Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Puhut nyt 1440p ja 30fps tasosta...

Tässä on itseasiassa taas yksi malliesimerkki kuinka hyvin upscaling toimii nykyään. Heikommistakin lähtökohdista saadaan irti kunnon silmäkarkkia. Omaan silmään tech demo näytti todella hyvältä.

Ehkä isoin ihmetys oli, että edelleen hiivittiin kapeiden tunneleiden läpi. Vaikka tekniikka pohjautui PS5:n huippunopeaan SSD:hen. Pitäisikö olla huolissaan?

Iso osahan XGS studioista, käyttää Unreal engineä, joten tästä saanee jonkinlaisen viitekehyksen mitä voi odottaa. Mielessä on toki edelleen Unreal Engine 4:jän PS4 tech demo, jonka tasoa ei peleissä saavutettu kuin vasta genin loppupuolella.
Selvennähän vähän boldattua.
 
Tuo tech demo oli dynaamisella 1440p resoluutiolla ja 30 framea sekunnissa ilman Ray tracingia tai muita vastaavia hienouksia.
Eikös Minecraftin Ray Tracing esitelty taannoin 1080p30fps Series X:llä? Selvästi seuraavan genin grafiikkaherkut tulevat hinnan kanssa.

Valaistus oli sen verran upea jo tuossa Epicin demossa, että en tiedä kuinka paljon tässä itse RT:tä jää kaipaamaan lopulta.
 
Eikös Minecraftin Ray Tracing esitelty taannoin 1080p30fps Series X:llä? Selvästi seuraavan genin grafiikkaherkut tulevat hinnan kanssa.

Valaistus oli sen verran upea jo tuossa Epicin demossa, että en tiedä kuinka paljon tässä itse RT:tä jää kaipaamaan lopulta.
Minecraftista en tiedä. Ehkä se oli 1080p/30fps ray tracing, mutta kyllä sitä vaan toivoisi enemmän tulevalta sukupolvelta. Siis enemmän kuin 1440p/30fps tai 1080p/30fps ray tracing. Ja sanon tämän siis ihan ilman mitään konsolisotaa: toivoisin parempaa ihan kummaltakin konsolilta.

Tuo UE demo näytti että grafiikkaa saadaan parannettua nykyisestä. Se on hyvä, mutta samalla se tehtiin ainakin osittain sekä resoluution että frameraten ehdoilla. Ray tracingistä nyt puhumattakaan.
 
Selvästi seuraavan genin grafiikkaherkut tulevat hinnan kanssa.
Näinhän se on. Kuten tuosta tech demosta nähdään niin edes PS5:n maaginen SSD-levy ei tee autuaaksi. Dynaaminen resoluutio maks. 1440p ja 30fps, lataustaukojen ollessa edelleen siellä.

Kuten Dragonfly sanoi: olisi odottanut enemmän molemmilta. Hyvältä näyttää tuo UE5 materiaali, ei siinä mitään. Silti nyt nähdyn perusteella osaa pitää odotukset järkevällä tasolla.
 
Minecraftista en tiedä. Ehkä se oli 1080p/30fps ray tracing, mutta kyllä sitä vaan toivoisi enemmän tulevalta sukupolvelta. Siis enemmän kuin 1440p/30fps tai 1080p/30fps ray tracing. Ja sanon tämän siis ihan ilman mitään konsolisotaa: toivoisin parempaa ihan kummaltakin konsolilta.

Tuo UE demo näytti että grafiikkaa saadaan parannettua nykyisestä. Se on hyvä, mutta samalla se tehtiin ainakin osittain sekä resoluution että frameraten ehdoilla. Ray tracingistä nyt puhumattakaan.
Tietenkin itsekin liputan aina korkeiden kuvataajuuksien puolesta ja tulen jokaisessa pelissä jossa performance mode löytyy valitsemaan sen, mutta jos esimerkiksi AC:Odyssey saatiin DF:n toimesta hädin tuskin pyörimään pyörimään 40fps 4k resolla PC:llä parhaimmalla mahdollisella setupilla niin taitaa jäädä haaveeksi korkean reson 60fps pelit ensi genissä joissa hyödynnetään RT:tä ja joissa on edes asteen kunnianhimoiset grafiikat ja maailma. Varmasti joitakin 60fps open world pelejä löytyy ensi genissä, mutta ne tuskin tulee niiltä studioilta joilta niitä toivoisimme.

