Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Sivuhuomiona voisi olla konsolifinille melkoinen uroteko julkaista kirjanen kustakin 7. sukupolvi, 8. sukupolvi ja 9. sukupolvi väittelyistä. Selasin huvikseni noita vanhoja ja aika hupaisaa oli seurata mm. Wii U kovaa puoltoa.

Ja varmaan itseltänikin löytyy puoltoa upealle ps3 ominaisuudelle - linuxille! Näköjään ensimmäisiä konsolisotia tälläkin foorumilla käyty jo 2001.
Tuoreimmista esimerkeistä käy Switchin teilaus tilanteessa, jossa moni meistä näki jo selvät menestymisen merkit. Käytännössä toteutti ne toiveet jotka oli asetettu Wii U:lle. Mobiili ulottuvuus ja kuitenkin täysiverinen TV-konsoli.

Muuten klassikoihin kuuluvat myös halvemman levyasemattoman digimallin mahdottomuus ja ilmainen verkkopelaaminen. Mahdottomia, jos foorumeilta kysyy. :D
 
Pakko tarttua ja kysyä millä tapaa MS on tällä hetkellä maailman isoin pelijulkaisija? Vai oliko tämä haaveilua mahdollisesta huomisesta? :) Meinaan ei se pelien julkaisutahti tai vaihtoehtoisesti pelien laatu ole ihan sillä tasolla ollut, että tuollaista termiä voitaisiin käyttää vielä tässä kohtaa.
Siirretään tänne, sopinee paremmin. Ehkä paras tapa (tai ainakin se, mikä sopii tähän) on AAA-studioiden määrä. Luetteloa (korjauksia otetaan vastaan) alla:

Capcom:
- Consumer Games Development Division 1
- Consumer Games Development Division 2
- Consumer Games Development Division 3

EA:
- BioWare
- Codemasters
- Criterion
- DICE
- Motive
- Respawn Entertainment

Embracer:
- Gearbox

Playstation:
- Bend Studio
- Guerrilla
- Insomniac Games
- Naughty Dog
- Sony Santa Monica
- Sucker Punch
- Polyphony Digital
- San Diego Studio

Take Two:
- 2K
- Rockstar Games

Ubisoft: (hankala määritellä, mikä on AAA-studio sillä monet ovat support studioita)
- Ivory Tower
- Massive Entertainment
- RedLynx
Ubisoft + kaupunki:
- Annecy
- Berlin
- Bucharest
- Milan
- Sofia
- Pune
- Singapore
- Montreal
- Quebec
- Toronto

Xbox + Bethesda:
- 343 Industries
- Arkane
- Bethesda Game Studios
- The Coalition
- Id Software
- The Initiative
- InXile
- MachineGames
- Mojang
- Obsidian Entertainment
- Playground Games
- Rare
- Tango Gameworks
- Turn 10
- Undead Labs

Hankala on tarkkaan sanoa, mikä on isoin. Työntekijöiden määrässä Ubisoft, studioiden määrässä Embracer.
 
Pahoitteluni jos viestissä on toistoa aiempiin postauksiin, sillä ei tullut kahlattua koko ketjua läpi. En tunnustaudu minkään leirin fanipojaksi ja taloudesta löytyy Ps5, Xbox Series X sekä Switch. En tiedä onko mielikuva vain omassa päässä, mutta mielestäni tässä sukupolvessa molemmat (Sony ja Microsoft) ovat saaneet hienot laitteet pihalle jos katsotaan hinta/laatu näkökulmasta. Switch löytyy taloudesta vain Marion ja Zeldan takia ja näin tullaan myös jatkossa tekemään Nintendon konsolien kohdalla. En siis väitä, että laitteella ei olisi muutakin pelattavaa, mutta tämä siis tilanne omalla kohdallani.

Konsolit ovat se mistä raha tulee pelintekijöille, joten eniten kärsii PC pelaajat karkeasti ajateltuna. Luonnollisesti he saavat aina sen parhaan version pelistä, mutta peli on kuitenkin tehty konsoleiden ehdolla. Jokainen voi itse punnita haluaako maksaa siitä parhaasta versiosta enemmän. Itse en ole valmis maksamaan viitaten tuohon aiemmin mainittuun hinta/laatu mielipiteeseen.

