Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Pelien suorituskyky laskee tai jopa jotkut pelit ei toimi kunnolla. Sen mitä lukenut internetistä ja Digital Foundry ainakin on näin sanonut useasti Xboxin kohdalla.

OK, itse en ole huomannut kuin parissa pelissä ongelmia ja nekin ovat juuri noita jatkuvasti verkkoyhteyttä vaativia tekeleitä. EA:n peleissä esim. on lähtenyt äänet, jos olen jättänyt yön yli sen päälle ja serveriyhteys on katennut.
 
Suurin uutinen meni aika monelta ohi, kuten multa. Directx 12 ultimate yhdistää Xbox ja PC-alustat. Eli PC ja XBOX pelit suunnitellaan samalla ohjelmointirajapinnalla. Kun se toimii Directx 12:lla, se toimii PC:llä ja XBOX series X:llä. Tarkoittaa ainakin, että MS on tehnyt pelintekijöiden elämän helpommaksi.

Kaikki PCn pelit olisivat siis yhteensopivia Xbox series X - konsolin kanssa. Salliiko MS sitten Steamin, epicin, yms kaupat? Saisihan se suljetun järjestelmän kautta varman provision valituilta kolmannen osapuolen myyjiltä. Katotaan ajan kanssa, oliko kristallipalloni oikeassa (ennustin siitä viime vuoden lopussa, että Steam tulisi xboxille ainakin jollakin tavalla.)
 
Päivällä oli Kontrollerin Discordissa keskustelua seuraavan sukupolven konsolien lisätallennustilaratkaisuista ja niiden hinnoista. Tähän asti olin itse ollut siinä käsityksessä, että PS5:n huippunopea vakio-SSD on suoraan emolevylle naitettu, ja sitä voi laajentaa M.2-patukalla, jolloin saisi esim. 825 Gt + 1 Tt. Kuitenkin kun kävin lueskelemassa Digital Foundryn artikkelin, siellä sanottiinkin käyttäjän voivan vaihtaa PS5:n suuremman kapasiteetin SSD:n.

The internal SSD can be replaced with a bigger hard drive with an off-the-shelf drive - meaning NVMe PC drives will work on your console.

Korostus lainauksessa on omani, mutta jos DF:n tieto pitää paikkansa, voi Sonyn ratkaisu osoittautua käytännössä aivan liian kalliiksi. Sillä jos se vakiotallennustila on jo kiinni siinä M.2-paikassa, ei lisää tilaa kannata nostaa vain yhteen teraan, vaan suoraan kahteen. Se kuitenkin pompsauttaa hintaa jo huomattavasti, ja tällä hetkellä edes 5000/4400 Mt/s -nopeuksiin kykenevä 2 teran Seagate FireCuda maksaa huimat 511,90 euroa. Vaikka hinnat eittämättä vuosien varrella tulevat laskemaan, putoavatko ne siltikään tarpeeksi alas?

Xbox Series X:n kohdalla homma on selkeämpi, sillä 1 teran SSD-kortti tulee konsolin sisäisen tallennustilan rinnalle, jolloin saadaan heti kaksi teratavua nopeaa SSD:tä käyttöön. Ja koska XSX:n käyttämä muistimötkylän nopeus on "vain" noin puolet PS5:n vaatimuksesta, on noita todennäköisesti halvempi valmistaa, ja siten ne ovat halvempia myös kuluttajille.

Toivon, että Digital Foundryn artikkelissa on vain väärinkäsitys, ja PS5:eenkin saa pultattua lisää tallennuskapasitettia nimenomaan sen 825 gigan lisäksi. Tosin onhan Sonylla esimerkkejä siitäkin, että vaikka laitteessa on ollut valmiiksi sisäistä tallennustilaa, se vaan jätetään tyystin käyttämättä, jos käyttäjä haluaa lisää tilaa. Eli Vitan uudemmassa mallissa on 1 giga, jota ei voi käyttää, jos käyttää Vitan muistikorttia, ja PS3:n halpismallissa on 12 gigan "SSD", jota ei hyödynnetä mitenkään, jos konsoliin laittaa oikean kiintolevyn.

