Näin sen myös itse koen ja Covid-vuosien jälkeen kehityskalenterissa alkaa hyvin todennäköisesti näkymään tasaisuutta, joten se "pelit, pelit, pelit" strategia alkaa myös tuottamaan odotettua satoa seuraavien kuukausien aikana, kun jo tiedossa olevat pelit kuten Redfall, Starfield, Forza Motorsport ja huhujen mukaan Hellblade 2 saadaan pelattavaksi.
Myös yllätyksiä tullaan varmasti näkemään myös lähitulevaisuudessa ja alkuvuoden shadowdropattu Hi-Fi Rush oli hieno esimerkki siitä, että Microsoftilla on myös projekteja, joista me emme vielä tiedä. Siksi onkin todella mielenkiintoista kuulla seuraavassa Xbox Showcasessa kesäkuussa, että mitäs sitten seuraavaksi on tarjolla, kun kehitysputkessa on tunnetusti vaikka ja mitä jo tiedossa olevaa, mutta samaan aikaan myös sen lisäksi yllätyksiä tullee olemaan luvassa. Ja tämä siis edes huomioimatta Activision-Blizzardin mahdollista vaikutusta.
Se on kuitenkin selvää, että odotukset Microsoftia kohtaan ovat todella korkealla ja varmasti aivan oikeutetusti näin. Investoiminen on ollut isoa vihkoon menneen Xbox One aikakauden jälkeen ja kehityskalenteri on todella täynnä, mutta myös niitä konkreettisia tuotteita halutaan nähdä tasaisena virtana. Tätähän Spencer myös on painottanut ja tämä aivan varmasti on se miehen ykkösprioriteettikin. Kun pelejä tulee ja ne onnistuvat kiinnostamaan pelaajia, niin alusta menestyy.
Isoin kivi käännettäväksi on luonnollisesti lojaalit "Only Sony Fans" -segmentin pelaajat, jotka kyllä keksivät syitä välttää Nintendon ja Microsoftin tuotteita, eikä tätä porukkaa käännä oikeastaan mikään. Tämä porukka on kuitenkin lopulta pientä vähemmistöä ja suurelle yleisölle viihde-elektroniikka on viihtymistä varten, eikä sitä merkkiuskollisuutta ole niin vaikeata saada - tai menettää.
Xboxin osalta se toki vaatii kovaa työtä ja markkinointia, että brändi saavuttaa sitä suurempaa yleisöä muuallakin kuin Yhdysvalloissa. Ja omaan silmääni nimenomaan markkinointi on se mihin itse keskittyisin, jos olisin Microsoft Gamingin johdossa. Nyt kun nämä Starfieldit ja Forzat tulevat, niin myös markkinoinnin pitää olla isossa roolissa, jos ei halua pelkästään "saarnata kuorolle". Hardcore-segmentti kyllä tietää mitä on tulossa, mutta normikuluttaja vaikkapa Suomessa ei. Varsinkin tulevaan joulumarkkinaan pitää sisällön ja tulevaisuuden lisäksi olla kunnossa myös tämä osa-alue.
**
Sivuhuomiona on kyllä erikoista miten rajusti Halo Infinite ja Halosta tehty tv-sarja saa kritiikkiä. Ei uskoisi, että pelillä on 87 pisteen keskiarvo OpenCriticillä ja että tv-sarja oli Paramountin katsotuin sarja vuonna 2022.