Uskoisin, että tämä sukupolvi tulee menemään vielä myyntien valossa reippaasti Sonylle. PS4 omasi niin paljon hyviä yksinoikeuspelejä / pelisarjoja, joten menestys on taattu, vaikka itse tuote osoittautuisi kilpailijaa huonommaksi. Vanhalle miehelle tulee mieleen hieman 90-luvun Nokia. Ihmiset ostaa sen, koska niin vain tehdään. Samaan asemaan on päässyt mielestäni Playstation. Aseman saavuttamiseksi on tärkeimmässä roolissa olleet tietenkin pelit. Tästä pääsen siihen, että niin mukavaa kuin onkin katsella vertailuja laitteiden tehosta, niin ei ne vaikuta massan ostopäätökseen. Tämä on meidän fanien "herkkua", mutta ei oleellista suurelle osalle. Tämän osalta oikeastaan harmittaa vaan kaunokuvien maalailut 4k ja 8k osalta. Tässä sukupolvessa pitäisi tärkeintä olla 60 fps vakiinnuttaminen peleihin ja unohtaa 8k sadut kokonaan. 4k / 60 fps tulee jäämään myöskin haaveeksi kun aletaan repimään hienompaa grafiikkaa irti. Nyt siitä päästään vielä nauttimaan kiitos edellisen sukupolven jarrun.

Itselläni on hieman sellainen käsitys, että Microsoft on yllättänyt Sonyn housut kintuissa. Tämä tulee olemaan hyvä asia meille pelaajille loppujen lopuksi. Omasta mielestä Microsoftin puolella on nyt tehty todella paljon asioita oikein ja onnistuttu paremmin. Aika näyttää muuttaako tämä valta-asemaa millään tavalla ja lopuksi ne pelit ratkaisee kuitenkin. Microsoft haalii studioita agressiivisesti ja hauis on suuri tämän suhteen, mutta nähtäväksi jää saadaanko pihalle riittävästi laadukkaita pelejä, jotta ostokäyttäytyminen massoissa muuttuu. Lyhykäisyydessään mielestäni parasta jo tässä vaiheessa ko. sukupolven osalta on Microsoftin onnistuminen itse laitteen, käyttiksen (quick resume, taaksepäin sopivuus), ja Gamepassin kanssa tulevaisuutta sekä meitä pelaajia ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
L
Pahoitteluni jos viestissä on toistoa aiempiin postauksiin, sillä ei tullut kahlattua koko ketjua läpi. En tunnustaudu minkään leirin fanipojaksi ja taloudesta löytyy Ps5, Xbox Series X sekä Switch. En tiedä onko mielikuva vain omassa päässä, mutta mielestäni tässä sukupolvessa molemmat (Sony ja Microsoft) ovat saaneet hienot laitteet pihalle jos katsotaan hinta/laatu näkökulmasta. Switch löytyy taloudesta vain Marion ja Zeldan takia ja näin tullaan myös jatkossa tekemään Nintendon konsolien kohdalla. En siis väitä, että laitteella ei olisi muutakin pelattavaa, mutta tämä siis tilanne omalla kohdallani.

Konsolit ovat se mistä raha tulee pelintekijöille, joten eniten kärsii PC pelaajat karkeasti ajateltuna. Luonnollisesti he saavat aina sen parhaan version pelistä, mutta peli on kuitenkin tehty konsoleiden ehdolla. Jokainen voi itse punnita haluaako maksaa siitä parhaasta versiosta enemmän. Itse en ole valmis maksamaan viitaten tuohon aiemmin mainittuun hinta/laatu mielipiteeseen.

Uskoisin, että tämä sukupolvi tulee menemään vielä myyntien valossa reippaasti Sonylle. PS4 omasi niin paljon hyviä yksinoikeuspelejä / pelisarjoja, joten menestys on taattu, vaikka itse tuote osoittautuisi kilpailijaa huonommaksi. Vanhalle mielelle tulee mieleen hieman 90-luvun Nokia. Ihmiset ostaa sen, koska niin vain tehdään. Samaan asemaan on päässyt mielestäni Playstation. Aseman saavuttamiseksi on tärkeimmässä roolissa olleet tietenkin pelit. Tästä pääsen siihen, että niin mukavaa kuin onkin katsella vertailuja laitteiden tehosta, niin ei ne vaikuta massan ostopäätökseen. Tämä on meidän fanien "herkkua", mutta ei oleellista suurelle osalle.

Itselläni on hieman sellainen käsitys, että Microsoft on yllättänyt Sonyn housut kintuissa. Tämä tulee olemaan hyvä asia meille pelaajille loppujen lopuksi. Omasta mielestä Microsoftin puolella on nyt tehty todella paljon asioita oikein ja onnistuttu paremmin. Aika näyttää muuttaako tämä valta-asemaa millään tavalla ja lopuksi ne pelit ratkaisee kuitenkin. Microsoft haalii studioita agressiivisesti ja hauis on suuri tämän suhteen, mutta nähtäväksi jää saadaanko pihalle riittävästi laadukkaita pelejä, jotta ostokäyttäytyminen massoissa muuttuu. Lyhykäisyydessään mielestäni parasta jo tässä vaiheessa ko. sukupolven osalta on Microsoftin onnistuminen itse laitteen, käyttiksen (quick resume, taaksepäin sopivuus), ja Gamepassin kanssa tulevaisuutta ja meitä pelaajia ajatellen.
Nyt on kyllä helppo allekirjoittaa kaikki pointit. :)

