sisältää paljon erikoisratkaisuja, jotka pitää huomioda pelisuunnittelussa, että niistä olisi mitään iloa. Lähtökohtaisesti variable frequencies on miinus ja SSD on plussa, erikoistoimenpiteitä suunnittelussa kuitenkin vaaditaan noiden hyödyntämiseen.

Miksi vertaisit Series X:ää PS3:een? Hyvin outo ajatus?

Narratiivi kaduilla ja pullonkaulat, hohhoijaa. Oikeasti?
 
En tiedä mitä bottleneckejä Series X:ssä edelleen on, mutta kaiken kuullun perusteella niitä voi olettaa olevan yhä enemmän kuin PS5. Narratiivi kadulla ainakin tuntuu olevan sellainen. Yksikin dev kutsui kutsui tulevaa pleikkaria yhdeksi tärkeimmistä edistysaskeleista peliteollisuudessa 20 vuoteen juuri näiden pullonkaulojen poistamisen takia (ja toki SSD:n). Jos Series X:n suhteen on tehty samalla tarkkkuudella töitä eliminoidakseen nämä kaikki pullonkaulat, outoa ettei niistä enempää puhuta toisin kuin pleikkarin.
Miksi sitten kirjoitat että niitä bottleneckkejä on, jos et tiedä?

Oliko tämä yksi dev kenties Sonyn yksinoikeuspuolen studiolla töissä? Aluksi ainakin oli paljon kommenttia sieltä puolelta sosiaalisessa mediassa. Tottakai ne kertoo ihan PR:n takia ja vertaavat PS4:een, johon verratessa on pullonkauloja poistettu. Sinä jollain tavalla käännät nämä asiat,että vertailuna olisi aina Series X.

Yleisellä tasolla PS3 vs PS5-vertaus on varmasti esillä Sonyn SSD:n takia, se on selvästi eroava kilpailijan ratkaisusta(kuten Cell). Jonka takia yksinoikeuspelit luultavasti ainoat jotka ulosmittaa ominaisuuden.
 
Avaa nyt ihmeessä vähän enemmän? Tälläiset väitteet ovat sen verran kaukana omasta arkijärjestä, etten millään saa kiinni puheistasi? Varmaan sillä on PS5:ttä vertattu PS3, että se sisältää paljon erikoisratkaisuja, jotka pitää huomioda pelisuunnittelussa, että niistä olisi mitään iloa. Lähtökohtaisesti variable frequencies on miinus ja SSD on plussa, erikoistoimenpiteitä suunnittelussa kuitenkin vaaditaan noiden hyödyntämiseen.

Miksi vertaisit Series X:ää PS3:een? Hyvin outo ajatus?

Narratiivi kaduilla ja pullonkaulat, hohhoijaa. Oikeasti?
Minähän jo sanoin etten tiedä sen enempää. Perustan vain ajatukseni siihen mitä asiantuntijat puhuvat. Jos olet itse enemmän perillä niin pystytkö itse avaamaan mitä ovat nämä monet erikoisratkaisut mitä devien pitää huomioida PS5:llä? Miksi Cerny käytännössä koko infotilaisuutensa ajan selitti näiden pullonkaulojen eliminoimisesta jos niitä silti edelleen on vaikuttamassa devien toimintaan? Valehteliko hän siitä, että PS5:lle on helppo devien tehdä pelejä vaikka hän puheidensa mukaan tapasi satoja devejä kahden vuoden ajan keräten infoa konsolin suunnitteluun? Luulisi hänen tietävän paremmin kuin meidän konsolifin-kirjoittelijoiden.

Miksi sitten kirjoitat että niitä bottleneckkejä on, jos et tiedä?

Oliko tämä yksi dev kenties Sonyn yksinoikeuspuolen studiolla töissä? Aluksi ainakin oli paljon kommenttia sieltä puolelta sosiaalisessa mediassa. Tottakai ne kertoo ihan PR:n takia ja vertaavat PS4:een, johon verratessa on pullonkauloja poistettu. Sinä jollain tavalla käännät nämä asiat,että vertailuna olisi aina Series X.

