Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Aika heikko yritystä dissata xboxia kun jokainen tietää ettei nämä cross generation pelit tule olemaan muuta kun parempaa riuudunpäivitystä ja resoluutiota suurimmaksi osaksi. Jos odotti jotain muuta voi vaan syyttää itseään.
Joo, twitter on tällä hetkellä hupaisaa luettavaa kun siellä äänekkäät soturit huutavat kuinka huono Xbox on noiden multiplattarien perusteella. Uskallan lyödä vetoa siitä että PS5 versio ei ainakaan paremmalta näytä :D
 
Aika heikko yritystä dissata xboxia kun jokainen tietää ettei nämä cross generation pelit tule olemaan muuta kun parempaa riuudunpäivitystä ja resoluutiota suurimmaksi osaksi. Jos odotti jotain muuta voi vaan syyttää itseään.
Niin, kai tuon voi ottaa boksin dissaamisena, mutta miksi tehdä näin kun PS5 versio tuskin näyttää yhtään paremmalta?

4K@60fps on minulle jo iso syy pelata crossgen peli tehokkaammalla raudalla. Tässä nyt taas unohdetaan se tärkein, eli uusi Yakuza on lähes sata varmasti hyvä peli. Se on hauska, outo, perijapanilainen, perinteikkään sarjan uusi osa. Jos tykkäsi edellisistä, luultavasti tykkää tästäkin, vaikka taistelu vaihtuu vuoropohjaiseksi (tämä jopa lisää omaa innostusta peliä kohtaan).
 
Niin, kai tuon voi ottaa boksin dissaamisena, mutta miksi tehdä näin kun PS5 versio tuskin näyttää yhtään paremmalta?

4K@60fps on minulle jo iso syy pelata crossgen peli tehokkaammalla raudalla. Tässä nyt taas unohdetaan se tärkein, eli uusi Yakuza on lähes sata varmasti hyvä peli. Se on hauska, outo, perijapanilainen, perinteikkään sarjan uusi osa. Jos tykkäsi edellisistä, luultavasti tykkää tästäkin, vaikka taistelu vaihtuu vuoropohjaiseksi (tämä jopa lisää omaa innostusta peliä kohtaan).
Ehkä tässä olisi ollut boksin syytä petrata kun olivat ajallisen yksinoikeuteen panostaneet. Sellaiseen, joka vetoaa nimenomaan japanilaiseen yleisöön...

Peli varmasti tulee olemaan hyvä, ellei jopa erinomainen vaikka en ihan tuohon vuoropohjaiseen taisteluun lämpöä näin äkkiseltään. Sen verran toimiva taistelusysteemi oli aiemmin.
 
Kuten ps4/Xbox One -sukupolven alussa, monet pelit tulevat vielä pari vuotta näyttämään "edellisen sukupolven" peleiltä pelkällä ruudunpäivitys+resoluutio-buustilla. Uusista konsoleista saadaan tehot irti vasta kun pelimoottorit alkavat kunnolla tukea uusien konsolien rautaa.

Pelien tuotanto on aloitettu jo muutama vuosi sitten, joten pelimoottorit on tehty silloisten konsolien ehdoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tässä olisi ollut boksin syytä petrata kun olivat ajallisen yksinoikeuteen panostaneet. Sellaiseen, joka vetoaa nimenomaan japanilaiseen yleisöön...

Peli varmasti tulee olemaan hyvä, ellei jopa erinomainen vaikka en ihan tuohon vuoropohjaiseen taisteluun lämpöä näin äkkiseltään. Sen verran toimiva taistelusysteemi oli aiemmin.
Miten boksi olisi tässä voinut petrata? Kehittäjä ei ole first party ja kyseessä on peli joka julkaistaan samaan aikaan Xbox Series X|S, Xbox One ja PS4. En tiedä mitä on taustalla, että PS5 versio tulee puoli vuotta perässä, mutta ei tässä nyt mistään suuresta yksinoikeudesta voida puhua.

Voisin veikata, että aika vähän on Microsoftilla ollut mitään sanaa siihen millainen peli sieltä tulee. Jos tässä on maksettu ajallisesta nextgen yksinoikeudesta, niin kyllähän kaikilla osapuolilla on varmasti ollut tiedossa että peli julkaistaan myös tämän sukupolven laitteille.

Peliä kehutaan previkoissa ja Series X tarjoaa peräti kolme grafiikka-asetusta. Oli tarpeeksi nextgeniä tai ei, peli on luultavasti hyvä ja innolla odotan päästä pelaamaan.