Noh toivottavasti motion blur tekniikat kehittyvät vielä niin ei tule olemaan niin tuskaista pomppia ensi genissä 30 ja 60 FPS välillä. Esimerkiksi AC:Odysseysta puuttuu motion blur ja sen performanssi tuntuu itselle todella tökkivältä pleikalla verrattuna esimerkiksi Spider-Maniin jossa on oman kokemuksen mukaan yksiä parhaita motion blur ratkaisuja.
 
Digital Foundry käynyt läpi tätä PlayStation 5 ajettua pelidemoa.

Voisiko olla niin, että tehosyöppöä Ray Tracingiä voidaan korvata Global Illuminationilla? Tämän tietäen olisi Mark Cerny painottanut näytönohjaimen sijaan supernopeaa SSD:tä?

 
Digital Foundry käynyt läpi tätä PlayStation 5 ajettua pelidemoa.

Voisiko olla niin, että tehosyöppöä Ray Tracingiä voidaan korvata Global Illuminationilla? Tämän tietäen olisi Mark Cerny painottanut näytönohjaimen sijaan supernopeaa SSD:tä?


Sen verran voitaneen ainakin GPU-ratkaisusta päätellä, että RT peleissä ei tule olemaan Sonyn suurin focus vaan next gen fiilistä pyritään muilla tavoin luomaan pelaajalle.

En kiistä etteikö kunnon RT ole varmasti hemmetin hienon näköinen, mutta kyllä tuo UE5-demo ja tietyt pelit tässä genissä todisti ettei se nyt välttämättä pakollinen ole jotta peli näyttää upealta ja omaa uskottavan valaistuksen.

Toki RT taitaa olla vain siinä mielessä erinomainen ratkaisu, että se poistaa deveiltä jonkin verran työsarkaa kun ei tarvitse jokaista neliömetriä pelissä erikseen tarkistaa valaistuksen suhteen.

Vähän kaksipiippuinen juttu liputtaako RT:n puolesta vai ei. Varmaan pelikohtaisesti joutuu miettimään asiaa.
 
Sen verran voitaneen ainakin GPU-ratkaisusta päätellä, että RT peleissä ei tule olemaan Sonyn suurin focus vaan next gen fiilistä pyritään muilla tavoin luomaan pelaajalle.

En kiistä etteikö kunnon RT ole varmasti hemmetin hienon näköinen, mutta kyllä tuo UE5-demo ja tietyt pelit tässä genissä todisti ettei se nyt välttämättä pakollinen ole jotta peli näyttää upealta ja omaa uskottavan valaistuksen.

Toki RT taitaa olla vain siinä mielessä erinomainen ratkaisu, että se poistaa deveiltä jonkin verran työsarkaa kun ei tarvitse jokaista neliömetriä pelissä erikseen tarkistaa valaistuksen suhteen.

Vähän kaksipiippuinen juttu liputtaako RT:n puolesta vai ei. Varmaan pelikohtaisesti joutuu miettimään asiaa.
Joo, PS5:n näytönohjaimessa on niin selvästi vähemmän Compute Unitteja, että se auttamatta vaikuttaa mahdolliseen ray tracingiin.

Sitä ei pysty vielä sanomaan kuinka hienoja Vau -efektejä ray tracing tulee ensi sukupolvessa tarjoamaan tai että kuinka laajasti sitä edes hyödynnetään. Sen vähän mitä olen itse nähnyt niin näyttäähän se todella upealta kun valo "elää", heijastuu ja kimpoilee oikein. Mikään pakollinen se ei ole, niinkuin ei ole 4k resoluutio tai 60 sekunnin ruudunpäivitys, mutta ainahan sitä toivoisi että lähemmäs näitä asioita päästäisiin.

