Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tässä ehdottomasti tärkein ominaisuus on tuo plug & play, mutta myös se, että kovalevy toimii kuin muistikortti. Asennetut pelit seuraavat mukana saman talouden konsolien välillä, mutta taskussa myös kaverin tykö tai mihin vaan. Tässä on selvästi haettu mahdollisimman helppoa ja virhevapaata ratkaisua, josta tykkään. Ja tietysti useampi "muistikorttikovalevy" ei tuota minkään sortin ongelmaa, kun ne vaihtuvat samassa konsolissa kuin pelilevy konsanaan. Todella kuluttajaystävällinen ratkaisu, jonka ainoa miinus on hinta.

Tuli muistoja playstation muistikortista ja xbox360 kovalevystä, niitä tuli aikoinaan kannettua mukana kun meni ystävien työ.

Itse tykkään että molempien konsolit tukee ulkoista SSD:tä. Sinne saa pelejä säilöön eikä edes noin 80gb pelin siirtäminen tänä päivänä vie spaddu taukoa enempää. Hyi
 
Tässä ehdottomasti tärkein ominaisuus on tuo plug & play, mutta myös se, että kovalevy toimii kuin muistikortti. Asennetut pelit seuraavat mukana saman talouden konsolien välillä, mutta taskussa myös kaverin tykö tai mihin vaan. Tässä on selvästi haettu mahdollisimman helppoa ja virhevapaata ratkaisua, josta tykkään. Ja tietysti useampi "muistikorttikovalevy" ei tuota minkään sortin ongelmaa, kun ne vaihtuvat samassa konsolissa kuin pelilevy konsanaan. Todella kuluttajaystävällinen ratkaisu, jonka ainoa miinus on hinta.
Empäs muuten aatellukaan tota että voi helposti viiä pelit mukanaan kaverille tai siihen toiseen boksiin jos semmonen sattuu olemaan. Ei tuossa siis taida muuta huonoa olla kun tuo hinta. Tiiä sitten paljon MS:llä olisi varaa tiputtaa hintaa, tuon modulin sisuskalut nyt jonkun verran maksaa oletettavasti kuitenkin.
 
Empäs muuten aatellukaan tota että voi helposti viiä pelit mukanaan kaverille tai siihen toiseen boksiin jos semmonen sattuu olemaan. Ei tuossa siis taida muuta huonoa olla kun tuo hinta. Tiiä sitten paljon MS:llä olisi varaa tiputtaa hintaa, tuon modulin sisuskalut nyt jonkun verran maksaa oletettavasti kuitenkin.
Tästä oli joskus silloin sukupolven alussa puhetta, että Seagate ei olisi ainoa valmistaja, joka näitä valmistaisi. Tiedä sitten miten lisenssointi, laatutarkastukset ja loppuviimein hinnoittelu menee. Saneleeko MS tässä miten paljon, vai onko myös Seagatella oma pelivaransa. Niin ja jos tulisi toinen valmistaja mukaan, niin sillähän se hinta tippuisi jo ihan kilpailun ansiosta.
 
Hyvä nähdä PS5:n suoriutuvan hyvin vertailussa paperilla tehokkaampaan konsoliin. Aikamoiset keitokset Markku Kerni kehitteli mikä varmasti helpottaa optimointia. :)
Tosiaan hyvin optimoitu, toisin kuin käyttöjärjestelmä. Ei saada kahta latausta samaan aikaan, eikä sitä vartin kopiointia pelien päivitysten jälkeen pois. Hyvin käytetään suorituskykyä kyllä. Ihan vaan sivuhuomiona. Terveisiä Cernylle, supernopea ssd on kiva. :D
 
Tosiaan hyvin optimoitu, toisin kuin käyttöjärjestelmä. Ei saada kahta latausta samaan aikaan, eikä sitä vartin kopiointia pelien päivitysten jälkeen pois. Hyvin käytetään suorituskykyä kyllä. Ihan vaan sivuhuomiona. Terveisiä Cernylle, supernopea ssd on kiva. :D
Usean latauksen yhtä aikaiselle toiminnalle en näe itse käyttöä kun loppupeleissä koko paketti lataa yhtä nopeasti vaikka niitä lataisi yhden kerrallaan tai useampaa. Jos on vaikka kaksi peliä lataamassa niin sitä mieluusti pelaa sitä ensimmäisenä valmiiksi tullutta peliä sen aikaa sitten kunnes se toinenkin peli on latautunut.

