Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Impulse Triggerit tuli vasta Xbox One -ohjaimen myötä.
Aivan pakko kirjoittaa että pidän värinät yleensä pois päältä, mutta Boksin liipaisimet ovat autopeleissä kyllä todella hyvät. Saisi olla Pleikkarissakin samanlaiset liipaisimet, koska fyysisistä rajoituksista johtuen en pysty liipaisimia painamaan, jos laittaa liipaisinvastukset edes sille pienimmälle asetukselle.
 
Täälläkin sitä kehutaan. :eek:
Ok.
Xbot. Sieltä kaivettiin vanha klassikko naftaliinista.
Sitä ei ole ollut tarvetta kaivaa mutta kun alkoi nämä Sony Defencet tulla tänne niin sitä samaa tavaraahan se on.
En kirjoittele millään toisella pelifoorumilla, joten ei, en ole tämä "Swagetti". Sony Defense Force tulee siitä että sellainen nettisivu oli yhteen aikaan oikeasti olemassa ja oli ehkä hauskinta ja säälittävintä konsolisotasettiä ikinä. Ei siis ole mikään Xbot osaston keksimä juttu, vaan ihan Sonyn omat fanipojat päätti pistää sivun pystyyn, kun Sonyn kunniaa piti puolustaa aivan täysillä.
Tuollaisia fanisivustoja varmasti löytyy jokaiselta laitteelta ja parempi se on kun joukko öyhötetään siellä eikä esim. yleisellä Kfin foorumilla.
Miksi se on Ser S? Paljon tuon selvempää trollausta saa hakea. Miten minun Sonyyn suhtautuminen muuttaa sinun argumenttisi asialliseksi ja perustelluksi?
Jos koet sen trollauksena niin sitten koet. Mielet voi pahoittua nykyisin niin monesta mutta se on elämää. Kun suhtaudut miten suhtaudut niin se vaikuttaa myös vastapuolen argumentteihin. Koskee tietysti kaikkia muitakin keskustelijoita.
On kyllä hieman hämmentävää että koet Series S:n kehumisen pääaukomisena, eihän se viesti ollut sinulle edes suunnattuna.
Ei suinkaan tästä ole kysymys. Olet kova poika piikittelemään noin yleisesti.
Tulee vain mieleen että olet konsolisotimisella taakoittanut itseäsi niin paljon että "pieni höyhenkin tuntuu jo painavalta taakalta hartioilla" kantaa jos se ei istu omaan narratiiviin.

Toivotan sinulle kevyttä päivän jatkoa ja suosittelen menemään ulos "koskettamaan nurmikkoa/lunta" välillä.
Samoin sinulle mukavaa päivänjatkoa. Ei oteta liian vakavasti.
Reilu viikko sitten tuli vihdoin tilattua uusi pelilaite ja pelilaitteeksi valikoitui Xbox Series X, lähinnä kun Xbox360 tuntui aikoinaan omalta konsolilta.

Mietin myös pelaavani ennemminkin GamePass -pelejä, mikä tälleen uuden konsolin hankinnan yhteydessä osoittautuikin ensimmäiseltä kuukaudelta kokonaisen 1€:n arvoiseksi, ja mikä osaltaan auttaa uuden konsolin pelien hankintaan.

Harmittavasti näin +40 vuoden iässä ja parin muksun isänä peliaika tuntui olevan (joskin etukäteen tiedossa) hyvinkin kortilla, ja oikeasti konsolin kimppuun pääsin vasta eilen illalla.

Yllätyin lopulta, miten pieni ero edellissukupolvesta hyppäys olikaan, tosin pelit saa halutessaan pyörimään 60fps:n nopeudella. Samalla Xbox tuntui tämänkin suhteen hyvältä valinnalta, sillä PS4 --> PS5 valinnan kohdalla olisi papparainen saattanut pettyä pahemman kerran ominaisuuksien ja eron vähyyden vuoksi. Xbox:n maailma sen sijaan ollut viime sukupolven ajan kokematta, joten Series X paikannee senkin.

Softa toimii, ja tykästyinkin Quick Resumen toimintaan, kuten myös vanhaan kunnon Kauppapaikkaan. Pelikirjastostani löytyivät 15 vuotta vanhat Xbox360 -digipelitkin.

edit:
Ohjaimen liipaisintärinät pitää kyllä korkeaa ja kimakkaa vinkunaa täristessään.
Jostain syystä nuo Xbox ohjaimet tekee tuota korkeaa ja kimakkaa vinkunaa/kitinää tärinöissä (ei X360). Sonyn ohjaimissa ei moisia ikäviä ääniä kuulu. Toisella foorumilla asiasta mainitsin kerran niin oli kuulemma trollaamista :D
Mä en ole kyllä yhtään nöyrä tai kiitollinen nykyisistä latausajoista. Mieluiten ei latausaikoja ollenkaan, kuten c-64:n modulipeleissä tai vaikka NES:illä. Nykyään parasta on, että pari sukupolvea vanhemmat pelit latautuvat usein todella nopeasti xboxilla.
Onneksi Sonyn omissa peleissä tuo tilanne ettei latausaikoja ole ollenkaan on hyvin lähellä. Mutta yleisestikin alkaa olemaan pelien latausajat hyvällä mallilla nykyisillä konsoleilla ja pc:llä. Ei ole ikävä vanhoja sukupolvia pitkine latausaikoineen.
 
