Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tämäkään (xboxin johtajan sanoma) ei taida perustua mihinkään faktaan mutta minäkin olen varmasti monien muiden muassa pohtinut että mahtaako PS5 olla kuinka äänekäs ja miten hyvin jäähdytys on toteutettu. Xboxin puolelta on kuitenkin faktat jo olemassa ja ne testit, mitä on tehty, kertovat että hiljainen on eikä ylikuumene. Epäilys PS5:sta kohtaan on siis oikeutettu niin kauan kunnes Sony antaa laitteensa kunnon testeihin tai vastaaviin.

Toivon kyllä että molemmat on hiljaisia eikä hohkaa hirveitä määriä lämpöä. Se on kaikkien pelaajien etu.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tyyli kyllä ihmetyttää että kommentoidaan toisien mahdollisia riskejä eikä pysytä oman brändin parissa.
Tietenkin väliin kommentoidaan ettei konsolisota ole mukavaa...
Onko pelko sitten niin kova kilpailijan tuotteesta...
Onhan tuo vähän haastattelijan vikakin, kun menee kysymään tuommoisia, vaikka olisi voinut Series X:stä kysellä mielummin.

Mutta muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että nämä konsolivalmistajat voisivat olla miettimättä muiden mahdollisia ongelmia.

Kyllä me pelaajat, sitten meteliä pidetään jos konsoleissa on vikoja :D
 
Internetissä kuhistaan tällä hetkellä siitä, että Playstation 5:lla on vaikeuksia natiivi 4k-pelien kanssa. Syyllisenä pidetään PS5:n AMD SmartShift -tekniikkaa.


Myös viimeaikaisten huhujen perusteella voidaan olettaa, että Xbox Series X tulee olemaan halvempi kuin Playstation 5.

 
Natiivi 4k on kyllä aika isoa resurssien tuhlausta verrattuna hyvin toteutettuun checkerboard renderingiin, joten itsellä ei ole tuon kanssa ongelmia jos saadaan "feikki 4k:ta" PS5:llä.
 
Internetissä kuhistaan tällä hetkellä siitä, että Playstation 5:lla on vaikeuksia natiivi 4k-pelien kanssa. Syyllisenä pidetään PS5:n AMD SmartShift -tekniikkaa.


Myös viimeaikaisten huhujen perusteella voidaan olettaa, että Xbox Series X tulee olemaan halvempi kuin Playstation 5.

Tässä alkaa pieni rako laajeta suuremmaksi. Kaikki ei välttämättä 4K@60fps:lle perusta, mutta esim. RE8:lla on vaikeuksia päästä 1080p@60fps PS5:llä(Lähde: Dusk Golem), kun taas XSX:llä pyörii helpot 4K@60fps.

Pidemmällä aikavälillä käy joko niin, että PS5 alkaa luisua jolloin uusi konsoli pitää julkaista tai, että kehittäjät yksinkertaisesti vain oppivat hyödyntämään PS5:n tehoja. Jos kerran Sony itse on PS5:n elinkaaren ajaksi arvioinut 5 vuotta, saattaa olla, että se johtuu juurikin suorituskykyongelmista.

Itse vähän pessimistinen tuosta "XSX on varmasti PS5:ttä halvempi", koska ainahan Sonykin voi leikata hintaa tai olla niin edullinen ettei alemmas pääse.
 
Minusta nuo viime päivien huhut siitä, että PS5:lle on vaikeampi kääntää pelejä, eli 3rd party kehittäjillä on vaikeuksia saada tehoja irti konsolista, voivat olla ihan paikkaansapitäviä, mutta epäilen sen johtuvan siitä, että Xbox hyödyntää DirectX 12 Ultimatea ja pelien tuottaminen on silloin superhelppoa, jos PC on ensisijainen kehitysalusta. Konsolin suorituskyvystä tai sille koodaamisen helppoudesta se ei vielä kerro mitään. Odottelen kuitenkin lisätietoa aiheesta. Luultavasti tilanne paranee, kun PS5:n vahvuuksia opitaan hyödyntämään pelisuunnittelussa paremmin.
 