Tuo kopiointi-systeemi on taas kieltämättä typerä, mutta ei taida kyllä enää ihan vartin kestää PS5:llä nuo toisin kuin PS4:llä? Puhutaan mielestäni jostain parista minuutista pikemminkin. Silti tietenkin olisi hyvä jos tuota ei olisi ollenkaan.
 
Itse edelleen elän tyytyväisenä Series S:n 512 gigasen SSD:n kanssa, eikä tässä mitään hätää ole ollut. Ladattuna on 20 peliä juuri nyt, joista suurinta osaa en sinänsä edes pelaa aktiivisesti, mutta turhaan niitä poistelee, kun tilaa riittää joka tapauksessa.

Jos tila loppuu (nyt jäljellä 19,1Gt), niin sitä sitten poistetaan jotain, joka ei ole aktiivisesti peluussa. Ja kun eilen latailin Wo Longin, niin siihen meni noin puolisen tuntia. Ei ongelmaa. Jos minulle Microsoft haluaa myydä lisää muistia, niin se saisi olla lähes ilmaista, että tuosta suostuisin maksamaan yhtään mitään.

Mutta ilmeisesti olen vähemmistöä täällä, kun tämä vähän jokaisessa yhteydessä tulee ilmi, että kovalevyjä ja kortteja hanakasti vaihdellaan.
 
Itse edelleen elän tyytyväisenä Series S:n 512 gigasen SSD:n kanssa, eikä tässä mitään hätää ole ollut. Ladattuna on 20 peliä juuri nyt, joista suurinta osaa en sinänsä edes pelaa aktiivisesti, mutta turhaan niitä poistelee, kun tilaa riittää joka tapauksessa.

Jos tila loppuu (nyt jäljellä 19,1Gt), niin sitä sitten poistetaan jotain, joka ei ole aktiivisesti peluussa. Ja kun eilen latailin Wo Longin, niin siihen meni noin puolisen tuntia. Ei ongelmaa. Jos minulle Microsoft haluaa myydä lisää muistia, niin se saisi olla lähes ilmaista, että tuosta suostuisin maksamaan yhtään mitään.

Mutta ilmeisesti olen vähemmistöä täällä, kun tämä vähän jokaisessa yhteydessä tulee ilmi, että kovalevyjä ja kortteja hanakasti vaihdellaan.
Jos se vakio tila riittää, niin sehän on hiton hyvä homma. Monella on kuitenkin hidas netti edelleen, niin mielellään pitää pelejä asennettuna. Silleen ittellä ainakin oli ennen kun viime joulukuussa vihdoin sai kuitua tänne. Gigasella röörillä kun nyt saa latailla, niin ei tuo kovotila ole niin oleelinen asia enää kun sen verran hätäseen pelit valuu.
 
Jos se vakio tila riittää, niin sehän on hiton hyvä homma.

Niinhän se on ja halusin vain tarjota erilaisen näkemyksen aiheeseen.

Monella on kuitenkin hidas netti edelleen, niin mielellään pitää pelejä asennettuna.

Näinhän se vaikuttaa olevan ja ilmeisesti myös monet pelaavat todella montaa peliä samaan aikaan, kun edes tera ei riitä.

Gigasella röörillä kun nyt saa latailla, niin ei tuo kovotila ole niin oleelinen asia enään kun sen verran hätäseen pelit valuu.

En itse edes 100-200mb/s netillä ole tosiaan kaivannut nykyistä isompaa kovelevyä.

