Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Moni tuntuu jo unohtaneen, että Sony osti Insomniacin noin puolitoista vuotta sitten. Sitä ennen firman listoilta löytyi multiplattaria ja jopa yksi Xbox yksinoikeus. Pitäisikö tässä nyt toivoa, että Sunset Overdrive ei ikinä näkisi jatkoa vain koska konsoli on välissä vaihtunut? Minusta ei.
Objektiivisesti on vaikeata kritisoida toisia yksinoikeuksia ja puolustaa toisia. Subjektiivinen näkemys voi olla mitä vaan, mutta jos haluaa näyttäytyä jotenkin neutraalina ajattelijana, niin ehkä kannattaisi silloin olla vain kaikkia yksinoikeusia vastaan. Toki aina voi kaivaa jotain romanttisia tarinoita pitkäjänteisestä työstä, mutta lopulta yksinoikeus on yksinoikeus ja se on pois muilta alustoilta. Ja luonnollisesti johtavassa markkina-asemassa olevalle Sonylle on ollut helppoa haalia yksinoikeuksia, koska kassavirta on ollut myöten ja joskus aikanaan ovat voineet sanella ehdot kilpailun puuttuessa.
Vahva tämä. Tuntuu jotenkin hauskalta, kun osa keskustelijoista on sitä mieltä, että kolikko on täysin eri kolikko riippuen siitä kumpi puoli osoittaa ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
On kieltämättä hieman huvittavaa tämä kuinka joka viikko sitä saadaan joku uusi negatiivinen uutinen Sonysta ties mistä aiheesta repäistyä. Ja lähes järjestään nämä osoittautuvat ylireagoinniksi tai muuten vain ihan potaskaksi. Mitähän ensi viikolla?
On kuitenkin ero uutisen ja "uutisen" eli keskustelun / huhun välillä. En ole esim. Resident Evil Technical Parity tai Monster Hunter World asiaa nähnyt pahemmin isommilla sivuilla uutisoitavan, koska jonkinlaiset journalistiset standardit vielä löytyy vaikka paine juosta klikkien perässä on varmasti kova.

Ihmismielelle on luontaista yksinkertaistaa asioita ja tarttua yksinkertaisempiin narratiiveihin. Esimerkiksi voidaan olla oikeasti ärsyyntyneitä Resident Evilin limited timed exclusive demo hässäkkään ja purkaa se suuttumus pelin markkinointi lakitekstin avulla (koska se tuntuu samalla tavalla väärältä).

Ihan viime kuukausina on useampi seuraamani youtubaaja muuttunut tosi kielteiseksi Sonylle, oltuaan aiemmin neutraali eri alustojen suhteen. Sony on nyt aika pahassa negatiivisessa kierteessä ja asioita ylitulkitaan Sonya vastaan jo varmaan sen takia, että sillä saadaan lisää katsojia.

Tämän takia en itse seuraa enää pelialan Youtubereita. Kun on vähän oikeita uutisia niin jostain on kuitenkin contenttia revittävä.

Yleisen mielipiteen muuttumista negatiivisempaan suuntaan Sonya kohtaan olen kanssa huomannut tapahtuvan hieman viime kuukausina. Mielestäni kyse on ainakin osittain pidemmästä "hiljaisesta alamäestä" Sonyn yrityskulttuurissa ja Xboxin nousu vaihtoehtona, joka tuntuu olevan lähempänä pelaajaa.

Konkreettisesti tuo on paistanut ulospäin Live Gold hinnan tuplauksen ja PS3 + Vita storen sulkemisessa. Xbox reagoi vuorokaudessa omaan virheeseensä ja moni tuntui antavan sen suht. helposti anteeksi kun lupasivat samalla tuoda free-to-play pelit pois Goldin alta. PS3 ja Vita store ei ehkä ollut ihan saman tason skandaali, mutta Playstationillä meni kolme viikkoa peruuttaa päätöksensä. Ja sen kolmen viikon aikana narratiivi kerkesi karkaamaan käsistä jopa CMOS pattereihin asti.

Viestinnän kannaltakin noiden anteeksipyynnöissä on isoja eroja (ainakin näin markkinoinnin ammattilaisen silmin). Ihan mielenkiinnosta kannattaakin avata Playstation teksti ja Xbox teksti vierekkäin, ja miettiä mitä tekstit sanovat niiden takana olevista yrityksistä.
 
