Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Series X ainakin tukee natiivia 1440p resoluutiota. En nyt tästä täysin varma ole, täytyy myöntää, mutta tällaisen käsityksen olen saanut että tää mun vanhahko Samsung RU8005 tukee tuota. Saa korjata, jos olen väärässä. :D
Ainakin rtings sivun mukaan sun telkussa on natiivi tuki 1440p/120fps.

Screenshot 2021-04-21 at 13-08-48 Samsung RU8000 Review (UN49RU8000FXZA, UN55RU8000FXZA, UN65R...png
 
Kovaa peliä epäilemättä ja ihan loogista että halutaan blokata peli ulos tilauspalveluista, mutta että pitää olla teknisesti samalla viivalla. Eli pitää mahdollisesti tahallaan heikentää muita versioita. Se on kyllä aikamoista.
Palaan tähän aiheeseen, koska nyt tilanteeseen on saatu selvyys: dokumentti on sinällään aito, mutta se on käsitetty (ehkä jopa tarkoitushakuisesti) väärin. Tarkoitus ei ole keinotekoisesti rajoittaa muita alustoja teknisen suorituskyvyn osalta, vaan ainoastaan halutaan taata, että Pleikkari-versioilla on samat ominaisuudet ja sisältö kuin muillakin laitteilla.

Some people on Twitter and enthusiast forums have taken this to mean that PlayStation has paid to ensure the title performs identically across all platforms, but it’s not true. In fact, this is just bog-standard legal language that stipulates Capcom can’t add “exclusive” features to Resident Evil Village on any other platform if they’re not present on PlayStation 5 and PS4, which obviously makes sense given the context of the document.

Lähde: Push Square
 
Palaan tähän aiheeseen, koska nyt tilanteeseen on saatu selvyys: dokumentti on sinällään aito, mutta se on käsitetty (ehkä jopa tarkoitushakuisesti) väärin. Tarkoitus ei ole keinotekoisesti rajoittaa muita alustoja teknisen suorituskyvyn osalta, vaan ainoastaan halutaan taata, että Pleikkari-versioilla on samat ominaisuudet ja sisältö kuin muillakin laitteilla.

Lähde: Push Square
No sentään vähän parempi. :)

On tuossa silti se, että miten dokumenttia halutaan lukea. Onko esimerkiksi ray tracing ominaisuus, joka pitää löytyä pleikkariversiosta, jos se löytyy Xbox versiosta? Entäs sitten vaikka VR tuki? Saisiko PC:llä olla tuki VR:lle, jos pleikkaversio ei tue sitä?

Sitten on tietysti tuo tilauspalveluiden blokkaus, mikä on niin ikään aika kovaa peliä. Oletettua, mutta kovaa peliä silti.
 
Onko esimerkiksi ray tracing ominaisuus, joka pitää löytyä pleikkariversiosta, jos se löytyy Xbox versiosta? Entäs sitten vaikka VR tuki? Saisiko PC:llä olla tuki VR:lle, jos pleikkaversio ei tue sitä?
Itse ainakin ymmärrän niin, että VR-pelitilaa ei voisi tuoda esim. PC:lle, ellei sitä tule myös Pleikallekin. Ja mitä tulee vaikka säteenseurantaan, niin PS5-versiossahan se on, joten se riittää. Se että PC-versiossa varmaan saadaan enemmän ja hienompia RT-ominaisuuksia ei kuitenkaan ole tuon sopimuksen hengen vastaista mitenkään.
 
Itse ainakin ymmärrän niin, että VR-pelitilaa ei voisi tuoda esim. PC:lle, ellei sitä tule myös Pleikallekin. Ja mitä tulee vaikka säteenseurantaan, niin PS5-versiossahan se on, joten se riittää. Se että PC-versiossa varmaan saadaan enemmän ja hienompia RT-ominaisuuksia ei kuitenkaan ole tuon sopimuksen hengen vastaista mitenkään.
Tiedän, että Ray Tracing löytyy. Käytin sitä lähinnä esimerkkinä teknisestä ominaisuudesta.

Mutta joo, ehkä tämän tyyppiset sopimukset ovat aika yleisiä - ainakin osaan siinä mainituista kohdista. Me tavanpulliaiset emme vaan normaalisti niitä pääse näkemään.
 