Yleisellä tasolla PS3 vs PS5-vertaus on varmasti esillä Sonyn SSD:n takia, se on selvästi eroava kilpailijan ratkaisusta(kuten Cell). Jonka takia yksinoikeuspelit luultavasti ainoat jotka ulosmittaa ominaisuuden.
Pystytkö sinä sitten avaamaan missä määrin Series X:llä on näitä pullonkauloja eliminoitu jos niitä todellakin on eliminoitu? Itse ainakin perustan puheeni asiantuntijoiden puheeseen PS5:sta ja heidän mukaan PS5 on tehnyt erinomaista työtä tuolla saralla. Jos Series X:ssä olisi tehty samanlainen urakka, uskoisin siitä uutisoitavan ja puhuttavan enemmän.

Ja ei ollut mikään Sonyn leivissä oleva ihminen joka tuosta puhui vaan Ready at Dawnin founder.



Ja eikö se nyt ole vähän eri asia tarvitseeko devien ulosmitata kaikki SSD:stä sen sijaan, että kääntävät pelit vain pyörimään hyvin PS5:llä? Ei kai tuohon mitään SSD:n kanssa kikkailua tarvita. PS3:lla oli jo ihan yksinkertaisten 3rd party pelien kääntäminen vaikeaa ja aikaa vievää jonka takia monet pelit pyörivät huonommin kuin kilpailijan vaikka tehoja olikin teoriassa enemmän. Käsittääkseni deveillä ei pitäisi PS5 kanssa olla sen suurempia ongelmia kääntää peliä toimivaksi joka vastaa suorituskyvyltään sen TF-numeroita vaan lähinnä SSD-hyöty jää vain hyödyntämättä.
 
Jos Sony haluais tehdä devaajien elon helpoksi, siihen ei tarvita Cernyn pullakahveiua. Se directx 12 ultimate ehkä auttais enemmän. Mut ei, Sony haluaa oman graffuohjelmointirajapinnan. Eli Sonyn AMD GPU:lle hommat tehdään eri tavalla. Päällekkäistä duunia devaajille. Paallekkaista duunia devääjille...
 
@Noobeinstein, ihan oikeasti. Ei Series X:ssä ole mitään pullonkauloja. Se on kuin optimoitu tietokone mitä pelien kehitykseen tulee. Jos jotain, niin Microsoft on pyrkinyt tekemään pelien kehityksen mahdollisimman helpoksi asioiden kuten DirectX:n avulla. Microsoft tarjoaa softatalona todella hyvät työkalut Xboxinsa kanssa. Ei sille ole hankala kehittää pelejä. Nämä jutut on ihan huuhaata.

Se taas miksi "kaduilla puhutaan", että PS5:n kanssa voi alussa olla vähän opettelemista on nopea SSD jollaista ei aikaisemmin ole ollut ja toisistaan riippuvaiset kellotaajuudet prossussa ja näytönohjaimessa. Kehittäjien täytyy huomioida esim. se että jos haluat pyörittää näytönohjainta täysillä taajuuksilla, niin prossusta täytyy laskea taajuuksia. Tämäkin on sellainen kehityspolku, jota aikaisemmin ei ole niin jouduttu miettimään.

Jos tällä hetkellä menee lukemaan Gaffia, ResetEraa tai Twitteriä niin kannattaa ottaa monet tekstit suolan kanssa. Sonyn tilaisuuden jälkeen on tullut niin paljon ihan päätöntä infoa, kun jengi yrittää kääntää tehoeroa PS5:n hyväksi. Digital Foundryn kaveri on ResetErassa noihin päättömiin viesteihin jonkin verran vastaillut ja toinen DF eli Linneman sitten Twitterissä.
 
@Noobeinstein, ihan oikeasti. Ei Series X:ssä ole mitään pullonkauloja. Se on kuin optimoitu tietokone mitä pelien kehitykseen tulee. Jos jotain, niin Microsoft on pyrkinyt tekemään pelien kehityksen mahdollisimman helpoksi asioiden kuten DirectX:n avulla. Microsoft tarjoaa softatalona todella hyvät työkalut Xboxinsa kanssa. Ei sille ole hankala kehittää pelejä. Nämä jutut on ihan huuhaata.