Minusta nuo viime päivien huhut siitä, että PS5:lle on vaikeampi kääntää pelejä, eli 3rd party kehittäjillä on vaikeuksia saada tehoja irti konsolista, voivat olla ihan paikkaansapitäviä, mutta epäilen sen johtuvan siitä, että Xbox hyödyntää DirectX 12 Ultimatea ja pelien tuottaminen on silloin superhelppoa, jos PC on ensisijainen kehitysalusta. Konsolin suorituskyvystä tai sille koodaamisen helppoudesta se ei vielä kerro mitään. Odottelen kuitenkin lisätietoa aiheesta. Luultavasti tilanne paranee, kun PS5:n vahvuuksia opitaan hyödyntämään pelisuunnittelussa paremmin.

Tämä onkin Xboxin suuri vahvuus. Pelit, jotka on julkaistu PC:lle hyödyntäen DirectX 12 Ultimatea on pelin tuottaminen Xboxille helppoa. Microsoft on pitkään halunnut, että peleistä ja sovelluksista tehtäisiin universaaleja, eli peli kehitettäisiin yhdelle alustalle, jonka jälkeen se toimisi myös muilla alustoilla DirectX 12 Ultimaten avulla.
 
Tämä onkin Xboxin suuri vahvuus. Pelit, jotka on julkaistu PC:lle hyödyntäen DirectX 12 Ultimatea on pelin tuottaminen Xboxille helppoa. Microsoft on pitkään halunnut, että peleistä ja sovelluksista tehtäisiin universaaleja, eli peli kehitettäisiin yhdelle alustalle, jonka jälkeen se toimisi myös muilla alustoilla DirectX 12 Ultimaten avulla.
Kyllä ja tässä piilee myös lievä pelko helpoille ja laiskoille porttauksille suoraan paremmalta alustalta ja optimointi jää vähemmälle eikä tulos olekkaan paras mahdollinen.
 
Näen tilanteen niin, että DirectX 12 U on jo alusta itsessään ja pelien siirtäminen PC:ltä tarkoittaa vain tuota optimointia ja ehkä hieman Xbox series X:n kehittyneempien ominaisuuksien huomioimista (Project Acoustics, Velocity Architecture jne.).
 
Kyllä ja tässä piilee myös lievä pelko helpoille ja laiskoille porttauksille suoraan paremmalta alustalta ja optimointi jää vähemmälle eikä tulos olekkaan paras mahdollinen.
Ei tässä ole mistään laiskasta porttauksesta kyse, kun alusta on arkkitehtuuria ja rajapintaa myöten sama. Eli siis kärjistäen jos peli pyörii PC:llä, niin se pyörii myös Xboxilla.

Ero tehoissa on ollut selvää paperilla jo pitkään. Nyt vain odotellaan sitä miten PS5 pystyy kuromaan tätä tehoeroa kiinni. Jossain tapauksissa siinä auttaa SSD, mutta sillä ei kuitenkaan piirretä grafiikkaa ruudulle. Toinen vaihtoehto on mahdollinen tekoälyn hyödyntäminen, jos PS5 sellaiseen pystyy. Myöskin kaiken näköisillä kikkailuilla kuvasta kyllä saadaan nätin ja terävän näköistä, vaikkei se olisikaan natiivi 4K. Enemmän minua huolettaa mahdolliset alhaisemmat framerate lukemat.
 
Internetissä kuhistaan tällä hetkellä siitä, että Playstation 5:lla on vaikeuksia natiivi 4k-pelien kanssa. Syyllisenä pidetään PS5:n AMD SmartShift -tekniikkaa.


Myös viimeaikaisten huhujen perusteella voidaan olettaa, että Xbox Series X tulee olemaan halvempi kuin Playstation 5.


