Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Xbox väittää, että ainoat next-gen konsolit, jotka käyttävät RDNA 2:sen kaikkia ominaisuuksia, tulevat Xboxilta. Mielenkiintoista sana "consoles", joka viittaisi siihen, että myös Series S käyttää koko RDNA 2:sta.
Postasin juuri samaa settiä toiseen ketjuun.

Jos tosiaan on niin että muun muassa Machine Learning (super resolution) puuttuu PS5:ltä, mutta löytyy molemmista Xbox Series -konsoleista, niin aika mielenkiintoista tulee olemaan vertailut kaikkien konsolien kesken. Series S voi nousta yllättävän koviin lukemiin, kunhan näitä ominaisuuksia aletaan tosissaan hyödyntämään.

Machine Learningin lisäksi, onko näitäkään RDNA2 ominaisuuksia vahvistettu löytyvän PS5:ltä: Mesh Shaders, Sampler Feedback ja Variable Rate Shading?
 

Xbox väittää, että ainoat next-gen konsolit, jotka käyttävät RDNA 2:sen kaikkia ominaisuuksia, tulevat Xboxilta. Mielenkiintoista sana "consoles", joka viittaisi siihen, että myös Series S käyttää koko RDNA 2:sta.

Tässä tapauksessa on fiksua muistaa, että pleikaltahan tiettyjen ominaisuuksien puuttuminen ei tarkoita etteikö niitä samankaltaisia ominaisuuksia löytyisi myös pleikalta ainoastaan erilailla toteutettuna, esimerkkinä Geometry Engine joka taitaa olla pleikan vastine mesh shadersille.
 
Erikoista, olisi kiva tietää mitä osia pleikalta puuttuu sitten, ja ovatko korvanneet joitakin omilla tekniikoillaan, kuten checkerboardilla.
 
Onhan tuo jännää että näyttäs että ne aiemman RDNA1.5 huhut tais pitää paikkansa? Toisaalta voi olla että Sony on vaan pudottanut jonkun rdna2 ominaisuuden pois vähemmän hyödyllisenä tai muuttanut (customoinut) sen sopivammaksi omiin tarpeisiin..
 
Postasin juuri samaa settiä toiseen ketjuun.

Jos tosiaan on niin että muun muassa Machine Learning (super resolution) puuttuu PS5:ltä, mutta löytyy molemmista Xbox Series -konsoleista, niin aika mielenkiintoista tulee olemaan vertailut kaikkien konsolien kesken. Series S voi nousta yllättävän koviin lukemiin, kunhan näitä ominaisuuksia aletaan tosissaan hyödyntämään.

Machine Learningin lisäksi, onko näitäkään RDNA2 ominaisuuksia vahvistettu löytyvän PS5:ltä: Mesh Shaders, Sampler Feedback ja Variable Rate Shading?
Omasta mielestä VRS on todettu, mutta noita muita ei taida löytyä. Ja ei ole kyse turhista ominaisuuksi niin aika sääli, että Pleikka jää niistä paitsi. Jos nuo eivät olisi totta niin varmasti Pleikka olisi jo todennut nuo vääräksi.

Kysymys kuitenkin kuuluu mitkä ominaisuudet PS5 löytyvät?
 
Tässä tapauksessa on fiksua muistaa, että pleikaltahan tiettyjen ominaisuuksien puuttuminen ei tarkoita etteikö niitä samankaltaisia ominaisuuksia löytyisi myös pleikalta ainoastaan erilailla toteutettuna, esimerkkinä Geometry Engine joka taitaa olla pleikan vastine mesh shadersille.
Uskaltaisin väittää, että Geometry Engine löytyy myös Series X:sästä. Ja monesta muustakin paikasta, jossa grafiikkaa pyöritetään ruudulla.
 
