Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Se kai on jokaisen pelaajan omasta halusta kiinni kuinka paljon tekniikka kiinnostaa. Jos kiinnostus on mitä sitten -tasolla, niin silloinhan asia on sillä taputeltu.
Kyllä mua tekniikka kiinnostaa, mutta enimmäkseen se näkökulma, että mitä tekniikka mahdollistaa. Jos tärkein RDNA2:n myyntiargumentti on että "siinä on RDNA2", niin... no, mitä sitten?
 
Mutta pelaajana kysyn: mitä sitten?

Kaikki pelaajat nyt eivät tiedäkään, että mitä kaikkea konsoli sisältää, mutta tekniikkafriikeille pienetkin asiat voivat olla merkittäviä. RDNA2:n hyödyt tullaan varmasti näkemään tulevaisuudessa, koska siihen on syynsä, että minkä takia Microsoft otti riskin ja jäi odottelemaan teknologia valmistumista. Pelaajana voit nauttia silti PS5:sta täydellä sydämellä, vaikka se ei sisältäisikään kaikkia RDNA2:n herkkuja.

Et ole varmaan lukenut Xboxin artikkelia RDNA2:n hyödyistä? Xbox Wiressa on nimittäin artikkeli RDNA2:sta:
https://news.xbox.com/en-us/2020/10...s-xs-integrates-full-amd-rdna-2-architecture/
 
Kyllä mua tekniikka kiinnostaa, mutta enimmäkseen se näkökulma, että mitä tekniikka mahdollistaa. Jos tärkein RDNA2:n myyntiargumentti on että "siinä on RDNA2", niin... no, mitä sitten?
Tärkein myyntiargumentti on se mitä sisältyy RDNA2:een. Jos joku sanoo minulle että siinä on kaikilta ominaisuuksiltaan täysin tuettu RDNA2, niin tiedän silloin että siellä on ne tietyt ominaisuudet.

Yrität varmaan tässä nyt pusertaa ulos sitä, että miten tämä näkyy käytännössä. Kyllä, se tietysti kiinnostaa, mutta RDNA2 käytännössä esiteltiin eilen, joten käytännön esimerkit ovat sattuneesta syystä aika vähissä.

Uuden sukupolven pelit tulevat varmasti näitä uuden tekniikan hyötyjä näyttämään, mutta siinä menee vielä hetki. Se ei poista sitä, etteikö luvatuista ominaisuuksista voisi olla jo nyt innoissaan.
 
Tärkein myyntiargumentti on se mitä sisältyy RDNA2:een. Jos joku sanoo minulle että siinä on kaikilta ominaisuuksiltaan täysin tuettu RDNA2, niin tiedän silloin että siellä on ne tietyt ominaisuudet.

Yrität varmaan tässä nyt pusertaa ulos sitä, että miten tämä näkyy käytännössä. Kyllä, se tietysti kiinnostaa, mutta RDNA2 käytännössä esiteltiin eilen, joten käytännön esimerkit ovat sattuneesta syystä aika vähissä.

Uuden sukupolven pelit tulevat varmasti näitä uuden tekniikan hyötyjä näyttämään, mutta siinä menee vielä hetki. Se ei poista sitä, etteikö luvatuista ominaisuuksista voisi olla jo nyt innoissaan.
Näyttäisivät edes niitä uusia pelejä...
 











Tässä nyt 4 uutta peliä, jotka pelataan Xbox Series X:lla. Lista olisi huomattavasti pidempi jos tähän olisi lisätty vanhat pelit, jotka ovat optimoitu Series X:lle.


Eikös tuo Gears Tactics ole tarkemmin katsottuna vanha peli, koska tuo on julkaistu PC:lle aiemmin? Toki puhtaasti konsolimaailmaa ajatellen kyseessä on "uusi" peli.
 
Eikös tuo Gears Tactics ole teknisesti ottaen vanha peli, koska tuo on julkaistu PC:lle aiemmin? Toki puhtaasti konsolimaailmaa ajatellen kyseessä on "uusi" peli.
Niin, konsoleille se on kuitenkin uusi peli. Julkaisupäivä 10.11.2020. Esimerkiksi tällaiselle henkilölle, joka ei pelaa mitään tietokoneella, peli on täysin uusi.

