Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Niin, poissulkeminen on aika vaikeaa tilastomateriaalisssa, mutta yleisesti tilanne jakautuu niin, että osa ostaa paljon pelejä, suurin osa taas vähän. Silloin varmasti on porukkaa, jolla on 10+ yksinoikeuspeliä ja jokaisen sellaisen tapauksen kohdalla on sitten iso läjä sellaisia, joilla on yksi tai ei yhtään. On aika epätodennäköistä, että yksinoikeuksien ostaminen jakautuisi tasaisesti.


No katsoin nopeasti wikipediasivun, kun alettiin vaatimaan todisteita :D Olen noita myyntilukuja tutkinut aiemminkin, eikä tulos ollut se, että esim. yli 100 pleikkarin yksinoikeutta on myynyt yli pari miljoonaa vaan kyllä siinä kärjessä oli vain jokunen peli muutaman miljoonan myynneillä. Voithan toki osoittaa, että vanhat tiedot olivat harhaanjohtavia :D

Niin eka väite oli että suurin osa ja nyt se oli jokunen?
 
Voitko ilmoittaa eksplisiittisesti, mistä väitteestä keskustelet? Minun pointti on, että suurin osa ei myynyt, vaan vain muutama myi. Sinun pointti tuntuu olevan, että suurin osa PS4:n yksinoikeuksista myi muutaman miljoonan tai enemmän. Vaadit todisteita minulta, mutta itse et todistele mitään, eli ei ole kovin vastavuoroinen keskustelustrategia.
 
Voitko ilmoittaa eksplisiittisesti, mistä väitteestä keskustelet? Minun pointti on, että suurin osa ei myynyt, vaan vain muutama myi. Sinun pointti tuntuu olevan, että suurin osa PS4:n yksinoikeuksista myi muutaman miljoonan tai enemmän. Vaadit todisteita minulta, mutta itse et todistele mitään, eli ei ole kovin vastavuoroinen keskustelustrategia.

Tosta juurikin että "vain muutama myi" samalla minä löin esim ton Bloodbornen myynti lukeman vuodelta 2018 kun taas sinä menit sieltä mistä aita on matalin ja otit ekat lukemat mitkä silmään osu ja päivitetty millon lie viimeksi ja sen pohjalta omat väittämät perustat
 
Eli jotenkin Bloodbornen myynneistä voisi päätellä, että useampi kuin muutama myi? En oikein pysy kärryillä.

"Eiköhän voida luottavaisin mielin todeta, että suurin osa ei ole myynyt edes sitä muutamaa miljoonaa"

Tämänhän väittämän pohjalta koko helahoito alkoi, sinä kaivoit myyntejä ja jotka ovat hyvin suurella todennäköisyydellä kaukana todellisuusta kuten osoitin.
 
No, siis mikä on todellisuus? Listaa vaikka 50 sellaista PS4 yksinoikeutta, jotka ovat myyneet yli 2 miljoonaa, niin päästään eteenpäin.

Olen katsellut, kuten totesin aiemmassa viestissä, näitä myyntilistoja pitkän ajan kuluessa ja minulla ei ole joka asiaan aina yksittäistä linkkiä, josta katselen tietoja, vaan se on kumuloituvaa tietoa. Vaikka tuossa yhdessä listassa ei olisi kovin tarkkaa listausta, siitä voi kuitenkin ihan hyvin tehdä johtopäätöksen, että koska PS4:lle on julkaistu hyvin paljon yksinoikeuspelejä, tuskin suurin osa niistä on myynyt muutamaa miljoonaa tai enemmän. Jotenkin tuntuu, että haluat nyt vain vääntää aiheesta, vaikka pointti on hukassa.
 
No, siis mikä on todellisuus? Listaa vaikka 50 sellaista PS4 yksinoikeutta, jotka ovat myyneet yli 2 miljoonaa, niin päästään eteenpäin.

Olen katsellut, kuten totesin aiemmassa viestissä, näitä myyntilistoja pitkän ajan kuluessa ja minulla ei ole joka asiaan aina yksittäistä linkkiä, josta katselen tietoja, vaan se on kumuloituvaa tietoa. Vaikka tuossa yhdessä listassa ei olisi kovin tarkkaa listausta, siitä voi kuitenkin ihan hyvin tehdä johtopäätöksen, että koska PS4:lle on julkaistu hyvin paljon yksinoikeuspelejä, tuskin suurin osa niistä on myynyt muutamaa miljoonaa tai enemmän. Jotenkin tuntuu, että haluat nyt vain vääntää aiheesta, vaikka pointti on hukassa.