Vielä kerran, peli tuskin tulee näyttämään yhtään paremmalta PS5:llä, joten tässä nyt purraan jostain syystä omaa jalkaa.
 
Uusista konsoleista saadaan tehot irti vasta kun pelimoottorit alkavat kunnolla tukea uusien konsolien rautaa.

Kyllä, mutta toisaalta uuden konsolin julkaisun yhteydessä olisi hyvä olla pelejä jotka kertovat yksiselitteisesti eron entiseen. Perustelut löytyvät suoraan pelikuvasta. Näitähän on historiassa ollut, kuten Killzone, MotorStorm ja Tekken.

Esimerkki.
 
Kyllä, mutta toisaalta uuden konsolin julkaisun yhteydessä olisi hyvä olla pelejä jotka kertovat yksiselitteisesti eron entiseen. Perustelut löytyvät suoraan pelikuvasta. Näitähän on historiassa ollut, kuten Killzone, MotorStorm ja Tekken.

Esimerkki.

Juu, yksinoikeudet tietysti erikseen. Näitähän on laitevalmistajien pelitalot päässeet testaamaan jo vuosia, vaikkakaan kyseinen peli ei mielestäni vieläkään näytä mitään sellaista, mitäkö ei olisi voitu tehdä jo nykyisessä sukupolvessa.

Portaalit näyttävät siltä, että portaalin toisen suuaukon pää on ennalta määritelty, ja siihen asti kunnes pelihahmo menee läpi, on portaalin näkymä valmiiksi leivottu "kuvamaiseksi dataksi" (eikä välttämättä edes reaaliajassa, vaan laskettu kuvaksi jo devausvaiheessa), vasta portaalin läpi suhahdettua peliympäristö pompahtaa fyysiseksi. Uusi, tehokkaampi rauta mahdollistaa tietysti yksityiskohtaisemman grafiikan, mutta siihen tuo periaatteessa jää. Sama on nähty jo Quake 3 Arenassa ja Portalissa, mutta sen aikaisen raudan mahdollisuuksilla.

Tietysti, se mikä on nyt sitten se mitä haettiin, niin: kyllä, tätä ei olis tässä mittakaavassa saatu tehtyä vanhalla raudalla, joten kyllä. Rachet & Clank on ehta tulevan sukupolven peli.
 
Viimeksi muokattu:
Miten boksi olisi tässä voinut petrata? Kehittäjä ei ole first party ja kyseessä on peli joka julkaistaan samaan aikaan Xbox Series X|S, Xbox One ja PS4. En tiedä mitä on taustalla, että PS5 versio tulee puoli vuotta perässä, mutta ei tässä nyt mistään suuresta yksinoikeudesta voida puhua.

Voisin veikata, että aika vähän on Microsoftilla ollut mitään sanaa siihen millainen peli sieltä tulee. Jos tässä on maksettu ajallisesta nextgen yksinoikeudesta, niin kyllähän kaikilla osapuolilla on varmasti ollut tiedossa että peli julkaistaan myös tämän sukupolven laitteille.

Peliä kehutaan previkoissa ja Series X tarjoaa peräti kolme grafiikka-asetusta. Oli tarpeeksi nextgeniä tai ei, peli on luultavasti hyvä ja innolla odotan päästä pelaamaan.

Vielä kerran, peli tuskin tulee näyttämään yhtään paremmalta PS5:llä, joten tässä nyt purraan jostain syystä omaa jalkaa.
Eipä oikeastaan purra. Jälleen kerran, se on MS joka on rummuttanut joka puolella olevansa se tehokkain. Eikö noilla tehoilla nyt sen suuresti mainostetun 4K/60FPS:n olisi pitänyt toteutua helposti tällaisen vanhahtavan pelimoottorin kanssa? Nyt uuden sukupolven tehotykki hyytyi ja dynaamiseen resoon jouduttiin turvautumaan, jotta 60fps saavutettiin?
 
Eipä oikeastaan purra. Jälleen kerran, se on MS joka on rummuttanut joka puolella olevansa se tehokkain. Eikö noilla tehoilla nyt sen suuresti mainostetun 4K/60FPS:n olisi pitänyt toteutua helposti tällaisen vanhahtavan pelimoottorin kanssa? Nyt uuden sukupolven tehotykki hyytyi ja dynaamiseen resoon jouduttiin turvautumaan, jotta 60fps saavutettiin?

Dragon Engine on tunnetusti todella raskas pelimoottori, jota jopa One X pyörittää vain 1080p/30 FPS joten tämä on aika valtava hyppy niin resoluutiossa kuin ruudunpäivityksessä.
 