Mutta eihän MS:llä ole yksinoikeus pelejä, nehän tulee boksille ja pc:lle.. /s
Sarkasmia, mutta vastaan silti. Tämä on muuten oikeesti aika hauska argumentti, jota käytetään molemmissa "leireissä".

Pleikkaripelaaja sanoo: "Enhän minä tarvitse Xboxia, kun ne pelit tulee PC:lle."

Xbox pelaaja sanoo: "Ei sinun tarvitse ostaa Xboxia nauttiaksesi Xboxin peleistä."

Lausahduksilla on ihan erilainen kaiku, mutta tarkoittavat samaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos konsolit menevät tiukemmin yksinoikeuksien suuntaan, voittaja on PC, joka on kuitenkin se helpoin yhteinen nimittäjä.

Nintendohan on jo (lähes) puhtaasti itselleen pelejä tekevä, joten toivon kyllä että M$ ja $ony nykyinen sota ei ajaisi pelialaa yhä tiukemmin platformisidonnaisuuteen. Tosin kun skippasin nykykonsolit osin juuri siksi että PC:lle saa niin paljon jo ”yksinoikeus”pelejäkin, niin eipä mulla valittamista. Jatkoa ajatellen olisi parempi kuitenkin, mitä vapaammin pelejä saisi eri konsoliplatformeille.
 
Sarkasmia, mutta vastaan silti. Tämä on muuten oikeesti aika hauska argumentti, jota käytetään molemmissa "leirissä".

Pleikkaripelaaja sanoo: "Enhän minä tarvitse Xboxia, kun ne pelit tulee PC:lle."

Xbox pelaaja sanoo: "Ei sinun tarvitse ostaa Xboxia nauttiaksesi Xboxin peleistä."

Lausahduksilla on ihan erilainen kaiku, mutta tarkoittavat samaa. :)
Olet asian ytimessä. Itte hain tolla edellisellä kommentilla vähän sitä kun MS osti Bethesdan ja voi olla ettei sieltä nähdä Fallouttia/ElderScrollia pleikalle enään. Niin eihän se ole siltikään yksinoikeus peli, koska se nähdään boksilla ja pc:llä.

Mutta joo eiköhän se taas tästä. :)
 
Tämän takia en itse seuraa enää pelialan Youtubereita. Kun on vähän oikeita uutisia niin jostain on kuitenkin contenttia revittävä.
Nyt on vähän outo tilanne, kun uusista konsoleista huolimatta pelialalla kiinnostavat uutiset ovat tosi vähissä. Konsolit silti myyvät ja kauppa käy pelimarkkinoilla kovaan tahtiin. Toki korona vaikuttaa peliteollisuuteen, mutta minusta on aika iso ristiriita sen välillä, että bisnes näyttäisi pyörivän hyvin, mutta juuri mitään kiinnostavaa uutta ei ole tarjolla tai luvassa piakkoin. Varmasti nyt aloitetaan kassan pullottaessa uusia projekteja, jotka sijoittuvat muutaman vuoden päähän, mutta jaksaako pelaajat odottaa sinne asti vai hyytyykö markkinat pelattavan puutteeseen sitä ennen? Toisaalta Nintendolla menee suhteessa ehkä parhaiten konsolivalmistajista, vaikka ison budjetin uusia pelejä tulee vain harvakseltaan eikä konsolikaan ole mikään tehomylly.
 
Jaha pitäskö itekki ottaa kantaa:

Ostetaan studio ja tuodaan sen pelit sille alustoille mille halutaan -> OK ei valittamista

Näin bisnes toimii, hyvin voi asian kanssa elää.
 
Jaha pitäskö itekki ottaa kantaa:

Ostetaan studio ja tuodaan sen pelit sille alustoille mille halutaan -> OK ei valittamista

Näin bisnes toimii, hyvin voi asian kanssa elää.
Kaikki mikä on hyvä businekselle ei välttämättä ole hyvä sulle. En minä koe saavani mitään etua siitä että olen pakotettu ostamaan Nintendon konsolin, jos mulla tekee joskus satunnaisesti mieli pelata Zeldaa tai Mariota. Mieluummin ostaisin pelkän pelin.

Toki asioiden kanssa voi elää, mutta parempi on pitää mekkalaa monipuolisuuden puolesta. Sillä on vaikutusta kun isot yritykset peruvat jo tehtyjä päätöksiään. Päädyin itse PC:hen kun rupesi liikaa risomaan mm. Sonyn olemattomat palautuskäytännöt storessa vrt. vaikkapa Steam. Muutama yksinoikeuspeli jäänee siksi väliin, mutta koetan nyt olla ilman konsolia.
 