"Eiköhän voida luottavaisin mielin todeta, että suurin osa ei ole myynyt edes sitä muutamaa miljoonaa"

Ja nyt:

"tuskin suurin osa niistä on myynyt muutamaa miljoonaa tai enemmän"

NYT jätän tämän tähän kyllä kun ääni muuttuu kellossa, minun tarkoitus ei tosiaan ollut asiasta vääntää.
 
En yksinkertaisesti tajua, mitä ajat takaa. Olen edelleen ihan samaa mieltä kuin aluksi. Haluat ilmeisesti käydä keskustelua semantiikasta. Voihan siihenkin lähteä sitten, jos se tuo lisäarvoa tai kasvattaa jotenkin ymmärrystä. Minusta on ihan itsestään selvää, että suurin osa PS4:n yksinoikeuksista ei ole myynyt muutamaa miljoonaa. Sinusta se oli liioittelua. Nyt koet, että se on ok, kun ilmaisen sen muodossa "tuskin..." mutta jos totean sen muodossa "luottavaisin mielin,..." se jotenkin tuntuu väärältä, vaikka molemmat ilmaisut tarkoittavat minulle sitä, että en tilanne on lähtökohtaisesti sellainen, että olisi absurdia olettaa suurimman osan PS4:n yksinoikeuksista myyneen muutaman miljoonan, eli vaikka yli 2,5 miljoonaa. Kun pyysit todisteita, laitoin ensimmäisen googlella tulevan linkin ja takerruit siihen. No, nyt kävin tämän semanttisen osuuden läpi. En oikein saanut siitä mitään irti, mutta kiva, jos olet nyt tyytyväinen sitten :D
 
Jos lähdetään tarkastelemaan taas yksinoikeuspelien myyntilukuja, herää kysymys, miksi Sonyn yksinoikeuspeleistä yksikään ei myynyt PS4 aikakaudella kuin korkeintaan vajaan 15% verran laitekannasta. Eli matemaattisesti tarkasteltuna se, että yksinoikeudet myyvät konsoleita, ei ole ihan vakuuttava argumentti Sonyn kohdalla. Nintendon kohdalla se on, koska sillä puolella yksinoikeuksien myynti laitekantaan nähden on ihan eri tasolla parhaiden myyvien pelien kohdalla. Jos on yli 100 miljoonan laitekanta ja yksinoikeudet myyvät korkeintaan muutaman miljoonan, varmaan löytyy porukkaa aika paljon, joita yksinoikeudet eivät kiinnosta.

Päätelmässäsi on yksi fataali vika. Sonylla on yksinoikeuksia jo siinä määrin, että jokainen konsolinsa hankkinut ei osta jokaista yksinoikeutta. Toisin on Nintendolla, jossa merkittävämpiä yksinoikeuksia on sen verran vähän että näitä ostetaan suhteessa enemmän laitekantaan nähden. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Sonylla yksinoikeudet eivät myisi konsoleita kuten yritit väittää.
 
Näissä myyntilukukeskusteluissa tuntuu ihmisillä usein vähän hukkaantuvan suhteellisuudentaju, ehkä siksi että se keskustelu usein pyörii niiden eniten myyneiden ympärillä, jolloin puhutaan jopa kymmenistä miljoonista kappaleista.

Kuitenkin, jos katsoo kuinka moni peli on rikkonut miljoonan rajapyykin vaikkapa sillä PS4:llä, niin puhutaan muutamista kymmenistä peleistä. PS4 kirjastossa on kuitenkin useampi tuhat nimikettä, että harvat pääsevät noihin lukuihin.

Steamin tarjonta on toki aivan eri luokkaa ja laidasta laitaan, mutta siellä keskimääräinen peli myy 32 tuhatta kappaletta.

Ja myyntimäärät olisi myös aina hyvä sovittaa pelin budjettiin. Joku pienempi indie-yksinoikeus voi ylittää odotukset parin sadan tuhannen myynneillä, siinä missä isosti markkinoidulta tripla A:lta odotetaan moninkertaisesti enemmän.

Joka tapauksessa pelkkiä myytyjen pelien top-listaa tuijottamalla tulee helposti hämänneeksi itseään siitä, mikä on oletettava myyntimäärä jollekkin yksittäiselle pelille.
 
No jos vastaan tähän sitten, kun tavallaan on minulle osoitettu. Minusta pleikkarin yksinoikeustilanne on ollut ihan ok, vaikka moni julkaisu on siirtynyt ensi vuodelle. Siksi kommentoin, ettei ole tarvetta odotella pelejä, koska niitä varsin nihkeästi on luvassa käsittääkseni, jos olen yhtään kartalla. Aloitus oli selvästi Xboxia terävämpi, mutta nyt loppuvuodeksi on siis aika vähän tarjolla. Itseasiassa Xbox meni ensimmäistä kertaa pleikkarin ohi yksinoikeuksien määrässä tänä vuonna.

