Tulee helposti huolimattomuus virheitä laskennassa mutta pyörittelin tuossa hiukan numeroita.. jos joku ajattelee että SSD ei ole suurempi mullistaja kuin mikään niin tämän jälkeen voi mieli muuttua.
Yleisesti käytetty tekstuuriformaatti joka sopii suoraan käyttöön GPU:lle on esim. BC7 joka käyttää esim. 8 tavua 16 pixelin (4*4 pala) värin tallentamiseen eli 4bittiä tai 0.5 tavua per näkyvä pikseli. XsX ja PS5 käyttävät sitten vielä pakkausmenetelmiä tuohon HW tasolla jolloin tuo saadaan vielä pudotettua puoleen eli 2bittiä tai 0.25 tavua per näkyvä pikseli.
4k ruudussa on 3840*2160 pikseliä jotka saataisiin mahtumaan BC7 tavalla
4.14 megatavuun ja XsX ja PS5 HW pakkauksella n.
2.07 megatavuun.
(raaka tilantarve 4k ruudulle olisi
3840*2160*3 (rgb) tavua eli 24.9 megatavua)
Sitten otetaan vaikka
XsX ja sen
SSD lukunopeus 2400 megatavua/s -> 2400/60fps ->
40megatavua/frame @ 60fps
Joka tarkoittaa että XsX pystyy lataamaan joka ikiseen
60fps frameen n. 20kpl 4k kuvaruudullista tekstuuria SSD levyltä ja tämä on täysin suoraan muistiin GPU:lle valmiissa muodossa. ( 512*512 kuvina tämä on 600 kpl / frame @60fps )
PS5:lla tuo sitten jotakuinkin tuplautuu eli 40kpl 4k kuvaruudullista tekstuuria joka kuvalle @60fps.
Laskennallisesti tämä tarkoittaa että vaikka päällepiirtoa pelikuvassa esiintyy ja muutakin ladattavaa on niin koko kuvan tekstuurit pystyttäisiin lataamaan SSD:ltä helposti reaaliajassa todella matalalla GPU muistin käytöllä.
Vertailuna otetaan vaikka nykykonsolit ja HDD, lukunopeus luokkaa
100megatavua/s, 1.6megatavua/frame@60fps, eli sillä pystyisi valmista BC7 tekstuuria lataamaan
0.4 4k ruudullista @60fps. Tämä jää vielä niin pieneksi siitäkin syystä että nyky ps4 ja x1x joutunevat lataamaan tekstuurin eri tasot (mip maps) samalla joten käytännössä sitten näemme tulokset mitä ne nykypeleissä avoimissa maailmoissa on,.. popuppia ja heikkoa tekstuurin laatua.
Jos nyt jotain laskin väärin niin ilmoittakaa, korjaan tai hyppään suoraan katutason ikkunasta ulos