Viimeksi muokattu:
Impulse Triggerit tuli vasta Xbox One -ohjaimen myötä, joten ei ihme, ettei X360:n liipaisimet täristäneet ohjainta.
Aivan. Melko loogista :D

Sitä ei ole ollut tarvetta kaivaa mutta kun alkoi nämä Sony Defencet tulla tänne niin sitä samaa tavaraahan se on.
Ja samalla kuitenkin koet että esim. "ser"-lyhenne Series-konsoleista on ok. Eikä noihin lapsellisuuksiin tarvitse lähteä mukaan jos joku muu aloittaa.

Tuollaisia fanisivustoja varmasti löytyy jokaiselta laitteelta ja parempi se on kun joukko öyhötetään siellä eikä esim. yleisellä Kfin foorumilla.
En nyt ihan vertaisi jotain Sony Defence Force -nimisen(?) foorumin menoa millään lailla siihen mitä meno on täällä. Minusta tuntuu että suurin osa ns. "xbottien" viesteistä on paljon asiallisempia kuin mitä sinun viestisi viime aikoina.

Jos koet sen trollauksena niin sitten koet. Mielet voi pahoittua nykyisin niin monesta mutta se on elämää. Kun suhtaudut miten suhtaudut niin se vaikuttaa myös vastapuolen argumentteihin. Koskee tietysti kaikkia muitakin keskustelijoita.
Minulle taas olisi yhä melko sama tuollaiset lapsellisuudet mutta ei ainakaan kannata selitellä niitä millään "logiikalla". Siihen kyllä saatan tarttua.

Ei suinkaan tästä ole kysymys. Olet kova poika piikittelemään noin yleisesti.
Eli viestisi siis kohdistuikin aiheen/viestin sijasta kirjoittajaan. Ei kauhean asiallista, kuten ei nyt yleensä ottaenkaan jostain retropelaamisesta kettuilu. Kannattaisi pyrkiä keskittymään itse aiheeseen ja jättää huomiotta ne ylimääräiset asiat. Tämä neuvo ehkä minulle itsellenikin koska nyt nimenomaan otan kantaa kaikkiin sivujuttuihisi. Tosin ehkä sen takia että olet ne nostanut melkeinpä pääasiaksi.

Jostain syystä nuo Xbox ohjaimet tekee tuota korkeaa ja kimakkaa vinkunaa/kitinää tärinöissä (ei X360). Sonyn ohjaimissa ei moisia ikäviä ääniä kuulu. Toisella foorumilla asiasta mainitsin kerran niin oli kuulemma trollaamista :D
Juu, Sonylla on erityisesti haptiset värinät todella toimivat mutta ei ollut tarkoitus alkaa tästä jotain vertailua tekemään. Jos täytyy, niin onhan esim. se naurettavaa että Sony rajoittaa PS5:lla ds4:n käyttämistä PS5-peleissä vaikka pelit eivät vaatisi mitään dualsensen uusia ominaisuuksia. Siinäkin taas sitä Sonyn "kuluttajaystävällisyyttä" kerrakseen, kuten myös 80 euron hintojen "lobbaus".

Minä voisin ihan hyvin pelailla PS5:lla PS5-pelejä myös ds4:lla koska sekin on oikein toimiva ohjain eikä suurin osa peleistä tunnu mitenkään erikoisemmin dualsenseä käyttävän. Kuten ei myöskään ds4:n tiettyjä ominaisuuksia. Mutta Sony ei ole tätä ominaisuutta suuressa viisaudessaan sallinut. Minun näkemys on että saisivat pelinkehittäjät itse päättää mitä ohjainta pelissään vaativat ja mitä eivät. Eikä lukita kaikkia oletuksena.

Onneksi Sonyn omissa peleissä tuo tilanne ettei latausaikoja ole ollenkaan on hyvin lähellä. Mutta yleisestikin alkaa olemaan pelien latausajat hyvällä mallilla nykyisillä konsoleilla ja pc:llä. Ei ole ikävä vanhoja sukupolvia pitkine latausaikoineen.
En ole huomannut että Sonyn peleissä olisi eroa mihinkään suuntaan latausajoissa mitä muidenkaan julkaisijoiden peleissä. Latauksia on yhä olemassa eikä niistä ole päästy eroon varmaan missään mutta yleisesti ottaen ne on todella paljon nopeutuneet. Mikä on tietysti ehkä jopa tämän uusimman sukupolven merkittävimpiä seikkoja.
 