Se taas miksi "kaduilla puhutaan", että PS5:n kanssa voi alussa olla vähän opettelemista on nopea SSD jollaista ei aikaisemmin ole ollut ja toisistaan riippuvaiset kellotaajuudet prossussa ja näytönohjaimessa. Kehittäjien täytyy huomioida esim. se että jos haluat pyörittää näytönohjainta täysillä taajuuksilla, niin prossusta täytyy laskea taajuuksia. Tämäkin on sellainen kehityspolku, jota aikaisemmin ei ole niin jouduttu miettimään.

Jos tällä hetkellä menee lukemaan Gaffia, ResetEraa tai Twitteriä niin kannattaa ottaa monet tekstit suolan kanssa. Sonyn tilaisuuden jälkeen on tullut niin paljon ihan päätöntä infoa, kun jengi yrittää kääntää tehoeroa PS5:n hyväksi. Digital Foundryn kaveri on ResetErassa noihin päättömiin viesteihin jonkin verran vastaillut ja toinen DF eli Linneman sitten Twitterissä.
Eikös myös PC:llä ole edelleen näitä pullonkauloja korjattavana? Eikö puheet PS5:n vallankumouksellisuudesta ole juuri sen takia tulleet, että se on ensimmäisenä pyrkinyt hävittämään käytännössä nämä kaikki pullonkaulat? Mielestäni ei pelkkä SSD aiheuttanut niitä hurraa-huutoja deveiltä?

Ja en mielestäni missään kohtaa ole sanonut, että Series X:llä olisi vaikea kehittää pelejä. Lähinnä sitä olen toistellut, että PS5:lle se voi olla vielä helpompaa.

Toki näin jälkeenpäin nostan käden virheen merkiksi ja myönnän, että oli alunperin hölmöä vastata hölmöön viestiin hölmöllä vastauksella jossa puhuin SeX ja PS3 samassa lauseessa. Pitää osata jättää vastaisuudessa tuollaiset viestit omaan arvoonsa.
 
Jos Sony haluais tehdä devaajien elon helpoksi, siihen ei tarvita Cernyn pullakahveiua. Se directx 12 ultimate ehkä auttais enemmän. Mut ei, Sony haluaa oman graffuohjelmointirajapinnan. Eli Sonyn AMD GPU:lle hommat tehdään eri tavalla. Päällekkäistä duunia devaajille. Paallekkaista duunia devääjille...
Ei se yleisesti noin mene, pääosin devaajat devaa pelimoottoreilla (Unreal jne) ja pelimoottoreiden kehittäjät taas joutuu sen tuen uusille ja muuttuneille jutuille tekemään niin DX12 kuin sonyn käyttämien rajapintojen kanssa. Molemmat jätit varmaan pitää huolen että heidän rajapinnat on hyvin tuettu pelimoottoreissa.
Jos aloittaa tyhjästä pelkän DX12:n kanssa niin sitten mutta tuskin kukaan iso devaaja rakentaa pelejä niin. Ja mistäs me tiedetään että Sonyn grafiikka rajapinnat ja kirjastojen toimivuudet olisi jotenkin huonoja?
 
Eikös myös PC:llä ole edelleen näitä pullonkauloja korjattavana? Eikö puheet PS5:n vallankumouksellisuudesta ole juuri sen takia tulleet, että se on ensimmäisenä pyrkinyt hävittämään käytännössä nämä kaikki pullonkaulat? Mielestäni ei pelkkä SSD aiheuttanut niitä hurraa-huutoja deveiltä?

Ja en mielestäni missään kohtaa ole sanonut, että Series X:llä olisi vaikea kehittää pelejä. Lähinnä sitä olen toistellut, että PS5:lle se voi olla vielä helpompaa.

