Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Kukaan joka uskoo näiden konsolien pystyvän 100% säteenseurantaan muussa kuin matopelissä, kannattaa valmistautua pettymykseen. Joillakin on noi Xboxin teho odotukset lähteny käsistä vaikka tehokas onkin, niin täysin ray traced pelejä ei nähdä varmasti ennen seuraavan sukupolven konsoleja jos edes silloin.
Jep, jospa 5 vuoden päästä PC:llä on joku Path Ray Tracing "Cyberpunk" mikäli kaikki kehittyy huimaa tahtia. Tällä hetkellä sillä tekniikalla ollaan vasta Quake II:ssa ja Minecraftin demokenttässä. Se olisi todellinen hyppäys visuaallisesti mitä nykyinen tai tuleva konsolisukupolvi eivät vielä pysty tarjoamaan.

Meinaan Ray Tracing tekniikka myös kehittyy kokoajan paremmaksi sekä taloudellisemmaksi. Puhutaan, että tulevaisuudessa säteiden määrää saadaan laskettua sekä Ray Tracingin muita ongelmia karsittua. Ja tekoälyt (esim. DLSS) muutenkin auttavat tehon säästössä.

Varmasti konsolipuolellakin Ray Tracingin suhteen saadaan sitä paremmin hyödynnettyä myöhemmin mitä alkuvaiheessa, mutta asettaahan rauta sen osalta aikamoiset rajoitukset. Kovinkaan isot odotukset ei ole konsoli Ray Tracingin suhteen, mutta sitä paremmin se voi sitten yllättää.

Spiderman ja Ratchet & Clank on näyttänyt Ray Tracing perustason konsoleilla, ne tuskin kuitenkaan ovat ne parhaat esimerkit Ray Tracingista konsoleilla.
 
Jos omistaa PC:n tai haluaa katsella youtubelta, niin kyllä PC:n the Control on rtx gpulla aivan jumalattoman hienon näköinen. Sen jälkeen on ollut oma puuhansa totutella takaisin ei-RTX peleihin. Sokerina pohjalla DLSS 2.0 toimii the Controlissa kuin junan vessa ja saan 2070 superilla ~70 fps natiivin 30 fps sijaan.

Olisi kyllä hienoa jos amd:kin saisi kehitettyä vastaavaa DLSS teknologiaa mikä nvidialla on käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on keskusteltu, että Xbox Series X:lla olisi lämpöongelmia, mutta nyt internetin kaukaloissa väitetään PS5:n olevan vielä kuumempi. :D Se, että pitääkö tämä paikkaansa vai ei, nähdään vasta kun länsimaalaiset saavat PS5:n. Ihmiset eivät nyt käsitä, että konsolit sisältävät huipputason teknologiaa ja tottakai konsolit käyvät silloin kuumana.

 
Täällä on keskusteltu, että Xbox Series X:lla olisi lämpöongelmia, mutta nyt internetin kaukaloissa väitetään PS5:n olevan vielä kuumempi. :D Se, että pitääkö tämä paikkaansa vai ei, nähdään vasta kun länsimaalaiset saavat PS5:n.
Minusta nämä lämpöongelmahuhut voisi jättää täysin huomiotta. Tämäkin perustuu yksittäisen Twitter-tyypin *laskelmiin* piirin ja tuulettimen kokoon nähden, eli ei ole edes nähnyt oikeaa PS5-konsolia, saati mitannut sen lämpötiloja käytännössä.
 
Minusta nämä lämpöongelmahuhut voisi jättää täysin huomiotta. Tämäkin perustuu yksittäisen Twitter-tyypin *laskelmiin* piirin ja tuulettimen kokoon nähden, eli ei ole edes nähnyt oikeaa PS5-konsolia, saati mitannut sen lämpötiloja käytännössä.

Totta. Nämä lämpöongelmahuhut on kyllä niin naurettavia kuin olla ja voi. Eiköhän Microsoft ja Sony ole testannut konsoleita sen verran hyvin, että tällaisia ongelmia ei pitäisi olla.
 
Vaikka lämpötilahuhut ovat naurettavia, niistä kuitenkin kirjoitetaan totuutena eri medioissa. Siksi se ei ole aiheena ollenkaan yhdentekevä. https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/88818b72-d6fc-4082-b94f-465667c6d166?ref=ampparit:b2b9
Onneksi kommenttiosiossa ollaan hereillä! ;)

Imho keskustelut lämmöistä voidaan unohtaa, ja jatkaa vaikka omassa ketjussaan kun konsolit on julkaistu (vähän kuin melutaso-keskustelun kanssa tehtiin nykysukupolven kanssa).

Ps.
Aiheesta julkaistu päivitetty kirjoitus. Nettijulkaisut elävät klikeillä, joten korjaukset tehdään omina kirjoituksinaan.