Ja samalla kuitenkin koet että esim. "ser"-lyhenne Series-konsoleista on ok. Eikä noihin lapsellisuuksiin tarvitse lähteä mukaan jos joku muu aloittaa.
Kysyin vaan asiasta kun tämä SDF on eräiden käyttämä pilkkanimitys muilla foorumeilla.
En nyt ihan vertaisi jotain Sony Defence Force -nimisen(?) foorumin menoa millään lailla siihen mitä meno on täällä. Minusta tuntuu että suurin osa ns. "xbottien" viesteistä on paljon asiallisempia kuin mitä sinun viestisi viime aikoina.
Kiitos palautteesta. Sinulla on kova tarve puuttua jokaiseen lauseeseeni tällä foorumilla. Miksi? Hyppään yleensä viestisi ohi kun sivun mittainen repostelu yksittäisistä lauseista. Vinkkinä sinulle, että kannattaa vetää välillä happea ja vastata vain oleelliseen eikä analysoida toisten sanomisia lause kerrallaan.
Juu, Sonylla on erityisesti haptiset värinät todella toimivat mutta ei ollut tarkoitus alkaa tästä jotain vertailua tekemään. Jos täytyy, niin onhan esim. se naurettavaa että Sony rajoittaa PS5:lla ds4:n käyttämistä PS5-peleissä vaikka pelit eivät vaatisi mitään dualsensen uusia ominaisuuksia. Siinäkin taas sitä Sonyn "kuluttajaystävällisyyttä" kerrakseen, kuten myös 80 euron hintojen "lobbaus".
No tuo on Sonyn aivopieruja ja kuten sanottu nämä jättiyhtiöt eivät ole sinun ystäviäsi vaikka toiset osaakin tehdä paljon hyviä yksinoikeuspelejä.
Minä voisin ihan hyvin pelailla PS5:lla PS5-pelejä myös ds4:lla koska sekin on oikein toimiva ohjain eikä suurin osa peleistä tunnu mitenkään erikoisemmin dualsenseä käyttävän. Kuten ei myöskään ds4:n tiettyjä ominaisuuksia. Mutta Sony ei ole tätä ominaisuutta suuressa viisaudessaan sallinut. Minun näkemys on että saisivat pelinkehittäjät itse päättää mitä ohjainta pelissään vaativat ja mitä eivät. Eikä lukita kaikkia oletuksena.
Sony on tähän ratkaisuun päätynyt ja antaa pelintekijöille mahdollisuuden hyödyntää sitä DualSenseä peleissään. Siksi DualSensen vaatimus. Voisihan sen silti toteuttaa niinkin, että jos peli ei hyödynnä ohjaimen erikoisuuksia niin voisi pelata DS4 ohjaimellakin.
En ole huomannut että Sonyn peleissä olisi eroa mihinkään suuntaan latausajoissa mitä muidenkaan julkaisijoiden peleissä. Latauksia on yhä olemassa eikä niistä ole päästy eroon varmaan missään mutta yleisesti ottaen ne on todella paljon nopeutuneet. Mikä on tietysti ehkä jopa tämän uusimman sukupolven merkittävimpiä seikkoja.
Et ole huomannut vai et ole halunnut huomata? Parhaana esimerkkinä R&C Rift Apart on varsin ihastuttava kokemus PS5:llä kun vanhat latausrasitteet ovat pois. Tämä on juuri sitä mitä Sonylta on hehkutettu ja luvattu.
 
Viimeksi muokattu:
Noihin latausaikoihin liittyen täytyy kyllä sanoa, että niissä on ihan selvää eroa, jonka huomaa tietyissä tapauksissa ilman mitään sekuntikelloa ja tai mittaamista. Omakohtainen esimerkki löytyy vaikkapa Gran Turismo 7:n ja Horizon: Forbidden Westin vertaamisesta Assassin's Creed Valhallaan. Siinä, missä Valhalla ensin läväyttää ruutuun tekstiä epileptisistä kohtauksista, ilmoittaa pelin olevan täyttä fiktiota, vaatii pelin logon ilmaantuessa ruutuun painamaan X-nappulaa, että se lataa eteenpäin ja sen jälkeen vielä tarkistelee kymmenisen sekuntia serveriltä, mitä lisämateriaalia tunnuksella on hankittu, niin sekä GT7 ja Horizon ovat tuossa kohtaa jo valmiita. Horizonissa olen tuossa vaiheessa jo pelin seikkailussa sisällä ja Turismon kohdalla vähintään garagessa selaamassa, millä autolla tänään ajettaisiin, ellen jopa jo radalla. Digitaalisena tullut Spiderman Remastered käynnistyy kirjaimellisesti sisään peliin, eli gameplayn puolelle, siinä noin kymmenessä sekunnissa.

Eli kyllä niissä latausajoissa eroa on Sonyn omien pelien eduksi ihan huomattavasti, eikä tarvitse edes kellolla mitata. Niiden kanssa ollaan pelissä sisällä siinä vaiheessa, kun Ubin ja EA:n pelit vielä puskevat infotekstiä ruutuun ja odotetaan, että päävalikko aukeaisi.
 
Noihin latausaikoihin liittyen täytyy kyllä sanoa, että niissä on ihan selvää eroa, jonka huomaa tietyissä tapauksissa ilman mitään sekuntikelloa ja tai mittaamista. Omakohtainen esimerkki löytyy vaikkapa Gran Turismo 7:n ja Horizon: Forbidden Westin vertaamisesta Assassin's Creed Valhallaan. Siinä, missä Valhalla ensin läväyttää ruutuun tekstiä epileptisistä kohtauksista, ilmoittaa pelin olevan täyttä fiktiota, vaatii pelin logon ilmaantuessa ruutuun painamaan X-nappulaa, että se lataa eteenpäin ja sen jälkeen vielä tarkistelee kymmenisen sekuntia serveriltä, mitä lisämateriaalia tunnuksella on hankittu, niin sekä GT7 ja Horizon ovat tuossa kohtaa jo valmiita. Horizonissa olen tuossa vaiheessa jo pelin seikkailussa sisällä ja Turismon kohdalla vähintään garagessa selaamassa, millä autolla tänään ajettaisiin, ellen jopa jo radalla. Digitaalisena tullut Spiderman Remastered käynnistyy kirjaimellisesti sisään peliin, eli gameplayn puolelle, siinä noin kymmenessä sekunnissa.

