Niin siis tässä viime tuntien keskustelussa on käyty läpi väitteitä, joiden mukaan esim. PS5 ei pystyisi 4K-resoluutioon peleissä, joissa Xbox Series X:llä ei ole haasteita suoriutua 4K-resoluutiosta. En ole havainnut tai muista, että kukaan olisi rinnastanut resoluution graafiseen näyttävyyteen tai pelikuvan laatuun. Olennaista on, jos puhutaan tehoeroista, että on olemassa tapa mitata tehoeroja. Yksi tapa mitata tehoeroja on katsoa millä ruudunpäivityksen nopeudella laite suoriutuu tietyllä resoluutiolla suoritetusta peliohjelmasta. Tämä on tehon mittarina paljon selkeämpi, kuin "graafinen näyttävyys" tai "pelikuvan laatu", jotka ovat usein hyvin subjektiivisia. Tehoja mitattaessa halutaan yleisesti löytää mahdollisimman objektiiviset mittarit, siksi esimerkiksi erilaiset testiohjelmat ovat suosittuja.
Kiinnostuksen kohteena ei ole mielestäni ollut se, millä laitteella pelit ovat näyttävämpiä tai pelikuva laadukkaampi, vaan se, miten hyvin eri laitteet suoriutuvat tehtävästä, joka oletusarvoisesti on yhtä vaativa, kuten saman pelin pyörittäminen samoilla asetuksilla. Käsittääkseni käsitteet ovat sekaisin sinulla, jos et erota pelikonsoleiden tehoa koskevaa keskustelua grafiikan laatua koskevasta keskustelusta. En usko, että monellakaan keskustelijalla on vaikeuksia ymmärtää sitä, että resoluutio ei tarkoita graafista näyttävyyttä tai pelikuvan laatua.
Jatkan vielä näistä resoluutioista sen verran, että nyrkkisääntönä on, että 4K:n tuottaminen on neljä kertaa vaativampaa kuin 1080p:n ja jos toinen laite onnistuu 4K:sta vaivoitta ja toinen kompuroi 1080p:n kanssa, voi olettaa että jälkimmäinen on aivan ylivoimaisesti heikompi tehoiltaan eikä oletettavasti pysty silloin loistamaan muillakaan osa-alueilla. Siksi tämä aihe herättää kiinnostusta.