Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

kilpailu viraomaiset voivat vaattia että se pysyy multiplaronia koska muuten mikkisofta sais määrätä mitä konsolia ihmisten kantais oikein ostaa ja se on kilpailun vääristämistä
Eikö se ole kilpailua? Ei Microsoft tai Sony määrää ketään ostamaan tiettyä konsolia, vaan pyrkivät molemmat tahoillaan tarjoamaan parhaimman vaihtoehdon, josta kuluttaja sitten valitsee.
 
Tässä nyt seuraillu taas tätä keskustelua näistä actiblizzy kaupoista. Pikkusen näyttäis näiden Jim Ryanin kommenttien myötä että CoD pelisarja on paljon tärkeempi konsolin myyjä kuin Sonyn omat huippu yksinoikeuspelit, vaikka koko Sonyn konsoli bisnesmalli on rakennettu näiden yksioikeuspelien ympärille eli luulis että ei nyt yksi CoD pelisarja keikuta sonyn venettä. Toki nämä sonyn omat pelit on järjestäen yksinpelejä ja suosituimmat/pelatuimmat pelit konsoleilla on sitten kuitenkin moninpelejä. Taitaa suurin massa pelaajista olla CoD ja siihen joku urheilupeli kylkeen pelaajia kuin yksinpelien suurkuluttajia.
 
Tässä nyt seuraillu taas tätä keskustelua näistä actiblizzy kaupoista. Pikkusen näyttäis näiden Jim Ryanin kommenttien myötä että CoD pelisarja on paljon tärkeempi konsolin myyjä kuin Sonyn omat huippu yksinoikeuspelit, vaikka koko Sonyn konsoli bisnesmalli on rakennettu näiden yksioikeuspelien ympärille eli luulis että ei nyt yksi CoD pelisarja keikuta sonyn venettä. Toki nämä sonyn omat pelit on järjestäen yksinpelejä ja suosituimmat/pelatuimmat pelit konsoleilla on sitten kuitenkin moninpelejä. Taitaa suurin massa pelaajista olla CoD ja siihen joku urheilupeli kylkeen pelaajia kuin yksinpelien suurkuluttajia.

Olet mielestäni asian ytimessä. Yksinpeliä kun ei voi loputtomiin lypsää, toisin kuin näitä nettipelejä missä voit ostaa hahmoille ponilippiksiä ja kullitettuja asenahkoja. Myös Sony tekee näillä lisäsisällöillä suurimman tilin. Siitä syystä Sonykin on lisännyt suunnitelmiinsa hirmuisen määrän lisää näitä nettipelejä. Omasta näkökulmasta se on tietysti aika surullista, koska mielestäni hyvä yksinpeli on aina parempi kuin jokin päättymätön nettipeli. Uskoisin Ryanin kommenttien liittyvän myös tähän kaupan tarkempaan syyniin.

COD yksinään riittää suurimpana nettipelinä keikuttamaan Sonyn venettä aika paljonkin, mutta tuskin upottamaan suoraan.
 
Tässä nyt seuraillu taas tätä keskustelua näistä actiblizzy kaupoista. Pikkusen näyttäis näiden Jim Ryanin kommenttien myötä että CoD pelisarja on paljon tärkeempi konsolin myyjä kuin Sonyn omat huippu yksinoikeuspelit, vaikka koko Sonyn konsoli bisnesmalli on rakennettu näiden yksioikeuspelien ympärille eli luulis että ei nyt yksi CoD pelisarja keikuta sonyn venettä. Toki nämä sonyn omat pelit on järjestäen yksinpelejä ja suosituimmat/pelatuimmat pelit konsoleilla on sitten kuitenkin moninpelejä. Taitaa suurin massa pelaajista olla CoD ja siihen joku urheilupeli kylkeen pelaajia kuin yksinpelien suurkuluttajia.
Sony ottaa alustan omistajana jokaisesta digiostoksesta 30 pinnaa omaan taskuun. Se on iso raha ja CoD on yksi parhaimpia rahasampoja. Tässä mielessä se kyllä keikuttaa Sonyn venettä, mutta Destinyn ollessa jo omassa taskussa ja liuta omia GaaS pelejä tulossa, niin ne kyllä varmaan paikkaavat aika hyvin.