Eli kyllä niissä latausajoissa eroa on Sonyn omien pelien eduksi ihan huomattavasti, eikä tarvitse edes kellolla mitata. Niiden kanssa ollaan pelissä sisällä siinä vaiheessa, kun Ubin ja EA:n pelit vielä puskevat infotekstiä ruutuun ja odotetaan, että päävalikko aukeaisi.
Naulan kantaan. Sonyn omia pelejä kun pelaa ja siirtyy muihin niin ihmettelee mitä tämä odottelu on. Tuo latausaikojen minimi on pelaamisen luksusta, kirsikka kakun päälle.
 
Eli kyllä niissä latausajoissa eroa on Sonyn omien pelien eduksi ihan huomattavasti, eikä tarvitse edes kellolla mitata. Niiden kanssa ollaan pelissä sisällä siinä vaiheessa, kun Ubin ja EA:n pelit vielä puskevat infotekstiä ruutuun ja odotetaan, että päävalikko aukeaisi.

Vielä kun olisi quick resume, ei tarvitsisi edes ubin tai ea:n peleissä odottaa että päävalikko aukeaisi.

Sikäli hieno tuo Microsoftin tapa ettei odottelu ole riippuvainen pelkistä omista peleistä.
 
Kiitos palautteesta. Sinulla on kova tarve puuttua jokaiseen lauseeseeni tällä foorumilla. Miksi? Hyppään yleensä viestisi ohi kun sivun mittainen repostelu yksittäisistä lauseista. Vinkkinä sinulle, että kannattaa vetää välillä happea ja vastata vain oleelliseen eikä analysoida toisten sanomisia lause kerrallaan.
Huoh. Taas tätä palautetta että kun lukee toisen viestin ja vastaa, jopa useammalla rivillä, niin pitäisi vetää happea. Kuvittelua että tällainen kirjoittelu vaatii erityisesti happea tai muutakaan ekstraa. Ehkä sinulta vaatii koska hypit yli?

Herää myös kysymys että jos kerran pitää vastata vain oleelliseen, niin miksi viestisi on täynnä epäoleellista? Sinun viesteistäsihän tässä nimenomaan on kyse :D

Sony on tähän ratkaisuun päätynyt ja antaa pelintekijöille mahdollisuuden hyödyntää sitä DualSenseä peleissään. Siksi DualSensen vaatimus. Voisihan sen silti toteuttaa niinkin, että jos peli ei hyödynnä ohjaimen erikoisuuksia niin voisi pelata DS4 ohjaimellakin.
Dualsensen hyödyntäminen ei vaadi muiden ohjainten käytön estämistä vaan on puhtaasti kuluttajaepäystävällistä ja ylimielistä käytöstä.

Et ole huomannut vai et ole halunnut huomata? Parhaana esimerkkinä R&C Rift Apart on varsin ihastuttava kokemus PS5:llä kun vanhat latausrasitteet ovat pois. Tämä on juuri sitä mitä Sonylta on hehkutettu ja luvattu.
Ai vihjaat että en muka vain halua huomata jotain? Pelaan yhä kaikilla kolmella laitteella joten kokemusta kyllä on. Latausajat on vähentyneet molemmilla SSD-konsoleilla enkä ole huomannut mitään Sony-etuja siitä huolimatta että keskityn pelaamaan PS5:lla nimenomaan niitä Sonyn hittipelejä kuten Ragnarök, Forbidden West ja mainitsemasi Rift Apart. Ragnarökissa ja FW:ssä oli ihan satavarmasti lataustaukoja ja Ragnarökissa sitten vielä päälle ne miljoonat ahtaat kolot, joihin lataustaukoja on tavattu naamioida. Rift Apart taas oli ihan yhtä ok kuin aiempi sarjan peli eikä siitä maailmojen välissä hyppelystä saanut erikoisempia wow-elämyksiä.

Oikeasti vaikuttavia efektejä löytyy vaikka Titanfall 2:n tai Dishonored 2:n maailmojen välissä hyppelystä, tai Outer Wildsin kuolemisen jälkeen tulevasta alkuunkelaamisefektistä. Ei välttämättä raudaltaan ole niin ihmeellisiä mutta noissa on oikeasti olemassa se "wow"-elementti. Toisin kuin Rift Apartissa, joka tuntui samalta kuin aiemmat sarjan pelit ilman maailmahyppelyä. Se ei hyödyntänyt sitä kikkaansa niin että siitä olisi saanut juuri mitään irti.

Mutta latausajoista oli puhe. En muista että mitään latausrasitteita oli Rift Apartin edeltäjässäkään. Tietysti aina mukava että ne minimoidaan tai poistetaan mutta on aikamoista liioittelua puhua rasitteista. Minä pelasin ihan yhtä suurella nautinnolla kuin Rift Apartia. Itse asiassa se aiempi peli tuntui aikanaan tuoreemmalta mitä hehkutettu Rift Apart.
Noihin latausaikoihin liittyen täytyy kyllä sanoa, että niissä on ihan selvää eroa, jonka huomaa tietyissä tapauksissa ilman mitään sekuntikelloa ja tai mittaamista. Omakohtainen esimerkki löytyy vaikkapa Gran Turismo 7:n ja Horizon: Forbidden Westin vertaamisesta Assassin's Creed Valhallaan. Siinä, missä Valhalla ensin läväyttää ruutuun tekstiä epileptisistä kohtauksista, ilmoittaa pelin olevan täyttä fiktiota, vaatii pelin logon ilmaantuessa ruutuun painamaan X-nappulaa, että se lataa eteenpäin ja sen jälkeen vielä tarkistelee kymmenisen sekuntia serveriltä, mitä lisämateriaalia tunnuksella on hankittu, niin sekä GT7 ja Horizon ovat tuossa kohtaa jo valmiita. Horizonissa olen tuossa vaiheessa jo pelin seikkailussa sisällä ja Turismon kohdalla vähintään garagessa selaamassa, millä autolla tänään ajettaisiin, ellen jopa jo radalla. Digitaalisena tullut Spiderman Remastered käynnistyy kirjaimellisesti sisään peliin, eli gameplayn puolelle, siinä noin kymmenessä sekunnissa.
Kerrot jo esimerkissäsi syitä miksi toisissa peleissä kestää ja toisissa ei. Siellä on helvetin varoitukset ja muut mitä eivät tajua/halua/voi ottaa pois. Usko tai älä, mutta olen varmaan yli 10 vuotta sitten pelannut jo pelejä, joissa pääsee pelaamaan yhtä sujuvasti ilman varoituksia, logoja ja muita kuin mitä nykyään. Ei todellakaan mikään nykyajan yksinoikeus.