Tiedän, että Ray Tracing löytyy. Käytin sitä lähinnä esimerkkinä teknisestä ominaisuudesta.

Mutta joo, ehkä tämän tyyppiset sopimukset ovat aika yleisiä - ainakin osaan siinä mainituista kohdista. Me tavanpulliaiset emme vaan normaalisti niitä pääse näkemään.
Ovat todellakin yleisiä.




On kieltämättä hieman huvittavaa tämä kuinka joka viikko sitä saadaan joku uusi negatiivinen uutinen Sonysta ties mistä aiheesta repäistyä. Ja lähes järjestään nämä osoittautuvat ylireagoinniksi tai muuten vain ihan potaskaksi. Mitähän ensi viikolla?
 
Ovat todellakin yleisiä.




On kieltämättä hieman huvittavaa tämä kuinka joka viikko sitä saadaan joku uusi negatiivinen uutinen Sonysta ties mistä aiheesta repäistyä. Ja lähes järjestään nämä osoittautuvat ylireagoinniksi tai muuten vain ihan potaskaksi. Mitähän ensi viikolla?


Ensi viikolla: "Game Passin tilaus paransi syövän, Sony rahastaa remakeilla!"
 
On kieltämättä hieman huvittavaa tämä kuinka joka viikko sitä saadaan joku uusi negatiivinen uutinen Sonysta ties mistä aiheesta repäistyä. Ja lähes järjestään nämä osoittautuvat ylireagoinniksi tai muuten vain ihan potaskaksi. Mitähän ensi viikolla?
Ihan viime kuukausina on useampi seuraamani youtubaaja muuttunut tosi kielteiseksi Sonylle, oltuaan aiemmin neutraali eri alustojen suhteen. Sony on nyt aika pahassa negatiivisessa kierteessä ja asioita ylitulkitaan Sonya vastaan jo varmaan sen takia, että sillä saadaan lisää katsojia. Selvästi nyt negatiivisuus Sonya kohtaan tuottaa lisäarvoa suosituille youtubettajille, koska heitä kiinnostaa eniten katsojamäärät varmaankin sisältöjä valitessaan. Minua tuo kehitys harmittaa, koska seuraan peliaiheisia kanavia pelien takia enkä jaksa katsoa haukkumisvideoita eli sisällön laatu laskee, kun keskitytään yhdentekeviin asioihin, jotka eivät varsinaisesti liity pelaamiseen. PS4:n paristojupakka on ehkä yksi tylsimmistä aiheista, mutta varmasti tärkeä osalle pelaajista. Jos minun pleikkarista loppuu paristo muutaman vuoden päästä, on se tietty silloin ikävä juttu, jos ongelmaa ei ole siihen mennessä korjattu. Aikaa korjaamiselle kuitenkin tuntuu olevan reippaasti.
 
Ainakin rtings sivun mukaan sun telkussa on natiivi tuki 1440p/120fps.

Näytä liitetiedosto 6440

Kyllä_ja todella monessa muussakin Sampan "keskisarjan" ja QLED telkoissa. Kokemuksesta voin kertoa, että nämä Sampan telkat jotka 1440p tukee on kuva Series X kanssa partaveitsen terävä ja ei todellakaan ole mistään artifakteista tietoakaan. Pelaan suurimman osan ajasta nimenomaan tässä moodissa Siegeä, toki muitakin pelejä jos vain 120 fps tuki löytyy.

Input lag omassa on muistaakseni 6 ms luokkaa ko. tilassa. (Q60R) On valitettavaa kun PS5 ei ko. resoa osaa hyödentää, näitä telkkoja on varmaankin miljoonia kentällä ja monessa lienee PS5 kiinni.
 
