Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Voiko tässä oikeasti käydä vielä niin, että UK jätetään Microsoftin toimesta ulkopuolelle kokonaan?

Ei Microsoft jätä UK-markkinoita pelien takia, enkä tiedä miten paikalliset viranomaiset suostuisivat esimerkiksi sellaiseen järjestelyyn, jossa kauppojen esteeksi ilmoitettua xCloudia ei tarjottaisi UK-markkinoille.

Todennäköisesti ainoa mahdollisuus on edelleen se, että Microsoftin valitus menee läpi ja CMA pyörtää päätöksensä. Ja tähän tavoitteeseen nähden on tietenkin hyödyksi tämä EU:n liittyminen lukuisten kaupan hyväksyneiden viranomaisten joukkoon.
 
Ei Microsoft jätä UK-markkinoita pelien takia, enkä tiedä miten paikalliset viranomaiset suostuisivat esimerkiksi sellaiseen järjestelyyn, jossa kauppojen esteeksi ilmoitettua xCloudia ei tarjottaisi UK-markkinoille.
Tuskin koko pilvipelaamista tarvitsisi sulkea pois UK-markkinoilta vaan pelkästään Activision Blizzard pelien tulo xPilveen. Mutta tosiaan ensiksi varmaan katsovat saavatko pienemmillä myönnytyksillä asian maaliin.
 
CMA ei hievahda.


“The UK, US and European competition authorities are unanimous that this merger would harm competition in cloud gaming,” Cardell wrote. “The CMA concluded that cloud gaming needs to continue as a free, competitive market to drive innovation and choice in this rapidly evolving sector.

“Microsoft’s proposals, accepted by the European Commission today, would allow Microsoft to set the terms and conditions for this market for the next ten years. They would replace a free, open and competitive market with one subject to ongoing regulation of the games Microsoft sells, the platforms to which it sells them, and the conditions of sale.


“This is one of the reasons the CMA’s independent panel group rejected Microsoft’s proposals and prevented this deal. While we recognise and respect that the European Commission is entitled to take a different view, the CMA stands by its decision.”
 
Pelkäsin eniten tuota EU:n päätöstä. Sieltä olisi voinut tulla kielteinenkin. Nyt kaupat ovat aika hyvin hanskassa taas. Tosiaan MS ei tule UK:ta jättämään, mutta voi olla, että ratkaisu löytyy yllättävän helposti, kun britit huomaavat olevansa yksin.
Mites USA? Oliko siellä jo päätetty hyväksytäänkö vaiko ei?
 
CMA ei hievahda.

Erikoista tässä lähinnä on, että CMA on kokenut tärkeäksi kommentoida toisen kilpailuviranomaisen päätöstä heti tuoreeltaan. Ei ainakaan auta näyttämään heidän toimintaansa vähemmän ideologiseksi.

Tuskin koko pilvipelaamista tarvitsisi sulkea pois UK-markkinoilta vaan pelkästään Activision Blizzard pelien tulo xPilveen.

Teoriassa toki noinkin, vaikka UK-kuluttajan voisi olla vaikeata ymmärtää, miten kilpailuviranomaisten työ auttoi heidän asemaansa tuossa tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Video Games Chroniclen (VGC) omistajalta ja toimittajalta ihan mielenkiintoinen twiitti CMA:n tilanteesta ja Microsoftin mahdollisesta taktiikasta.



Sen tarkemmin yritysmaailmasta tietävänä, niin en osaa sanoa kuinka helppo tai hyvä ratkaisu tuollainen eriytetty yhtiö olisi, mutta jos kaikki muut hyväksyvät kaupan, niin eikö tuolla CMA:n päätös pystyttäisi kiertämään? Ja jos näin tehtäisiin, niin ei varmasti olisi pelaava brittikansa kovin tyytyväinen, joka taas juurikin aiheuttaisi oman paineensa päättäjille.
 
Video Games Chroniclen (VGC) omistajalta ja toimittajalta ihan mielenkiintoinen twiitti CMA:n tilanteesta ja Microsoftin mahdollisesta taktiikasta.