Samoin tuo on paljolti pelistä kiinni. Monesti olen ihmetellyt että minkä ihmeen takia pitää joka kerta mennä tuhannen valikon kautta että pääsee jatkamaan. Suurimman osan ajasta kyse on ihan vain suunnitteluvalinnoista eikä mistään maagisesta turbo-SSD:stä.

Mutta koska omat mielipiteeni pohjautuvat siis vain omiin kokemuksiini, niin katsoin ekan vastaantulevan vertailuvideon. Tässä tuloksia:

Series X käynnistyy hitusen nopeammin ja rest-modesta jopa hurjalla 5 sekunnin erolla.
Rebootissa sama homma ja ero on aivan järkyttävät 11 sekuntia.

Mennään peleihin:
Resident Evil Village: PS5:n megaturbo-SSD rehkii niin kovasti on että uskomattomat 15 sekuntia nopeampi. Mutta missä oli logot ja muut turhakkeet PS5:n versiosta? Kuinka monta merkittävää sekuntia sillä oli vaikutusta?
Assassin's Creed Valhalla: Supermega-SSD pistää ylityövaihteen päälle ja eroa on jo käsittämättömät 30 sekuntia. Tässä on sentään molemmissa logotkin näkyvillä, joten reilumman oloinen vertailu.

Quick resume: about sama, boksi on elämää mullistavat 3 sekuntia nopeampi.

Pelin asennus: PS5 latasi pelin nopeammin (eroa 18 min levyasennuksessa ja 4 minuuttia diginä)

Ajat tästä videosta:

Näistä huimista sekunneissa laskettavista tuloksista voin yhä vetää sen johtopäätöksen, että se etten ole huomannut merkittävää eroa PS5:n eduksi, pitää paikkansa. Minä en noita elämää mullistavia sekunteja laske kummankaan eduksi. Ne tuntuvat molemmat yhtä nopeilta. Noista ainoa merkittävämpi ero on tuo asennus, jolla voi jo oikeasti sanoa olevan tuntuvaa merkitystä. Sekin ilmeisesti vain levyversioissa.

Päästään siihen toteamukseen, että PS5:n SSD lienee nopeampi mutta myös siihen pohdintaan, että onko se niin paljon nopeampi mitä se hehkutus antoi ymmärtää? Tiedän ainakin oman vastaukseni siihen jo sen perusteella, miltä ne erot tuntuvat: eivät miltään. Merkittäviä eroja ei mielestäni ole mutta kyllä niitä löytää jos alkaa etsimään ja vertailemaan. Ehkä keskityn kuitenkin yhä vain pelaamaan.

Eli kyllä niissä latausajoissa eroa on Sonyn omien pelien eduksi ihan huomattavasti, eikä tarvitse edes kellolla mitata. Niiden kanssa ollaan pelissä sisällä siinä vaiheessa, kun Ubin ja EA:n pelit vielä puskevat infotekstiä ruutuun ja odotetaan, että päävalikko aukeaisi.
Ubi ja EA on kyllä sellaisia julkaisijoita että en muista milloin olen niiden peliä viimeksi pelannut. Joten ehkä kannattaa vertaillakin johonkin muuhun. Omat vertailukohteet siis ei ainakaan ole niitä. Plus että siellä voi olla ne suunnitteluratkaisut mitä on. Se ei kerro vielä siitä että mihin pystytään.

Toki jokainen voi itse ignore-toiminnolla blokkailla näitä pois ja saada tällä tavalla foorumista mieluisampi itselle.
Tämä on sellainen vihoviimeinen keino. Ainakin minä haluan edes lukea kaikki viestit vaikka miten pöljää juttua olisi. Eihän sitä ole pakko reagoida tai vastata jos vaikuttaa että ei ole sen arvoista.
 
tässä sen näkee mikkisoftan puheet ensin luvataan että kyllä ne behestan pelit tulee pleikkariille sitten kun kaupat saadaa tehtyä ne playstation versiot peruuteetaan niin kävi myös sille avaaruss pelille

Redfallia ja Starfieldia ei ole missään vaiheessa ilmoitettu tulevaksi PS-konsolille. Ilman yrityskauppoja ne olisi todennäköisesti tulleet, mutta Microsoft teki "case by case" analyysin ja on todennut näiden osalta, ettei PS-versiota tehdä.