Jos välimerkkiä rakastellaan, niin silloinhan peli on ihan ikäloppu, kun se on julkaistu PC:lle 28.4.2020. ;)
 
Kaikki pelaajat nyt eivät tiedäkään, että mitä kaikkea konsoli sisältää, mutta tekniikkafriikeille pienetkin asiat voivat olla merkittäviä. RDNA2:n hyödyt tullaan varmasti näkemään tulevaisuudessa, koska siihen on syynsä, että minkä takia Microsoft otti riskin ja jäi odottelemaan teknologia valmistumista. Pelaajana voit nauttia silti PS5:sta täydellä sydämellä, vaikka se ei sisältäisikään kaikkia RDNA2:n herkkuja.

Et ole varmaan lukenut Xboxin artikkelia RDNA2:n hyödyistä? Xbox Wiressa on nimittäin artikkeli RDNA2:sta:
https://news.xbox.com/en-us/2020/10...s-xs-integrates-full-amd-rdna-2-architecture/

Kai ymmärrät että pelkkä RDNA2 on tässä vaiheessa jo vanhentuntut ja se finaloitiin omaisyuksien osalta vuosia sitten? Väitteet siitä että Sonylla ei olisi ollut käytössä koko RDNA2 eivät ole kovin uskottavia. Itseasiassa todennäköisempää on että Sony on mennyt siitä ohi yhdessä AMDn kanssa. PS4 sisälsi ominaisuuksia jota AMDn PC-tuotteissa nähtiin vasta seuraavassa sukupolvessa.
 
Neogafin puolella oli ehditty tutkia tätä PS5 RDNA2 -myrskyä vesilasissa, eli sieltä löytyi Cernyn ja kumppaneiden patentit näistä "puuttuvista" featureista.



Jos välimerkkiä rakastellaan, niin silloinhan peli on ihan ikäloppu, kun se on julkaistu PC:lle 28.4.2020. ;)

Joo selvästi ikäloppu peli. :D
 
Neogafin puolella oli ehditty tutkia tätä PS5 RDNA2 -myrskyä vesilasissa, eli sieltä löytyi Cernyn ja kumppaneiden patentit näistä "puuttuvista" featureista.


Patentit nyt ei kerro yhtikäs mitään, mutta mielestäni se olisi vaan hyvä uutinen, että Sonylla olisi omat kikat VRS- ja mesh shading -teknologioille. :D Ihmettelen vain, että miksi näistä ei ole kerrottu, vaikka konsolin julkaisuun on enää alle kuukausi. Sony antaa nyt turhan PR-voiton Microsoftille, kun on jättänyt kertomatta, että heilläkin saattaa olla samat teknologiat käytössä. Hiljaisuus ei ole koskaan hyvä merkki - toivottavasti tässä asiassa tilanne olisi toinen.

Sinänsä ymmärrän, että miksi Sony saattoi kehittää omat ratkaisunsa, koska Sonylla ei ole samanlaista painostusta kuin Microsoftilla, koska Microsoftin täytyy tuoda pelinsä kuitenkin Xboxin lisäksi PC:lle. Xboxin ja Windowsin yhtenäisen arkkitehtuurin ansiosta varmaan saatamme nähdä enemmän PC-pelejä konsolilla kuin koskaan aiemmin? Ehkä.
 
Patentit nyt ei kerro yhtikäs mitään, mutta mielestäni se olisi vaan hyvä uutinen, että Sonylla olisi omat kikat VRS- ja mesh shading -teknologioille. :D Ihmettelen vain, että miksi näistä ei ole kerrottu, vaikka konsolin julkaisuun on enää alle kuukausi. Sony antaa nyt turhan PR-voiton Microsoftille, kun on jättänyt kertomatta, että heilläkin saattaa olla samat teknologiat käytössä. Hiljaisuus ei ole koskaan hyvä merkki - toivottavasti tässä asiassa tilanne olisi toinen.

Sinänsä ymmärrän, että miksi Sony saattoi kehittää omat ratkaisunsa, koska Sonylla ei ole samanlaista painostusta kuin Microsoftilla, koska Microsoftin täytyy tuoda pelinsä kuitenkin Xboxin lisäksi PC:lle. Xboxin ja Windowsin yhtenäisen arkkitehtuurin ansiosta varmaan saatamme nähdä enemmän PC-pelejä konsolilla kuin koskaan aiemmin? Ehkä.