Ihan viime kuukausina on useampi seuraamani youtubaaja muuttunut tosi kielteiseksi Sonylle, oltuaan aiemmin neutraali eri alustojen suhteen. Sony on nyt aika pahassa negatiivisessa kierteessä ja asioita ylitulkitaan Sonya vastaan jo varmaan sen takia, että sillä saadaan lisää katsojia. Selvästi nyt negatiivisuus Sonya kohtaan tuottaa lisäarvoa suosituille youtubettajille, koska heitä kiinnostaa eniten katsojamäärät varmaankin sisältöjä valitessaan. Minua tuo kehitys harmittaa, koska seuraan peliaiheisia kanavia pelien takia enkä jaksa katsoa haukkumisvideoita eli sisällön laatu laskee, kun keskitytään yhdentekeviin asioihin, jotka eivät varsinaisesti liity pelaamiseen. PS4:n paristojupakka on ehkä yksi tylsimmistä aiheista, mutta varmasti tärkeä osalle pelaajista. Jos minun pleikkarista loppuu paristo muutaman vuoden päästä, on se tietty silloin ikävä juttu, jos ongelmaa ei ole siihen mennessä korjattu. Aikaa korjaamiselle kuitenkin tuntuu olevan reippaasti.
On niille negatiivisille uutisille välillä ihan paikkansakin. Niistä nousseella kritiikillä saatiin muun muassa pidettyä Xbox liven hinnannousu aisoissa ja PS3 sekä Vita storet toiminnassa.

Mitä tulee tähän julki tulleeseen sopimukseen, niin tottakai se aiheuttaa reaktioita, kun puhutaan isosta multiplattarijulkaisusta ja siihen liittyvistä yksinoikeuspykälistä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee tähän julki tulleeseen sopimukseen, niin tottakai se aiheuttaa reaktioita, kun puhutaan isosta multiplattarijulkaisusta ja siihen liittyvistä yksinoikeuspykälistä.
Varmasti aiheuttaa reaktioita jos niitä tulkitaan väärin ja luodaan väärää kuvaa yhtiön toiminnasta verrattuna muihin yhtiöihin. Sehän tässä kai oli pointtina, että pleikkaria on viime aikoina pyritty kritisoimaan myös täysin aiheetta jonka myötä ihmisille alkaa muodostumaan kuva, että yhtiö olisi jotenkin pelimaailman irvikuva ylimielisellä toiminnallaan vaikka todellisuus on varmasti hyvin erilainen.
 
Varmasti aiheuttaa reaktioita jos niitä tulkitaan väärin ja luodaan väärää kuvaa yhtiön toiminnasta verrattuna muihin yhtiöihin. Sehän tässä kai oli pointtina, että pleikkaria on viime aikoina pyritty kritisoimaan myös täysin aiheetta jonka myötä ihmisille alkaa muodostumaan kuva, että yhtiö olisi jotenkin pelimaailman irvikuva ylimielisellä toiminnallaan vaikka todellisuus on varmasti hyvin erilainen.
Mikä viime aikojen negatiivinen uutinen Sonya kohtaan on ollut täysin aiheeton?
 
Mikä viime aikojen negatiivinen uutinen Sonya kohtaan on ollut täysin aiheeton?
Tämän päiväinen. Sitten se Schreierin artikkeli viime viikolta jonka artikkelin kirjoittaja itse myös myönsi aiheuttaneen ylireagointia pari päivää myöhemmin Minnmaxin podcastissa.



Sitten se Grubbin viime viikkoinen artikkeli jossa syytetään pleikkaria pienten indie-pelien syrjinnästä isojen blockbuster-pelien takia. Taisi herralta unohtua artikkelia kirjoittaessa, että pleikkari antoi uuri 10 indie-peliä ilmaiseksi ihmisille ja säännöllisesti mainostaa myös uusia indie-pelejä sosiaalisen median kanavillaan PlayStation Indies-kampnjan voimin. Ja eikö juuri edellistä State of Playta kritisoitu siitä, kun sieltä puuttui isot AAA-pelit ja annettiin enemmän sijaa pienemmille peleille?

Puhumattakaan koko TLOU2-jupakasta viime vuonna. Varmasti muitakin tapauksia on mitä väsyneenä ei mieleen putkahda. Kyllä tästä kaikesta viime aikaisesta toiminnasta haisee selvä ylireagointi lähes kaikkeen pleikkarin ympärillä tapahtuvaan toimintaan, niin journalistien kuin tavallisten tallaajien toimesta.
 
Tämän päiväinen. Sitten se Schreierin artikkeli viime viikolta jonka artikkelin kirjoittaja itse myös myönsi aiheuttaneen ylireagointia pari päivää myöhemmin Minnmaxin podcastissa.



