Ei mutta jos minulle päätä auotaan niin toki sitä takaisinkin saa.
En nyt oikein pysy kärryillä että miten se on pään aukomista jos joku kertoo että pelaa retropelejä Series S:llä. Ehkä minulta jäi jotain lukematta jostain välistä ja kerrot mitä missasin?
Sinä et kehu missään Sonyn tekemisiä joten olet nyt väärillä poluilla moralisoidessasi muita.
Mikä on tämä vaatimus että jotain sanoakseen täytyy ensin todistella jotain sanomalla jotain muuta? Miksi pitää tehdä keskustelusta enää yhtään rönsyilevämpää?
Ne ketkä näihin jatkuviin kuukausikuluihin sortuvat on toki hyvä jos palvelussa on paremmin katetta mutta nämä palvelut ovat pelialan syöpiä ja hiljalleen nakertavat kunnon pelien julkaisua koska myynneillä se tili edelleen tehdään. En kannata kummankaan konsolivalmistajan versiota enkä kannata maksullista verkkopelaamistakaan.
Mielenkiinnosta kysyn, että kannatatko digiä, monopoleja ja hintojen nostamista? Nuo kaikki on vieläpä selvässä synergiassa. Konsoleilla kun on kaupoissaan monopoli, joten voivat määritellä hintansa ja koska kyse on digistä niin asiakaskin saa entistä (eli fyysistä) vähemmän. MS ja Nintendo tietysti ovat samassa veneessä mutta yhä se oli Sony, joka oli minun näkemykseni mukaan johtamassa tätä nykyistä hintapolitiikkaa. Itse asiassa siinä on käynyt sama mikä vuokrapelipalveluissa: siinä MS oli johtamassa hommaa ja Sony seurasi. Sen varmaan voit allekirjoittaa, joten miksi et tunnu voivan hyväksyä sitä kun sanon että Sony oli eturintamassa mitä tulee hintojen nostamisiin.
Enkä tällä nyt yritä kääntää MS:ää jotenkin paremmaksi firmaksi tai "dissata" pelkästään Sonya mutta tuorein "pettymys" pelialalla on minulle olleet hinnannousut. Joita Sony oli johtamassa.
Ei niin. On täysin eriasia julkaista tuollaisia kevyitä "höttöpelejä" kuten autopelit ja moninpelejä kuin The Last of Us 2 kaltaisia pitkän kaavan mukaan kehitettyjä eepoksia. Näkeehän sen Forza Horizon sarjastakin ettei siinä ole juuri mitään tapahtunut moneen peliin. Paras kokemus on kolmosesta ja sitten vain karttoja uusittu ja vähän pintakiiltoa.
Ymmärrän mitä yrität sanoa mutta oma kokemukseni kahdesta Sonyn viime hitistä olivat samanlaiset kuin Forza Horizonin jatko-osista: sitä samaa mutta enemmän. Kyse siis Ragnarökistä ja Forbidden Westistä.
Eikä siinä, kaikki nämä mainitut on minulle maistuneet mutta ei ne Sonynkaan hitit aina ole mitään täysin freesiä ja ennennäkemätöntä kamaa. Itse asiassa harvoin mikään ison rahan peli on erityisen "freesi", vaan nimenomaan varman päälle tehty "höttöpeli".
Toki yhä MS:ltä puuttuu ne "Sony-kaavan" pelit, joissa (semi)open-worldissa seikkaillaan vahvasti tarinallisen juonen kera. En osaa nimetä yhtään vastaavaa ja lähin mikä tulee mieleen on Gears of War. Siinä on paljon samanlainen rakenne kuin TLOU:ssa, eli putkimaisessa maailmassa mennään juonen mukaisiin paikkoihin ja toistetaan jotain pelimekaniikkaa. Toki kaikki muu on sitten ihan eriä ja TLOU on paljon vakavampi dramaturgisesti kuin Gearsin mörisevät ukkelit. Mutta viihdearvoa on molemmissa, omilla tavoillaan.
Sitä voisi tietenkin kysyä että onko se juuri "Sony-kaavan" pelit mitä MS:ltä puuttuu tai halutaan? Haluavatko pelaajat lisää "samaa" vai voisiko MS tehdä niitä Haloja, Gearseja ja vastaavia vähän erilaisia pelejä? Eihän Nintendokaan tee "Sony-pelejä" eikä Sony "Nintendo-pelejä" vaan kaikilla on joku juttunsa.
Mutta toki yleensä ottaenkin MS:llä on silti aika hiljaista, oli omaa tyyliä tai ei.
Tänne on kertyneet selvästi Xbox pelurit kehumaan yhteen ääneen. Saaneet rauhassa täällä olla kun montaa vastakkaista peluria ei tunnu olevan ja siksi kipinät heti lentelee kun arvostelet.
En tiedä elänkö jossain Xbox-kuplassa mutta minusta täällä ei ainakaan mitään sokeaa Xbox-fanitusta ole olemassa. Mitä taas tulee nyt tähänkin vääntöön niin katsoisin kyllä vähän myös peiliin enkä vain miettisi että vastapuolella on joku "leiri". Ei nämä sinun kirjoitukset kauhean kivalla asenteella ainakaan ole kirjoiteltu. Vaikka nyt se Series S ja retropelaus esimerkkinä. En tajua miksi sellaiseen pitää tarttua ja yrittää vähätellä.
Xbox pelituotanto taisi olla parhaimmillaan X360 aikana ja se näkyi myös menestyksessä. Mitä MS:lle sitten tapahtui kun homma on uponnut noin pahasti? Halo brandikin ollaan vetämässä vessasta alas.
Sillä aikakaudella oli myös Sonylla ylimielisyyttä ja cell-ongelmia. Minä siirryin silloin pleikkapelaajasta ekaa kertaa Xboxille, jota vierastin. Veljeni osti ensin ja sitten vasta tajusin että hyviä pelejä voi olla muuallakin. Sen jälkeen onkin sitten ostanut aina molemmat konsolit ja myöhemmin vielä Switch kolmanneksi.
Mutta ei se aika tosiaan ollut pelkästään MS:n ansiota vaan myös Sonyn kämmejä. Vaikka tietysti silloinhan ne monet muistettavimmat Xbox-pelit lähtivät alulle, joten ei pelituotantokaan tosiaan huonoa ollut. Kenties parhaassa iskussaan jopa.
Just
Oli kyse pelaamisesta tai vaikka politiikan asioista niin "aikuismainen" raivo päällä ja joukkolynkkaus yritys.
Ehkä puhun taas kuplastani mutta minä tulkitsin tuon lainaamasi viestin sarkasmina. Aikamoisia eroja meillä siis ainakin on sen suhteen miten me muiden kirjoituksia luetaan.