Sitten kun tarkastellaan yksinoikeuksien laatua, pleikkarin vahvan alun vuoksi katson, että pleikkarilla on ollut selvästi johtava asema yksinoikeuksissa ja sitä uhkaa lähinnä loppuvuoden nuupahdus, kun taas Xboxille tulee kaikkein kovimmat yksinoikeudet vasta vuoden lopussa. Vaikea sanoa kumman suuntaan viisari heilahtaa lopulta tänä vuonna ja se on varmasti isolta osin makuasia, koska nyt ei ole niin itsestään selvää pleikkarin dominointia kuin edellisessä sukupolvessa. Ensi vuodelle ennakoin vähän samanlaista tilannetta. Alkuvuosi on toivottavasti Sonyn ilotulitusta. Toivottavasti, koska toivon tosiaan, että Sony saa isot julkaisut maaliin ilman lisäviivästyksiä ja uskon, että niin käy ja ne ovat oikeasti myös hyviä. Loppuvuoden suhteen onkin sitten vaikea arvioida, käykö niin kuin tänä vuonna, että vain Xboxilla on kovia nimiä tuoreeltaan tarjolla joulumarkkinoille.
En pelkästään sinuun viitannut vaan ihan yleisestikin yllättävän paljon näkee kommentteja kuinka pleikan ensimmäisen vuoden pelitarjonta olisi ollut jotenkin vähäistä tai ei riittävän hyvää. Mielestäni tämä on ollut oikein hyvä aloitus sukupolveen pleikkarilta verrattuna esimerkiksi viime geniin.
Jos lähdetään tarkastelemaan taas yksinoikeuspelien myyntilukuja, herää kysymys, miksi Sonyn yksinoikeuspeleistä yksikään ei myynyt PS4 aikakaudella kuin korkeintaan vajaan 15% verran laitekannasta. Eli matemaattisesti tarkasteltuna se, että yksinoikeudet myyvät konsoleita, ei ole ihan vakuuttava argumentti Sonyn kohdalla. Nintendon kohdalla se on, koska sillä puolella yksinoikeuksien myynti laitekantaan nähden on ihan eri tasolla parhaiden myyvien pelien kohdalla. Jos on yli 100 miljoonan laitekanta ja yksinoikeudet myyvät korkeintaan muutaman miljoonan, varmaan löytyy porukkaa aika paljon, joita yksinoikeudet eivät kiinnosta.
Näkisin, että Sonyn iso laitekanta suhteutettuna "pieneen prosenttiin" ostettuja excluja johtuu siitä, että yksinoikeuspelejä on paljon ja etenkin eri tyylisiä erilaisiin pelimakuihin. Itse toki ostan suurimman osan Sonyn isoista yksinoikeuksista, mutta esimerkiksi monet kaverini ovat hieman kasuaalimpaa sorttia jotka kyllä tykkäsivät esimerkiksi God of Warista paljon, mutta esimerkiksi Spiderman, Horizon tai GOT ei vain kiinnosta vaikka kuinka kehuttuja ja hyviäkin peleiä olisi. Pelejä on vain niin paljon ja monen aika on rajoitettu ettei jokaista yksinoikeutta ole aikaa pelata.

Pleikkari on kumminkin se suosituin multiplatform alusta ja käsittääkseni iso osa pleikkarin pelaajakunnasta on sitä kasuaalimpaa sakkia joilleka riittää se 1-2 uutta peliä vuoteen. Siinä mielessä ei ihme jos hieman kalliimmat ison budjetin pelit eivät kasuaalia porukkaa herättele samalla tapaa kuin vaikkapa puoli-ilmaiset multiplayer-pelit.

Tuota Nintendon meininkiä on kyllä itseni vaikea käsittää. Ymmärrän, että ihan laatupelejä sielläkin on ja pitkät perinteet, mutta kyllä joku Animal Crossingin yli 20 miljoonan myynnit on sellaisia joita en vain pysty selittämään. :D Jotenkin veikkaan, että jos tuo peli olisi pleikkarilla tai Xboxilla ilmestynyt ainoastaan, niin ei millään oltaisi vastaaviin myyntilukuihin ylletty.