Sanoisin, että CoD, FIFA, Minecraft, Fortnite ja mitä näitä nyt on ovat tärkeämpiä konsolin myyjiä kuin yksinpelattavat yksinoikeuspelit. Se on aika hurja massa, joka pelaa urheilupelien vuosipäivityksiä tai Codia. Tai ajatelkaapa muksut koulussa ja siellä käydään sitten jonkun luona pelaamassa Fortniteä. Siinä on sitten saatava se sama myös kotiin, että pääsee kaverien kanssa pelaamaan.

Yksinoikeuspelit ohjaavat ostokäyttäytymistä meidän paatuneiden pelaajien seurassa varmasti paljonkin. Näkisin kuitenkin, että suurella massalla mennään muut vaikutteet edellä ja yksinoikeuspelit sitten seuraavana tekijänä.
 
Vaikka CoD:it ja muut moninpelit myyvät eniten, ei ole ihan yksiselitteistä, että pelkkää yhtä tai kahta peliä veivaavat ovat se kannattavin asiakasryhmä. Toki siinä ryhmässä on kosmetiikkaa ostavat valaat, mutta osa ei paljoakaan kuluta, jos ostavat vain peruspelit. Yli kymmenen peliä vuodessa ostavat tosipelaajat voivat tuoda enemmän rahaa Sonylle kuin satunnaisesti CoD:ia pelaavat. Tälle ryhmälle Sonyn oma pelituotanto on tärkeämmässä roolissa. Pelkistä myynneistä ja pelaajamääristä ei pysty päättelemään kaikkea. Olennaista on ainakin huomioida, että konsoleilla on monia toisistaan merkittävästi poikkeavia käyttäjäryhmiä, joille pitää suunnata kaikille erilaista sisältöä.
 
Codin pitäisi ehdottomasti pysyä monialusta pelinä, nyt kun siihen on kerranki saatu crossplay. Kiva että pelejä löytyy vielä vuodenkin jälkeen.
 
Eiköhän CoD tule pysymään monialustapelinä aikojen loppuun saakka, jos ei jotain radikaalia tapahdu. MS:n on vaikea perääntyä tästä positiosta, että sitä kohdellaan kuin Minecraftia.
 
Eiköhän CoD tule pysymään monialustapelinä aikojen loppuun saakka, jos ei jotain radikaalia tapahdu. MS:n on vaikea perääntyä tästä positiosta, että sitä kohdellaan kuin Minecraftia.

Parempi olisi. Muistan ne ajat kun 360 & ps3:lla pelasin. Mitä pidemmälle mentiin sen vähemmän löytyi pelejä ja DLC jakoi tämänkin lopun yhteisön.

Nyt on ollut hienoa kun xbox, pc ja playstation on toiminut ristissä.
 
Vuoden 2020 syksyllä kohistiin siitä, että MS on ostamassa Segan. Yksi olennaisista todistusaineistoista oli sininen Xbox-ohjain, jota kutsuttiin "Sonic the Hedgehog" -ohjaimeksi, koska jossakin kuvassa se oli täysin samanvärinen kuin Sonic. Se ohjain julkaistiin siis paljon ennen niitä karvaisia Sonic-ohjaimia. Toisaalta melkein mikä tahansa sininen objekti on sopivassa valaistuksessa saman värinen kuin Sonic ja fyysisessä avaruudessa sijaitsevilla objekteilla on normaalissa valaistuksessa otetussa kuvassa hyvin monta eri värisävyä, mutta tämä fakta ei häirinnyt silloisia spekulaatioita.

Nyt kun vuodet ovat vierineet, voidaan varmaan päätellä, että tuo sininen ohjain vuodelta 2020 ei tarkoittanut, että MS olisi ostamassa Segaa. Myöskään samaan aikaan esiin tullut kuva, jossa nainen tekee käsillään X:n pahvilaatikon edessä, ei varmaan tarkoittanut, että Sega olisi menossa MS:n siipien suojaan. Vahvatkaan todistusaineistot eivät aina johda siihen, että yrityskauppoja voisi päätellä etukäteen. Varmaankin kyse on juuri päinvastaisesta, että firmat eivät tule vahingossakaan kertomaan etukäteen, että yrityskauppa on tulossa ja tuollaiset selvät merkit kertovat aina jostain muusta tai ovat trollausta. Katson tämän mysteerin nyt ratkenneeksi.
 