Erikoista, olisi kiva tietää mitä osia pleikalta puuttuu sitten, ja ovatko korvanneet joitakin omilla tekniikoillaan, kuten checkerboardilla.
Eivät varmasti paljasta mitä puuttuu. :)

Kunhan nämä crossgen / julkaisuaallon pelit saadaan taputeltua ja pelejä päästää kehittämään täysin uudelle sukupolvelle, niin sitten nähdään vasta todellisuudessa, miten pleikkari hoitaa mahdolliset puuttuvat ominaisuudet. Selvästi eniten kiinnostaa tuo Machine Learning. Kuinka ison tehohyppäyksen sillä saa aikaiseksi ja onko siihen PS5:llä vastausta?

Multiplattaripelien suhteen on myös aikamoinen tilanne, kun uudet Xboxit tukevat DirectX 12 Ultimatea, ihan niinkuin tietokoneetkin, kun taas pleikkari ei tätä ilmeisesti tue. Tarkoittaako tämä siis, että peleihin saadaan näppärästi hyödynnettyä kaikki ominaisuudet Xbox ja PC versioissa ja PS5:n kanssa joudutaan lisätöihin?
 
Minusta tämä keskustelu pelien kääntämisen helppoudesta käytiin jo pari kuukautta sitten eikä mikään ole muuttunut. Edelleenkään ei ole mitään tietoa siitä, mitä Sony on tehnyt/tekemässä. MS:n suhteen taas homma näyttää selvältä, kun kyseessä on lähinnä Windows-pelikone. Ehkä Sonylla on valttikortteja, ehkä ei. Sony on niitä kyllä lupaillut käsittääkseni, mutta pitihän PS3:nkin olla helppo.
 
Machine Learningin osalta turha haaveilla mistään Nvidian tyyppisistä ratkaisuista. Erillisiä tensor coreja ei ole.

AIka helposti näköjään moneen uppoavat puheet potentilaaista ja Phil Spencerin lupaukset. Todellisuus kuitenkin on mitä on. Jullkaisussa first party pelejä nolla ja 2021 vaikuttaa hyvin karulta
 
Joo, vähän turhan nopeasti ihmiset näkevät näiden RDNA2 ominaisuuksien puuttumisen automaattisesti huonona asiana ja sivuutetaan se mahdollisuus, että Sony on tahtonut tehdä tietyistä ominaisuuksista enemmän omalle konsolilleen sopivampia. Microsofthan julkaisee pelinsä myös Windowsille, joten olisi ollut hieman hölmöä jos Microsoftin Windowsilla ja Microsoftin uudella Xboxilla olisi erilaiset lähestymistavat näissä asioissa. Helpottaa varmasti pelien kääntämistä molemmille alustoille, kun infrastruktuuri on mahdollisimman samanlainen.
 
Machine Learningin osalta turha haaveilla mistään Nvidian tyyppisistä ratkaisuista. Erillisiä tensor coreja ei ole.

AIka helposti näköjään moneen uppoavat puheet potentilaaista ja Phil Spencerin lupaukset. Todellisuus kuitenkin on mitä on. Jullkaisussa first party pelejä nolla ja 2021 vaikuttaa hyvin karulta
Nythän emme tosiaan tiedä kuinka tehokkaasta Machine Learningistä on kyse.

Mahdollisessa potentiaalissa katson konsolin speksejä ja kyllä siellä totta tosiaan potentiaalia on.

Eikös Gears Tactics ole kuitenkin first party -peli, jonka julkaisupäivä on sama kuin Xbox Series -konsolien?

Vuosi 2021 ja pelien julkaisupäivät elävät varmasti niin paljon, että tässä nyt ei voi sanoa juuta eikä jaata. Jos Flight Sim ja Halo Infinite julkaistaan ensi vuonna, niin en sanoisi että karu. Toisaalta pelkästään Cyberpunkin viimeisin lykkäys osoittaa, että mitä vaan voi tapahtua, vaikka peli olisi mennyt jopa kultaan.
 
