Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Itse myös olen jo nähdyn perusteella sanonut että dualsense on muotoilultaan paljon parempi kuin vanhat. koko aika lähempänä xbox ohjaimen mahtavaa muotoilua. Huomaa myös missä leirissä ollaan kun ei enää isommat konsoli tehot ja nextgen ominaisuudet kiinnosta :)
Peleillä on enemmän väliä, kuin tehoilla ja molemmilla konsoleilla on faninsa ;)
 
Niin no omasta mielestä ohjaimessa kaksi isoa uutta ominaisuutta; tattien värinä ja triggereiden värinä.

Eka on täysin turha ja itse varmaan otan pois päältä. Toinen ihan mukava, mutta hyödynnetään varmaan vain 1st party exclusiveissa. Xbox taas heitti napakympin Onen ohjaimella ja ei edes yritä korjata toimivaa.

PS leirissä taas ohjain on koko generaation ollut hieman huonohko ja kun saa ison päivityksen niin tuntuuhan se paremmalta kuin Series X:n ohjain. Totuudessahan paras ohjain on se joka sulautuu käteen ja tähän eivät värinät auta. Pleikkari ohjain näyttää kyllä jännällä tavalla paremmalta, mutta jää nähtäväksi.
Olenkohan nyt käsittänyt jotain todella pahasti väärin, mutta Dualsensen tatit eivät mielestäni värise tai tärise. Tatit siis ovat entisenlaiset ( tosin niiden etäisyys toisistaan on entistä suurempi vrt. PS4 dualshock). Triggerien (L2/R2) liikeradat ovat säädettävissä , saa siis vastuksen tahi herkkyyden mieleisekseen tai vaikka aseen liipasimen kaltaiseksi, mutta nekään eivät "värise" käsittääkseni.

Haptic feedback puolestaan on siis "tärinäefekti" joka kattaa käytännössä ohjainen otepinnan, korvaa toisin sanoen PS4:n ohjaimen "tärinän" paljon fiksumman tuntuisella palautteella.

Näin olen itse asiat käsittänyt, olenko mennyt ihan metsään o_O
 
Viimeksi muokattu:
Olenkohan nyt käsittänyt jotain todella pahasti väärin, mutta Dualsensen tatit eivät mielestäni värise tai tärise. Tatit siis ovat entisenlaiset ( tosin niiden etäisyys toisistaan on entistä suurempi vrt. PS4 dualshock). Triggerien (L2/R2) liikeradat ovat säädettävissä , saa siis vastuksen tahi herkkyyden mieleisekseen tai vaikka aseen liipasimen kaltaiseksi, mutta nekään eivät "värise" käsittääkseni.

Haptic feedback puolestaan on siis "tärinäefekti" joka kattaa käytännössä ohjainen otepinnan, korvaa toisin sanoen PS4:n ohjaimen "tärinän" paljon fiksumman tuntuisella palautteella.

Näin olen itse asiat käsittänyt, olenko mennyt ihan metsään o_O
Suurinpiirtein olet ymmärtänyt oikein. Sellainen tarkennus, että liipasinten vastusta ei säädetä itse, vaan se muuttuu pelin mukaan lennossa ja tarvittaessa ne voidaan jopa lukita siten, että ne eivät painu kuin millin verran.
 
Multiplatterit pelataan sillä joka tarjoaa paremman pelikokemuksen, jos pelit ovat suht samalla viivalla teknisesti niin PS5 ohjain voi tarjota jotain mihin Xboxin ei kykene.

Todennäköisesti tässä ohjaimen päivitetyn tuntoaistimuksen rinnalla kulkee myös entisestä kehittynyt 3D äänimaailma. Ruudulta poimitun lisäksi vahvistavat yhdessä ”nextgen”-tuntemuksia.

 
Viimeksi muokattu:
Onpa ollu kiva katella videoblogaajien ekat reaktiot pleikan uudesta ohjaimesta, koska reaktio tuntuu olevan aidon innostunut. Vaikuttaa selkeältä parannukselta vanhempaan tärinäteknologiaan. Muutenkin tässä konsolisukupolven vaihdoksessa montakin juttua, jotka isommalta hyppäykseltä kuin esimerkiksi edellinen vaihdos. Reippaasti lyhyemmät latausajat, 4K/120Hz, Xboxin Auto HDR (+ muut tekniikat vanhempien pelien kasvojenkohotukseen) yms.

Molemmat konsolit vaikuttavat myös hyvin mietityiltä tehon ja hiljaisuuden suhteen.

Voi veljet, kyl meil pelaajilla on kissanpäivät edessä :)
 
Multiplatterit pelataan sillä joka tarjoaa paremman pelikokemuksen, jos pelit ovat suht samalla viivalla teknisesti niin PS5 ohjain voi tarjota jotain mihin Xboxin ei kykene.
Mutta ovatko ne teknisesti samalla viivalla? Kun jo nyt julkaisupeleissä tuntuu löytyvän pieniä eroja. Esim. Assassin's Creed Valhalla on upscaled 4K PS5:llä, kun taas natiivi 4K Xbox Series X:llä. Joo, tämä tuskin näkyy kuvanlaadussa juurikaan, mutta jo nyt julkaisupeleissä näemme näitä pieniä eroja. Kapenevatko vai kasvavatko erot sukupolven edetessä? Se jää nähtäväksi.