Mutta kuten sanottu, oli vain tarkoitus esittää sellainenkin näkemys, ettei tuota tilaa kuitenkaan ihan kaikki täällä foorumillakaan tarvitse edes 512 gigaa enempää, mutta ymmärrän myös tottakai, jos joku kuitenkin todella tärkeänä pitää sitä, että voi useampaakin teraa käyttää.
 
Jos se vakio tila riittää, niin sehän on hiton hyvä homma. Monella on kuitenkin hidas netti edelleen, niin mielellään pitää pelejä asennettuna.

Tämä sama dialogi nyt käyty tasaisin väliajoin, mutta ei ole Sunderland varmastikaan vähemmistöä ja oli hidas tai nopea netti, niin eihän mitään kalliita lisämuisteja oikeasti tarvi. Ei varsinkaan Series X kanssa. Itsellä on vanhojen konsoleiden perintönä puoli teranen SSD ja 4T mekaaninen USB-limppu. Niihin sitten vaan "laitetaan varastoon" sellaiset joita ei tässä ja nyt ehdi pelata. Isommatkin pläjäykset saa sieltä takaisin sisäiselle hyvin nopeasti. Taaksepäin yhteensopivat ja ei-optimoidut pelithän toimii myös suoraan ulkoiselta, mutta itse siirrän nekin peluun ajaksi vähintään tuolle SSD-ulkoiselle, sillä latausajat on tietty silloin nopeampia.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän se on ja halusin vain tarjota erilaisen näkemyksen aiheeseen.



Näinhän se vaikuttaa olevan ja ilmeisesti myös monet pelaavat todella montaa peliä samaan aikaan, kun edes tera ei riitä.



En itse edes 100-200mb/s netillä ole tosiaan kaivannut nykyistä isompaa kovelevyä.

Mutta kuten sanottu, oli vain tarkoitus esittää sellainenkin näkemys, ettei tuota tilaa kuitenkaan ihan kaikki täällä foorumillakaan tarvitse edes 512 gigaa enempää, mutta ymmärrän myös tottakai, jos joku kuitenkin todella tärkeänä pitää sitä, että voi useampaakin teraa käyttää.
Juu, hyvä että on erinäkemyksiäkin. Ittellä on milloin mitäkin peluutuksessa ja pari sitten sellasta kesto väännettävää. Toikin on vähän suhteelista että mikä on kellekin nopea netti. Ittelle tuo 100mb/s menee jo nopean puolelle. Eihän kukaan tainnu sanoa etteikö ilmankin noita lisä kovoja pärjää, mutta jokainen joutuu itte arpomaan että onko niille tarvetta vai ei.
Tämä sama dialogi nyt käyty tasaisin väliajoin, mutta ei ole Sunderland varmastikaan vähemmistöä ja oli hidas tai nopea netti, niin eihän mitään kalliita lisämuisteja oikeasti tarvi. Ei varsinkaan Series X kanssa. Itsellä on vanhojen konsoleiden perintönä puoli teranen SSD ja 4T mekaaninen USB-limppu. Niihin sitten vaan "laitetaan varastoon" sellaiset joita ei tässä ja nyt ehdi pelata. Isommatkin pläjäykset saa sieltä takaisin sisäiselle hyvin nopeasti. Taaksepäin yhteensopivat ja ei-optimoidut pelithän toimii myös suoraan ulkoiselta, mutta itse siirrän nekin peluun ajaksi vähintään tuolle SSD-ulkoiselle, sillä latausajat on tietty silloin nopeampia.
Tähän sama juttu kun viimosena lauseena tuossa ylempänä.
 
Itse edelleen elän tyytyväisenä Series S:n 512 gigasen SSD:n kanssa, eikä tässä mitään hätää ole ollut. Ladattuna on 20 peliä juuri nyt, joista suurinta osaa en sinänsä edes pelaa aktiivisesti, mutta turhaan niitä poistelee, kun tilaa riittää joka tapauksessa.

