Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Eri ominaisuudet kuluttavat eri tavalla resursseja. Voihan olla, että tulevaisuudessa rautapohjainen ray tracing maltillisesti hyödynnettynä ei vie sellaisia tehoja, jotka ovat suoraan poissa jostain muusta samassa mittakaavassa. Uusissa konsoleissahan on paljon sellaisia ominaisuuksia, jotka eivät väitetysti lisää juuri muuta kuormitusta, vaikka parantavat kokonaisuutta, jos niitä osataan hyödyntää.
 
Tuollaiset erot eivät juuri merkitse jos ohjain on niin mullistava kuin hehkutetaan.

Ja sitten on käyttäjiä, joille nämä ohjaimen ominaisuudet eivät merkitse yhtikäs mitään. Tai merkitsevät sillä tavoin, että jos ohjaimesta ei voi säätää tutinoita ja muita efektejä kokonaan pois, saa koko laite jäädä automaattisesti hyllyyn. Itselleni tuo on siis ns. deal breaker -tasoa oleva aihe, vaikka ihastuin PS5:n ohjaimeen muuten heti kun näitä esikatseluita alkoi ilmestymään.
 
Ja sitten on käyttäjiä, joille nämä ohjaimen ominaisuudet eivät merkitse yhtikäs mitään. Tai merkitsevät sillä tavoin, että jos ohjaimesta ei voi säätää tutinoita ja muita efektejä kokonaan pois, saa koko laite jäädä automaattisesti hyllyyn. Itselleni tuo on siis ns. deal breaker -tasoa oleva aihe, vaikka ihastuin PS5:n ohjaimeen muuten heti kun näitä esikatseluita alkoi ilmestymään.
Taitaa kaikille käyttäjille kuitenkin merkitä jotka ovat ohjainta päässeet kokeilemaan. Osa niistä jotka eivät ole kokeilleet ohjainta voivat pitää noita ominaisuuksia merkitsemättöminä mutta ehkä se mieli muuttuu kunhan ohjaimen saa omaan käteen. Ei tästä ohjaimesta ainakaan negatiivisesti kannata ajatella kun kaikki merkit viittaavat juuri päinvastoin
 
Ja sitten on käyttäjiä, joille nämä ohjaimen ominaisuudet eivät merkitse yhtikäs mitään. Tai merkitsevät sillä tavoin, että jos ohjaimesta ei voi säätää tutinoita ja muita efektejä kokonaan pois, saa koko laite jäädä automaattisesti hyllyyn. Itselleni tuo on siis ns. deal breaker -tasoa oleva aihe, vaikka ihastuin PS5:n ohjaimeen muuten heti kun näitä esikatseluita alkoi ilmestymään.

Ei ehkä kannata tuomita ennen kuin kokeilee. Mutta ne saa pois päältäkin jos ei nappaa, ei huolta.
 
Kuinkahan hyvin tuossa pleikkarin uudessa ohjaimessa on huomioitu se, että yksilöiden välillä on suuria eroja puristusvoimassa? Lähinnä pelottaa että, jos ohjain panee hanttiin, liipasinta puristaa niin lujaa, että se hajoaa.
Eiköhän tuota ole melko tarkkaan testailtu ja otettu kaikki mahdollinen huomioon. Sittenhän sen näkee kun nuo saadaan markkinoille. Nyt on ainoastaan testaajien/median kokemukset ilmoilla
 
Kuinkahan hyvin tuossa pleikkarin uudessa ohjaimessa on huomioitu se, että yksilöiden välillä on suuria eroja puristusvoimassa? Lähinnä pelottaa että, jos ohjain panee hanttiin, liipasinta puristaa niin lujaa, että se hajoaa.
Kunhan on voimakkuuden säätö mahdollisuus, niin silloin tällaista ongelmaa ei niin paljon ole.

Olen Xboxilla pienentänyt tärinöiden tehoa noin puoleen niin kauan kuin tällainen säätö on ollut mahdollista. Täydet tärinät on turhan voimakkaat ja samalta myös näytti tuossa videossa olevan, jossa kaveri paineli DualSensen liipaisinta. Siistiä että on palautetta, mutta ei sen mikään vibraattori tarvitse olla. :)
 
Kunhan on voimakkuuden säätö mahdollisuus, niin silloin tällaista ongelmaa ei niin paljon ole.

Olen Xboxilla pienentänyt tärinöiden tehoa noin puoleen niin kauan kuin tällainen säätö on ollut mahdollista. Täydet tärinät on turhan voimakkaat ja samalta myös näytti tuossa videossa olevan, jossa kaveri paineli DualSensen liipaisinta. Siistiä että on palautetta, mutta ei sen mikään vibraattori tarvitse olla. :)
Saikos boksilla normiohjaimella säädettyä tuota tärinän voimakkuutta?

On tosiaan turhan kovat joissakin peleissä, kun tärisee ihan hitosti ja porautuisi varmaan lattiasta läpi jo sen sinne laskisi :D
 
Saikos boksilla normiohjaimella säädettyä tuota tärinän voimakkuutta?