Viimeksi muokattu:
Isona erona vaan on tässä se, että Sonyn puolella ne Crash Bandicootit, Last Of Usit, Unchartedit, Horizonit yms. ovat olleet kyseisten sarjojen alusta asti yksinoikeuksia ja ainakin jollain tasolla Sonyn rahoittamia.
Sanottakoon tähän, että alkupetäiset Bethesda-pelit olivat PC-excluja, jonka jälkeen MS auttoi pelit konsolille (muistaakseni teki Bethesdalle levyt ilmaiseksi). Hankala sanoa, olisiko Bethesda siinä tilassa kuin se nyt on ilman tätä MS:n apua konsoliversioissa. Morrowind ja Oblivion olivat todella suosittuja Xboxilla, jonka johdosta Bethesda pystyi laajenemaan. Olipahan Oblivion vielä hetkellisesti timed-exclu Xboxilla, niin menee näiden kahden firman historia huomattavan pitkälle.
 
Tästä nyt vaan on pakko ottaa koppi. Jos tämä Sonyn Resident Evil-veto toteutuu, niin sitä voidaan pitää ihan rehellisenä vastavetona Microsoftin "Me ostetaan nyt Bethesda ja tehdään sitten Fallouteista ja Elder Scrollseista Microsoft Services Only kamaa"-politiikalle. Erona tosin on vain se, että Sonyn ja Resident Evilin tapauksessa taidetaan puhua vain erilaisista ajallisista rajoitteista ja vastaavista, mutta Microsoftin ja Bethesdan naimakaupassa tilanne näyttää siltä, että tulevaisuudessa ei Pleikkarilla voi Falloutia ja Elder Scrollsia pelata ollenkaan. Vastaavasti se Resident Evil kyllä tulee Boksillekin pelattavaksi, mahdollisesti pienellä viiveellä, mutta tulee kuitenkin. Eli Xbox-avatarien ei nyt kyllä kannata kauheasti lähteä mesoamaan, jos joutuvat mahdollisesti Resident Eviliä ja sen lisämateriaaleja muutaman hetken pidempään odottamaan.

Henkilökohtaisesti pidän molempia skenaarioita aika iljettävinä temppuina niitä kohtaan, jotka pelaavat pelinsä vain yhdellä konsolilla. Ei tuo Sonyn veto mikään kovin kiva ole, mutta jotain heidänkin on vastavetona tehtävä ja yritettävä, kun Microsoft teki jo omat liikkeensä "Hähää, me ostettiin Falloutti ja Elder Scrollssi meidän yksinoikeuksiksi"-tyylillä. Se on nyt vain Xbox-avatarienkin alettava totutella ajatukseen, että mitä Microsoft edellä, niin voivat kilpailijat kampittaa perässä sitten jollain toisella nimikkeellä.
Kun MS ostaa jonkin pelin ja laittaa sen Game Passiin, saan minä sen "ilmaiseksi". Kun Sony tekee saman, en hyödy siitä mitenkään (koska omistan molemmat konsolit).

Tämä selittänee ainakin osaltani miksi Game Passiin liittäminen on vain plussaa minulle. Ymmärrän jos se ei ole sitä PS-pelaajille mutta kommentoin itse kahden konsolin omistajana ja Game Passin tilaajana, joten kaikki mitä tulee Game Passiin, on minulle ekstraa.
 
Jos konsolit menevät tiukemmin yksinoikeuksien suuntaan, voittaja on PC, joka on kuitenkin se helpoin yhteinen nimittäjä.

Nintendohan on jo (lähes) puhtaasti itselleen pelejä tekevä, joten toivon kyllä että M$ ja $ony nykyinen sota ei ajaisi pelialaa yhä tiukemmin platformisidonnaisuuteen. Tosin kun skippasin nykykonsolit osin juuri siksi että PC:lle saa niin paljon jo ”yksinoikeus”pelejäkin, niin eipä mulla valittamista. Jatkoa ajatellen olisi parempi kuitenkin, mitä vapaammin pelejä saisi eri konsoliplatformeille.
Varsinkin jos Sony jatkaa yksinoikeuspeliensä porttaamista PC:lle, niin PC on tässä täysin selvä voittaja. Mielestäni tämä ei silti vie pois konsolien vetovoimaa. Helppokäyttöisyys ja hinta ovat monelle määrittäviä tekijöitä. Nähdäänhän se vaikka nyt uusien Xbox konsolien myynneistä. Laitteet menevät kaupaksi, vaikka samat pelit saa PC:lle.

