Sitä, että MS tulee toimimaan niin, että nyt luvataan jotain mutta lopputulos tulee olemaan se, että PS konsolit suljetaan lopulta ulos kaikista peleistä.
Ja missä oli mainittu, että Redfall ei olisi yksinoikeus konsoleilla?
Nyt käyty keskustelu Activision-Blizzardin osalta on pyörinyt Call of Dutyn ympärillä ja sen osalta Microsoft on kommunikoinut alusta saakka siitä, että strategia tulee olemaan sama kuin Minecraftin kanssa, eli IP jatkaa vahvasti multiplatform-julkaisuna ja lähinnä laajenee entisestään, useammille pelaajille ja alustoille kuin juuri nyt. Nyt tästä on myös sopimukset mm. NVIDIAn ja Nintendon kanssa.
ZeniMax-kaupan yhteydessä näitä sopimuksia tai lupauksia ei tehty, vaan Microsoftin viesti oli, että tilannetta tarkastellaan tilanne kerrallaan ja jo pitkään on tiedetty, että esimerkiksi Redfall ja Starfield ovat konsoleilla Xbox-konsolialustalle yksinoikeudella.
Monissa yhteyksissä foorumeilla on kehuttu Nintendon vetävän markkinajohtajuutta. Ja sattumalta vihreän fanikerhon puheissa.
Aivan, no mutta ottaisin tästä mielelläni muutaman esimerkin keskustelun tueksi. Ei pitäisi olla vaikeata löytää, jos monissa yhteyksissä "vihreä fanikerho" on näin kertonut.
Toivottavasti kuitenkin ymmärsit pointin siitä miten Nintendo voi olla myydyin konsoli, mutta samalla PlayStation markkinajohtaja.
Miksi kaikilla pitäisi olla sama prosentti?
Koska tasaiset markkinat pitää toimijat varpaillaan, eikä anna mahdollisuutta tehdä meille kuluttajille negatiivisia ratkaisuja, koska kilpailutilanne on tiukka ja päätökset on tehtävä kuluttajille sopivalla tavalla.
Mutta kysytään toisinpäin, miksi PlayStationin pitäisi olla johtavassa markkina-asemassa? Miten se hyödyttää meitä kuluttajia?
Kukaan ei estä Microsoftia tekemästä uusia hitti IP, tuomasta VR tekniikkaa pelaajille tai jotain muuta tärkeää ja nostaa asemiaan.
Microsoft on valinnut tiensä ja sen strategian ytimessä on "pelit, pelit, pelit", investoiminen Xbox-multiplatformiin (konsolit, pilvi, PC ja mobiili) sekä esimerkiksi Game Pass. Jotta tässä kunnianhimoisessa strategiassa voivat onnistua, niin investoiminen inhousen kasvattamiseen on elinehto.
Tuollainen jättiläismäinen pelien katoaminen pois listoilta tekee takuulla ison loven kassavirtaan ja pienempi tulo näkyy vähäisempänä satsauksena Sonyn omiin peleihin.
Mitä tässä katoaa? Puhuit PlayStationin uppoamisesta muutamassa vuodessa, joten ehkä voisit vähän konkreettisemmin esimerkein esitellä, että miten tarkalleen tämä tapahtuisi?
Activision-Blizzardin ja Microsoftin väliset kaupat eivät tee yhtäkkiä PlayStation-inhousesta yhtään sen kapeampaa kuin tänään, eikä tämä kauppa muutenkaan halvaannuta Sonya yrityksenä millään tavalla. Sony on investoinut viime vuosina hyvinkin aggressiivisesti sekä oman inhousen kasvattamiseen että yksinoikeus-diilien ostamiseen, joista molempien uskon jatkuvan entisestään, joten selvässä markkinajohtajan asemassa heillä näyttäisi olevan asiat todella hyvin myös jatkossakin.