Sinällään ray tracingin puolesta ei tarvitse liputtaa tai olla liputtamatta. Katsotaan ja ihastellaan vaan millaista jälkeä kehittäjät saavat aikaan.
 
Joo, PS5:n näytönohjaimessa on niin selvästi vähemmän Compute Unitteja, että se auttamatta vaikuttaa mahdolliseen ray tracingiin.

Sitä ei pysty vielä sanomaan kuinka hienoja Vau -efektejä ray tracing tulee ensi sukupolvessa tarjoamaan tai että kuinka laajasti sitä edes hyödynnetään. Sen vähän mitä olen itse nähnyt niin näyttäähän se todella upealta kun valo "elää", heijastuu ja kimpoilee oikein. Mikään pakollinen se ei ole, niinkuin ei ole 4k resoluutio tai 60 sekunnin ruudunpäivitys, mutta ainahan sitä toivoisi että lähemmäs näitä asioita päästäisiin.

Sinällään ray tracingin puolesta ei tarvitse liputtaa tai olla liputtamatta. Katsotaan ja ihastellaan vaan millaista jälkeä kehittäjät saavat aikaan.
Jos Series X:n teraflopseilla pyörivä demo jäi Minecraftin kaltaisessa pelissä 1080p30fps niin puhutaan sen verran kovasta suorituskyvyn putoamisesta, että voi olla itselleni helppo valinta jättää RT pois asetuksista ennen kuin sitä on saatu hiottua suorituskyky-ystävällisemmäksi. Tähän lähinnä viittasin RT:n liputtamisella.



Mutta kuten sanoit, katsellaan nyt ensiksi miltä pelit näyttävät ja pyörivät RT:n ollessa päällä.
 
Vaikea tässä vaiheessa sanoa miten pelit tulee pyörimään ja minkälaista valaistusta/grafiikkaa saadaan aikaan. Pleikkarin omistajana en osaa puhua kuin Sonyn laitteen puolesta. Mutta jos katsoo historiaa niin se loikka ensimmäisistä peleistä viimeisimpään on jo melkoinen.
PS3: Resistance - > Last of us
PS4: Knack - > God of War
Ja sieltä on vielä tulossa Ghost of Tsushima sekä Last of us 2. Veikkaan että naughty dog näyttää jälleen kerran mitä tuosta laitteesta oikeasti irti saadaan.
Eli turha täällä vielä on ekoista demoista vetää suurempia johtopäätöksiä
 
Tulevatko latausajat poistumaan? Ei tule. Tuollaiset Unreal Enginen demossa nähnyt skannatut ympäristöt vievät älyttömästi tallennustilaa, mikä tarkoittaa sitä, että jopa ssd joutuu todella koville. Lod-tasoja lisätään, joten dataa ladataan vaan käytännössä jatkuvasti.

Toisaalta demo oli demo. Sen tekeminen kokonaiseksi peliksi hörppää melkoisesti resursseja. Tämän vuoksi esim. Watchdog ja Witcher 3 näytti hyvältä e3:lla, mutta downgradettiin varsinaiseen peliin. On täysin eri asia tehdä rajatulla alueella oleva lyhyehkö demo, kuin tehdä iso peli säilyttäen graafinen ulosanti kaikkialla isossa pelimaailmassa.
 
Pelimoottorit onneksi kehittyy ja näköjään valtavasti, saa nähdä mitä muut moottorit esittelee ja vastaa. EPIC alkaa olla jo niin iso kokonaisuus, että ei ole muilla helppoa.

Tähän vielä päälle, kun middle tech kehittyy niin alkaa muutaman vuoden päästä olla näyttäviä pelejä esillä. Mahtaakohan yksikään pelistudio Epicin ulkopuolella vielä käyttää Unreal 5:sta? Toki vasta 2021 tuleekin isommin käyttöön kaikille.