Sitten se Grubbin viime viikkoinen artikkeli jossa syytetään pleikkaria pienten indie-pelien syrjinnästä isojen blockbuster-pelien takia. Taisi herralta unohtua artikkelia kirjoittaessa, että pleikkari antoi uuri 10 indie-peliä ilmaiseksi ihmisille ja säännöllisesti mainostaa myös uusia indie-pelejä sosiaalisen median kanavillaan PlayStation Indies-kampnjan voimin. Ja eikö juuri edellistä State of Playta kritisoitu siitä, kun sieltä puuttui isot AAA-pelit ja annettiin enemmän sijaa pienemmille peleille?

Puhumattakaan koko TLOU2-jupakasta viime vuonna. Varmasti muitakin tapauksia on mitä väsyneenä ei mieleen putkahda. Kyllä tästä kaikesta viime aikaisesta toiminnasta haisee selvä ylireagointi lähes kaikkeen pleikkarin ympärillä tapahtuvaan toimintaan, niin journalistien kuin tavallisten tallaajien toimesta.

Ei tämän päiväinen ollut täysin aiheeton. Jos blokataan esimerkiksi mahdollisuus VR tuelle tietokoneella, jos sitä ei samalla toteuteta myös pleikkarille. Tai mitä nyt ylipäätään blokataan pelin pääsy tilauspalveluihin. Tai lisärit tulee jäljessä muille alustoille. Yksinoikeusdiilejä tottakai, mutta ihan kritiikin arvoisia. Tai no vähintäänkin vahvan reaktion arvoisia. Tässä tärkeä asianhaara on se että kyseessä on todella ison luokan multiplattari.

Days Gone 2:n hylkääminen ja samalla Last of Us remaken julkitulo ansaitsi myös kritiikkinsä. Kyllähän siinä huomasi mitä peliä pelaajat odottivat ja mitä eivät.

Eikös Sony jossain itse todennut, että heidän pitää keskittyä blockbustereihin. Siis heidän itse, eli omien studioidensa. Ei kai nyt kolmannen osapuolen studioiden tekemisistä voi sanoa. Ymmärsin että kritiikki kohdistui tähän asiaan. Eli siihen mantraan, että Sony tekee pelkästään tarinavetoisia kolmannen persoonan pelejä, koska se on hyväksi todettu taktiikka.

TLOU2 jupakka ei nyt suoranaisesti kohdistunut Sonyyn, vaan Naughty Dogiin ja ehkä vielä kaikista eniten pelin ohjaajaan. Ihmiset kritisoivat tapaa millä tarina kerrottiin ja miten edellisen osan juttuja sivuutettiin.
 
Näitä uudempia Sonyn kritisointeja nyt ei hirveästi ole tullut edes seurattua.

Kritiikkiä firmoille saa ja pitää antaa, jos se nyt vaan on edes jotenkin perusteltavissa olevaa. MS sai silloin Onen paljastustilaisuuden jälkeen aika rapeesti sontaa niskaansa ja ehkä vähän aiheetta sekin oli, mutta maailma nyt ei ollut valmis allways on ominaisuuteen, vaikka luultavasti kaikilla pelikoneet on 99% nettiyhteyden perässä. Nyt sitten Sonyn päässä on tehty jotain hitusen hölmöä ja siitä annetaan krtitiikkiä. Näin se maailma pyörii.

Yksi asia mikä ittellä tuon Sonyn kanssa alkoi tökkimään, oli se nihkeys cross playtä kohtaa. Ittellä oli 3 alustalla aika läjä pelikavereita, niin ei ihan joka alustalle iskenyt alkaa ostamaan samaa peliä, saati sitten pelata jokaisella alustalla sitten alusta asti ja grindata. Cross savehan tuohon tosin olisi auttanut, mutta eipä se ole kovin kummosesti nykyäänkään tuettu.
 
Ei tämän päiväinen ollut täysin aiheeton. Jos blokataan esimerkiksi mahdollisuus VR tuelle tietokoneella, jos sitä ei samalla toteuteta myös pleikkarille. Tai mitä nyt ylipäätään blokataan pelin pääsy tilauspalveluihin. Tai lisärit tulee jäljessä muille alustoille. Yksinoikeusdiilejä tottakai, mutta ihan kritiikin arvoisia. Tai no vähintäänkin vahvan reaktion arvoisia. Tässä tärkeä asianhaara on se että kyseessä on todella ison luokan multiplattari.