Sinänsä tosiaan erikoinen startti Bethesdalla Microsoftin alaisuudessa, että Deathloop ja Ghostwire: Tokyo olivat firman ensimmäiset julkaisut uudessa omistuksessa ja nämä menivät PS:n yksinoikeuksina ensimmäisenä vuonna, johtuen Sonyn ostamista ajallisista yksinoikeuksista.

Nyt Hi-Fi Rush, Redfall ja Starfield tosiaan ovat konsoleilla yksinoikeudella Xboxilla, mikä ei sinänsä mitenkään ihmeellistä ole, kun ovat kuitenkin Microsoftin 1st Partya.

**

Harvey Smith muuten sanoi myös, että keskittyminen "yhteen alustaan vähemmän" on hyvä ratkaisu:

Smith described the resulting focus on Xbox and PC as a "good decision", noting the move helps support Game Pass and meant "one less platform to worry about, one less complexity."
 

Sonyn vuoro napata "vuoden julkaisija-titteli" itselleen.

Näytä liitetiedosto 10869
Ei nyt sinänsä mitään ihmettä jos Sony on kärkipaikoilla eikä MS:a näy koko listalla mutta se että Nintendo on vasta sijalla 12 :O

Enkä sinänsä itse pidä edes Nintendoa mitenkään NIIN erikoisena julkaisijana mutta monet pitävät ja täytyyhän se myöntää että on se "seal of quality" yhä aika vahva. Ne, pelit mitä itse on Switchille hankkinut, pääosin siis Nintendon itsensä tuotantoa, on aina viimeisen päälle hiottuja kokonaisuuksia. Huonompi vuosi sitten kai?
 
Ei nyt sinänsä mitään ihmettä jos Sony on kärkipaikoilla eikä MS:a näy koko listalla mutta se että Nintendo on vasta sijalla 12 :O

Enkä sinänsä itse pidä edes Nintendoa mitenkään NIIN erikoisena julkaisijana mutta monet pitävät ja täytyyhän se myöntää että on se "seal of quality" yhä aika vahva. Ne, pelit mitä itse on Switchille hankkinut, pääosin siis Nintendon itsensä tuotantoa, on aina viimeisen päälle hiottuja kokonaisuuksia. Huonompi vuosi sitten kai?

Nintendon sijoituksessa näkyy epätasaiset julkaisut. Pelkällä Metascorella mitattuna olisivat jaetulla 7 sijalla, mutta koska "hyviä" pelejä oli vain 63% heidän julkaisuistaan, tämä näkyy pisteissä lopullista sijoitusta laskevana. Siellä ainakin uusimmat Pokemonit ja Sports mikälie saivat nuivan vastaanoton kriitikoilta. Toisaalta kärkihevoset Xenoblade ja Bayonetta eivät päässeet yli 90 ja täten lisäpisteet jäivät saamatta.

Microsoft taas ei päässyt koko listalle koska julkaisivat vain 4 peliä ja rajana tälle listalle oli viisi peliä.
 
Nintendon sijoituksessa näkyy epätasaiset julkaisut. Pelkällä Metascorella mitattuna olisivat jaetulla 7 sijalla, mutta koska "hyviä" pelejä oli vain 63% heidän julkaisuistaan, tämä näkyy pisteissä lopullista sijoitusta laskevana. Siellä ainakin uusimmat Pokemonit ja Sports mikälie saivat nuivan vastaanoton kriitikoilta. Toisaalta kärkihevoset Xenoblade ja Bayonetta eivät päässeet yli 90 ja täten lisäpisteet jäivät saamatta.
Totta. Ja juuri kun ehdin kehua Nintendoa laadusta jne. niin joku muistutti Pokemoneista. Ne, jos mitkä, on malliesimerkki "showelwaresta" kun porukka ostaa melkeinpä mitä vain missä lukee Pokemon.

Tosin omat kokemukset perustuu peleihin, joita itse olen ostanut ja ne on kyllä olleet timanttia. Samoin Nintendoa tunnutaan kehuvan niin kovasti että se nähtävästi jää itsellekin jollain tapaa päähän.
 
Totta. Ja juuri kun ehdin kehua Nintendoa laadusta jne. niin joku muistutti Pokemoneista. Ne, jos mitkä, on malliesimerkki "showelwaresta" kun porukka ostaa melkeinpä mitä vain missä lukee Pokemon.

Tosin omat kokemukset perustuu peleihin, joita itse olen ostanut ja ne on kyllä olleet timanttia. Samoin Nintendoa tunnutaan kehuvan niin kovasti että se nähtävästi jää itsellekin jollain tapaa päähän.
Nintendo julkaisi niin monta peliä viime vuonna että väkisinkin siellä on vähän heikompia arvosanoja joukossa. Silti kokonaisuutena ainakin omaan makuun aika hieno kattaus pelejä:

Pokemon Violet (Switch) ka: 72
Pokemon Scarlet (Switch) ka: 72
Bayonetta 3 (Switch) ka: 86
Splatoon 3 (Switch) ka: 83
Kirby's Dream Buffet (Switch) ka: 66
Xenoblade Chronicles 3 (Switch) ka: 89
Live A Live (Switch) ka: 81
Fire Emblem Warriors: Three Hopes (Switch) ka: 80
Mario Strikers: Battle League (Switch) ka: 73
Nintendo Switch Sports (Switch) ka: 72
Kirby and the Forgotten Land (Switch) ka: 85
Pokemon Legends: Arceus (Switch) ka: 83