Eipä oikeastaan purra. Jälleen kerran, se on MS joka on rummuttanut joka puolella olevansa se tehokkain. Eikö noilla tehoilla nyt sen suuresti mainostetun 4K/60FPS:n olisi pitänyt toteutua helposti tällaisen vanhahtavan pelimoottorin kanssa? Nyt uuden sukupolven tehotykki hyytyi ja dynaamiseen resoon jouduttiin turvautumaan, jotta 60fps saavutettiin?
Niinkuin @HideoMiyamoto jo sanoi, tässä pyöritetään vanhaa pelimoottoria, joka on tunnetusti raskas. Kuvapinta-ala on nelinkertainen ja ruudunpäivitys kaksinkertainen. Jos tuo ei ole iso hyppy, niin en tiedä mikä on.

Tottakai me kaikki varmasti toivotaan tuohon päälle vielä Ray Tracingiä ja muita graafisia herkkuja, mutta se tuskin tulee tapahtumaan vanhalla pelimoottorilla ja crossgen pelillä.

Se että Xbox on rummuttanut tehoja, ei poista sitä etteikö PS5 olisi rummuttanut nextgen konsoliaan ihan yhtä lailla. Nyt jos ja kun uusi Yakuza näyttää ihan samalta (tai heikommalta) PS5:llä, niin millä tavalla tämä ei muka ole omaan jalkaan puremista? No täytyy katsoa säilyykö sama energia silloin näillä grafiikasta huolestuneilla.
 
Tähän malliin kun naureskellaan, niin tuntuu unohtuneen että edelleenkin peli on tulossa myös PS5:lle. Se on tällä kierroksella heikompi laite raudan puolesta. Mitenhän pahasti se hyytyy..?
Ei tässä ole naureskeltu ja vaikea sitä on unohtaa kun Yakuza on ollut osa pleikan perusvalikoimaa jo kauan. Nähtäväksi jää miten se 10tflops tämän hoitaa!

Nyt eletään kuitenkin tässä hetkessä, ja hetki on jälleen kerran se, että sen tehokkaimman konsolin pitäisi laittaa pirun tukevaa näyttöä pöytään ostajille. Pelien graafisen annin osalta on edelleen melko hiljaista verrattuna siihen mahtipontiseen julistukseen, mitä ollaan kuultu pitkin vuotta. Kuukausi aikaa julkaisuun, missä ne "take my money"-peligraffat viipyy? Vai olenko missanut jotain? Edelleen DS Remake näyttää omaan silmään parhaalta.
 
Noiden teraflops vertailu on turhaase ei kerro kuinka tehokas on oikeesti on.
Ei kun se juuri kertoo, mutta se miten missäkin pelissä laskentateho on hyödynnetty kertoo paljon enemmän.

Ps3:lla moni multiplattapeli pyöri huonommin, koska cell-arkkitehtuuria ei pystytty aluksi kunnolla valjastamaan peleihin. Myös ps3:n korkeampi resoluutio oli selkeästi raskaampaa, kuin alemman resoluution xbox-peleissä. Aika siis näyttää onko Xbox Series X juuri "liian tehokas" alemman resoluution peleille, vai liian tehoton korkeammalle resoluutiolle ja ruudunpäivitykselle.
 
Se on parempi versio koska peli on suunieltu aluperin ps4 ja ps5 lähtökohtaiseksi
Höpöhöpö. Peli on suunniteltu alunperin PS4:lle, joka on kuin vähän tehokkaampi Xbox One. Siellä on sama x86 arkkitehtuuri taustalla. Yakuza Like a Dragon on julkaistu ajat sitten Japanissa, joten peliä ei ole alunperin suunniteltu uuden sukupolven konsoleille. Nyt englanninkielisen version yhteydessä se kuitenkin niille tuodaan ja näyttää siltä että ilman juurikaan mitään optimointeja. Eli uudet konsolit puskevat raa'alla teholla sen eron vanhaan.

Noiden teraflops vertailu on turhaase ei kerro kuinka tehokas on oikeesti on.
Teraflopsit kertoo näytönohjaimen laskentatehosta. Eli kyllä ne siinä mielessä kertoo tehoista. Ne ei kerro koko laitteen suorituskyvystä kaikkea, mutta ne kertoo montako liukulukulaskentaoperaattoria pystytään käsittelemään yhden sekunnin aikana. Tässä tapauksessa Xbox Series X pystyy käsittelemään enemmän kuin PS5. Sitä emme vielä tiedä miten tämä tulee näkymään peleissä, mutta reilun kuukauden päästä olemme varmaan jo hitusen viisaampia.
 
Ylös Bottom