Tosiaan on hyvin mahdollista, että vielä vuosi tai kaksi sitten pleikan johto ei olisi ikimaailmassa voinut kuvitella, että Microsoft satsaa näinkin paljon taas pelibisnekseen. Ja vaikka Bethesdan pelien poistuminen pleikan alustalta on pleikkapelaajan näkökulmasta aika kusinen juttu, on tuossa myös se hyvä puoli, että varmasti tuo herätti pleikan johtoa sen verran, että nyt pleikkakin pyrkii satsaamaan vielä isommin peleihin ja niiden lukumäärään alustallaan verrattuna siihen jos minkäänlaista painetta ei tulisi kilpailijalta takaa.

Hyvä pointti myös tuo, että vaikka studioita on ostettu paljon, ei se silti loppupeleissä tarkoita vielä paljoakaan vaan nyt pitää Microsoftin entistä paremmin pystyä organisoimaan toiminta sillain, että siellä greenlightataan pelejä joita ihmiset oikeasti haluavat pelata ja joista moni pystyisi vuoden päätteeksi kamppailemaan Nintendon ja PlayStationin pelien kanssa suosiosta. Tuo laatuvaatimus määrän sijaan kun onnistuu niin varmasti nousee Microsoftin arvostus pelimaailmassa niiden suurimpien epäilijöidenkin silmissä, meikäläinen mukaan luettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoitteluni jos viestissä on toistoa aiempiin postauksiin, sillä ei tullut kahlattua koko ketjua läpi. En tunnustaudu minkään leirin fanipojaksi ja taloudesta löytyy Ps5, Xbox Series X sekä Switch. En tiedä onko mielikuva vain omassa päässä, mutta mielestäni tässä sukupolvessa molemmat (Sony ja Microsoft) ovat saaneet hienot laitteet pihalle jos katsotaan hinta/laatu näkökulmasta. Switch löytyy taloudesta vain Marion ja Zeldan takia ja näin tullaan myös jatkossa tekemään Nintendon konsolien kohdalla. En siis väitä, että laitteella ei olisi muutakin pelattavaa, mutta tämä siis tilanne omalla kohdallani.

Konsolit ovat se mistä raha tulee pelintekijöille, joten eniten kärsii PC pelaajat karkeasti ajateltuna. Luonnollisesti he saavat aina sen parhaan version pelistä, mutta peli on kuitenkin tehty konsoleiden ehdolla. Jokainen voi itse punnita haluaako maksaa siitä parhaasta versiosta enemmän. Itse en ole valmis maksamaan viitaten tuohon aiemmin mainittuun hinta/laatu mielipiteeseen.

Uskoisin, että tämä sukupolvi tulee menemään vielä myyntien valossa reippaasti Sonylle. PS4 omasi niin paljon hyviä yksinoikeuspelejä / pelisarjoja, joten menestys on taattu, vaikka itse tuote osoittautuisi kilpailijaa huonommaksi. Vanhalle miehelle tulee mieleen hieman 90-luvun Nokia. Ihmiset ostaa sen, koska niin vain tehdään. Samaan asemaan on päässyt mielestäni Playstation. Aseman saavuttamiseksi on tärkeimmässä roolissa olleet tietenkin pelit. Tästä pääsen siihen, että niin mukavaa kuin onkin katsella vertailuja laitteiden tehosta, niin ei ne vaikuta massan ostopäätökseen. Tämä on meidän fanien "herkkua", mutta ei oleellista suurelle osalle. Tämän osalta oikeastaan harmittaa vaan kaunokuvien maalailut 4k ja 8k osalta. Tässä sukupolvessa pitäisi tärkeintä olla 60 fps vakiinnuttaminen peleihin ja unohtaa 8k sadut kokonaan. 4k / 60 fps tulee jäämään myöskin haaveeksi kun aletaan repimään hienompaa grafiikkaa irti. Nyt siitä päästään vielä nauttimaan kiitos edellisen sukupolven jarrun.

Itselläni on hieman sellainen käsitys, että Microsoft on yllättänyt Sonyn housut kintuissa. Tämä tulee olemaan hyvä asia meille pelaajille loppujen lopuksi. Omasta mielestä Microsoftin puolella on nyt tehty todella paljon asioita oikein ja onnistuttu paremmin. Aika näyttää muuttaako tämä valta-asemaa millään tavalla ja lopuksi ne pelit ratkaisee kuitenkin. Microsoft haalii studioita agressiivisesti ja hauis on suuri tämän suhteen, mutta nähtäväksi jää saadaanko pihalle riittävästi laadukkaita pelejä, jotta ostokäyttäytyminen massoissa muuttuu. Lyhykäisyydessään mielestäni parasta jo tässä vaiheessa ko. sukupolven osalta on Microsoftin onnistuminen itse laitteen, käyttiksen (quick resume, taaksepäin sopivuus), ja Gamepassin kanssa tulevaisuutta sekä meitä pelaajia ajatellen.