Vuoden 2020 syksyllä kohistiin siitä, että MS on ostamassa Segan. Yksi olennaisista todistusaineistoista oli sininen Xbox-ohjain, jota kutsuttiin "Sonic the Hedgehog" -ohjaimeksi, koska jossakin kuvassa se oli täysin samanvärinen kuin Sonic. Se ohjain julkaistiin siis paljon ennen niitä karvaisia Sonic-ohjaimia. Toisaalta melkein mikä tahansa sininen objekti on sopivassa valaistuksessa saman värinen kuin Sonic ja fyysisessä avaruudessa sijaitsevilla objekteilla on normaalissa valaistuksessa otetussa kuvassa hyvin monta eri värisävyä, mutta tämä fakta ei häirinnyt silloisia spekulaatioita.

Nyt kun vuodet ovat vierineet, voidaan varmaan päätellä, että tuo sininen ohjain vuodelta 2020 ei tarkoittanut, että MS olisi ostamassa Segaa. Myöskään samaan aikaan esiin tullut kuva, jossa nainen tekee käsillään X:n pahvilaatikon edessä, ei varmaan tarkoittanut, että Sega olisi menossa MS:n siipien suojaan. Vahvatkaan todistusaineistot eivät aina johda siihen, että yrityskauppoja voisi päätellä etukäteen. Varmaankin kyse on juuri päinvastaisesta, että firmat eivät tule vahingossakaan kertomaan etukäteen, että yrityskauppa on tulossa ja tuollaiset selvät merkit kertovat aina jostain muusta tai ovat trollausta. Katson tämän mysteerin nyt ratkenneeksi.

En muuten tiedä jos studio kaupoista yleensäkki vihjailtaisiin tai kannattaisi vihjailla niin miten sen voisi vihjailemalla toteuttaa? Sony osti Bungien niin Sony twiittaa "This is our Destiny" tai kun Microsoft osti Bethesdan "There will be a Fallout". En muistanu koko Sega hommaa ennenkuin otit sen taas puheeksi :D
 
Molempien julkinen vaikuttuminen huvittavaa. Sonysta kaikki paitsi koko kaupan peruminen luonnollisesti hirveää.

Jos tämä ei mennyt sukkana läpi UKssa niin pahalta näyttää. Jenkeissä olisi mennyt läpi Trumpin aikana. Microsoftin kannalta ikävää ettei diiliä edes ole alettu tutkia EUssa joka einiten Big Techiä haluaa rajoittaa. Luultavasti menee läpi joiillain rajauksilla
 
Joo eletään mielenkiintosia aikoja. Harvoin yrityskaupat on näin kiinnostavia tavallisten ihmisten keskuudessa. Vielä kun se suurin vaikuttaja asiaan on tasan yksi pelisarja Call of Duty. Joskin jostain luin näitä UK juttuja niin oli maininttu CoD ja World of Warcraft jälkimmäisellä nyt ei ole konsolimarkkinoihin mitään vaikutusta pelihän kilpailee ainoastaan muiden MMO pelien kanssa eli periaattessa ihan sama kuka sen ip omistaa. Myöskin World of Warcrafin valta-asema on aikalailla hiipunut niistä Lich Kingin ajoista toki nimenähän se on vie kova kun puhutaan MMO genrestä. Diablon vaikutus konsoleilla on aika pieni joskin varmaan D4 tulee oleen konsoleillakin yksi myydyimmistä peleistä ensi vuonna myös konsoleilla, mutta sekin tulee myös Sonyn konsoleille ja pitääkin tulla, koska peli pitää saada kokea jokaisella mahdolisella alustalla. Et tässä matkan varrella on hukkunut mihin nämä kilpailuviranomaiset kiinnittää huomiota ja se pitäis kai olla tuleeko näiden kauppojen myötä monopoliasema vai ei. Eikä tyyliin mitä Sony ajattelee asiasta jne. Et tämä on pikkusen mennyt tunteisiin ja ne ei kait pitäisi vaikuttaa raakaan bisneksen tarkkailuun.
Toki ymmärän Sony että tekee kaikkensa et kaupat jotenkin estyisi, mutta kuinka paljon se sit vaikuttaa johki kilpailuviranomaisten päätöksiin luulisi että ei ainakaa paljoa vaan ne faktat on sie päällimäisenä ihmettelyn alla.
 
Viimeksi muokattu:
Ubisoft aloittaa viiden vuoden mittaisen ohjeman, jolla pyritään edistämään moninaisuutta.

"It looks to diversify Ubisoft's staff by increasing the number of people from different backgrounds – focusing in particular on gender equality, race and ethnicity, LGBTQIA+ inclusion, and disability inclusion – present at different parts of the company."