Lähdettä tuohon upscaleen: https://www.dualshockers.com/assassins-creed-valhalla-ps5-xbox-4k-60fps/
 
Mutta ovatko ne teknisesti samalla viivalla? Kun jo nyt julkaisupeleissä tuntuu löytyvän pieniä eroja. Esim. Assassin's Creed Valhalla on upscaled 4K PS5:llä, kun taas natiivi 4K Xbox Series X:llä. Joo, tämä tuskin näkyy kuvanlaadussa juurikaan, mutta jo nyt julkaisupeleissä näemme näitä pieniä eroja. Kapenevatko vai kasvavatko erot sukupolven edetessä? Se jää nähtäväksi.

Lähdettä tuohon upscaleen: https://www.dualshockers.com/assassins-creed-valhalla-ps5-xbox-4k-60fps/

Tuollaiset erot eivät juuri merkitse jos ohjain on niin mullistava kuin hehkutetaan.
 
Tuollaiset erot eivät juuri merkitse jos ohjain on niin mullistava kuin hehkutetaan.
Kuten sanoin, tässä tapauksessa tuskin on kuvanlaadussa suurta eroa. Mutta mites tulevaisuudessa? On siellä kuitenkin sen verran enemmän hönkää pellin alla ja se paljon puhuttu full RDNA2. ;)

Edelleen mielenkiinnolla odottelen Digital Foundryn testejä.

Edit. Lisätään vielä sellainen kysymys, että onko jossain varmistettu miten multiplattarit näitä ohjaimen uusia ominaisuuksia tukevat? Ehkä ei vaan ole sattunut silmiin, kun olen uusista peleistä lukenut.
 
Kuten sanoin, tässä tapauksessa tuskin on kuvanlaadussa suurta eroa. Mutta mites tulevaisuudessa? On siellä kuitenkin sen verran enemmän hönkää pellin alla ja se paljon puhuttu full RDNA2. ;)

Edelleen mielenkiinnolla odottelen Digital Foundryn testejä.

No sen näkee sitten tulevaisuudessa, tässä vaiheessa sitä on turha miettiä. Mutta kaikki on kiinni siitä kuinka hyvä tuo ohjain oikeasti on ja kuinka sitä hyödynnetään. Itsellä on Elite 2.0 Xboxille joten Sony saa kyllä pistää parastaan.
 
Tässä lista peleistä jotka tukevat Dual Sensen ominaisuuksia toistaiseksi, aika paljon on jo nyt multiplatform pelejä siinä.

 
Assasin creed valhala on natiivi 4knpeli ps5
Ei ole ainakaan Ubisoftin PR edustajan antaman kommentin mukaan.
In a follow-up message sent to us by a PR representative at the publisher, this notion was also made clear once again. “I can confirm that Assassin’s Creed Valhalla runs at 4K at 60 fps on PS5 (upscaled 4K),” we were told.
 
Mitä itellä tulee tohon Rdna2 keskusteluun niin pelkästään kun Microsoft hehkutti että heidän konsolinsa ainoat jotka tätä käyttävät niin onko ennen konsoleiden julkaisua tulossa lisää paljastuksia että vaikka tälläinen S sarjalaisesta löytyy niin silti siittä ei ole säteenseurantaa pyörittään vaikka lupaillaan:

ElS8zalX0AAWML-.jpeg


Uskon kyllä että X:llä tolla on merkitystä mutta ei saapa nähdä mikä on seuraava julkaisija joka joutuu myös jättämään next gen ominaisuuden eli säteenseurannan pois.
 
Uskon kyllä että X:llä tolla on merkitystä mutta ei saapa nähdä mikä on seuraava julkaisija joka joutuu myös jättämään next gen ominaisuuden eli säteenseurannan pois.
Ei potku riitä Series S:ssä, vaikka kuinka ominaisuus olisi tuettu.

Tiedä sitten millaisia kombinaatioita tullaan jatkossa näkemään. Nythän on jo näitä 4K@30fps with Ray Tracing vs. 4K@60fps. Onnistuisiko se sitten jossain peleissä alhaisemmalla ruudunpäivityksellä ja resoluutiolla Ray Tracing myös Series S:llä? Olisiko se parempi kuin korkeampi resoluutio ja ruudunpäivitys?
 
Ei potku riitä Series S:ssä, vaikka kuinka ominaisuus olisi tuettu.

Tiedä sitten millaisia kombinaatioita tullaan jatkossa näkemään. Nythän on jo näitä 4K@30fps with Ray Tracing vs. 4K@60fps. Onnistuisiko se sitten jossain peleissä alhaisemmalla ruudunpäivityksellä ja resoluutiolla Ray Tracing myös Series S:llä? Olisiko se parempi kuin korkeampi resoluutio ja ruudunpäivitys?

Tätä vähän itsekkin mietin ja millaisia linjoja julkaisijat sekä kehittäjät ottavat, Capcom varmana jatkaa Resident evil 8 kanssa samalla linjalla.
 
Tätä vähän itsekkin mietin ja millaisia linjoja julkaisijat sekä kehittäjät ottavat, Capcom varmana jatkaa Resident evil 8 kanssa samalla linjalla.
Kyllä minäkin liputan korkeamman ruudunpäivityksen ja resoluution nimeen ennemmin kuin Ray Tracingin. Jos kaikkea ei ole mahdollista saada, niin kyllä tuosta ensin kannattaa tiputtaa Ray Tracing pois.
 
Kyllä minäkin liputan korkeamman ruudunpäivityksen ja resoluution nimeen ennemmin kuin Ray Tracingin. Jos kaikkea ei ole mahdollista saada, niin kyllä tuosta ensin kannattaa tiputtaa Ray Tracing pois.

Tosiaan esim mitä vauhdikkaampi peli niin sitä suuremmalla syyllä rt kannattaa hylätä, jos palataan esim DMC special editioniin niin kerkiääkö sitä lätäköitä kattomaan :D
 
Ylös Bottom