Sony on tehnyt oikeat asiat oikeaan aikaan ja tuonut hyviä pelejä pihalle, ei siis ihme että se myy hyvin. Yllättävän moni taitaa silti ostaa playstationin siksi että se on tuttu ja turvallinen koko perheen viihdealusta.
Niin kyllähän se vaikuttaa jos vuosia on tottunut pleikkaria ostamaan ja kaveritkin siellä pelaavat eikä varsinaisesti ikinä olla petetty laitteen ostajia vaan jokainen sukupolvi on ollut vahva. Silloin on hyvä luottaa tuttuun ja turvalliseen. Vanhassa vara parempi. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tämänhän väittämän pohjalta koko helahoito alkoi, sinä kaivoit myyntejä ja jotka ovat hyvin suurella todennäköisyydellä kaukana todellisuusta kuten osoitin.
Ehkä virallisemmat lähteet ovat kuitenkin uskottavampia myyntilukujen suhteen kuin Reddit ketju tai vgchartz.

Toki lienee selvää, että jonkun verran vuosia vanhat lukemat ovat nousseet. Merkittävästi? Tuskin, tässä tapauksessa olisimme kuulleet asiasta.
 
Tuossa on kyllä sellainenkin yksityiskohta, että virallista tilastointia myyntiluvuista ei ole ollut kovin paljoa käytettävissä, koska julkaisijat kertovat sen mitä haluavat kertoa ja myynnit hajautuvat niin moneen eri kanavaan nykyään. Voidaan tietää ehkä vain fyysisten kappaleiden myynti tai jonkin yksittäisen alueen luvut tai ensimmäisten kuukausien myyntiluvut. Kovin moni julkaisija ei halua ilmoittaa julkisesti, että nyt kävi niin, että tämä meidän peli ei mennyt kaupaksi juuri kenellekään.
 
Tuossa on kyllä sellainenkin yksityiskohta, että virallista tilastointia myyntiluvuista ei ole ollut kovin paljoa käytettävissä, koska julkaisijat kertovat sen mitä haluavat kertoa ja myynnit hajautuvat niin moneen eri kanavaan nykyään. Voidaan tietää ehkä vain fyysisten kappaleiden myynti tai jonkin yksittäisen alueen luvut tai ensimmäisten kuukausien myyntiluvut. Kovin moni julkaisija ei halua ilmoittaa julkisesti, että nyt kävi niin, että tämä meidän peli ei mennyt kaupaksi juuri kenellekään.

Myönnän myös että kiivastuin vähän ehkä liikaa ja turhasta, pahoittelut siittä.
 
Pleikkarihan on saavuttanut mahdollisesti myös sellaisen kulttuurillisen aseman että se vain "pitää" löytyä taloudesta (koska muillakin?) vaikka sillä ei edes pelaisikaan :D Tämä voisi olla yksi syy sille miksi konsolimyynnit suhteessa peleihin on niin iso.
 
Pleikkarihan on saavuttanut mahdollisesti myös sellaisen kulttuurillisen aseman että se vain "pitää" löytyä taloudesta (koska muillakin?) vaikka sillä ei edes pelaisikaan :D Tämä voisi olla yksi syy sille miksi konsolimyynnit suhteessa peleihin on niin iso.

Suomessa se taitaa itseasiassa ollaa niin että kun NHL tulee kauppoihin niin sieltä lähtee vain ja ainuastaan se pleikkari sen mukana. Varmaan myös semmoinen peli jonka jokainen vuosi päivitys on myynnyt enemmän kuin mikään yksinoikeus.
 
Pleikkarihan on saavuttanut mahdollisesti myös sellaisen kulttuurillisen aseman että se vain "pitää" löytyä taloudesta (koska muillakin?) vaikka sillä ei edes pelaisikaan :D Tämä voisi olla yksi syy sille miksi konsolimyynnit suhteessa peleihin on niin iso.
Eräänlainen kulttuurillinen asema on varmaankin joo pleikkarilla saavutettu tässä vuosikymmenten aikana. Ennen vanhaanhan sitä konsoleista puhuttiin nintendoina sellaisten parissa jotka eivät pelaile ja nyt sitten puhutaan pleikkareista kun videopelikonsoleista puhutaan. :D
 
Joko ens vuonna saadaan Switchin seuraaja:

Ja mä olen tässä vuosikaupalla odottanut sitä Switch Pro:ta saapuvaksi. Jos Nintendon seuraavalla laitteella pyörii myös nykyiset pelit mennee se ostoon välittömästi. Tulee se sitten myyntiin minä vuonna tahansa.
 
Ja mä olen tässä vuosikaupalla odottanut sitä Switch Pro:ta saapuvaksi. Jos Nintendon seuraavalla laitteella pyörii myös nykyiset pelit mennee se ostoon välittömästi. Tulee se sitten myyntiin minä vuonna tahansa.

Kyllä se on itsekin pakko päivittää siihen tehokkaampaan malliin.
 
Ylös Bottom