Nintendo kulkee ihan omia polkujaan. Niitä pelejä en ihan heti odottelisi tietokoneelle. Olisihan se hienoa, mutta tuskin tapahtuu.

Näkisin omalla kohdalla sellaisen tilanteen, että jos vaan pleikkarin yksinoikeuspelit saapuvat PC:lle, niin ostan ne sille, nyt kun kerrankin on tehokas PC millä voi myös pelata. Uskon myös, että moni pleikkarilla pääasiallisesti pelaava tekee näin Xbox pelien kanssa, jos vaan löytyy tietokone millä pelata. Eikä tässä ole mitään pahaa, siksihän ne pelit tietokoneelle julkaistaan, että saadaan sieltä lisämyyntiä. Jatkossakin omasta olohuoneesta tulee silti edelleen löytymään konsoli, joten sinne "tarvitaan" Xbox (ja Nintendo Switch). Tässä se aikaisemmin mainittu helppokäyttöisyys nostaa päätään.
 
Onhan täällä vaikka missä ketjuissa mainittu lukuisia kertoja Microsoftin ostosreissut, tilauspalvelun ja digital onlyn pakotus Game Passin muodossa. Nämäkin muuttuvat joidenkin silmissä erinomaisiksi ratkaisuiksi, koska jonkin palvelun vuokraushinta on niin halpa. Saman porukan mielestä ilmeisesti olisi ideaalitilanne, että yksi valmistaja omistaisi kaiken ja laittaisi kaiken Game Passiin, koska se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Vai missä se "kaikki hyötyy kilpailusta"-raja menee? Näissä keskusteluissa myös sopivasti unohdetaan Microsoftin monopoliasema pc-puolella. Paitsi silloin tietysti muistetaan mainita pc, kun Game Pass toimii Windowsin selaimella! Yippee ki fucking-yay!
Pelaan Game Passista pääosin pelejä, joita ei edes saa kuin diginä, joten...

Tämän lisäksi ne pelit, jotka saa fyysisenä, voin nyt ensin pelata GP:n kautta ja testata, ovatko ostamisen arvoisia. Kuulostaapa todella huonolta diililtä. Gears of War 5 jäänyt ostamatta koska ei innostanut enää omistuksen verran eli 60e säästöä ja peli pelailtu eurolla. Forza Horizon 4 ja Outer Worlds tuli taas ostettua myös fyysisenä hyllyyn kun ensin olin niitä pelaillut OW:n läpi ja Horizonia kymmeniä tunteja.

Minua ei ainakaan saa digiin kääntymään. Toisaalla taas porukka on suoraan ostanut PS5 digiversiota aika innoissaan, joten eikö se ole Sony yhtä lailla digiin ajamassa halvemmalla digimallillaan? Oli tai ei, niin ei Game Pass ainakaan vannoutunutta fyysisen ystävää mieltänsä saa muuttamaan. Tukee vain parempia ostoksia.

Outoa tämä (lainauksesta leikkaamani osuuden) vihjailu että Microsoftia jotenkin suosittaisiin. Minä ainakin arvostele asioita ja tekoja. Moni MS:n teko ei vain paina negatiivisesti kun omistaa molemmat laitteet ja tilaa Game Passia. Ei se tietenkään tee asiasta hyvää kaikille mutta eikös näitä omasta lähtökohdasta kommentoida? Aina on ollut kuitenkin fakta että jostain jää pakostakin paitsi jos omistaa vain yhden pelilaitteen, joten yhden konsolin omistajana joutuu varmasti "itkemään" paljon enemmän kuin mitä minun tilanteessani.

Painotan vielä että totta kai yhden laitteen omistajana olisi paljon enemmän valitettavaa, oli se sitten Sony tai MS. Enkä väitä että etteivät monet teot nimenomaan olisi toisen laitteen omistajien näkökulmasta erittäin huono asia mutta kuten jo sanoin, ainahan sitä on jäänyt paitsi jos omistaa vain yhden laitteen.

Itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa. Päinvastoin erittäin nopea ja sulava ollut.
Chatteja en ole kyllä kokeillut PS5:ssa niin niistä en voi sanoa mitään.
Pelkkä nopeus ja sulavuus ei riitä jos ei ole kaikkia ominaisuuksia, joita voisi käyttää nopeasti ja sulavasti. Osa niistä olemassaolevista taas on monen mutkan takana, kuten mainittu chatti.