Lähde: Eurogamer
 
Luulen tuon Eurogamerin kirjoituksen olevan ihan oikein. Siinä sisäisellä massamuistilla tarkoitetaan laajennusportin kautta liitettävää NVMe SSD -massamuistia. Erotuksena ulkoiseen USB 3.2 -portin kautta liitettävään. Omalla tietokoneellakin on emolevyllä kaksi M.2 NVMe -paikkaa.
 
Luulen tuon Eurogamerin kirjoituksen olevan ihan oikein. Siinä sisäisellä massamuistilla tarkoitetaan laajennusportin kautta liitettävää NVMe SSD -massamuistia. Erotuksena ulkoiseen USB 3.2 -portin kautta liitettävään. Omalla tietokoneellakin on emolevyllä kaksi M.2 NVMe -paikkaa.
Jos noin on, ennustan PS5:n nopean lisätilan hankkimisen jäävän erittäin harvojen herkuksi. Käytännössä kaikki muut saavat tyytyä siihen, että letkutetaan pelit hitaalle USB-levylle odottamaan sitä, että jotain tiettyä nimikettä oikeasti haluaa pelata.
 
Jos noin on, ennustan PS5:n nopean lisätilan hankkimisen jäävän erittäin harvojen herkuksi. Käytännössä kaikki muut saavat tyytyä siihen, että letkutetaan pelit hitaalle USB-levylle odottamaan sitä, että jotain tiettyä nimikettä oikeasti haluaa pelata.

Onko lisätilalle tarvetta siinä määrin kuin nyt sen ymmärrämme?

Jos pelien koko pienenee tai ei kasva samassa suhteessa kuin ennen, osia peleistä voi jättää kokonaan asentamatta yksinpeli/verkkopeli, asennus tapahtuu fyysiseltä levyltä nopeammin jne. Lisäksi emme vielä tiedä miten syvälle järjestelmän toimintoihin tullaan pilvipalvelua viemään. Sieltähän voisi päästä pelaamaan heti ja lataaminen/asennus tapahtuisi taustalla.

Verkkokaupassa 1 TB NVMe M.2 SSD massamuisti hintaan 226,90 €.
 
Ahkerasti pelejä arvostelevan näkökulmasta olisin odottanut isompaa lisätilaa tulevaan PS5:een. Nykyisellään tilaa on ulkoisen kovalevyn kera 1,5 TB, josta todellinen kapasiteetti on vielä hieman pienempi. Pelaan niin monia eri pelejä viikkotasolla, että nykyinenkään määrä ei meinaa riittää. Nopeat latausajat kuitenkin houkuttelevat niin paljon, että täytynee hieman karsia esim. asennetuista yksinpeleistä. Ehkä sitten joskus harkitsen ulkoista kovoa jos tilanne käy liian hankalaksi. Aika pitkään kun tuli pärjättyä ihan sillä 500 gigalla (todellinen kapasiteetti 465 gb käyttiksen jälkeen).

Sellaisen näkökulman tuon esille, että latausaikojen huomattava pudotus tulee tuomaan ainakin itselleni pienen lieveilmiön. Ajatelkaapa miten moni käyttää pelien lataustaukoja hyödykseen esim. käydäkseen jääkaapilla hakemassa pientä purtavaa tai vaikkapa oluen odotellessa. Puhumattakaan näistä, jotka ravaavat tupakalla puolen tunnin välein pelien lomassa. On varmaa todeta, että tulen ärähtämään moneen otteeseen jos turhaa odottelua syntyy näiden takia. Kun pelataan, niin sitten myös pelataan, eikä odotella.

Kiitos m_vierimaa! Tuo hinta ei kuulostanut enää kovin pahalta. Täytyypä metsästää tarjouksia lähempänä H-hetkeä.
 