Jos tila loppuu (nyt jäljellä 19,1Gt), niin sitä sitten poistetaan jotain, joka ei ole aktiivisesti peluussa. Ja kun eilen latailin Wo Longin, niin siihen meni noin puolisen tuntia. Ei ongelmaa. Jos minulle Microsoft haluaa myydä lisää muistia, niin se saisi olla lähes ilmaista, että tuosta suostuisin maksamaan yhtään mitään.

Mutta ilmeisesti olen vähemmistöä täällä, kun tämä vähän jokaisessa yhteydessä tulee ilmi, että kovalevyjä ja kortteja hanakasti vaihdellaan.

Hep täältä myös tälle, itelle vakio tila riittänyt myös alusta alkaen. Hallitusti aina poistelen pelejä mitä en pelaa ja latailen uusia tilalle, vieläkään ei ole tarvetta lisätilalle. Sama homma PS5 puolella.
 
Itsellä on Series X:lle tuo Seagaten 1Tb laajennuskortti ja sitten Onen jäljiltä 2tb ulkoinen. Ovat ihan ehdottomia Gamepassin takia. Pleikka 5:lla sitten mennään ihan perusmuistilla, kun pleikalla pelaan Sonyn yksinoikeuksia ja jotain muita tarinapelejä. Niin on tuo tila riittänyt hyvin.
 
Tästä oli joskus silloin sukupolven alussa puhetta, että Seagate ei olisi ainoa valmistaja, joka näitä valmistaisi. Tiedä sitten miten lisenssointi, laatutarkastukset ja loppuviimein hinnoittelu menee. Saneleeko MS tässä miten paljon, vai onko myös Seagatella oma pelivaransa. Niin ja jos tulisi toinen valmistaja mukaan, niin sillähän se hinta tippuisi jo ihan kilpailun ansiosta.
Muistan hyvin kun tuli monta kertaa päivitettyä "modailemalla" X360:n kovalevyjä isommiksi. Nekin oli samalla lailla suljettuja systeemejä mutta netissä oli ohjeet millä kovalevyillä ja formatoinneilla sai päivitettyä sinne sisälle normaalien kovalevyjen hinnalla isomman kovon.

Jotain samanlaista olen odotellut tuon X:n systeeminkin kanssa ja olisi outoa jos ei ole tulossa tai jo olemassa. Eli jotain sellaista että kuoret auki, kaupasta hommattu perus-SSD sisään ja kuoret takaisin kiinni. Välissä ehkä joku formatointi tai muu, jos on samanlaista kikkailua mitä X360:llä, jossa siellä oli kai joku spesifi tiedostoformaatti tai joku: ei toiminut suoraan pc:lle formatoituna tai toisinpäin.

Vieläkin on tallessa ne palautustiedostot, joilla saa ne kovot takaisin normaaliin pc- ja muuhun käyttöön ja tarvetta. Osahan niistä tulikin palautettua aina siinä kohtaa kun vaihtoi isomman tilalle. Muistaakseni alunperin oli 120 gigainen, siitä uppasin 320 gigaiseksi ja siitä vielä 500 gigaan. Nuo isompien kovojen lisäyksethän onnistui vasta siinä vaiheessa kun oli olemassa virallinen tuki sen kokoiselle eli kun oli julkaistu konsoli, jossa oli kyseisen kokoinen kovo.

Näin henk. koht. ei ole ollut kuitenkaan vielä tarvetta isontaa tiloja. Ei X:llä eikä PS5:lla. Toki poistelua täytyy harrastaa ja keskittyä kouralliseen pelejä kerrallaan. Mikä ei kyllä ole ongelma kun kuitenkin keskityn yleensä vain pieneen määrään kerrallaan ja silloinkin kun on useampi "työn alla" niin kyse on siitä että aiemmassa enää jotain pientä jäljellä, tarina pelattu ja on jo halunnut pistää uutta peliä tulille.
 