Edit. Unreal Enginen sivuilla lukikin, että projektit voidaan aloittaa UE4:lla ja siirtää projekti tulevalle moottorille.

Tämä on kyllä hurja väite, mikäli ei ole vähän mainoslisää: "Nanite geometry is streamed and scaled in real time so there are no more polygon count budgets, polygon memory budgets, or draw count budgets; there is no need to bake details to normal maps or manually author LODs; and there is no loss in quality."
 
Viimeksi muokattu:


Jääköhän sittenkään Sonyn yksinoikeuspelien iloksi SSD:n hyödyt? UE kuitenkin sen verran suosittu engine 3rd party studioiden keskellä.

Myös mielenkiintoista lukea, että tuo tech demo väsättiin 6 kuukaudessa kasaan vanhalle PS5 dev kitille kahden tusinan ihmisen turvin ja on täysin pelattavissa toisin kuin esimerkiksi PS4:lle esitelty tech demo Unreal Engine 4:llä.

Voitaneen siis odottaa tämän demon kaltaista materiaalia peleissä jo parin vuoden päästä. Ehkä jo aikaisemmin, kun PS5 julkaisupelit on suunniteltu täysin uusia tehoja hyödyntäen. Ainakin Bluepointilta on syytä odottaa kunnon silmäkarkkia.
 
Viimeksi muokattu:
Jääköhän sittenkään Sonyn yksinoikeuspelien iloksi SSD:n hyödyt?
Aivan varmasti osa monialustapeleistäkin hyötyy PS5:n SSD:stä. Aivan kuten osa peleistä XSX:n suuremmasta tehosta. Se että ovatko erot isoja onkin toinen juttu, veikkaan että eivät ole.

Hauskaa näissä spekulaatioissa on se, että aina kun toinen konsolivalmistaja näyttää jotakin niin fanboyt alkavat puhumaan aivan kuten kilpaileva konsoli ei kykenisi lähellekään samaan ja olisi jotenkin rampa :D
 
Jääköhän sittenkään Sonyn yksinoikeuspelien iloksi SSD:n hyödyt? UE kuitenkin sen verran suosittu engine 3rd party studioiden keskellä.

Ei tietenkään jää. Sony on iso toimija pelikentällä ja läheisessä yhteistyössä Epicin kanssa tehnyt optimointia tähän uuteen pelimoottorin versioon. Konsoli on kehitetty pelintekijöiden toiveita herkällä korvalla kuunnellen. Helpotettu tekemistä, kun ei ole samanlaisia pullonkauloja kuin vielä aiemmin. Esimerkkinä loppuvaiheen säätö latauksien kanssa, missä ladataan ja kuinka paljon ennakolta jo muistiin.

"This is going to enable the types of immersion we’ve only dreamed of in the past," said Sweeney in the interview. "The world of loading screens is over. The days of pop in and geometry popping up as you’re going through these game environments are ended. The resulting effect is the ability to build games that are fully immersive from start to finish over hundreds of hours of gameplay.

 
Jos Series X:n teraflopseilla pyörivä demo jäi Minecraftin kaltaisessa pelissä 1080p30fps niin puhutaan sen verran kovasta suorituskyvyn putoamisesta, että voi olla itselleni helppo valinta jättää RT pois asetuksista ennen kuin sitä on saatu hiottua suorituskyky-ystävällisemmäksi. Tähän lähinnä viittasin RT:n liputtamisella.
Äh, tuo demo on full path tracingiä. Jolla saadaan kyykytettyä oikeastaan mitä tahansa. Jo se, että asiaa edes demotaan Series X:llä on aivan helvetin vaikuttavaa.

Tämän toki tietäisit itsekkin jos olisit katsonut linkkaamasi videon, etkä yrittäisi tehdä siitä pelkkää kiveä konsolisotaan.

RT:tä on monentasoista, myös sellaisia hybridi ratkaisuita, mitkä ei kyykytä konetta kuin konetta.
 
Ylös Bottom