Millainen lie Ubisoftin tämän hetkinen henkilöstörakenne ja onko siellä estetty palkkaamasta mainittujen ryhmien edustajia? Toivottavasti ketään ei ole mainituista syistä syrjitty. Vaikea on toisaalta keksiä, että miksi näistä ominaisuuksista pitäisi saada lisäpisteitä, kun sekin on eriarvoistavaa.

 
Ubisoft aloittaa viiden vuoden mittaisen ohjeman, jolla pyritään edistämään moninaisuutta.

"It looks to diversify Ubisoft's staff by increasing the number of people from different backgrounds – focusing in particular on gender equality, race and ethnicity, LGBTQIA+ inclusion, and disability inclusion – present at different parts of the company."

Millainen lie Ubisoftin tämän hetkinen henkilöstörakenne ja onko siellä estetty palkkaamasta mainittujen ryhmien edustajia? Toivottavasti ketään ei ole mainituista syistä syrjitty. Vaikea on toisaalta keksiä, että miksi näistä ominaisuuksista pitäisi saada lisäpisteitä, kun sekin on eriarvoistavaa.

Palkatkaa se joka on pätevin/sopivin henkilön haettuun työtehtävään. Ei pitäisi olla sen monimutkaisempaa.

Taustoillakin on tyyliin merkitystä vain jos siellä on esim. rikosrekisteriä tai vastaavaa. Rodulla, sukupuolella tai seksuaalisella suuntautumisella ei pitäisi olla mitään merkitystä. Suuntaan tai toiseen.
 
Luovassa työssä on tärkeää, että on monenlaisia näkökulmia asioihin. Pelit ovat globaaleille markkinoille suunnattuja viihdetuotteita, joiden menestyäkseen tulisi kiinnostaa monenlaisia ihmisiä ja ihmisryhmiä. Silloin pelin tekijäporukan taustojen monipuolisuudellakin on merkitystä, koska eri taustoista tulevat ja erilaiset ihmiset näkevät asiat usein eri näkökulmista.

Joskus myös sillä on merkitystä, että tekijäryhmä on taustaltaan yhdenmukainen ja jakavat saman vision. Varsinkin pienemmissä ja kokeellisemmissa ryhmissä homma voi olla vähän niin kuin bändeissä, että porukalla on selkeä yhteinen imago ja tavoitteet. Ubisoftin kaltaista tuhansien työntekijöiden mammuttia ei kuitenkaan voi johtaa kuin rokkibändiä ja silloin on hyvä keskittyä siihen, että uusia ja yllättäviä näkökulmia löytyy firman sisältä, jos halutaan pysyä mukana kehityksessä ja luoda aidosti kansainvälisille markkinoille suunnattuja tuotteita.

Kaikkein huonoin vaihtoehto rekryissä olisi kasata tiimi parhaiden CV:eiden pohjalta ja ottaa parhaat koodaajat ja parhaat suunnittelijat sun muut miettimättä kokonaisuutta ja sitä, tuleeko yhteistyöstä mitään. Harvemmin ryhmätyöhön perustuvissa projekteissa tarvitaan kaikilta ihan sitä kaikkein timanttisinta ammattiosaamista, vaikka toki siitäkin on hyötyä. Usein vain kaikkein taitavimmat henkilöt ovat sellaisia, joiden kanssa voi olla vaikeaa tulla toimeen ja saada heitä tekemään kimpassa hommia. Pelialalla näistä vaikeista tyypeistä on vuosikymmenten ajalta kokemusta. Siksi varmaan uusia studioita perustetaan niin usein, että visiot eivät kohtaa ja aika moni lahjakas kaveri haluaa olla se, joka päättää itse asioista.
 


Ubisoft myös hyppäämässä 70 euroa maksavien pelien kelkkaan.

"Sama hinta kuin kilpailijalla." Tätähän tässä on sivutolkulla toivotettu, että se pahin uhkakuva on juuri tämä kilpailijoiden hinnan matkiminen. Tavallaan vielä pieni hopeareunus on tuo, että vain osa peleistä. Esim. vastikään esitelty AC Mirage taisi olla ohjehinnaltaan viidenkympin peli, koska on "vain" 20 tunnin peli. Tavallaan siistiä että se kiinnostavin tulevista Ubin peleistä on järkevissä hinnoissa.
 
Ylös Bottom