Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Sony pystyy varmasti pienen kipurahan maksamaan kolmannen osapuolen deveille jotta DualSensen tukea ei unohdeta, joten jos devit eivät itse halua tehdä miljoonille pelaajille pelistään vielä parempaa tukemalla DualSenseä, pystyy Sony tähän varmasti vaikuttamaan jotenkin.

Luulisin, että mikäli haluaa pelejä tehdä PS5, niin määrätyt ominaisuudet pitää sisällyttää peliin. Niissä ominaisuuksissa voi hyvinkin olla, että määrätyt ohjain toiminnot pitää toimia. Tämän näkee varmaan suhteellisen nopeasti, mikä on linja.

Ja jos asia mainitaan esim pelin takakannessa ja ohjain on noin hyvä, kun sitä hehkutetaan. Alkaa noiden ominaisuuksien olemassa olo pelissä olemaan myös myyntiä edistävä tekijä.
 
Sony pystyy varmasti pienen kipurahan maksamaan kolmannen osapuolen deveille jotta DualSensen tukea ei unohdeta, joten jos devit eivät itse halua tehdä miljoonille pelaajille pelistään vielä parempaa tukemalla DualSenseä, pystyy Sony tähän varmasti vaikuttamaan jotenkin.

Niin tämä tukihan nähtiin touch padin ja Six Axis motioneiden kohdalla. Eikun...

Nyt kyllä vaikuttaisi Sony olevan uudistustensa kanssa enemmän ytimessä, joten toivottavasti saadaan kattavasti tukea.
 
Onhan ohjaimen ominaisuudet sekä 3D audio myös mahdollisesti myyntivaltteja itse pelille, ne näyttäisi kiinnostavan pelaajia ja tekevät peleistä parempia kokemuksia. Joten myös kehittäjät itse voivat olla aika halukkaita lisämään näitä ominaisuuksia peleihin.

Eivät siis tuskin jää pelkän gimmickin asemaan ja vain yksinoikeuspelien iloksi.
 
Rumble tuli aikoinaan lisävarusteena, johon tietysti ihastuimme heti Nintendo 64:lla. Jonkun pitää olla rohkea ja tuoda uusia ominaisuuksia, joku niistä voi muodostua teollisuuden standardiksi.
 
Onhan ohjaimen ominaisuudet sekä 3D audio myös mahdollisesti myyntivaltteja itse pelille, ne näyttäisi kiinnostavan pelaajia ja tekevät peleistä parempia kokemuksia. Joten myös kehittäjät itse voivat olla aika halukkaita lisämään näitä ominaisuuksia peleihin.

Eivät siis tuskin jää pelkän gimmickin asemaan ja vain yksinoikeuspelien iloksi.
Tuskinpa jäävät....Yllättäen ohjain on noussut omalla listalla yhdeksi odotetuimmista asioista noiden liipasinhehkutusten takia. Lisää immersiota kiitos ja pieni, mutta ilmeisesti yllättävän iso muutos tulossa. Toivotaan, että S-man D-Souls hyödyntävät liipasimia jo täydellä teholla.
 
Se, että tuleeko jostain uudesta ideasta suosittu, on vaikeampaa ennustaa kuin voisi kuvitella. Mun mielestä on hyvä että uusia juttuja kokeillaan. Osa niistä kokeiluista luultavasti osoittautuu hyviksi ideoiksi, vaikka osa floppaisikin. Maailma on täynnä kaikenlaisia työpajoja, jotka pähkäilevät uusien innovaatioiden kehittämiseksi, silti ne suosituimmat ideat tulevat täysin puskista: Esim Facebook, Twitter, Youtube, Instagram jne.
 
Olisihan se hyvä jos ohjaimen ominaisuuksia hyödynnettäisiin, mutta jos kovinkaan moni kehittäjä ei niitä käytä, niin ehkä PS6 ohjaimesta jätetään tuommoiset sitten pois.

Ohjaimeen puhaltelua en kyllä halua moneen peliin :D
 
Sehän voi olla että kymmenen vuoden päästä ohjaimesta saa sähköiskuja... Itseäni jännittää se, miten tulen tottumaan Xboxin ohjaimen tatin sijaintiin. Siitä on varmaan 12 vuotta kun olen pitänyt Xboxin ohjainta kädessä. Tuntuu oudolta, että tatin voi sijoittaa noinkin eri tavalla ja pelaajat ovat silti tyytyväisiä kumpaankin ratkaisuun.
 
Sehän voi olla että kymmenen vuoden päästä ohjaimesta saa sähköiskuja... Itseäni jännittää se, miten tulen tottumaan Xboxin ohjaimen tatin sijaintiin. Siitä on varmaan 12 vuotta kun olen pitänyt Xboxin ohjainta kädessä. Tuntuu oudolta, että tatin voi sijoittaa noinkin eri tavalla ja pelaajat ovat silti tyytyväisiä kumpaankin ratkaisuun.
Itse en ole tyytyväinen pleikan tattien sijoitteluun vaan olen hankkinut pleikalle ohjaimen, jossa tatit on sijoitettu aivan kuten boksin ohjaimessa. Toki asiaan vaikuttaa varmaankin myös se, että pelaan pleikalla vaan ja ainoastaan pleikan yksinoikeuspelit ja kaikki muu pelaaminen tapahtuu boksilla.
 