Höpöhöpöjä. Keksinyt väitteensä ilman perusteita.

 
Noissa huhuissa oli että ps5 on helpoin tehdä peli josta kääntyy Xbox ja PC versiot
Miksi ihmeessä se olisi näin?

Ainoa syy minkä keksin on se, että käännöstyö toiseen suuntaan on haastavampi tehdä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että PS5:lle olisi helpompaa kehittää peli.

Ihan näin maallikonkin silmin voisin kuvitella että universaalilla rajapinnalla ja lukituilla taajuuksilla pyörivälle laitteelle olisi helpompaa kehittää yhtään mitään kuin että päinvastoin.
 
Kun käy lukemassa tämän kyseisen Twitter-tilin muita julkaisuja, ei tätä pysty ottaa kovinkaan vakavasti.

"May upset fake Xbox fans"
- Kyseisen käyttäjän kuvaus Twitterissä... :D

Odotetaan siis oikeita uutisia, kun huhut on tyrmätty.
Tämmöset Twitter-tilit voi jättää ihan omaan arvoonsa.

Se mitä tulee näihin huhuihin, niin oli ne totta tai ei, se ei muuta tehoeroa paperilla yhtään mihinkään.
 
Höpöhöpöjä. Keksinyt väitteensä ilman perusteita.


Mikään luotettavan näköinen postaus/käyttäjä ei ollut kyseessä. Dusk Golem on ennenkin kertonut etukäteen asioita joten miksei nytkin. En näe mitään todisteita tuossa Twiitissä, kuin sen että hän ei ole mikään paras rautatason asiantuntija.

Tili täynnä vihaa Xboxia kohtaan. "Game pass isn't innovation, it's desperation" ja "Google and Sony beat Xbox to the line"
 
Kun käy lukemassa tämän kyseisen Twitter-tilin muita julkaisuja, ei tätä pysty ottaa kovinkaan vakavasti.

"May upset fake Xbox fans"
- Kyseisen käyttäjän kuvaus Twitterissä... :D

Odotetaan siis oikeita uutisia, kun huhut on tyrmätty.
Eihän tuo käyttäjä ole muuta kuin jaksanut kasata todisteita kasaan siitä miksi tuota huhua voidaan pitää vääränä.

Ymmärtäisin pointtisi jos kyseisen Twitter-tilin omistajan suusta olisi nämä väitteiden kumoamiset tulleet, mutta näinhän ei ole. Toki voihan nuo peukaloituja kuvia olla. :D
 
Muista tämä.

Tuskin tulen muistamaan enää myöhemmin, kun on muisteltavana paljon tärkeimpiäkin asioita. ;) Voit sitten myöhemmin minua muistuttaa jos siltä tuntuu.

Tämmöset Twitter-tilit voi jättää ihan omaan arvoonsa.

Se mitä tulee näihin huhuihin, niin oli ne totta tai ei, se ei muuta tehoeroa paperilla yhtään mihinkään.

Tämä. Faktat ovat, että Series X:lla on parempi CPU ja GPU, kun taas PS5:lla SSD jos papereilla oleviin tietoihin tuijottaa.

Eihän tuo käyttäjä ole muuta kuin jaksanut kasata todisteita kasaan siitä miksi tuota huhua voidaan pitää vääränä.

Ymmärtäisin pointtisi jos kyseisen Twitter-tilin omistajan suusta olisi nämä väitteiden kumoamiset tulleet, mutta näinhän ei ole. Toki voihan nuo peukaloituja kuvia olla. :D

Dusk Golemilla on hyvin pitänyt paikkaansa erilaiset huhut, joten minulla on enemmän luottoa häneen kuin tähän Twitter-tiliin, joka on kasannut kuvia hänen agendaansa perustuen. Jos olisi ollut linkkejä tarjolla, olisi tuo paljon luotettavampi tiedonlähde. Noh, tässäkin asiassa varmaan pian nähdään, että mikä oli totta ja mikä ei.
 
Ylös Bottom