"Before I get into the capabilites of the GPU, I'd like to make clear two points that can be quite confusing. First, we have a custom AMD GPU based on their RDNA 2 technology. What does that mean? AMD is continuously improving and revising their tech - for RDNA 2, their goals were, roughly speaking, to reduce power consumption by rearchitecting the GPU by putting data close to where its needed, to optimize the GPU for performance, and adding new advanced feature sets.

But that feature set is malleable. Which is to say that we have our own needs for Playstation, and that can factor into what the AMD roadmap becomes. So, collaboration is born. If we bring concepts to AMD that are felt to be widely useful, then they can be adopted into RDNA 2 and used broadly, including in PC GPUs. If the ideas are sufficiently specific to what we're trying to accomplish, like the GPU cache scrubbers I was talking about, then they end up being just for us. If you see a similar discrete GPU available as a PC card at roughly the same time as we release our console, that means our collaboration with AMD succeeded in producing technology useful in both worlds. It doesn't mean that we at Sony simply incorporated the PC part into our console."

Aika vahvasti Cerny mielestäni viittaa kustomoituun, ei vajavaiseen ratkaisuun tässä tapauksessa. Ei vaikuta mielestäni siltä, että Sony ei jotenkin jaksanut odottaa AMD:n ratkaisua samalla tapaa kuin MS ja sen takia jäivät sitten ilman näitä tärkeitä ominaisuuksia.

Vaikuttaa siltä, että insinöörit katsastelivat näitä RDNA2:n ominaisuuksia ja sitten AMD:n kanssa yhteistyössä kustomoivat sitä paremmin omalle konsolille sopivakseen.

Mielenkiinnollahan sitä kyllä odottaa minkälaisia eroja näiden kahden konsolin välillä lopulta on.
 
Viimeksi muokattu:
Aika vahvasti Cerny mielestäni viittaa kustomoituun, ei vajavaiseen ratkaisuun tässä tapauksessa. Ei vaikuta mielestäni siltä, että Sony ei jotenkin jaksanut odottaa AMD:n ratkaisua samalla tapaa kuin MS ja sen takia jäivät sitten ilman näitä tärkeitä ominaisuuksia.

Vaikuttaa siltä, että insinöörit katsastelivat näitä RDNA2:n ominaisuuksia ja sitten AMD:n kanssa yhteistyössä kustomoivat sitä paremmin omalle konsolille sopivakseen.

Mielenkiinnollahan sitä kyllä odottaa minkälaisia eroja näiden kahden konsolin välillä lopulta on.
Ei kai Cerny nyt ikinä puhuisi vajavaisesta ratkaisusta. Se nyt on päivänselvää. Joka tapauksessa Sony lähti kehittämään PS5:sta aikaisemmin kuin Microsoft uutta Xboxiaan. Tai siis löi lukkoon komponentteja aikaisemmin, joka juuri tarkoittaa sitä ettei odotettu täyttä feature settiä. Nyt kysymys kuuluukin, että onko Sony pystynyt paikkailemaan näitä ominaisuuksia omilla ratkaisuillaan? Varmaan on. Mutta onko kaikkia ja millainen hyöty mistäkin puuttuvasta ominaisuudesta Xboxin suuntaan mahdollisesti on? Ehkä ei mitään tai ehkä paljonkin.

Tämä oli myös varmasti syy miksi PS5 devkit olivat aikaisemmin maailmalla kuin Xboxin vastaavat. Xbox odotteli RDNA2:sta ja se jo ollaan nähtykin millainen tehokas näytönohjain sieltä tuli.
 
Micosoft kehitti DirectX12-apiaan joka ei liity mitenkään Sonyyn. Sonylla ei ole "directstorage" joten SSD ei myöskään varmaan toimi?



Heheh..
 

20201028_232953.jpg
Heh heh...

Eli PS5:n pitää kompensoida tehoja boostilla ja vielä tekee sen niin että silloin lasketaan taajuuksia CPU:lta. Eikö tämä keskustelu ole jo käyty joku kymmenen sivua sitten.

Muuten tuo siiteeraamasi RedGamingTech on myös sanonut että hän on lähes varma, että PS5:ssä on RDNA3 ominaisuuksia. Että semmoinen lähde kyseessä...
 