Niin tämä tukihan nähtiin touch padin ja Six Axis motioneiden kohdalla. Eikun...

Nyt kyllä vaikuttaisi Sony olevan uudistustensa kanssa enemmän ytimessä, joten toivottavasti saadaan kattavasti tukea.
Väittäisin PS5:n haptic feedbackin ja adaptive triggereiden olevan hieman erilaisen potentiaalin omaavia ominaisuuksia mitä tulee pelattavuuteen kuin mitä touch pad olisi ikinä pystynyt tarjoamaan vaikka kuinka olisi hyödynnetty. Touch padia hyödynnät käytännössä yhtenä lisäpainikkeena menuihin päästäksesi, kun taas nämä DualSensen uudet ominaisuudet vaikuttavat ihan jo siihen pelin pelattavuuteen. Olisihan se nyt ihan nättiä pelata uutta Haloa tai Destinyä ja tuntea jokaisen aseen olevan erilainen ihan jo pelkästään sen perusteella miltä se tuntuu kädessä kun painaa liipaisimen pohjaan. :)

En muista itse, mutta kuinka monta viestiä näimme tämän genin alussa deveiltä siitä kuinka loistava ominaisuus tuo touchpad on ja kuinka se tulee muokkaamaan pelikokemusta? Mielestäni emme montaa, mutta nyt on hieman eri ääni kellossa deveillä kun ei taida riitä sormet ja varpaatkaan enää laskemaan sitä kuinka monta peliä jo launchissa hyödyntää näitä ominaisuuksia.

Nyt kun ne kyynisimmät pelaajatkin, tai no ainakin lähes kaikki, tuntuvat olevan innoissaan DualSensestä niin olisihan se hölmöä olla hyödyntämättä tuota vielä lisää devien puolesta. Useimmiten he kumminkin tahtovat tarjota parhaan mahdollisen pelikokemuksen pelaajille.
 
Niin, onhan näitä ohjainten gimmickejä nähty Sonyltä, ja miten suosittuja ne nyt ovat olleetkaan, mm. liikkeentunnistus, touchpad ja taskulamppu. Varmasti jollekin tärkeitä, mutta ittelle mitä turhempia. Ihan sama kai, kunhan ovat valinnaisia ominaisuuksia. Aina näin ei ole.

PS4 ohjain oli kuitenkin varsin kelvollinen ohjain mielestäni, suuri parannus aikaisempiin saiputtapalasiin. Ja PS5 ohjain vaikuttaa etukäteen myös varsin hyvältä, ainakin mielenkiintoisempi kuin vanilla Xbox Series ohjain. Kunhan eivät ole pienellä pilanneet, eli Sonylle tutuilla laatuongelmilla.
 
Niin, onhan näitä ohjainten gimmickejä nähty Sonyltä, ja miten suosittuja ne nyt ovat olleetkaan, mm. liikkeentunnistus, touchpad ja taskulamppu. Varmasti jollekin tärkeitä, mutta ittelle mitä turhempia. Ihan sama kai, kunhan ovat valinnaisia ominaisuuksia. Aina näin ei ole.

PS4 ohjain oli kuitenkin varsin kelvollinen ohjain mielestäni, suuri parannus aikaisempiin saiputtapalasiin. Ja PS5 ohjain vaikuttaa etukäteen myös varsin hyvältä, ainakin mielenkiintoisempi kuin vanilla Xbox Series ohjain. Kunhan eivät ole pienellä pilanneet, eli Sonylle tutuilla laatuongelmilla.
Mitä ongelmia saiputtapalasilla on ollut Sonylla?
 
Itsellä ei ainakaan ollut mitään tuollaista ongelmaa julkaisun aikaisessa ohjaimessa.
Kuitenkin niitä oli aika monella. Ihan tälläkin foorumilla monet palauttelivat hetken käytössä olleita ohjaimia takaisin kauppaan, kun päällysteet kuoriutuivat tateista. No, pointti oli siinä, että toivon mukaan nyt mitään tällaisia ongelmia ei ole.
 
Onneksi Sony selätti nuo ongelmat jo vuosia PS4:n julkaisun yhteydessä. Virheistä varmasti opittu kuten äänekkyyden kanssa ja nyt päästään pelaamaan kaikkien aikojen parhaimmalla konsoliohjaimella heti julkaisussa ilman tarvetta lisäinvestoinnille:)

Tosin N64:n tatti oli vaan mahtava, vaikka kuluikin loppuun vähän liian nopeaan.
 
Ylös Bottom