Se, että UI:n ominaisuudet riittää sinulle, ei riitä pyörtämään sitä faktaa että UI:sta puuttuu paljon tuttuja ominaisuuksia ja osittain ne on hankalissa paikoissa.
 
Kaikki mikä on hyvä businekselle ei välttämättä ole hyvä sulle. En minä koe saavani mitään etua siitä että olen pakotettu ostamaan Nintendon konsolin, jos mulla tekee joskus satunnaisesti mieli pelata Zeldaa tai Mariota. Mieluummin ostaisin pelkän pelin.

Toki asioiden kanssa voi elää, mutta parempi on pitää mekkalaa monipuolisuuden puolesta. Sillä on vaikutusta kun isot yritykset peruvat jo tehtyjä päätöksiään. Päädyin itse PC:hen kun rupesi liikaa risomaan mm. Sonyn olemattomat palautuskäytännöt storessa vrt. vaikkapa Steam. Muutama yksinoikeuspeli jäänee siksi väliin, mutta koetan nyt olla ilman konsolia.

Itellä on se ajatus maailma että jos haluan pelata jotakin tiettyä peliä jonka saa tietylle laitteelle niin ostan sen tietyn laitteen että saan pelata sitä peliä. Tieten siittä voisi itselle tehdä ongelman kun haluaa pelata pelinsä omalla alustalla mutta ei Spider-man limuakaan oo saanu vuosiin vaikka on halunnut.
 
Jos yksi alusta pitäisi valita, minulle se olisi selkeästi pc. Sinnehän noita pleikkarinkin yksinoikeuksia valuu, vaikkakin viiveellä.

Peliharrastajana en kuitenkaan näe syytä hirttäytyä yhteen pelikoneeseen. Eipä nuo konsolisukupolvet niin usein vaihdu, että rahan takia pitäisi rakasta harrastusta alkaa rajoittamaan. Ja kun periaatekin sallii pelikonepolygamian, voi kuoria kermat päältä eikä tarvitse katkeroitua Game Pass -kehuviesteille eikä pleikkarin yksinoikeuspelien ylistyksille.
 
Tämän lisäksi ne pelit, jotka saa fyysisenä, voin nyt ensin pelata GP:n kautta ja testata, ovatko ostamisen arvoisia. Kuulostaapa todella huonolta diililtä. Gears of War 5 jäänyt ostamatta koska ei innostanut enää omistuksen verran eli 60e säästöä ja peli pelailtu eurolla. Forza Horizon 4 ja Outer Worlds tuli taas ostettua myös fyysisenä hyllyyn kun ensin olin niitä pelaillut OW:n läpi ja Horizonia kymmeniä tunteja.

Tartutaan tähän sarkastiseen huomautukseen kuin Sonysoturi Mikkisoftan puolustusvoimien piikkilankaan. Olisitko muka oikeasti ostanut pelin nimeltä Gears of War VIISI täyteen hintaan 60e muutenkaan? Fyysisen version voisi ostaa roskakorista mukaan, pelata milloin haluaa ja sitten myydä eteenpäin jos haluaa. Kuulostaapa todella huonolta diililtä.
 
Tartutaan tähän sarkastiseen huomautukseen kuin Sonysoturi Mikkisoftan puolustusvoimien piikkilankaan. Olisitko muka oikeasti ostanut pelin nimeltä Gears of War VIISI täyteen hintaan 60e muutenkaan? Fyysisen version voisi ostaa roskakorista mukaan, pelata milloin haluaa ja sitten myydä eteenpäin jos haluaa. Kuulostaapa todella huonolta diililtä.
Olen ostanut jokaisen Gearsin uutena kolmosesta lähtien. Kyllä, jopa Judgmentin. Täten voin sanoa että todellakin olisin muutoin pelin ostanut fyysisenä julkaisussa että pääsen kavereiden kanssa cooppia ja multiplayeria jauhamaan. Oli vain aika ajanut Gearsin ohi siinä mielessä että ei enää maistunut itselle niin paljoa että olisin kokenut ostamisen ja omistamisen arvoisena. Sama kävi Assassin's Creedin kanssa yhdessä välissä, kun liika on kai vain liikaa.

Ilmeisesti sinun vaihtoehtona toimiva "roskakorista" ostaminen, pelaaminen ja myyminen ei taas ole yhtään sama tai hyvä vaihtoehto. Siinä olisin ensinnäkin hävinnyt enemmän rahaa. Lisäksi missään lähimailla ei ole roskakoria, jossa myytäisiin pelejä.