Sen tarkemmin yritysmaailmasta tietävänä, niin en osaa sanoa kuinka helppo tai hyvä ratkaisu tuollainen eriytetty yhtiö olisi, mutta jos kaikki muut hyväksyvät kaupan, niin eikö tuolla CMA:n päätös pystyttäisi kiertämään? Ja jos näin tehtäisiin, niin ei varmasti olisi pelaava brittikansa kovin tyytyväinen, joka taas juurikin aiheuttaisi oman paineensa päättäjille.

No, kun miettii kuinka britit ampuivat itseään jalkaan Brexitillä, en yhtään ihmettelisi etteikö sama kuvio toistuisi tässäkin; tavalliset ihmiset kärsii seurauksista. :D
 
Erikoista tässä lähinnä on, että CMA on kokenut tärkeäksi kommentoida toisen kilpailuviranomaisen päätöstä heti tuoreeltaan. Ei ainakaan auta näyttämään heidän toimintaansa vähemmän ideologiseksi.
Kyllähän tämä on kaikilla mittareilla katsottuna niin spesiaalikeissi ettei varmaan voi odottaakaan mitään normaalia käytäntöä keneltäkään osapuolilta tässä sopassa. Microsoftikin pelannut kovaa mediapeliä CMA:n suuntaan ja pyrkinyt lisäämään ulkopuolista painetta heidän suuntaan, joten kenties CMA:n suunnalla kokivat tälläisen julkisen lausunnon olevan paikallaan. Itselleni tulee eittämättä mieleen tuosta lausunnosta se, että pyritään viestittämään sen olevan aivan sama mitä muut päättää, me tulemme silti pysymään päätöksemme takana.
 
No, kun miettii kuinka britit ampuivat itseään jalkaan Brexitillä, en yhtään ihmettelisi etteikö sama kuvio toistuisi tässäkin; tavalliset ihmiset kärsii seurauksista. :D
Todellakin. Tuli juuri Brexit tästä mieleen itsellenikin. Oikein kunnolla hönöilivät siinäkin. Aivan uskomatonta, että bruttokansantuotteen kasvu on siellä mennyt Brexitin jälkeen miinukselle, kun samaan aikaan talouspakotteiden kourissa kärvistelevällä Venäjälläkin on ollut jopa hieman positiivisella puolella BKT:n kasvu. Melkoista tötöilyä tuolla Brittein saarilla tunnutaan harrastettavan vähän liian monissa asioissa.
 
Itselleni tulee eittämättä mieleen tuosta lausunnosta se, että pyritään viestittämään sen olevan aivan sama mitä muut päättää, me tulemme silti pysymään päätöksemme takana.

Ja tämä nimenomaan on hyvinkin epäterveellinen asenne, varsinkin kun valituskäsittely ei ole edes käynnistänyt kunnolla ja CAT ei ole mitään lausunut, mutta silti CMA pistää näin vahvaa someviestintää tulille aiheesta. "Me olemme joka tapauksessa oikeassa" ei ole oikea asenne, ihan sama mitä mieltä itse päätöksestä on.
 
"Me olemme joka tapauksessa oikeassa" ei ole oikea asenne, ihan sama mitä mieltä itse päätöksestä on.
Kyllä minä nimenomaan näkisin, että oikea asenne on pysyä omien sanojensa takana eikä heti muuttaa mielipidettä sen perusteella mitä joku toinen tekee. En näe itse mitään ongelmaa tässä CMA:n tämän päivän lausunnossa. Mutta ymmärrettävästi tuon putiikin toiminta hiertää monia. Itse olen edelleen hyvin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen jossa maailman isoin 3rd party julkaisija pysyy jatkossakin 3rd party julkaisijana.
 
Kyllä minä nimenomaan näkisin, että oikea asenne on pysyä omien sanojensa takana eikä heti muuttaa mielipidettä sen perusteella mitä joku toinen tekee. En näe itse mitään ongelmaa tässä CMA:n tämän päivän lausunnossa. Mutta ymmärrettävästi tuon putiikin toiminta hiertää monia. Itse olen edelleen hyvin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen jossa maailman isoin 3rd party julkaisija pysyy jatkossakin 3rd party julkaisijana.
Kyse ei ole siitä etteivätkö voisi pysyä päätöksessään. Tämä on erikoinen tapa viestiä, koska valitusprosessi on kesken. Eikä edes pelkästään viestitä että pysytään päätöksessä, vaan että EU päätti mukamas väärin. Täysin typerää toimintaa viranomaiselta.