 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2020-10-12 at 14.07.20.png
    Screenshot 2020-10-12 at 14.07.20.png
    89,9 KB · Lukukerrat: 38
Viimeksi muokattu:
Riittää, kehittäjiä haastateltu tääs ja tuntuu että olevat enemmän täpinöissään konsolien SSD teknologiasta kuin esimerkiksi prosessoreista:


Onhan tuo kiintolevyjen nopeusero vanhoihin massiivinen. On omastakin mielestä varmasti yksi isoimmista, ellei isoin ero nykyisiin verrattuna. Eikä puhuta pelkistä latausruuduista.
 
Onhan tuo kiintolevyjen nopeusero vanhoihin massiivinen. On omastakin mielestä varmasti yksi isoimmista, ellei isoin ero nykyisiin verrattuna. Eikä puhuta pelkistä latausruuduista.
Jep. Latausruutu loppupelissä on vain "kertaharmi", mutta mikäli peli lataa assetteja pelin tiimellyksessä hitaasti, on tuo paljon harmia aiheuttava, ja voi saada pelin näyttämään jopa viimeistelemättömältä.
 
Nuo pelinaikaiset assetien viivästymiset ja popupit tulevat selvästi näkyviksi vasta, kun niitä ei enää esiinny. Nykyään on niin paljon sellaista, jota katsomme läpi sormien pelatessa. Sen huomaa, kun pelaa vaikka kymmenen vuotta vanhoja pelejä, että olemme valmiita hyväksymään aika suurta epätäydellisyyttä, jos ei ole kokemusta paremmasta.
 
Nuo pelinaikaiset assetien viivästymiset ja popupit tulevat selvästi näkyviksi vasta, kun niitä ei enää esiinny. Nykyään on niin paljon sellaista, jota katsomme läpi sormien pelatessa. Sen huomaa, kun pelaa vaikka kymmenen vuotta vanhoja pelejä, että olemme valmiita hyväksymään aika suurta epätäydellisyyttä, jos ei ole kokemusta paremmasta.
Pelailin pari päivää sitten 4 vuotta vanhaa Battlefield 1 joka silloin oli parasta parasta. Mitään valittamisen aihetta ei kerta kaikkiaan ollut. Mutta kyllä noi popupit on senkin pelin tauti, oli miten oli. Voipi olla juurikin, että 10 vuoden päästä oksettaa katsella tämän hetken pelejä (doubt it). Mutta jos joku tulee näyttämään karsealta on tämän hetken fysiikan mallinnus:oops:
 
Riittää, kehittäjiä haastateltu tääs ja tuntuu että olevat enemmän täpinöissään konsolien SSD teknologiasta kuin esimerkiksi prosessoreista:


Kyllähän huippunopean SSD:n arvon pystyi päättelemään Cernyn painotuksista, kun siellä lähdettiin korjaamaan pelinkehittäjiä häiritseviä pullonkauloja. Syystä ovat tyytyväisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Pelailin pari päivää sitten 4 vuotta vanhaa Battlefield 1 joka silloin oli parasta parasta. Mitään valittamisen aihetta ei kerta kaikkiaan ollut. Mutta kyllä noi popupit on senkin pelin tauti, oli miten oli. Voipi olla juurikin, että 10 vuoden päästä oksettaa katsella tämän hetken pelejä (doubt it). Mutta jos joku tulee näyttämään karsealta on tämän hetken fysiikan mallinnus:oops:
Tässä pitää kuitenkin ymmärtää että popupia tulee ainakin kahdesta eri syystä. Yksi on se ettei dataa saa ladattua levyltä riittävän nopeasti ja toinen on se että piirtoetäisyyttä pitää rajoittaa riittämättömän cpu/gpu tehon vuoksi. Battlefield:n tapauksessa on syy on jälkimmäisessä, koska peli lataa koko pelikentän kerralla muistiin. Jatkuvasti laataavia pelejä on avoimen maailman pelit kuten GTA5, Wicher 3, Ghost Recon Windlands, Far Cry 5, jne. Näissä peleissä popupia voi tulla myös datan lukemisen hitaudesta.
 
Jep. Latausruutu loppupelissä on vain "kertaharmi", mutta mikäli peli lataa assetteja pelin tiimellyksessä hitaasti, on tuo paljon harmia aiheuttava, ja voi saada pelin näyttämään jopa viimeistelemättömältä.

Riippuu hieman pelistäkin, osassa joutuu vähän väliä latailemaan, esim jos kuolee jatkuvasti.
 
Uusi Yakuza ei näytä sekään uuden boksin tehoja, vaan visuaalinen ilme jää melko vaisuksi.
Onhan Series X:n tehojen ja graafisen loiston esittely ollut aika iso epäonnistuminen tähän mennessä Microsoftilta, mutta tuskinpa kukaan odotti Yakuza-pelin muutenkaan olevan mikään maailman nätein peli graafisesti vaikka kuinka paljon tehoja löytyisikin. Tämä on varmasti yksi niistä monista peleistä joilla ei ole käytännössä mitään eroa PS5 ja Series X versioiden välillä. Tai no ehkä jonkinlainen DualSensen tuki löytyy PS5:llä. Ainakin kerkeävät hyvin työstämään sitä tässä muutaman kuukauden aikana, kun Series X nauttii ajallisesta next gen-version yksinoikeudesta. :D
 
Ylös Bottom