Ei kai Cerny nyt ikinä puhuisi vajavaisesta ratkaisusta. Se nyt on päivänselvää. Joka tapauksessa Sony lähti kehittämään PS5:sta aikaisemmin kuin Microsoft uutta Xboxiaan. Tai siis löi lukkoon komponentteja aikaisemmin, joka juuri tarkoittaa sitä ettei odotettu täyttä feature settiä. Nyt kysymys kuuluukin, että onko Sony pystynyt paikkailemaan näitä ominaisuuksia omilla ratkaisuillaan? Varmaan on. Mutta onko kaikkia ja millainen hyöty mistäkin puuttuvasta ominaisuudesta Xboxin suuntaan mahdollisesti on? Ehkä ei mitään tai ehkä paljonkin.

Tämä oli myös varmasti syy miksi PS5 devkit olivat aikaisemmin maailmalla kuin Xboxin vastaavat. Xbox odotteli RDNA2:sta ja se jo ollaan nähtykin millainen tehokas näytönohjain sieltä tuli.
Tiedämmekö Sonyn lyöneen komponenttinsa lukkoon aikaisemmin? Tai että kehitystyö alkoi aikaisemmin kuin Series X? Jos alkoi niin ehkä keskittyivät kehittelemään jotain muuta kuin GPU:n ominaisuuksia? Kenties GPU:n ominaisuudet lyötiin viimeisten joukossa lukkoon? Taitaa olla aika paljon olettamuksia tässä viestissä mistä emme tiedä varmaksi.

Kuten sanoin, Cerny on jo itsekin viitannut kustomoituun RDNA2, joten emmeköhän voi olettaa, että siellä jotain on kustomoitu myös eikä vain leikattu pois? En vain näe syytä siihen miksi alan konkari Cerny ylenkatsoisi näitä täyden RDNA2 ominaisuuksia eikä näkisi niitä hyväksi saada konsoliin mukaan jollakin tapaa. Etenkin VRS, kun konsoleiden kanssa tullaan varmaan aina painimaan epätasaisien kuvataajuuksien kanssa.
 
Jotenkin vaikea uskoa että Sony olisi lähtenyt vain pihistelemään ja sen takia olisi vajavainen RDNA. Toivottavasti selkenee jossain vaiheessa mitä siellä on tehty eri tavalla.
 
Jotenkin vaikea uskoa että Sony olisi lähtenyt vain pihistelemään ja sen takia olisi vajavainen RDNA. Toivottavasti selkenee jossain vaiheessa mitä siellä on tehty eri tavalla.
En minäkään usko, että on lähdetty pihistelemään, mutta jos täyttä feature settiä ei ole ollut siinä vaiheessa tarjolla / olemassa, kun PS5 komponentteja alettiin lyömään lukkoon, niin siksi sieltä voi puuttua ominaisuuksia. Muistatte varmaan sen huhun, jonka mukaan PS5:n piti ilmestyä jo vuonna 2019. Muuttivat sitten kuulemma suunnitelmia, kun saivat vihiä mitä Microsoftilla oltiin tekemässä. Nämä eilen kuullut uutiset myöskin omalla tavallaan puoltaisivat näitä huhuja. Tämä myöskin selittänee sitä miksi GPU ja CPU ovat boostattuja.

Muistatte myös varmaan sen Sonyn insinöörin, joka puhui että PS5:n GPU on sekoitus RDNA1 ja RDNA2 ominaisuuksia. Eilisen jälkeen näilläkin huhuilla on taas selvästi enemmän pohjaa, kun viimeksi kaikki olivat enemmän ja vähemmän sitä mieltä, että eihän se nyt näin voi olla.

Nyt tosiaan katsotaan, miten hyvin Sony on palikkansa kustomoinut. Kunhan pelejä aletaan kehittämään pelkästään uudelle sukupolvelle, niin nähdään miten käy.
 
Ylös Bottom