Tämä myöskin osaltaan selittäisi miksi PS5 versio pyörisi muutaman framen paremmin. Ja siis tietysti miksi Series X -versio näyttää paremmalta.
Tämä on muistaakseni ollut aiemminkin syynä tällaiseen. En itse oikein tajua sitä että mikä järki on silmäkarkin vuoksi huonontaa suorituskykyä mutta ilmeisesti kyse on siitä että pitää "näyttää" että pystytään puskemaan parempaa ruudulle. Sitten se ero ei edes ole kummoinen mutta suorituskyvyssä kuitenkin tuntuu se pienikin. Toki sekin vähän pelaajakohtaista mutta vaikka minua harvemmin haittaa edes 30 fps niin kyllähän se nyt huomaa heti onko sulavaa vaiko ei. Esim Plague Tale 2 oli tosiaan vähemmän sulava kokemus vaikka muuten olikin ihan hiton loistava peli, jonka ostaminen ei kaduta pätkääkään.
 
Tämä on muistaakseni ollut aiemminkin syynä tällaiseen. En itse oikein tajua sitä että mikä järki on silmäkarkin vuoksi huonontaa suorituskykyä mutta ilmeisesti kyse on siitä että pitää "näyttää" että pystytään puskemaan parempaa ruudulle. Sitten se ero ei edes ole kummoinen mutta suorituskyvyssä kuitenkin tuntuu se pienikin. Toki sekin vähän pelaajakohtaista mutta vaikka minua harvemmin haittaa edes 30 fps niin kyllähän se nyt huomaa heti onko sulavaa vaiko ei. Esim Plague Tale 2 oli tosiaan vähemmän sulava kokemus vaikka muuten olikin ihan hiton loistava peli, jonka ostaminen ei kaduta pätkääkään.
Samaa mieltä. En itsekään ymmärrä miksi pitää saada muutama pikseli enemmän ruudulle (jota tuskin edes huomaa) suorituskyvyn kustannuksella.
 
Samaa mieltä. En itsekään ymmärrä miksi pitää saada muutama pikseli enemmän ruudulle (jota tuskin edes huomaa) suorituskyvyn kustannuksella.
Mitä isompi screeni miltä pelataan niin sitä yksityiskohtaisemmin sitä näkee. Ei nuo PS5 ja Series X:än grafiikat mielestäni ole mitään hirveän mullistavia mutta hienot on ja tarpeeksi hyvät itselleni.
 
Tämä on muistaakseni ollut aiemminkin syynä tällaiseen. En itse oikein tajua sitä että mikä järki on silmäkarkin vuoksi huonontaa suorituskykyä mutta ilmeisesti kyse on siitä että pitää "näyttää" että pystytään puskemaan parempaa ruudulle. Sitten se ero ei edes ole kummoinen mutta suorituskyvyssä kuitenkin tuntuu se pienikin. Toki sekin vähän pelaajakohtaista mutta vaikka minua harvemmin haittaa edes 30 fps niin kyllähän se nyt huomaa heti onko sulavaa vaiko ei. Esim Plague Tale 2 oli tosiaan vähemmän sulava kokemus vaikka muuten olikin ihan hiton loistava peli, jonka ostaminen ei kaduta pätkääkään.
Kyllä, näin on ollut aikaisemminkin että Xbox versio on korkeammalla resoluutiolla ja nyt vielä pleikkaversio menee tuolla checkerboard renderöinnillä, joka oli jo PS4:llä tuttu.

Mutta siis kuka sen päättää että Xboxille laitetaan parempi resoluutio? Kuitenkin samat ruudunpäivitystavoitteet on molemmilla konsoleilla, niin onko se sitten niin että kehittäjät näkevät että Xboxilla on enemmän muskeleita ja näin ollen voidaan tavoitella korkeampaa resoa.

Mennään paremmalla silmäkarkilla, mutta sitten se tavoite on asetettu juuri sen verran liian korkealle että ruudunpäivitys pääsee vähän kärsimään.
 
Aika kovaa on Xbox aina rummuttanut "4K 4K 4K meillä on maailman tehokkain konsoli"-mantraa niin ei sinänsä ihme jos siellä on jonkinlainen toive useissa peleissä päästä mahdollisimman lähelle tuota minkä myötä sitten tasainen 60fps jää haaveeksi useassa pelissä.
 
Ylös Bottom