Nintendo oli selvästi tuotteliain julkaisija näistä konsolialustan omistajista. Sonylla oli kolme isoa uutta peliä: Gran Turismo 7, Horizon Forbidden West ja God of War Ragnarok. Näiden lisäksi siellä oli jo pleikkarille julkaistujen pelien PC-versioiden julkaisuja, jotka tässä tapauksessa nostavat ylipäätään Sonyn julkaistujen pelien määrän yli viiteen, jotta Metacritic noteeraa. Microsoftilla sen sijaan oli "välivuosi" isojen julkaisujen saralla. Julkaistut pelit: As Dusk Falls (ka: 77), Grounded (ka: 83), Pentiment (ka: 88). Jostain syystä Metacritic listaa Xbox Game Studiosin myös Somervillen julkaisijaksi, mutta tässä taitaa olla kyseessä joku kämmi.

Palatakseni vielä Nintendoon, niin sanoisin että hienosti kyllä tukevat alustaansa loppuun asti. Switchin seuraajasta on ollut huhuja ja juttua jo pitkään ja välillä tosiaan tuntuu että tehot loppuu Switchistä kesken, mutta Nintendo on vaan sillee, että katsokaas tätä. Siinä on teille vuodelle 2022 12 uutta peliä. :)
 
Totta. Ja juuri kun ehdin kehua Nintendoa laadusta jne. niin joku muistutti Pokemoneista. Ne, jos mitkä, on malliesimerkki "showelwaresta" kun porukka ostaa melkeinpä mitä vain missä lukee Pokemon.

Tosin omat kokemukset perustuu peleihin, joita itse olen ostanut ja ne on kyllä olleet timanttia. Samoin Nintendoa tunnutaan kehuvan niin kovasti että se nähtävästi jää itsellekin jollain tapaa päähän.
Nintendolla on käynyt tämä sama jo kahden isosti menestyneen konsolin kohdilla(Wii/Switch), eli niiden timanttien lisäksi aletaan tuottamaan vähemmän hiottuja tuotoksia pienemmillä budjeteilla. Toki bisnesmielessä varmasti järkevää, mutta ne painaa arvostelujen keskiarvoja alas.
 
Viimeksi muokattu:
Nintendolla on käynyt tämä sama jo kahden isosti menestyneen konsolin kohdilla(Wii/Swictch), eli niiden timanttien lisäksi aletaan tuottamaan vähemmän hiottuja tuotoksia pienemmillä budjeteilla. Toki bisnesmielessä varmasti järkevää, mutta ne painaa arvostelujen keskiarvoja alas.
Jossain toisessa tai itseasiassa useammassakin ketjussa on tästä puhuttu, mutta seiskan pelit on monesti hyviä pelejä. Niillä ei voiteta Metacriticin vuoden julkaisija -titteliä, mutta jengi ostaa pelejä ja nauttii niiden pelaamisesta. Loppupeleissä tämä on järkevämpää. Siellä on silti edelleen ne arvosteluissa menestyvät jättijulkaisut kuten Xenoblade Chronicles 3, mutta samaan aikaan Nintendo Switch Sportsin kaltainen peli myy hyvin.

Jos minä saisin päättää niin Sony ja Microsoft saisivat ottaa tästä mallia. Tuntuu että näissä firmoissa hyvän arvosanan jahtaaminen on mennyt liian pitkälle. Ei sillä, etteikö se olisi hyvä asia että pelit on viimeisteltyjä, mutta siinä käy liian usein myös niin että ne pelit on vähän varman päälle. Tämä näkyy eritoten näissä ison budjetin peleissä, mikä tosiaan on ihan ymmärrettävää. Ei haluta ottaa liian isoa riskiä, kun on paljon rahaa kiinni.

Siksi olenkin peräänkuuluttanut sitä, että saisivat tehdä pienempiä "rohkeampia" pelejä isojen julkaisujen väliin. Kokeilla erilaisia lajityyppejä, erilaisia esitystapoja ja uusia pelimekaniikkoja. Microsoft on tässä onneksi viime aikoina jonkin verran kunnostautunut, mutta samalla isojen pelien julkaisuja on jouduttu lykkäämään. Kaikkea ei näköjään voi saada. :D Tosin olihan Sonynkin viime vuoden isot julkaisut lykkäyksiä sitä edeltävältä vuodelta, joten taas kerran päästään siihenkin yleiseen totuuteen, että näiden isojen budjettien pelien kehityksessä kestää ihan tolkuttoman kauan. Ja kun ei haluta julkaista peliä yhtään keskeneräisenä (koska muun muassa hyvät arvosanat), niin aina vaan herkemmin julkaisua lykätään. Tämä siis ei ole edelleenkään huono asia, mutta siksi niitä pienempiä pelejä saisi olla siellä välissä.
 
Vuosia olen nyt tätä foorumia seuraillut ja päätin nyt viimein rekisteröityä tänne. :) Olen omistanut jo pitkään Nintendo Switchin sekä Playstation 5:n ja alkuvuodesta tuli hommattua näiden rinnalle myös Xbox Series X.