Hieman kaipaisi väitteesi Sonyn yllättäminen housut kintuissa lisää perusteluja. Ei ne jaappanin pojatkaan kun ole tyytyneet pelkästään ylävitosten heittelyyn setelipinoissa kylpiessään tänä aikana.

Microsoftin nousu varteenotettavaksi haastajaksi on pelkästään hyvä juttu, sillä se pakottaa Sonyn sellaisiin ratkaisuihin mihin ei olisi muussa tapauksessa ollut tarvetta.
 
Hyvä pointti myös tuo, että vaikka studioita on ostettu paljon, ei se silti loppupeleissä tarkoita vielä paljoakaan vaan nyt pitää Microsoftin entistä paremmin pystyä organisoimaan toiminta sillain, että siellä greenlightataan pelejä joita ihmiset oikeasti haluavat pelata ja joista moni pystyisi vuoden päätteeksi kamppailemaan Nintendon ja PlayStationin pelien kanssa suosiosta. Tuo laatuvaatimus määrän sijaan kun onnistuu niin varmasti nousee Microsoftin arvostus pelimaailmassa niiden suurimpien epäilijöidenkin silmissä, meikäläinen mukaan luettuna.
Tämä on minusta ollut nähtävissä jo pidempään. Microsoft on antanut sisäisille studioilleen paljon enemmän vapauksia kuin aikaisemmin. Näiden johdosta on muun muassa syntynyt yli 20 miljoonan pelaajan peli Sea of Thieves.

Näkisin myös että suosiosta kamppailee ihan tosissaan Forza Horizon 4. Eikö siitä uutisoitu joku aika sitten, että sillä olisi 24 miljoonaa pelaajaa. Seuraava Halo tulee myöskin epäilemättä olemaan suosittu.

Se on sitten eri kysymys voittavatko pelit vuoden lopuksi palkintoja. Näkisin, että sillä on Microsoftille paljon vähemmän merkitystä kuin pelaajamäärillä tai yritysjargonin termein engagementilla. Joku pienen porukan kehittämä Grounded voi helposti nousta arvoon arvaamattomaan, jos peli on suosittu. Palkinnot ovat viime vuosina tupanneet menemään tietyn tyyppisille peleille, joten siihen peilaten Microsoft seuraava GOTY ehdokas on varmaan Hellblade 2, kun osuu oikeaan lajityyppiin. Ehkä myös Starfield, jos Bethesda onnistuu luomaan jotain uutta ja mahtavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman kaipaisi väitteesi Sonyn yllättäminen housut kintuissa lisää perusteluja. Ei ne jaappanin pojatkaan kun ole tyytyneet pelkästään ylävitosten heittelyyn setelipinoissa kylpiessään tänä aikana.

Microsoftin nousu varteenotettavaksi haastajaksi on pelkästään hyvä juttu, sillä se pakottaa Sonyn sellaisiin ratkaisuihin mihin ei olisi muussa tapauksessa ollut tarvetta.
Tämä ei ollut tosiaan väite vaan oma mielipide asian suhteen. Tältä tilanne siis minun mielestäni näyttää tällä hetkellä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun joku yritys sortuu omaan tyytyväisyyteen ja pitäisi asioita itsestäänselvyytenä.
 
Tämä ei ollut tosiaan väite vaan oma mielipide asian suhteen. Tältä tilanne siis minun mielestäni näyttää tällä hetkellä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun joku yritys sortuu omaan tyytyväisyyteen ja pitäisi asioita itsestäänselvyytenä.

No muotoilen kysymyksen sitten toisin, eli mihin perustat kyseisen mielipiteen? Lähtökohtaisesti kun jokaisen tekstit ovat mielipiteitä.
 
No muotoilen kysymyksen sitten toisin, eli mihin perustat kyseisen mielipiteen? Lähtökohtaisesti kun jokaisen tekstit ovat mielipiteitä.
Siihen, että kohdallani marssijärjestys oli tässä sukupolvessa hankkia Microsoftin tuote ennen Sonyn tuotetta, vaikka molemmat oli tulossa jollain aikajänteellä. Jos ei tämä ja aiemmin kirjoittamani teksti avaa asiaa sinulle riittävästi, niin varastossa ei rautalankaa enemmälti ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on minusta ollut nähtävissä jo pidempään. Microsoft on antanut sisäisille studioilleen paljon enemmän vapauksia kuin aikaisemmin. Näiden johdosta on muun muassa syntynyt yli 15 miljoonan pelaajan peli Sea of Thieves.