On tosiaan turhan kovat joissakin peleissä, kun tärisee ihan hitosti ja porautuisi varmaan lattiasta läpi jo sen sinne laskisi :D
Taitaa olla niin että vaan Elite ohjaimilla onnistuu tämä portaaton säätö. Normiohjaimessa se on sitten on/off.

Toivottavasti Xbox Series -konsoleilla olisi kaikilla ohjaimilla portaaton säätö.
 
Kuinkahan hyvin tuossa pleikkarin uudessa ohjaimessa on huomioitu se, että yksilöiden välillä on suuria eroja puristusvoimassa? Lähinnä pelottaa että, jos ohjain panee hanttiin, liipasinta puristaa niin lujaa, että se hajoaa.

Jos et satu olemaan Jesse Pynnönen niin pelko on turha.
 
Joss et satu olemaan Jesse Pynnönen niin pelko on turha.
Ohjaimilla pelataan monta vuotta. Tärinä on ihan eri asia kuin se, että ohjain säätelee vastusta tai lukitsee liipasimen johonkin kohtaan. Osat väsyvät, kun niihin kohdistuu voimaa. Minusta tuo on ihan aiheellinen huoli tässä vaiheessa ja aika näyttää, millainen punttimasa täytyy olla, että saa ohjaimen hajalle.
 
Eri ominaisuudet kuluttavat eri tavalla resursseja.

Juu tätä pähkäilin mielessäni S julkistuksessa.. RT voi olla sellainen tapaus että se tehdään suht karkealla resoluutiolla ja silti syö vaikkapa 30% series X tehosta (ihan vaan heitto..RT30fps vs 60 ilman) ja näin ollen sen "hinta" ei ole niin pelikuvan resoluutioon suorassa suhteessa,.. ja siitä seuraa että jos se ottaa X sarjalaisella vaikka 4TF niin vaikka sitä karsisi niin S sarjalaiselle turhan iso pala purettavaksi hyöty-haitta akselilla.
 
Pleikkarin pomomies juttelee kuinka vielä vuonna 2022 iso osa pelaa PS4:llä.




Rivien välistä on suhteellisen helppo lukea, että aikaisemmin sanottu mantra "uskomme sukupolviin" on nyt viimeistään unohdettu ja pleikkarinkin puolella tullaan näkemään enemmän ja vähemmän crossgen pelejä.

Aivan yhtä laillahan tuon pystyy tulkitsemaan niin, että kun kaikki pelit eivät ole graafisesti mitään vaativimpia, tullaan luonnollisesti nämä pelit kääntämään myös PS4:lle.

Joo, kyllähän sitä voi Sonya moittia hieman liioitelluista puheista mitä PS5-only peleihin tulee, mutta kyllähän nämä cross gen-pelit silti antavat aika suuriakin eroja konsolin välillä, ihan jo tuon DualSensen tuoman extra immersioon takia joka voidaan kyllä rinnastaa tuohon "uskomme generaatioihin"-mantraan. Ei puhuta kumminkaan ihan perinteisistä FPS/resoluution nostoista PS5-pelien kanssa vaan sinne on saatu tuotua jotain uuttakin mikä nykyisessä generaatiossa loisti poissaolollaan.

Minkä takia tota alleviivattua ja lihavoitua kohtaa viljellään absoluuttisena totuutena vähän joka paikassa? Koska sehän ei pidä paikkaansa, nuo asiat kun on omasta mausta kiini.
Onhan tämä nyt mielestäni vähän yhtä helposti todettavissa kuin se, että Game Pass on parempi kuin PS Now vaikka molemmat kuluttajalle erinomaisia palveluja ovatkin satoine peleineen.

Metacritic/arvostelut ovat yksi mittari mitata pelien arvostusta, mutta niin on myös myynnit, palkinnot erilaisissa peligaaloissa kuin myös se kuinka paljon nämä uudet pelit aiheuttavat trafiikkia ja kiinnostusta YouTubessa tai Twitchissä ilmestyessään. Taitaa olla aika harvassa ne puolueettomat "influencerit" jotka liputtavat sen puolesta, että Xboxin omien studioiden pelit ovat parempia kuin vaikkapa PlayStationin.

Ja eikö herra Spencer ole tämän myös tavallaan myöntänyt aikoinaan sanomalla, että parempaan pitää tähdätä omien exclujen kanssa jonka seurauksena on sitten studioita ostettu oikein roppakaupalla viime aikoina? Sony taas vaikuttaa olevan aika tyytyväinen omiin studioihinsa ja siihen millä volyymilla ne pelejä puskee ulos. Itse asiassa taisivat juuri viime viikolla mainitakin, että aikovat jatkossa keskittyä laajentamaan nykyisiä studioitaan uusien ostamisen sijaan.
 
@Noobeinstein Mutta ne ei absoluuttisesti ole parempia. Sama mitä metacritic ja kumppanit niille antaa pisteitä. Ittelle kun noi pleikkarilla olevat yksinoikeudet ei vaan nappaa. Suurin osa peleistä mitkä uppoaa omaan makuun on multiplattareita, pois lukien Gearssit ja Forzat.

Niin sen takia ittellä toi paras tarjonta ja paras ohjain mantran hokeminen aiheuttaa pientä hymähtelyä. :)
 
@Noobeinstein Mutta ne ei absoluuttisesti ole parempia. Sama mitä metacritic ja kumppanit niille antaa pisteitä. Ittelle kun noi pleikkarilla olevat yksinoikeudet ei vaan nappaa. Suurin osa peleistä mitkä uppoaa omaan makuun on multiplattareita, pois lukien Gearssit ja Forzat.

Niin sen takia ittellä toi paras tarjonta ja paras ohjain mantran hokeminen aiheuttaa pientä hymähtelyä. :)

Tarkoitat varmaan etteivät ole subjektiivisesti parempia? Antaahan metacritic ja vastaavat osviittaa pelin laadusta genrensä sisällä, maistuuko peli siitä huolimatta onkin sitten jo enemmänkin sitä jokaisen henkilökohtaista makua.

Sama juttu tuon ohjainkeskustelun kanssa, molempia aktiivisesti käyttävänä ohjaimien erot ovat hyvin minimaalisia nykyisellään ja paremmuus on puhtaasti subjektiivista. Etenkin noista DS4:n tattien paikoista käytävä keskustelu saa aina hymähtelemään, kun tähän ei ole olemassa yhtä absoluuttisesti parempaa ratkaisua.
 
@Noobeinstein Mutta ne ei absoluuttisesti ole parempia. Sama mitä metacritic ja kumppanit niille antaa pisteitä. Ittelle kun noi pleikkarilla olevat yksinoikeudet ei vaan nappaa. Suurin osa peleistä mitkä uppoaa omaan makuun on multiplattareita, pois lukien Gearssit ja Forzat.

Niin sen takia ittellä toi paras tarjonta ja paras ohjain mantran hokeminen aiheuttaa pientä hymähtelyä. :)
No totta kai makunsa kullakin asiassa kuin asiassa, mutta tosiaan yritin vain selittää miksi meille monelle on niin helppo puhua pleikan peleistä suuremmassa arvossa kuin vaikkapa Xboxin peleistä.

Varmaan tuo paras ohjainkin riippuu täysin siitä mihinkä on tottunut ja tykkääkö käyttää tärinöitä pelatessaan. Olisi kyllä aika hurja jos pleikan muutaman kympin ohjain osoittautuu ns. paremmaksi kuin vaikkapa Xboxin Elite Controller joka toista sataa taitaa edelleen maksaa.
 
Tarkoitat varmaan etteivät ole subjektiivisesti parempia?
Ei, kun absoluuttisesti. Minun mielestä olisi subjektiivinen ilmaisu. Mutta useimmat tuntuu olevan sitä mieltä että ne vaan on parhaita ikinä, koska se miljardi kärpästä ei voi olla väärässä.

Edit: Typo pois
 
Viimeksi muokattu:
No totta kai makunsa kullakin asiassa kuin asiassa, mutta tosiaan yritin vain selittää miksi meille monelle on niin helppo puhua pleikan peleistä suuremmassa arvossa kuin vaikkapa Xboxin peleistä.

Varmaan tuo paras ohjainkin riippuu täysin siitä mihinkä on tottunut ja tykkääkö käyttää tärinöitä pelatessaan. Olisi kyllä aika hurja jos pleikan muutaman kympin ohjain osoittautuu ns. paremmaksi kuin vaikkapa Xboxin Elite Controller joka toista sataa taitaa edelleen maksaa.
Tässä tulee juuri se subjektiivisuus. Sanot että meille monelle on helppo puhua pleikan peleistä suuremmassa arvossa, mutta ihan yhtä helppo vaikka minun on puhua Xboxin peleistä suuremmassa arvossa. Ei siinä arvosanat ja GOTYt auta, jos pleikalta ei esim. löydy Forza Horizon -sarjalle vastausta.

Tämä keskustelu on muutenkin vähän hullu kun puhutaan niin että vaan toisella on parhaat pelit. Juuri siksi kyselin aikaisemmin Karpaasilta tästä Metacritic totuudesta ja kategorioista. Jos absoluuttisesti haluaa päästä pelaamaan sukupolven kaikkia parhaita pelejä niin silloin on omistettava myös kaikki konsolit, tai vaihtoehtoisesti PS4, Nintendo Switch ja pelaamiseen kykenevä tietokone. Kyllä siinä auttamatta jää paitsi monesta sukupolven parhaimmasta pelistä, jos pelaa vaan pleikalla.

Ohjaimessa ihan sama homma. Aika subjektiivista se on miten ohjain käteen sopii. Ominaisuuksissa mitä Elite ohjaimesta tai vaikka DualSensesta löytyy niin jengi arvottaa eri tavalla.
 
Ylös Bottom