Ajattelin vielä muutama vuosi sitten, että tulen tuskin koskaan ostamaan Xboxia, koska olen ollut koko ikäni "Playstation-mies", mutta ostospäätökseen vaikutti Game Pass ja Xboxin tulevat pelit. Ostettuani Xbox Series X:n tuli hommattua heti Game Pass Ultimate ja ladattua mm. Halo Infinite, Forza Horizon 5 ja Hi-Fi Rush. Kaikista näistä kolmesta pelistä olen nauttinut sen verran paljon, että Nintendo Switch ja Playstation 5 on jäänyt hieman tauolle pelaamisen suhteen. Nyt odotan innolla uutta Stalkeria, Forza Motorsportia, Redfallia ja Starfieldia. Jostain syystä mikään uusista PS5-peleistä ei ole vakuuttanut minua tarpeeksi, kuten The Last of Us 2 ja Horizon Forbidden west.

Game Pass Ultimate on kyllä sellainen palvelu mitä ilman tuskin tulisin enää pärjäämään, kun pääsee pelaamaan jäsenyyden hinnalla lisäveloituksetta lukuisia pelejä. :) Mahtava palvelu joka on varmaan yksi osasyy minkä takia en ole enää jaksanut koskea muihin konsoleihin. Microsoft on nähtävästi päässyt pitkälle Xbonen jälkeen.

Ps, mitä kaikkia pelejä suosittelisi mitä kannattaa pelata Game Passin kautta? Onko Sea of Thieves enää mistään kotoisin?
 
Viimeksi muokattu:
Siksi olenkin peräänkuuluttanut sitä, että saisivat tehdä pienempiä "rohkeampia" pelejä isojen julkaisujen väliin. Kokeilla erilaisia lajityyppejä, erilaisia esitystapoja ja uusia pelimekaniikkoja. Microsoft on tässä onneksi viime aikoina jonkin verran kunnostautunut, mutta samalla isojen pelien julkaisuja on jouduttu lykkäämään. Kaikkea ei näköjään voi saada. :D
Microsoftillahan tuntuu nyt olevankin nimenomaan enemmän jonkinlaisia AA-julkaisuja: Grounded, Pentiment, Hi-Fi Rush. Ei mitään "blockbustereita" mutta oikein viihdyttäviä teoksia. Sonylta tulee heti mieleen Stray.

Tosin olihan Sonynkin viime vuoden isot julkaisut lykkäyksiä sitä edeltävältä vuodelta, joten taas kerran päästään siihenkin yleiseen totuuteen, että näiden isojen budjettien pelien kehityksessä kestää ihan tolkuttoman kauan. Ja kun ei haluta julkaista peliä yhtään keskeneräisenä (koska muun muassa hyvät arvosanat), niin aina vaan herkemmin julkaisua lykätään. Tämä siis ei ole edelleenkään huono asia, mutta siksi niitä pienempiä pelejä saisi olla siellä välissä.
Jos niiden pienempien viihdearvo on samaa kuin nuo neljä mainittua, niin ehdottomasti saisi tulla lisääkin. Ihan jokaiselta julkaisijalta.

Ps, mitä kaikkia pelejä suosittelisi mitä kannattaa pelata Game Passin kautta? Onko Sea of Thieves enää mistään kotoisin?
Hankala aina suositella kun ei tiedä yhtään mitkä genret kiinnostaa ja mitkä on täysin pois laskuista mutta nostan aina esille yhden pelin jos puhutaan Game Passin valikoimasta: Outer Wilds. Voi että kun voisi kokea täysin ilman muistikuvia uusiksi.

Muita mitkä jäivät kunnolla itselle mieleen:
-Signalis
-Vampire Survivors
-Immortality
-Tinykin
-Road 96
-Sniper Elite 5 (huima parannus aiemmista)
-Tunic
-Death's Door
-The Forgotten City
-Psychonauts 2
-Ori-pelit
-Supraland
-Cyber shadow
-Call of the Sea
-Subnautica
-Carrion
-Touryst
-The Messenger
-Dead Cells
-Untitled Goose Game
-Yoku's Island Express
-Minit
-Guacamelee 2
-Layers of Fear
-Snake Pass
-Mutant Year Zero
-Hollow Knight
-Lonely Mountains

Tuossa on varmaan vuodelta 2018 lähtien pelejä, joten osa voi olla poistunut valikoimista. Lisäksi jonain toisena päivänä saattaisin suositella joitain muita pelejä. Katsoin nuo siis tiedostosta, johon listaan pelit, joita olen GP:n kautta pelannut. Pois jäi varmasti yhtä monta ellei enemmän eikä niistäkään yksikään pettymys ollut. Mutta nuo tulivat nyt suosituksina mieleen.
 
Microsoftillahan tuntuu nyt olevankin nimenomaan enemmän jonkinlaisia AA-julkaisuja: Grounded, Pentiment, Hi-Fi Rush. Ei mitään "blockbustereita" mutta oikein viihdyttäviä teoksia. Sonylta tulee heti mieleen Stray.
Microsoftilla oli useampi blockbuster vuonna 2021, mutta ei tosiaan vuonna 2022. Tänä vuonna on sitten jälleen blockbustereiden vuosi - ainakin näillä näkymin.

Stray ei ole Sonyn peli. Julkaisija on Annapurna, joka on nimenomaan kunnostautunut omalaatuisissa, kokeellisissa ja "rohkeissa" peleissä. Annapurna onkin ehdottomasti omia lempijulkaisijoita.

Asiasta seuraavaan.

Brittien valvontaviranomaiset ovat viimein päässeet päätökseen, että Microsoft - Activision & Blizzard -kauppa ei vähennä merkittävästi kilpailua konsoliympäristössä. Tutkinta jatkuu edelleen pilvipelaamiseen liittyvän kilpailun suhteen. Tästä päätös tulee 26.4.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom