Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että Gears 6 olisi tämän saagan viimeinen osa. Huom. voin olla täysin väärässä, mutta ihan kuin olisin joskus lukenut jotain tällaista.
Kyllä mutta se tarkoittaa vain sitä tarinan lankaa, jokainen trilogia on oma tarinansa ja eikä se tarkoita että se olisi pelisarjan viimeinen osa.
Vähän kuin Star Warsissa Prequelit, new hopet ja sitten Disneyn trilogia, jokainen trilogia kertoi oman tarinansa.
 
En ole kuullutkaan että Sonyn konsoliin on ängetty rakennusmateriaalina käytetty kovalevy. :)
Tämä oli huikea! Saat tahtosi läpi ja menen jatkossa mielipiteitteni kanssa muualle. Tulen aina muistamaan päivän kun erehdyin mainitsemaan, että Sony olisi yllätetty housut kintuissa. En osannut ajatella, että se menisi vielä 280+ sivun jälkeen tunteisiin, mutta uutta minäkin opin. Säästän vaivaa ja ei ole tarvetta tätä kommentoida. Voimme sopia, että olet saanut viimeisen sanan mielipiteeni suhteen. Peace sekä jatkoja muille palstalaisille.
 
Tämä oli huikea! Saat tahtosi läpi ja menen jatkossa mielipiteitteni kanssa muualle. Tulen aina muistamaan päivän kun erehdyin mainitsemaan, että Sony olisi yllätetty housut kintuissa. En osannut ajatella, että se menisi vielä 280+ sivun jälkeen tunteisiin, mutta uutta minäkin opin. Säästän vaivaa ja ei ole tarvetta tätä kommentoida. Voimme sopia, että olet saanut viimeisen sanan mielipiteeni suhteen. Peace sekä jatkoja muille palstalaisille.

Sulla on melkoisen erikoinen käsitys tunteisiin menosta. Se on mulle yksi ja sama kuka "saa" viimeisen sanan. Peace.
 
Mitä tuohon 4K-käyttikseen tulee niin en niin paljoa (tai tarkkaan) sitä katsele ettenkö mieluusti antaisi senkin "ylimääräiset" 4K-resurssit sille tärkeimmälle eli peleille. Mielestäni täysin oikea ratkaisu. Oma linjaus on muutenkin se ettei UI:n tarvitse olla mikään härpäkkeillä koristeltu hässäkkä, joka työntää videokuvaa sun muuta joka paikkaan vaan joka vain hoitaa hommansa, eli on looginen ja helppo tehdä asiat, joita sillä pitääkin tehdä.

Siitä en taas tiedä onko kumpikaan käyttiksistä (PS5 / Xbox) vielä lähellekään sellaista että ei keksisi jotain motkotettavaa tai parantamisen varaa. Siihen nähden MS on ehkä oikeammalla tiellä päivittäen olemassaolevaa kuin Sony, joka lähti taas nollista liikkeelle, vaikka oli tiedossa mitä ominaisuuksia PS4:lle oli toivottu ja yleensäkin oli lisätty.

Väittelyä en tästä halua joten sanon vielä että molemmat on ajaneet asiansa ja jatkossa päivitysten myötä tekevät sen varmasti entistä paremmin.
 
Tuossa boxin 1080p UI:ssa voisi helposti käyttää jotain ML/AI tekoäly skaalausta 4k lopputulokseen.. kaikki voisi tapahtua edelleen 1080p:nä ja lopputulos skaalauksen jälkeen käyttäisi vain max 33megatavua ylimääräistä muistia. Kun kyse ei ole pelikuvasta niin pitkälti yksinkertainen rutiini kävisi.. opetusmateriaali olisi myös yksinkertaista kun pääosassa olisi tekstit ja muut gui elementit..
 
Onko Microsoftilta tullut Sonyn road to ps5-tyylistä videota? Yritin etsiä, mutta en löytänyt muita kuin mainospätkiä. Kiinnostaisi myös heidän visio tulevaisuuden peleistä.
 
Mitä tuohon 4K-käyttikseen tulee niin en niin paljoa (tai tarkkaan) sitä katsele ettenkö mieluusti antaisi senkin "ylimääräiset" 4K-resurssit sille tärkeimmälle eli peleille. Mielestäni täysin oikea ratkaisu. Oma linjaus on muutenkin se ettei UI:n tarvitse olla mikään härpäkkeillä koristeltu hässäkkä, joka työntää videokuvaa sun muuta joka paikkaan vaan joka vain hoitaa hommansa, eli on looginen ja helppo tehdä asiat, joita sillä pitääkin tehdä.

Siitä en taas tiedä onko kumpikaan käyttiksistä (PS5 / Xbox) vielä lähellekään sellaista että ei keksisi jotain motkotettavaa tai parantamisen varaa. Siihen nähden MS on ehkä oikeammalla tiellä päivittäen olemassaolevaa kuin Sony, joka lähti taas nollista liikkeelle, vaikka oli tiedossa mitä ominaisuuksia PS4:lle oli toivottu ja yleensäkin oli lisätty.

Väittelyä en tästä halua joten sanon vielä että molemmat on ajaneet asiansa ja jatkossa päivitysten myötä tekevät sen varmasti entistä paremmin.
Toisaalta onhan tuossa nyt jotain pahasti pielessä jos väite että xboxilla 4k -> 1080p GUI vapauttaa gigan rammia.

Oma veikkaus on, että Sony ei tuhlaa käyttikseen samaan tapaan muistia kun ei ole Windows pohjaisuus riippakivenä -> 4k ei vie merkittävästi enempää rammia pitää paikkansa

Eli siinä missä xboxilla on hyötyä/pakko tehdä noin, Sonyllä ei välttämättä vapautuisi merkittävästi muistia. Toisin sanoen eihän mäsää voi kehua että "hyvä kun vapauttaa peleille muistia!", Jos on ensin mokattu ja itse luotu tuo tarve.

Lisäksi parempi SSD toteutus voi tarkoittaa, että gui elementtejä voidaan ladata lennosta enemmän.

Sen mitä olen Xboxien käyttiksiä nähnyt niin onhan ne aivan naurettavan sekavia, videot pyörii siellä sun täällä ja rakenne on sekava kuin mikä. (360+one kokemuksia, series x en ole livenä nähnyt) ainakin tottumattomalle.
 
Sen mitä olen Xboxien käyttiksiä nähnyt niin onhan ne aivan naurettavan sekavia, videot pyörii siellä sun täällä ja rakenne on sekava kuin mikä. (360+one kokemuksia, series x en ole livenä nähnyt) ainakin tottumattomalle.

Onella ja Series S/X:lla on sama, todella selkeä ja muokattavissa oleva GUI, mutta mielipiteitähän nämä kai. Missään en kyllä keksi videoiden pyörivän ainakaan nykyään.

Aihepiiri kyllä noin muutenkin itselleni aika mystinen, en varmaan olisi edes huomannut koko asiaa, enkä todellakaan olisi osannut arvata, että sub-4k GUI on näinkin usean silmissä isokin ongelma.
 
Onella ja Series S/X:lla on sama, todella selkeä ja muokattavissa oleva GUI, mutta mielipiteitähän nämä kai. Missään en kyllä keksi videoiden pyörivän ainakaan nykyään.

Aihepiiri kyllä noin muutenkin itselleni aika mystinen, en varmaan olisi edes huomannut koko asiaa, enkä todellakaan olisi osannut arvata, että sub-4k GUI on näinkin usean silmissä isokin ongelma.
Villi veikkaus, että se on ongelma sen takia kun PS5:llä on 4k GUI. Jos PS5:llä olisi niin ikään sub-4k GUI, niin tuskin tästä edes puhuttaisiin. Näinhän tämä konsolisota tietysti aina menee. Kun toisella on jotain paremmin kun toisella, niin se nostetaan tapetille. Oli kyse käyttöliittymän resoluutiosta tai mistä hyvänsä.

Tottakai olisi kiva, että boksilla olisi 4k käyttis, mutta onko tämä oikesti niin suuri ongelma? Tuskinpa kovin monelle. Sitten vielä se yhtälö, että jos sub-4k reso käyttöliittymässä vapauttaa gigan rammia itse pelin käyttöön, niin tottakai näin. Mutta miksi 4k GUI veisi niin paljon rammia onkin mielenkiintoisempi kysymys.
 
Ei se käyttis mitään muistia vie peleistä ...höpö höpö.... jo on taas puheet ja huhut liikkeellä. Itse tykkään molemmista konsoleista tosi paljon ja ei on ikävä PC konetta. Tehoja löytyy molemmista ja odotan innolla tulevia pelejä ... gamepass on vaan niin hiton hyvä, oli tätä gp asiaa vaan pakko kommentoida!
 
Onella ja Series S/X:lla on sama, todella selkeä ja muokattavissa oleva GUI, mutta mielipiteitähän nämä kai. Missään en kyllä keksi videoiden pyörivän ainakaan nykyään.

Aihepiiri kyllä noin muutenkin itselleni aika mystinen, en varmaan olisi edes huomannut koko asiaa, enkä todellakaan olisi osannut arvata, että sub-4k GUI on näinkin usean silmissä isokin ongelma.
Jep, tällä hetkellä ainut paikka missä videot pyörii automaattisesti on store ja sieltäkin ne saa laitettua pois päältä storen asetuksista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eli siinä missä xboxilla on hyötyä/pakko tehdä noin, Sonyllä ei välttämättä vapautuisi merkittävästi muistia. Toisin sanoen eihän mäsää voi kehua että "hyvä kun vapauttaa peleille muistia!", Jos on ensin mokattu ja itse luotu tuo tarve.
Totta kai voi kehua jos vaihtoehto on vielä huonompi. Mielestäni 1 gb lisää peleille on parempi kuin 4K-resoluution UI:ssa, joten ainakin itse kehun koska valitsivat sen vaihtoehdon, jonka minäkin olisin valinnut.

Minä en tiedä mitään siitä onko 1 gb paljon vai vähän kun kyse on FHD vs 4K resoluutioden muistin tarve. Tätä nimenomaista seikkaa en senkään vuoksi ole kehunut saati kommentoinut.

Osaako joku fiksumpi sanoa että onko tuo 1 gb edes paljon vai ei ja mistä se ylipäänsä on riippuvainen? Ei kai 4K itsessään automaattisesti vie resursseja X määrää vaan luulisi sen olevan kiinni siitä että mitä ruudulla varsinaisesti näkyy? Onko PS5:n ja Xboxien UI:ssa sen suhteen jotain merkittäviä eroja?

Itse epäilen että syynä on ihan vain yhdenmukaisuus aiemman sukupolven laitteiden kanssa. Siellähän on One mukana, jossa se UI:lta vapautunut 1 gb voi olla hyvinkin merkittävä. Mistään mokasta tuskin siis on kyse vaan enemmänkin valinnasta tehdä asia näin. Siitä toki saa olla mitä mieltä haluaa.

Tässä tapauksessa voidaan kyllä ihan aiheellisesti syyttää tehottamampien laitteiden mukana raahaamista painolastiksi. Minä olen silti sitä mieltä että en kaipaa UI:lta mitään (graafisesti) ihmeellistä enkä juurikaan vietä aikaa niiden parissa vaan pelien, joten kumpikin ajaa asiansa, oli 4K tai FHD. Enemmän merkitsee itse UI:n logiikka ja toiminta kuin resoluutio.

Monellako kommentoijalla on muuten molemmat laitteet? Minulla on molemmat ja käytän ihan ristiin, joten vertailu tulee automaattisesti. En ole kiinnittänyt minkäänlaista huomiota resoluution missään vaiheessa. Ehkä ainoa "ongelma" on se, että resoluution vaihtuessa käy ruutu mustana hetken. Se onkin asia, jonka vuoksi olisi ihan jees jos sitä ei tulisi mutta muutenpa tuosta en löydä mitään ongelmaa.

Asiat lienee siis aika hyvin molemmilla konsoleilla jos näinkin triviaali asia on keskustelun aiheena.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyy molemmat ja itsellä ei mitään annettavaa 1080p/4k keskusteluun käyttiksen suhteen. En ole kiinnittänyt huomiota resoon ja 4k "puute" xboxilla ei haittaa lainkaan. Ps4:n käyttäjänä ps5 käyttis tuntuu suht kotosalta. Xboxista oli taukoa yli 10 vuotta, mutta Series X:n käyttikseen pääsin hyvin sisään ja itse pidän sitä hyvänä. Vaikuttaa selkeältä itselle. Tärkeintä minulle se, että painalluksiin/toimenpiteisiin käyttis reagoi nopeasti ja sen puolesta molemmille käyttiksille papukaijan merkit.

Ainoa perus käyttöön liittyvä asia, joka hieman rassannu on ps5:n subvalikon avaus, kun tottunut, että ps/xbox napin pitkä painallus avaa sen. Vieläki menee välillä väärin vaikka ps5 ollu kuukauden käytössä :)
 
Nyt tuli erikoinen uutinen vastaan:


Mitään johtopäätöksiä ei kannata kuitenkaan vetää mutta entä jos noin PC puolella kävisi että omaan palveluun laitetaan paremmat versiot mitä muile palveluille kuten Steam?

Muistin että mainitsit asiasta ja kun laitetaan ammattilaiset asialle selviää totuus, ne on samat surkeat alkuperäiset Steam versiot parilla lisäominaisuudella varustettuna. Ainut ero on siinä että Steam versiot on helppo korjata nykyään.

 
Lähetän Sonylle ison kasan paskaa, koska Days Gone ei saa jatkoa (ainakaan lähiaikoina) :mad:

Last of Us kyllä saa remaken PS5:lle ja vaikka se onkin hyvä peli, niin miksi se taas julkaistaan uudelleen?

This fixation on teams that churn out hits is creating unrest across Sony's portfolio of game studios. Oregon-based Sony Bend, best known for the 2019 open-world action game Days Gone, tried unsuccessfully to pitch a sequel that year, according to people familiar with the proposal. Although the first game had been profitable, its development had been lengthy and critical reception was mixed, so a Days Gone 2 wasn’t seen as a viable option.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lähetän Sonylle ison kasan paskaa, koska Days Gone ei saa jatkoa (ainakaan lähiaikoina) :mad:

Last of Us kyllä saa remaken PS5:lle ja vaikka se onkin hyvä peli, niin miksi se taas julkaistaan uudelleen?
Aika jännä. Varsinkin kun tuossa lainatussa tekstissä lukee, että peli teki voittoa. Eli ihmiset tykkäsit ja ostivat peliä, mutta arvosanat eivät olleet riittävän korkeita, joten ei jatko-osaa. Kakkososan kehitysaika tuskin myöskään olisi ollenkaan niin pitkä kuin ensimmäisen osan, kun on pohja minkä päälle rakentaa.
 
Lähetän Sonylle ison kasan paskaa, koska Days Gone ei saa jatkoa (ainakaan lähiaikoina) :mad:

Last of Us kyllä saa remaken PS5:lle ja vaikka se onkin hyvä peli, niin miksi se taas julkaistaan uudelleen?




Harmi homma. Mä en myöskään ymmärrä mihin tarvitaan Last of Us Remakea, vasta viime kesänä pelasin Remasterin läpi uudelleen, ja se on vieläkin graafisesti aivan pätevä. Ehkäpä se on se tuleva TV-sarja syynä moiseen.
 
Ylös Bottom