Miten niin ei kerro yhtään mitään? Ei niitä nyt huvikseen ole patentoitu ja arvelisin että tämä on tehty juuri siitä syystä, että nämä jatkojalostetut featuret ovat osoittautuneet käytännössä paremmiksi tai soveltuvimmiksi ratkaisuiksi PS5:sta ajatellen, kuten tavallisesti tuotekehityksessä toimiessa. Käytäntö toki jää nähtäväksi, Digital Foundry kertonee tästä lisää kun NDA tämän osalta poistuu.

Mitä tähän PR-puoleen tulee, niin tässähän on nähtävissä selvästi kaksi erilaista lähestymistapaa, toinen hehkuttaa mitä tahansa featurea uuden arkkitehtuurin pohjalta ja toinen antaa lopputuloksen puhua. Ei minullekaan tullut mieleen kertaakaan näitä esiteltyjä PS5 pelejä nähdessäni, että "näistähän puuttuu RDNA 2 -featuret!". Keskivertopelaajaa kun ei esim. Sampler Feedback Streaming kiinnosta pätkääkään, vaan se lopputulos mitä tällä uudella tekniikalla on mahdolllista tehdä.

Yhtenäiset rajapinnat Xboxin ja PC:n välillä helpottaa varmasti monialustakehitytystä, nyt kun UWP:n lastentaudeista on hiljalleen päästy. Eikös Series S/X -konsoleissa pitäisi olla suora tuki hiirelle ja näppikselle, joten perinteisten PC-pelien tuleminen myös konsoleille tulee varmasti toteutumaan ainakin MS:n osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Miten niin ei kerro yhtään mitään? Ei niitä nyt huvikseen ole patentoitu ja arvelisin että tämä on tehty juuri siitä syystä, että nämä jatkojalostetut featuret ovat osoittautuneet käytännössä paremmiksi ratkaisuiksi, kuten tavallisesti tuotekehityksessä toimiessa. Käytäntö toki jää nähtäväksi, Digital Foundry kertonee tästä lisää kun NDA tämän osalta poistuu.

Patentteja yritetään saada kaikkiin mahdollisiin asioihin. Yhtä lailla voisin hakea patentin rakettiautolle, jolla voin teleportata minne tahansa. Minun ei tarvitse koskaan tehdä patentin kaltaista tuotetta, mutta sen avulla voin hidastaa kilpailijan etenemistä kyseisen teknologian kanssa. On olemassa yrityksiäkin, jotka ihan vaan huvikseen patentoi kummallisia asioita, joita sitten yrittävät myydä suuremmille yrityksille. Noh, nuo Sonyn patentit ei nyt ole kovin omituisia verrattuna tuohon minun rakettiauto vertauskuvaan. :D

Kuten sanoit, kuulemme asiasta enemmän, kun Digital Foundry pääsee tutkimaan asiaa. Silti ihmettelen, että miksi Cerny ei kertonut (muistaakseni) PS5:n tech showssa maaliskuussa, että PS5:lla olisi RDNA2 -arkkitehtuurin kaltaisia ominaisuuksia. Se olisi ollut hyvä tilaisuus valoittaa, että mitä kaikkea PS5 todellisuudessa sisältää. Nyt joudumme odottamaan, kun ulkopuoliset tahot tutkivat asiaa.

Yhtenäiset rajapinnat Xboxin ja PC:n välillä helpottaa varmasti monialustakehitytystä, nyt kun UWP:n lastentaudeista on hiljalleen päästy. Eikös Series S/X -konsoleissa pitäisi olla suora tuki hiirelle ja näppikselle, joten perinteisten PC-pelien tuleminen myös konsoleille tulee varmasti toteutumaan ainakin MS:n osalta.