Toki näin jälkeenpäin nostan käden virheen merkiksi ja myönnän, että oli alunperin hölmöä vastata hölmöön viestiin hölmöllä vastauksella jossa puhuin SeX ja PS3 samassa lauseessa. Pitää osata jättää vastaisuudessa tuollaiset viestit omaan arvoonsa.
Edelleenkään en näe mitään muuta pullonkaulaa kuin hitaamman SSD:n, joka tuskin on kovin paha pullonkaula sekään. Mitä muuta PS5 edes tekee eri tavalla? Siinä on vaihtelevat kellotaajuudet, jotka pikemminkin lisäävät työtä, kuin poistavat sitä. Siinä on ihan yhtä lailla saman sarjan prossu, saman sarjan näytönohjain ja saman sarjan muistit. Molemmat tarjoavat omia kehitystyökalujaan tuohon päälle, mutta väitätkö ihan oikeasti, että vain Sony on miettinyt miten pelejä saa niillä optimoitua parhaiten?

Sonyn narratiivi on pullonkaulojen poistossa ja nopeassa SSD:ssä ainakin osittain siksi että tehoissa jäädään. Jos muistelet vuotta 2013, niin ihan yhtä lailla Sonyn sanoma oli kaikkea sitä millä pystyttiin olemaan edellä kilpailijaa. Silloin ne oli Sonylle muun muassa tehot. Nyt tätä etua ei ole, joten se on sitten pullonkaulojen poisto kera nopean SSD:n.
 
Edelleenkään en näe mitään muuta pullonkaulaa kuin hitaamman SSD:n, joka tuskin on kovin paha pullonkaula sekään. Mitä muuta PS5 edes tekee eri tavalla? Siinä on vaihtelevat kellotaajuudet, jotka pikemminkin lisäävät työtä, kuin poistavat sitä. Siinä on ihan yhtä lailla saman sarjan prossu, saman sarjan näytönohjain ja saman sarjan muistit. Molemmat tarjoavat omia kehitystyökalujaan tuohon päälle, mutta väitätkö ihan oikeasti, että vain Sony on miettinyt miten pelejä saa niillä optimoitua parhaiten?

Sonyn narratiivi on pullonkaulojen poistossa ja nopeassa SSD:ssä ainakin osittain siksi että tehoissa jäädään. Jos muistelet vuotta 2013, niin ihan yhtä lailla Sonyn sanoma oli kaikkea sitä millä pystyttiin olemaan edellä kilpailijaa. Silloin ne oli Sonylle muun muassa tehot. Nyt tätä etua ei ole, joten se on sitten pullonkaulojen poisto kera nopean SSD:n.
eikös siellä emolevyssä voi olla mitä jänniä juttuja mistä me emme tiedä mutta devaajat tietää sekä gpu ohjemoinissa sekä sitten ihan käyttöjäjestelmässä mitkä ottaa edellä mainitut käyttöön?
 
kyllä kunhan vaan mainitsin ku täällä pädetään kumaltakin puolelta jo niin että tietäis molemmista kaiken ja toinen on jo tyyliin voittanut kaikessa toisen :D
Ei tiedetä kaikkea, mutta se mitä tiedetään näyttäytyy aika pitkälti Xboxin hyväksi. Lisäksi tässä pitää vähän yrittää taklata väärän informaation tulvaa.

Kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, Gaffi, Era ynnä muut ovat juuri tällä hetkellä sellaisia paikkoja, joissa puhutaan ihan mitä sattuu. Siellä yritetään kääntämällä kääntää jotain sellaiseksi mitä se ei ole. Sinällään harmi, että liian moni tarttuu näihin syötteihin.

Yksi facepalmin arvoinen oli se kun jengi jutteli noilla foorumeilla kuinka tehoero kääntyy PS5:n hyväksi kun sillä on oma audiosiru. Kun tämä kuulemma heidän mukaansa meinaa sitä että yli 2 tfloppia menee kokoajan audion prosessoimiseen Xboxilla. Microsoftin piti tämän jälkeen itse selventää, että ei kuule hätää, myös Xboxilla on erillinen audiosiru joka hoitaa tuon homman.
 
eikös siellä emolevyssä voi olla mitä jänniä juttuja mistä me emme tiedä mutta devaajat tietää sekä gpu ohjemoinissa sekä sitten ihan käyttöjäjestelmässä mitkä ottaa edellä mainitut käyttöön?
Tuollainen menee sinne Secret sauce -teoriaosastoon, joka oli edellissukupolven alkuvuosina kovasti muodissa. Eli jotkut halusivat uskoa Xbox Onessa olevan jotain "salaisia osasia", joilla tehoeroa voidaan kuroa kiinni. (SPOILER: Sellaisia ei ollut.)
 