Näkisin myös että suosiosta kamppailee ihan tosissaan Forza Horizon 4. Eikö siitä uutisoitu joku aika sitten, että sillä olisi 24 miljoonaa pelaajaa. Seuraava Halo tulee myöskin epäilemättä olemaan suosittu.

Se on sitten eri kysymys voittavatko pelit vuoden lopuksi palkintoja. Näkisin, että sillä on Microsoftille paljon vähemmän merkitystä kuin pelaajamäärillä tai yritysjargonin termein engagementilla. Joku pienen porukan kehittämä Grounded voi helposti nousta arvoon arvaamattomaan, jos peli on suosittu. Palkinnot ovat viime vuosina tupanneet menemään tietyn tyyppisille peleille, joten siihen peilaten Microsoft seuraava GOTY ehdokas on varmaan Hellblade 2, kun osuu oikeaan lajityyppiin. Ehkä myös Starfield, jos Bethesda onnistuu luomaan jotain uutta ja mahtavaa.
Toivottavasti tämä panostus näkyy esimerkiksi The Coalitionin toiminnassa ja he pääsisivät kokeilemaan myös jotain muutakin kuin Gearsin kehittämistä. En ole kyseistä sarjaa pelannut ja vaikka tiedostankin, että edellinen osa oli paljon parempi kuin sitä edellinen niin silti aika usein törmää kommentteihin jossa kerrotaan sarjan junnaavan vähän paikallaan. Eli toisin sanoen olisi hienoa nähdä kyseiseltä studiolta joku uusi IP.

Ja tosiaan tarkoitin tällä suosiolla pikemmin sellaisia pelejä joista puhutaan somessa ennen ilmestymistään ja jotka saavat yhtäaikaisesti hyviä arvosteluita kriitikoilta. Luonnollisesti nuo kun on kunnossa niin se näkyy myös myynnissä. Myös kaikki GOTY-tittelit kiinnostavat yhtiöitä varmasti siinä määrin, että ne antavat peleille ja yhtiöille hyvää PR:ää joka luonnollisesti sitten näkyy myös myynneissä, kun ihmiset kokevat että pakko päästä tuota palkittua peliä testaan ja näkemään mikä siinä sitten niin hyvää on.

Ja eihän se mikään takuu ole, että pelin pitää olla cinemaattinen jotta menestystä tulee, tämän olettamuksen todisti jo Overwatch ja Zelda vääriksi muutama vuosi sitten kun isoimmat GOTY-tittelit pokkasivat Uncharted 4 ja Horizonin nenän edestä. Useinhan sitä unohdetaan mielestäni, että Sonyn viime vuosien palkituissa cinemaattisissa peleissä on lähes kaikissa myös ollut se gameplaykin kunnossa poislukien ehkä Death Stranding (itse nautin mutta ymmärrän jos ei nappaa muita). Siinä kohtaa kun pelissä on pelattavuus ja tarina kunnossa niin päästään jo pitkälle GOTY-keskusteluissa, ihan ansaitusti mielestäni. Hyvä tarina videopeleissä ei ole mikään itsestäänselvyys.
 
Siihen, että kohdallani ensimmäinen vaihtoehto oli tässä sukupolvessa hankkia Microsoftin tuote Sonyn tuotteen sijaan, vaikka molemmat oli tulossa jollain aikajänteellä.

Ok, en nyt saanut tästä ajatuksenjuoksusta koppia, mutta ei se mitään. Hain nyt siis jotain selkeää kokonaisuutta miksi koit näin tapahtuneen. Mielipiteeseesi sinulla on toki oikeus. :)

Jotenkin minun on on vaikea samaistua tähän mielipiteeseen, kun katsoo mitä on tapahtunut. Ensinnäkin julkaistiin PS5 DE, joka tuli kaikille puskista 400 dollarin pricepointillaan, vaikka Microsoftilla oltiin ajateltu että halvempi pää on jo varmistettu Series S -konsolilla. Samalla genisiirtymää vauhditaakseen tarjottiin PS+ Collectionia, jolla saat suoraan merkittävän lisäyksen pelikirjastoosi PS+ tilauksen ajaksi.

Sen sijaan Bethesdan osto tuli varmasti heille yllätyksenä, puljun nykykunto ei vaan ole mairitteleva. Todd Howardin valheista on tullut meemi eeppisen Fallout 76 -episodin jälkeen, joten odotukset näillä näkymin seuraavaksi julkaistavalle Starfieldille ovat matalalla.
Oot melkonen heppu anza, sinä peräät kaikilta perusteluja kaikkeen. Mielipide ei tarvitse perusteluja, kun se on mielipide. Mielipide on kuin persereikä jokaisella on omansa. Itse olet huudellu kaikkee peiliin katsomisia ja muuta. Taidat olla semmonen vänky joka aisiassa sulla pitää olla viimene sana. Eli voisit sinne peiliin kattella sinä itse myös. Oot pahin vaahtooja tällä foorumilla ihan joka asiaan. Kerkeekkö edes pelaan kun täällä pitää kokoajan vaahtoo. En nyt viitti laskee sun postausksien määrään mut ....

Otahan @Mathael chill pill. Tietääkseni mielipiteen muodostamiseen tarvitaan jokin peruste, on se sitten tiedostettu tai tiedostamaton asia. Kysyin ihan asiallisesti tähän lisäselvyyttä, ei sen kummempaa.
 
Ok, en nyt saanut tästä ajatuksenjuoksusta koppia, mutta ei se mitään. Hain nyt siis jotain selkeää kokonaisuutta miksi koit näin tapahtuneen. Mielipiteeseesi sinulla on toki oikeus. :)

Jotenkin minun on on vaikea samaistua tähän mielipiteeseen, kun katsoo mitä on tapahtunut. Ensinnäkin julkaistiin PS5 DE, joka tuli kaikille puskista 400 dollarin pricepointillaan, vaikka Microsoftilla oltiin ajateltu että halvempi pää on jo varmistettu Series S -konsolilla. Samalla genisiirtymää vauhditaakseen tarjottiin PS+ Collectionia, jolla saat suoraan merkittävän lisäyksen pelikirjastoosi PS+ tilauksen ajaksi.

Sen sijaan Bethesdan osto tuli varmasti heille yllätyksenä, puljun nykykunto ei vaan ole mairitteleva. Todd Howardin valheista on tullut meemi eeppisen Fallout 76 -episodin jälkeen, joten odotukset näillä näkymin seuraavaksi julkaistavalle Starfieldille ovat matalalla.


Otahan @Mathael chill pill. Tietääkseni mielipiteen muodostamiseen tarvitaan jokin peruste, on se sitten tiedostettu tai tiedostamaton asia. Kysyin ihan asiallisesti tähän lisäselvyyttä, ei sen kummempaa.

Tarvitaanko, mielipiteen kolme perussääntöä käsitys, uskomus, vakaumus sen siis voi ilmaista noiden 3 asian pohjalta. eli periaattessa ei tarvitse perustetta
 
Jotenkin minun on on vaikea samaistua tähän mielipiteeseen, kun katsoo mitä on tapahtunut. Ensinnäkin julkaistiin PS5 DE, joka tuli kaikille puskista 400 dollarin pricepointillaan, vaikka Microsoftilla oltiin ajateltu että halvempi pää on jo varmistettu Series S -konsolilla. Samalla genisiirtymää vauhditaakseen tarjottiin PS+ Collectionia, jolla saat suoraan merkittävän lisäyksen pelikirjastoosi PS+ tilauksen ajaksi.
Ei tarvitsekkaan samaistua, koska sinulla on oma mielipiteesi. Jatkan vielä mielipiteelläni hieman ja sitten annan osaltani asian olla. PS DE ja Series S ei ollut kohdallani missään vaiheessa vaihtoehtoina. Series S on "karvalakki-malli" ja PS 5 DE pienen / kalliin levytilan sekä digipelien hintojen johdosta sivuutettiin. Jäljelle jäi siis molempien valmistajien Mersu-mallit ja niiden hintaluokka on sama. Omalla kohdallani ei PS+ collection tarjonnut oikein mitään uutta pelattavaa, Gamepass tarjosi. Mikäli peli löytyy molemmilta se pelataan paremman ohjaimen takia boxilla. Lisäksi vielä quick resume ja käyttöliittymä vaikuttaa siihen, että tällä hetkellä 90% kerroista käynnistyy Series X.

Loppukaneetti mielipiteen suhteen. Edellisen sukupolven osalta PS4 oli minulle ainoa vaihtoehto. Tuolloin vaikutti hinta, kinect sekoilut ja pelien julkaisulistat. Nykyisen sukupolven osalta Xbox oli hankitalistalla ennen PS5, joten mielestäni Microsoftilla on tehty asioita oikein.
 
Viimeksi muokattu:
L

Nyt on kyllä helppo allekirjoittaa kaikki pointit. :)

Tosiaan on hyvin mahdollista, että vielä vuosi tai kaksi sitten pleikan johto ei olisi ikimaailmassa voinut kuvitella, että Microsoft satsaa näinkin paljon taas pelibisnekseen. Ja vaikka Bethesdan pelien poistuminen pleikan alustalta on pleikkapelaajan näkökulmasta aika kusinen juttu, on tuossa myös se hyvä puoli, että varmasti tuo herätti pleikan johtoa sen verran, että nyt pleikkakin pyrkii satsaamaan vielä isommin peleihin ja niiden lukumäärään alustallaan verrattuna siihen jos minkäänlaista painetta ei tulisi kilpailijalta takaa.

Hyvä pointti myös tuo, että vaikka studioita on ostettu paljon, ei se silti loppupeleissä tarkoita vielä paljoakaan vaan nyt pitää Microsoftin entistä paremmin pystyä organisoimaan toiminta sillain, että siellä greenlightataan pelejä joita ihmiset oikeasti haluavat pelata ja joista moni pystyisi vuoden päätteeksi kamppailemaan Nintendon ja PlayStationin pelien kanssa suosiosta. Tuo laatuvaatimus määrän sijaan kun onnistuu niin varmasti nousee Microsoftin arvostus pelimaailmassa niiden suurimpien epäilijöidenkin silmissä, meikäläinen mukaan luettuna.
Paha mennä sanomaan mitä Sonyn johto kilpailijan toimista on ajatellut mutta ehkä nuo studio ostokset sen verran yllätti, että vastaus tuli nopeasti laajentuvilla nykyisillä studioilla. Sonyn studiot ovat tuottaneet lähes poikkeuksetta kovatasoista pelituotantoa joten lisääntyvät peliprojektit lupaa entistä tasaisemmin laatupelejä valikoimiin.

Tuo on ihan totta ettei studioiden määrä kerro vielä mitään. Olihan Microsoftilla jo edellisen sukupolven aikana tunnettuja tiimejä ja silti pelituontanto oli ohutta ja joitakin projekteja jopa lopetettiin. Siihen päälle ne pilvitehojen sekoilut. Kenties 5v kuluttua olemme viisaampia miten kävi näiden ostosten kanssa. Xbox yksinoikeuksiin en niiden pelien osalta jaksa uskoa vaan pelit valuvat PS5 konsolillekin PC:n lisäksi.
Ok, en nyt saanut tästä ajatuksenjuoksusta koppia, mutta ei se mitään. Hain nyt siis jotain selkeää kokonaisuutta miksi koit näin tapahtuneen. Mielipiteeseesi sinulla on toki oikeus. :)

Jotenkin minun on on vaikea samaistua tähän mielipiteeseen, kun katsoo mitä on tapahtunut. Ensinnäkin julkaistiin PS5 DE, joka tuli kaikille puskista 400 dollarin pricepointillaan, vaikka Microsoftilla oltiin ajateltu että halvempi pää on jo varmistettu Series S -konsolilla. Samalla genisiirtymää vauhditaakseen tarjottiin PS+ Collectionia, jolla saat suoraan merkittävän lisäyksen pelikirjastoosi PS+ tilauksen ajaksi.

Sen sijaan Bethesdan osto tuli varmasti heille yllätyksenä, puljun nykykunto ei vaan ole mairitteleva. Todd Howardin valheista on tullut meemi eeppisen Fallout 76 -episodin jälkeen, joten odotukset näillä näkymin seuraavaksi julkaistavalle Starfieldille ovat matalalla.


Otahan @Mathael chill pill. Tietääkseni mielipiteen muodostamiseen tarvitaan jokin peruste, on se sitten tiedostettu tai tiedostamaton asia. Kysyin ihan asiallisesti tähän lisäselvyyttä, ei sen kummempaa.
PS5 DE julkaisu noin alhaisella hinnalla oli Microsoftille todellinen yllätys. Heti joutuivat laskemaan hintojaan vaikka laitteet eivät olleet edes myynnissä. PS5 DE on niin lähellä Series S hintaa ollen silti oikea next gen laite ettei se voi olla syömättä myyntejä kilpailijalta. Microsoftin uskoisin laskevan Series S hintaa lähiaikoina koska tuolla hinnalla sen myynnit tulevat olemaan vaikeita.
 
Toivottavasti tämä panostus näkyy esimerkiksi The Coalitionin toiminnassa ja he pääsisivät kokeilemaan myös jotain muutakin kuin Gearsin kehittämistä. En ole kyseistä sarjaa pelannut ja vaikka tiedostankin, että edellinen osa oli paljon parempi kuin sitä edellinen niin silti aika usein törmää kommentteihin jossa kerrotaan sarjan junnaavan vähän paikallaan. Eli toisin sanoen olisi hienoa nähdä kyseiseltä studiolta joku uusi IP.

Ja tosiaan tarkoitin tällä suosiolla pikemmin sellaisia pelejä joista puhutaan somessa ennen ilmestymistään ja jotka saavat yhtäaikaisesti hyviä arvosteluita kriitikoilta. Luonnollisesti nuo kun on kunnossa niin se näkyy myös myynnissä. Myös kaikki GOTY-tittelit kiinnostavat yhtiöitä varmasti siinä määrin, että ne antavat peleille ja yhtiöille hyvää PR:ää joka luonnollisesti sitten näkyy myös myynneissä, kun ihmiset kokevat että pakko päästä tuota palkittua peliä testaan ja näkemään mikä siinä sitten niin hyvää on.

Ja eihän se mikään takuu ole, että pelin pitää olla cinemaattinen jotta menestystä tulee, tämän olettamuksen todisti jo Overwatch ja Zelda vääriksi muutama vuosi sitten kun isoimmat GOTY-tittelit pokkasivat Uncharted 4 ja Horizonin nenän edestä. Useinhan sitä unohdetaan mielestäni, että Sonyn viime vuosien palkituissa cinemaattisissa peleissä on lähes kaikissa myös ollut se gameplaykin kunnossa poislukien ehkä Death Stranding (itse nautin mutta ymmärrän jos ei nappaa muita). Siinä kohtaa kun pelissä on pelattavuus ja tarina kunnossa niin päästään jo pitkälle GOTY-keskusteluissa, ihan ansaitusti mielestäni. Hyvä tarina videopeleissä ei ole mikään itsestäänselvyys.
"Ongelma" The Coalitionin kanssa on se että Gears saaga pitää saada päätökseen. Tekevät niin näyttävää jälkeä, että hyvä vaan ettei tuon kehittämistä anneta tässä välissä kenellekään muulle. Seuraavan osan jälkeen tietysti voisi nähdä studiolta jotain muutakin. Ovat tekniseltä osaamiseltaan ihan toimialansa kärkeä, joten siistihän se olisi nähdä mihin paukut riittävät vaikka kokonaan toisen lajityypin parissa. Vähän sama homma, kun kohta nähdään miten autopeleillä kunnostautunut Playground Games pärjää seikkailupelin, eli Fablen kanssa.

Kyllä Microsoftinkin peleistä kuhistaan somessa. Esimerkiksi minä näen paljon enemmän mainintoja Microsoftin peleistä kokoajan kuin Sonyn tai Nintendon. Sillä on merkitystä ketä somessa seuraa ja niin edelleen. Ja saavathan Microsoftin pelit samaan syssyyn myös hyviä pisteitä kriitikoilta. Ei tietenkään jokainen peli, mutta esim. viime vuonna päälle 90 pisteen taisi olla Flight Simulator ja Ori. Päälle kahdeksankympin oli ainakin Gears Tactics.

Overwatch ja Zelda ovat ilahduttavia poikkeuksia. Silti se on se vahvasti tarinavetoinen kolmannen persoonan peli mikä kovin usein nousee vähintäänkin GOTY ehdokkaaksi, mutta myös voittaa usein. Mikä siis sinällään on ihan ok, ja voittajat ovat hyviä pelejä. Se vaan tarkoittaa sitä ettei Microsoft ole viime vuosina kovin usein siitä tittelistä kamppaillut jo ihan pelkästään lajityypin takia. Otetaan nyt esimerkiksi vielä tuo aikaisemmin mainittu Forza Horizon 4. Kaikinpuolin huippupeli, mutta autopeli. Ei irtoa GOTY pysti, vaikka peli huokuu laatua. Samalla myös nähdään ettei se pystin häviäminen tai että edes pääsisi ehdokkaaksi juuri haittaa, kun peliä on pelannut 24 miljoonaa pelaajaa.
 
Viimeksi muokattu:
"Ongelma" The Coalitionin kanssa on se että Gears saaga pitää saada päätökseen.

Ai onko sen tarkoitus loppuakin joskus?
Mulla alkaa tulemaan muutaman pelisarjan kohdalla jo tunne, että musta lähtee henki ennen kuin ne saadaan päätökseen.
Halonkin kohdalla saatiin trilogia päätökseen, mutta sitten päätettiin aloittaa uusi trilogia.
 
Ai onko sen tarkoitus loppuakin joskus?
Mulla alkaa tulemaan muutaman pelisarjan kohdalla jo tunne, että musta lähtee henki ennen kuin ne saadaan päätökseen.
Halonkin kohdalla saatiin trilogia päätökseen, mutta sitten päätettiin aloittaa uusi trilogia.
No siis aina tulee uutta, niin kauan kuin sarja myy. Näinhän se menee. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että Gears 6 olisi tämän saagan viimeinen osa. Huom. voin olla täysin väärässä, mutta ihan kuin olisin joskus lukenut jotain tällaista.
 
Ylös Bottom