Xboxilla on tuki hiirelle ja näppikselle, mutta se on kehittäjästä kiinni, että tukevatko tätä ominaisuutta vai ei. Myös PS4:lla tietääkseni oli samanlainen tuki. En kuitenkaan usko, että Microsoft antaisi kehittäjien tuoda pelejä, jotka eivät tukisi ohjainta, koska Xbox on kuitenkin suunniteltu olohuoneen pelilaitteeksi. :D
 
Xboxilla on tuki hiirelle ja näppikselle, mutta se on kehittäjästä kiinni, että tukevatko tätä ominaisuutta vai ei. Myös PS4:lla tietääkseni oli samanlainen tuki. En kuitenkaan usko, että Microsoft antaisi kehittäjien tuoda pelejä, jotka eivät tukisi ohjainta, koska Xbox on kuitenkin suunniteltu olohuoneen pelilaitteeksi. :D
Löytyi jo PS3:sta tuki hiirelle ja näppikselle, mutta eipä tuosta juurikaan iloa ole ollut.
 
Nuo patentit ja Cernyn kommentit kustomoidusta RDNA2:sta antavat aika hyvää osviittaa mielestäni siitä, että osa näistä puuttuvista ominaisuuksista löytyy kyllä PS5:stä hieman eri tyylillä vain toteutettuna. Jokainen toki uskokoon siihen mihinkä tahtoo ennen kuin Digital Foundryn asian meille varmistaa. :)
 
Kai ymmärrät että pelkkä RDNA2 on tässä vaiheessa jo vanhentuntut ja se finaloitiin omaisyuksien osalta vuosia sitten? Väitteet siitä että Sonylla ei olisi ollut käytössä koko RDNA2 eivät ole kovin uskottavia. Itseasiassa todennäköisempää on että Sony on mennyt siitä ohi yhdessä AMDn kanssa. PS4 sisälsi ominaisuuksia jota AMDn PC-tuotteissa nähtiin vasta seuraavassa sukupolvessa.
Näin tekniikasta hyvinkin kiinnostuneena kuulisin mielelläni, että mitä pelaamiseen vaikuttavia ominaisuuksia AMD:n tuotteissa ei ollut konsoleiden julkaisun aikaan? Jaguar oli PC käytössä notebook rautaa ja GCN 2.0 julkaistiin PC:lle ennen konsoleita. Oikeastaan ainut merkittävä ero mitä itselleni tulee mieleen on yhtenäinen muisti.
 
Näin tekniikasta hyvinkin kiinnostuneena kuulisin mielelläni, että mitä pelaamiseen vaikuttavia ominaisuuksia AMD:n tuotteissa ei ollut konsoleiden julkaisun aikaan? Jaguar oli PC käytössä notebook rautaa ja GCN 2.0 julkaistiin PC:lle ennen konsoleita. Oikeastaan ainut merkittävä ero mitä itselleni tulee mieleen on yhtenäinen muisti.

PS4 oli GCN pohjautuva johon Sony tekii muokkauksia jotka AMD otti mukaan GCN2.0. Samoin PROn ominaisuuksia löytyi myöhemmin Vegasta


"How it works is that we sit down with AMD, who are terribly collaborative. It's a real pleasure to work with them. So basically, we go ahead and say how many CUs we want to have and we look at the roadmap features and we look at area and we make some decisions and we even - in this case - have the opportunity, from time to time, to have a feature in our chip before it's in a discrete GPU. We have two of these this time, which is very nice."


"We can have custom features and they can eventually end up on the [AMD] roadmap," Cerny says proudly. "So the ACEs... I was very passionate about asynchronous compute, so we did a lot of work there for the original PlayStation 4 and that ended up getting incorporated into subsequent AMD GPUs, which is nice because the PC development community gets very familiar with those techniques. It can help us when the parts of GPUs that we are passionate about are used in the PC space."

In actual fact, two new AMD roadmap features debut in the Pro, ahead of their release in upcoming Radeon PC products - presumably the Vega GPUs due either late this year or early next year.[/quote}
 
Viimeksi muokattu:
PS4 oli GCN pohjautuva johon Sony tekii muokkauksia jotka AMD otti mukaan GCN2.0. Samoin PROn ominaisuuksia löytyi myöhemmin Vegasta
GCN 2.0 julkaistiin ennen konsoleita PC:llä.

Asynchronous compute löytyi jo osittain HD7970:stä, ei ehkä niin toimivana mitä RX400-sarjasta ennen PS4 Pro:n julkaisua. ACEs menee muutenkin arkkitehtuurillisen parannuksen kategoriian, eikä niinkään uusiin ominaisuuksiin.
 
Ylös Bottom