Roskakorilla ilmeisesti viittaat pelin huonouteen vaikka sekään ei ollut pointti ja vaikka olisikin, niin en edes väittänyt peliä huonoksi.

Vai se VIISIKÖ siinä oli se ongelma? Sitten kai Lost Legacykin on ihan roskakori-matskua kun se on viides Uncharted. Tai kuudes jos laskee kannettavan pelin mukaan. Vai pelastuuko se roskakorilta koska nimessä ei ole numeroa? Joka tapauksessa se on loistava eikä kärsi yhtään esim. Nathanin puutteesta.
 
Olen ostanut jokaisen Gearsin uutena kolmosesta lähtien. Kyllä, jopa Judgmentin. Täten voin sanoa että todellakin olisin muutoin pelin ostanut fyysisenä julkaisussa että pääsen kavereiden kanssa cooppia ja multiplayeria jauhamaan. Oli vain aika ajanut Gearsin ohi siinä mielessä että ei enää maistunut itselle niin paljoa että olisin kokenut ostamisen ja omistamisen arvoisena. Sama kävi Assassin's Creedin kanssa yhdessä välissä, kun liika on kai vain liikaa.

Ilmeisesti sinun vaihtoehtona toimiva "roskakorista" ostaminen, pelaaminen ja myyminen ei taas ole yhtään sama tai hyvä vaihtoehto. Siinä olisin ensinnäkin hävinnyt enemmän rahaa. Lisäksi missään lähimailla ei ole roskakoria, jossa myytäisiin pelejä.

Roskakorilla ilmeisesti viittaat pelin huonouteen vaikka sekään ei ollut pointti ja vaikka olisikin, niin en väittänyt peliä huonoksi.

Roskakori = tarjouskori. Samasta korista ostaisin myös Assassin's Creedit, joita on tullut jo aivan liikaa. Osanottoni ostopäätöksistä täyteen hintaan, mutta jokainen kai tässä tekee omat ratkaisunsa fooruminarinoista huolimatta.
 
Tartutaan tähän sarkastiseen huomautukseen kuin Sonysoturi Mikkisoftan puolustusvoimien piikkilankaan. Olisitko muka oikeasti ostanut pelin nimeltä Gears of War VIISI täyteen hintaan 60e muutenkaan? Fyysisen version voisi ostaa roskakorista mukaan, pelata milloin haluaa ja sitten myydä eteenpäin jos haluaa. Kuulostaapa todella huonolta diililtä.
Minä olisin ostanut Gears 5:n täyteen hintaan. Nyt ei tarvinnut.

Miksikö olisin maksanut pelistä 60e? Halusin tietysti nähdä mihin suuntaan yksinpelin tarina menee, mutta myös hypätä moninpelin pariin. Kävin tarkistamassa, ja olen näköjään pelannut Gears 5:sta 81 tuntia 57 minuuttia. Koen, että tällä tuntimäärällä olisin saanut rahoilleni vastinetta, vaikka olisin ostanut pelin täyteen hintaan. Toki nyt Game Pass tarjosi vielä paremman diilin. Gears 5 moninpelit omalla kohdalla siis jatkuvat tietysti edelleen.

Jos pelissä ei olisi minkäänlaista moninpeliä (tarina cooppi, Horde mode, kilpailullinen moninpeli), niin tuskin silloin olisin halunnut maksaa pelistä 60 euroa. Tämä on osasyy miksi en kovin usein osta pleikkarin yksinoikeuksia täyteen hintaan. Pelit ovat hyviä ja laadukkaita, mutta ilman moninpeliä pelin pariin palaaminen tarinan läpäisyn jälkeen on omalla kohdalla hyvin epätodennäköistä.
 
Roskakori = tarjouskori. Samasta korista ostaisin myös Assassin's Creedit, joita on tullut jo aivan liikaa. Osanottoni ostopäätöksistä täyteen hintaan, mutta jokainen kai tässä tekee omat ratkaisunsa fooruminarinoista huolimatta.
Mistähän lähtien tarjouskori on ollut roskakori :D No, määreensä kullakin.

Melkoisen sivukujille lähtee tämä keskustelu kun otetaan kantaa lähinnä Gearsin (tai AC:n) laatuun itse asian sijaan. Pelit oli siinä vain esimerkkejä. Tässä kohtaa ilmeisen huonoja kun niihin tartuttiin itse asian sijasta.
 
Ylös Bottom