Kovasti vaihtelee tuo. Tilasin oman 1TB levyni jimmsiltä 149€ hintaan tammikuussa, nyt sama levy siellä 199€.

Sieltä tulee vielä erikseen Sonylta jonkinlainen lista sertifioiduista malleista jotka sopivat PS5:n, jo ihan fyysisten mittojensa kautta. Olisiko siellä joku luukku pohjassa johon SSD ruuvataan tai samanlainen kehikko mitä ollaan nähty kovalevyjen kohdalla viimeisten kahden sukupolven ajan?
 
Sieltä tulee vielä erikseen Sonylta jonkinlainen lista sertifioiduista malleista jotka sopivat PS5:n, jo ihan fyysisten mittojensa kautta. Olisiko siellä joku luukku pohjassa johon SSD ruuvataan tai samanlainen kehikko mitä ollaan nähty kovalevyjen kohdalla viimeisten kahden sukupolven ajan?
Yritin jotain selvyyttä saada tähän katselemalla vielä uusiksi tuota Cernyn puhetta, mutta detaljit olivat tosi epäselvät. Toisaalta puhutaan laajentamisesta mutta toisaalta ei suoraan sanota, tuleeko toinen levy alkuperäisen tilalle vai rinnalle. Joka tapauksessa kannattaa alkuun varautua siihen, että sillä 825 gigalla mennään pitkälle tulevaisuuteen. Itseä kiinnostaa enemmän nyt se, minkä kokoisia pelipaketit ovat, kun dataa ei tarvitse duplikoida moneen paikkaan.
 
Hintakysymys on mielenkiintoinen. Phil Spencer sanoi jo ennen speksien julkistusta että uusi Xbox ei tule jäämään jalkoihin tehonsa, eikä myöskään hintansa puolesta. Ensimmäinen lupaus on jo lunastettu.

“I would say a learning from the Xbox One generation is we will not be out of position on power or price,” says Phil Spencer, Microsoft’s Xbox and gaming chief, in an interview with The Verge. “If you remember the beginning of this generation we were a hundred dollars more expensive and yes, we were less powerful. And we started Project Scarlett with this leadership team in place with a goal of having market success.”

LÄHDE
 
Kaippa se pitää alkaa ostamaan enemmän fyysisiä pelejä taas seuraavilla konsoleilla, jos lisämuistit ovat kovinkin kalliita, ei tuo 1tb riitä omaan käyttöön ollenkaan, kun en tykkää jatkuvasti poistella pelejä, mutta fyysiseltä ne sentään saisi nopeammin asennettua takaisin.
 
Hintakysymys on mielenkiintoinen. Phil Spencer sanoi jo ennen speksien julkistusta että uusi Xbox ei tule jäämään jalkoihin tehonsa, eikä myöskään hintansa puolesta. Ensimmäinen lupaus on jo lunastettu.

“I would say a learning from the Xbox One generation is we will not be out of position on power or price,” says Phil Spencer, Microsoft’s Xbox and gaming chief, in an interview with The Verge. “If you remember the beginning of this generation we were a hundred dollars more expensive and yes, we were less powerful. And we started Project Scarlett with this leadership team in place with a goal of having market success.”

LÄHDE
Vaikuttaa kyllä niin hyvältä. Microsoft on kyllä tekemässä kaiken oikein ja pelaajia ajatellen tulevassa konsoli sukupolvessa :)
 
Kovasti vaihtelee tuo. Tilasin oman 1TB levyni jimmsiltä 149€ hintaan tammikuussa, nyt sama levy siellä 199€.
Ongelmahan on siinä, että Sony vaatii sen vaihdettavan M.2-SSD:n olevan vähintään yhtä nopea kuin PS5:n mukana tuleva, eli (luku)nopeutta pitää olla vähintään 5,5 gigatavua sekunnissa. Esim. tuon Nisun linkkaaman patukan lukunopeus on "vain" 3 470 Mt/s, eli se on aivan liian hidas PS5:lle. (Itse asiassa se se eilinen esimerkkinikään ei varmaan kelpaa, koska senkin lukunopeus jää tasan 5 gigatavuun sekunnissa, vaikka muutoin onkin PCI-e 4.0:aa tukeva.)