Days Gone 2:n hylkääminen ja samalla Last of Us remaken julkitulo ansaitsi myös kritiikkinsä. Kyllähän siinä huomasi mitä peliä pelaajat odottivat ja mitä eivät.

Eikös Sony jossain itse todennut, että heidän pitää keskittyä blockbustereihin. Siis heidän itse, eli omien studioidensa. Ei kai nyt kolmannen osapuolen studioiden tekemisistä voi sanoa. Ymmärsin että kritiikki kohdistui tähän asiaan. Eli siihen mantraan, että Sony tekee pelkästään tarinavetoisia kolmannen persoonan pelejä, koska se on hyväksi todettu taktiikka.

TLOU2 jupakka ei nyt suoranaisesti kohdistunut Sonyyn, vaan Naughty Dogiin ja ehkä vielä kaikista eniten pelin ohjaajaan. Ihmiset kritisoivat tapaa millä tarina kerrottiin ja miten edellisen osan juttuja sivuutettiin.
Näitä voi kritoida muttei game pass diilejä?
Melkoista väri sokeutta...
 
Mitä Game Pass -diilejä?

Ai sitäkö että joku peli tulee Game Passiin? Miksi sitä pitää kritisoida? Kritisoidaan ihmeessä, kun kerrot mitä.
Kaikkien näiden sopimusten ainoa tarkoitus on pönkittää kyseisen firman valtaa markkinoilla. Yllättävää jos tämä jää epäselväksi kenellekkään.
 
Ei tämän päiväinen ollut täysin aiheeton. Jos blokataan esimerkiksi mahdollisuus VR tuelle tietokoneella, jos sitä ei samalla toteuteta myös pleikkarille. Tai mitä nyt ylipäätään blokataan pelin pääsy tilauspalveluihin. Tai lisärit tulee jäljessä muille alustoille. Yksinoikeusdiilejä tottakai, mutta ihan kritiikin arvoisia. Tai no vähintäänkin vahvan reaktion arvoisia. Tässä tärkeä asianhaara on se että kyseessä on todella ison luokan multiplattari.

Days Gone 2:n hylkääminen ja samalla Last of Us remaken julkitulo ansaitsi myös kritiikkinsä. Kyllähän siinä huomasi mitä peliä pelaajat odottivat ja mitä eivät.

Eikös Sony jossain itse todennut, että heidän pitää keskittyä blockbustereihin. Siis heidän itse, eli omien studioidensa. Ei kai nyt kolmannen osapuolen studioiden tekemisistä voi sanoa. Ymmärsin että kritiikki kohdistui tähän asiaan. Eli siihen mantraan, että Sony tekee pelkästään tarinavetoisia kolmannen persoonan pelejä, koska se on hyväksi todettu taktiikka.

TLOU2 jupakka ei nyt suoranaisesti kohdistunut Sonyyn, vaan Naughty Dogiin ja ehkä vielä kaikista eniten pelin ohjaajaan. Ihmiset kritisoivat tapaa millä tarina kerrottiin ja miten edellisen osan juttuja sivuutettiin.
No mielestäni on täysin aiheeton se tapa mitenkä tästä uutisointiin jotenkin pleikkarin omana juttuna, kun kaikki muutkin yhtiöt tätä tekevät joilla on jonkinlainen yksinoikeusdiili (ja näitä diilejähän on paljon). Selvästi yritettiin kääntää narratiivi, että iso ja paha pleikkari on taas asialla uusin konnankoukuin.

Mitenkä Days Gonen 2:n hylkääminen ansaitsi yhtään sen isomman kritiikin kuin ne muutkaan lukemattomat pelit joita varmasti vuosittain perutaan eri yhtiöiden sisällä mutta emme vain tiedä niistä? Mitenkä on väärin, että keskinkertaisen vastaanoton saanut peli joka ylitti reippaasti alkuperäisen budjetin, ja jota journalistit lähes järjestäen kutsui "Sonyn huonommaksi blockbuster-pelien pitkään aikaan", ei lopulta saanut toista mahdollisuutta vaan Sony antoi lopulta studiolle mahdollisuuden uuteen IP:seen. Eikö meidän pitäisi olla tyytyväisiä, että saamme lisää (toivottavasti) mielenkiintoisia uusia IP:eitä?