Tuollainen menee sinne Secret sauce -teoriaosastoon, joka oli edellissukupolven alkuvuosina kovasti muodissa. Eli jotkut halusivat uskoa Xbox Onessa olevan jotain "salaisia osasia", joilla tehoeroa voidaan kuroa kiinni. (SPOILER: Sellaisia ei ollut.)

Olisko tämä kuuluisa ESRAM se minkä uskottiin hoitavan se?

 
Sonyn narratiivi on pullonkaulojen poistossa ja nopeassa SSD:ssä ainakin osittain siksi että tehoissa jäädään. Jos muistelet vuotta 2013, niin ihan yhtä lailla Sonyn sanoma oli kaikkea sitä millä pystyttiin olemaan edellä kilpailijaa. Silloin ne oli Sonylle muun muassa tehot. Nyt tätä etua ei ole, joten se on sitten pullonkaulojen poisto kera nopean SSD:n.

Nyt keskitytään koko ajan tehoihin, toki ymmärrettävästi. Narratiivi voi muuttua rajusti, kun hinta ym. on tiedossa. Nähdäkseni Sony ei ole edes aloittanut vielä mitään varsinaista vääntöä ilmatilan herruudesta, vaan Cernyn puheenvuoro oli tarkoitettu lähinnä tekniikasta kiinnostuneille ja haluttiin osoittaa että Ps5:kin yli 10 TFLOPsin pääsee.

Yksi kans mielenkiintoinen aspekti on julkaisuajankohta, kuten muistamme, viimeksi Xbox ei kyennyt yhtäaikaiseen julkaisuun globaalisti. Onko nytkin tulossa aikaisempi julkaisu kuin ps5:lla, mutta myös rajattu, se jää nähtäväksi. En yllättyisi vaikka ps5 julkaisu olisi vasta ensi vuonna.
 
Nyt keskitytään koko ajan tehoihin, toki ymmärrettävästi. Narratiivi voi muuttua rajusti, kun hinta ym. on tiedossa. Nähdäkseni Sony ei ole edes aloittanut vielä mitään varsinaista vääntöä ilmatilan herruudesta, vaan Cernyn puheenvuoro oli tarkoitettu lähinnä tekniikasta kiinnostuneille ja haluttiin osoittaa että Ps5:kin yli 10 TFLOPsin pääsee.

Yksi kans mielenkiintoinen aspekti on julkaisuajankohta, kuten muistamme, viimeksi Xbox ei kyennyt yhtäaikaiseen julkaisuun globaalisti. Onko nytkin tulossa aikaisempi julkaisu kuin ps5:lla, mutta myös rajattu, se jää nähtäväksi. En yllättyisi vaikka ps5 julkaisu olisi vasta ensi vuonna.

Tämä. Joko siellä on johto sokaistunut ja ylpistynyt (luulisi PS3:n emämokailun jälkeen, että on opittu...?) tai sitten Sonylla on sellainen paukku vielä hihassa, etteivät ole ollenkaan huolissaan boksista. Tosin jos tämä olisi keissi, niin miksi menivät edes Cernyn puheen julkaisemaan? Jos taas oli tuli perseen alla, niin miksi ihmeessä tämän sukupolven ykkönen tuollaisen mokan meni tekemään? Jos esim tiedettiin, että tehoissa tullaan ottamaan takkiin, niin miksi tähän ei vastattu pelimateriaalilla, joka hyödyntää SSD:tä tai ainakin vahvistetulla pelilistalla, joka olisi laittanut kaikille luun kurkkuun?

Saapi nähdä...
 
Ylös Bottom