Tässä on syy siihen, miksi Cerny on hehkuttanut sitä, että PS5:n tallennustila on nopeampi kuin mikään, mitä tietokoneisiin tällä hetkellä saa. Mikään markkinoilla oleva PCI-e 3.0:aa käyttävä NVMe-levy EI KÄY PS5:een.
 
Viimeksi muokattu:
Kaippa se pitää alkaa ostamaan enemmän fyysisiä pelejä taas seuraavilla konsoleilla, jos lisämuistit ovat kovinkin kalliita, ei tuo 1tb riitä omaan käyttöön ollenkaan, kun en tykkää jatkuvasti poistella pelejä, mutta fyysiseltä ne sentään saisi nopeammin asennettua takaisin.
Montako kymmentä peliä pitää samaan aikaan pelata jos noin kovasti täyttyy konsoli
 
Kaippa se pitää alkaa ostamaan enemmän fyysisiä pelejä taas seuraavilla konsoleilla, jos lisämuistit ovat kovinkin kalliita, ei tuo 1tb riitä omaan käyttöön ollenkaan, kun en tykkää jatkuvasti poistella pelejä, mutta fyysiseltä ne sentään saisi nopeammin asennettua takaisin.
Vaikka fyysiseltä levyltä saakin asennettua nopeammin kuin konsolin digikauppapaikalta ladatessa, todennäköisesti moniin peleihin on imuteltava enemmän ja vähemmän suuri päivitys, ennen kuin pääsee tosissaan pelaamaan (ellei kyse ole puhtaasta yksinpelistä, ja aivan tietoisesti tahtoo pelata v1.00:lla ja jättää päivityksen sillä hetkellä lataamatta).
 
Ongelmahan on siinä, että Sony vaatii sen vaihdettavan M.2-SSD:n olevan vähintään yhtä nopea kuin PS5:n mukana tuleva, eli (luku)nopeutta pitää olla vähintään 5,5 gigatavua sekunnissa. Esim. tuon Nisun linkkaaman patukan lukunopeus on "vain" 3 470 Mt/s, eli se on aivan liian hidas PS5:lle. (Itse asiassa se se eilinen esimerkkinikään ei varmaan kelpaa, koska senkin lukunopeus jää tasan 5 gigatavuun sekunnissa, vaikka muutoin onkin PCI-e 4.0:aa tukeva.)

Tässä on syy siihen, miksi Cerny on hehkuttanut sitä, että PS5:n tallennustila on nopeampi kuin mikään, mitä tietokoneisiin tällä hetkellä saa. Mikään markkinoilla oleva PCI-e 3.0:aa käyttävä NVMe-levy EI KÄY PS5:een.
Joo, vielä ei kannata lähteä ostoksille. Hintahan tässä hirvittää, kun nuo nykyisetkin markkinoilla olevat levyt ovat suhteellisen hintavia. Ihan sama juttu Xboxin lisätilan kanssa. Nuo dedikoidut lisätilamoduulit voivat osoittautua aika kalliiksi.

Silti itsellä on nytkin Xbox One X sisäinen teran levy ja ulkoinen teran levy kokoajan täynnä. Yksi tera ei siis omassa käytössä välttämättä riitä.

Kun jotain kuitenkin ihmetyttää miksi pitää olla niin monta peliä asennettuna, niin "pakollisia" pelejä kertyy aika liuta ihan huomaamatta. Jatkuvasti ajossa olevat autopelit 2-3, nettiräiskinnät 2-3, sillä hetkellä pelauksessa olevat yksinpelit 2-X ja porukalla pelattavat urheilupelit 2-3. Äkkiä nuo vievät aikamoisen siivun tilaa. Ei tosiaan jaksa kokoajan asennella ja poistella.
 
Ylös Bottom