Koska konsolivalmistaja on se, joka pelien TRC:n eli Technical Requirement Checklistin määrää. Halutessaan voisivat laittaa yhdeksi ehdoksi, että ruudunpäivityksen täytyy olla 60 ruutukuvaa sekunnissa, tai peli ei mene sertifioinnista läpi.
TRC on toki muuttuva määritys sekin. PS3/X360-sukupolven alussa Microsoft vaati, että pelien resoluution täytyy olla vähintään 720p ja peleissä pitää olla vähintään jonkinlainen reunanpehmennystekniikka käytössä. Microsoftin E3 2005 -esityksessäkin näitä painotettiin:
Ja siellä oli joukossa mm. 720p ja anti-aliasing. Eli ennen X360:n julkaisua Microsoft piti noita oikeasti vaatimuksina, mutta niinpä siitäkin lipsuttiin vuosien myötä.
Vastaavasti Sony vaati PS4 Pron tullessa markkinoille, että ruudunpäivityksen tulee olla vähintään yhtä hyvä tai parempi kuin perus-PS4:llä, ja minimiresoluutioksi asetettiin 1080p, eli sen alle ei saanut mennä.
Eli kyllä konsolivalmistajilla olisi mahdollisuus pakottaa 60 fps -vaatimus jokaiseen seuraavan sukupolven peliin. Käytännössä silmäkarkki kuitenkin myy paremmin, joten siksi 30 fps -nimikkeitä tullaan näkemään varsinkin AAA-puolella vielä vaikka kuinka ja paljon.
Tämä on keskeinen syy, miksi säädettävyys reson ja ruudunpäivityksen suhteen on tärkeää. Siis minulle ainakin. Kun kuulin ekat hypet next-genin 8k resosta ja "varmasta" 4k ultra Ray tracing 120fps -tehoista, ahdistuin. Eikö pelaajat koskaan opi. Joka kerta sama hypejuna, ja petytään kun mainospuhe ei ollutkaan totta.
Jos next-gen paukuttaa 1440 p ultra, tasaista 60fps rt päällä, se on jo kova.
Pelaamisen suhteen, suurin next-gen -juttu (eli aito kehitysaskel pelaamisessa) oli tuo Nvidian hardwarepohjainen tekoäly-supersampling (DLSS 2.0) . Tosiaan, tuon avulla oman Rtx2060 - näyttiksen suorituskyky riittää sujuvaan high, 4k+ray tracing - pelaamiseen. Jos arvioidaan suoritustehoa Tflops-lukuina, rtx2060 tehot on 21 tflops (peli Control, 4k ultra, rt täysi). Eli teholuvut ovat noin tuplat next-gen konsoleihin.
Tehoarvio tehty iteroimalla, käyttäen vertailussa rtx2080ti fps-lukua ilman Dlssää. (2080 ti ilman dlss 25,8 fps. RTX2060 dlss 2.0 päällä 36,8 fps.)
Siinä missä AMD on kirinyt raudassa, Nvidia on tehnyt loikkia softan ja raudan yhteispelin suhteen. Koko RTX-sarja oli ylihintainen ja alitehoinen tähän asti. Hyvä kysymys on tämä: onko next-gen konsoleissa väärän valmistajan näyttikset?
Lisäys: Ennen kuin joku väittää pc-laitteiden korkeista hinnoista, kerrottakoon, että euro/tflops -hintasuhde koneessani on 38€ (control-esimerkin mukaan laskettu).