Ja kannattaa myös ottaa huomioon, että elämme aika lailla pienessä kuplassa jos oletamme kansan olevan TLOU1-remakea vastaan sen perusteella minkälainen ensireaktio keskustelufoorumeilla on. Pidän lähes varmana sitä kuinka historia toistaa itseään ja ne negatiiviset reaktiot pelistä vaihtuvat heti positiivisiksi kun pelistä jotain materiaalia tulee ulos. Aivan taatusti kelpaa miljoonille ihmisille pleikan laadulla tehty remake yhdestä universumin rakastetuimmista peleistä.

Ja anteeksi nyt mutta voisiko joku selittää mitä pahaa siinä on, että pleikkarin isoin panostus on isoissa AAA-peleissä? Eikö meidän kaikkien lempipelejä nimenomaan ole nämä isot AAA-pelit? Emmekö me kaikki hypety nimenomaan eniten näistä isoista AAA-peleistä ja heti jos vaikkapa State of Playn kaltaisissa tapahtumissa näitä ei ole, osoitamme kyllä heti pettymyksemme?

Vai ei kai joku luule, että pleikkarin pienemmät studiot joilta olemme nähneet Concrete Genien, Dreamsin tai Astro Botin kaltaisia pelejä, yhtäkkiä hylkäisivät nämä pelit ja alkaisivat sen sijaan työstämään omia viiden vuoden projektejaan yrittäen kopioida pleikkarin isojen studioiden pelejä?

Naughty Dogin jupakka taas on kyllä niin monimutkainen ja sisälsi paljon erilaisia asioita joista voitaisiin kyllä keskustella muuten, mutta se taitaa olla jo niin loppuu jauhettu jo täälläkin, että parempi ettemme siihen lähde. Sen sanon, että tuossa tapauksessa on ehkäpä eniten aihetta ollut kritiikkiin yleisöltä näistä tapauksista, mutta myös sitä ylireagointia ja "false narrativea" tapauksen tiimoilta harrastettiin. Ja paljon.
 
Sitten on tietysti tuo tilauspalveluiden blokkaus, mikä on niin ikään aika kovaa peliä. Oletettua, mutta kovaa peliä silti.
Tästä nyt vaan on pakko ottaa koppi. Jos tämä Sonyn Resident Evil-veto toteutuu, niin sitä voidaan pitää ihan rehellisenä vastavetona Microsoftin "Me ostetaan nyt Bethesda ja tehdään sitten Fallouteista ja Elder Scrollseista Microsoft Services Only kamaa"-politiikalle. Erona tosin on vain se, että Sonyn ja Resident Evilin tapauksessa taidetaan puhua vain erilaisista ajallisista rajoitteista ja vastaavista, mutta Microsoftin ja Bethesdan naimakaupassa tilanne näyttää siltä, että tulevaisuudessa ei Pleikkarilla voi Falloutia ja Elder Scrollsia pelata ollenkaan. Vastaavasti se Resident Evil kyllä tulee Boksillekin pelattavaksi, mahdollisesti pienellä viiveellä, mutta tulee kuitenkin. Eli Xbox-avatarien ei nyt kyllä kannata kauheasti lähteä mesoamaan, jos joutuvat mahdollisesti Resident Eviliä ja sen lisämateriaaleja muutaman hetken pidempään odottamaan.

Henkilökohtaisesti pidän molempia skenaarioita aika iljettävinä temppuina niitä kohtaan, jotka pelaavat pelinsä vain yhdellä konsolilla. Ei tuo Sonyn veto mikään kovin kiva ole, mutta jotain heidänkin on vastavetona tehtävä ja yritettävä, kun Microsoft teki jo omat liikkeensä "Hähää, me ostettiin Falloutti ja Elder Scrollssi meidän yksinoikeuksiksi"-tyylillä. Se on nyt vain Xbox-avatarienkin alettava totutella ajatukseen, että mitä Microsoft edellä, niin voivat kilpailijat kampittaa perässä sitten jollain toisella nimikkeellä.
 
Ylös Bottom