Tätä viestintää katsoessa Microsoftin nimenomaan pitäisi pyrkiä kaikin keinoin menemään tällaisen päätöksen yli tai ohi. Jännä nähdä miten onnistuvat.
 
Kyse ei ole siitä etteivätkö voisi pysyä päätöksessään. Tämä on erikoinen tapa viestiä, koska valitusprosessi on kesken. Eikä edes pelkästään viestitä että pysytään päätöksessä, vaan että EU päätti mukamas väärin. Täysin typerää toimintaa viranomaiselta.
"While we recognise and respect that the European Commission is entitled to take a different view, the CMA stands by its decision"

Kuten sanoin jo pari viestiä sitten, niin tähän täysin pähkähullut mittasuhteet saaneeseen keissiin ei tuo tämänpäiväinen lausunto tuntunut mitenkään omituiselta. Tuotiin vain se oma näkemys esille miksi heidän päätös eroaa muista päätöksistä. Tuskin tuotakaan olisi koettu tarpeelliseksi sanoa julki tällä tapaa jos Microsoft ei olisi aggressiivisesti pelannut tätä mediapeliä asian tiimoilta mitä se on viime kuukaudet pelannut päättäjiä, etenkin CMA, vastaan. Varmaan on CMA:n toimistot saaneet ennätysmäärän "fanipostia" tämän keissin aikana. Siinä mielessä ymmärrettävää jos syitä tuohon päätökseen halutaan tuoda selvemmin esille ihmisten ymmärrettäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minä nimenomaan näkisin, että oikea asenne on pysyä omien sanojensa takana eikä heti muuttaa mielipidettä sen perusteella mitä joku toinen tekee.

Tässä ei kuitenkaan ole nyt vastakkain nämä vaihtoehdot, CMA:n päätös ei ollut tässä muuttumassa, eikä EU:n paperi ole vastaus UK:lle. CMA:n reaktio on hyvinkin poikkeava, eikä osoita varsinaisesti hyvää hallintotapaa.

Edelleenkin, siellä on viralliset kanavat ja prosessit käsitellä näitä asioita, joihin viranomaisten olisi tärkeätä pyrkiä objektiivisesti sitoutumaan, ilman asenteellisuutta ja mielipiteiden sijaan vahvasti faktoihin nojaten.
 
Kyllä minä nimenomaan näkisin, että oikea asenne on pysyä omien sanojensa takana eikä heti muuttaa mielipidettä sen perusteella mitä joku toinen tekee. En näe itse mitään ongelmaa tässä CMA:n tämän päivän lausunnossa. Mutta ymmärrettävästi tuon putiikin toiminta hiertää monia. Itse olen edelleen hyvin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen jossa maailman isoin 3rd party julkaisija pysyy jatkossakin 3rd party julkaisijana.
Ottamatta kantaa tähän varsinaiseen aiheeseen ja keskittyen vain tuohon, että pitää jääräpäisenä pysyä kantansa takana:

Ei mitään järkeä. Jos joku toinen ottaa täysin eri kannan, niin sen pitäisi kyllä vähän herättää miettimään että miksi ja onko siellä jotain mitä ei itse ajatellut tai hoksannut ottaa huomioon. Miettikö oman kantansa jotenkin väärästä kulmasta? Ymmärsikö jotain väärin?

Jos noihin vastaamisen jälkeen on yhä omassa kannassaan niin ok. Hyvä niin. No problem. Mutta ei saisi olla niin että kun on kerran jotain päättänyt niin mikään ei ikinä sitä tule muuksi muuttamaan.

Turhaa jääräpäisyyttä.
 
Ottamatta kantaa tähän varsinaiseen aiheeseen ja keskittyen vain tuohon, että pitää jääräpäisenä pysyä kantansa takana:

Ei mitään järkeä. Jos joku toinen ottaa täysin eri kannan, niin sen pitäisi kyllä vähän herättää miettimään että miksi ja onko siellä jotain mitä ei itse ajatellut tai hoksannut ottaa huomioon. Miettikö oman kantansa jotenkin väärästä kulmasta? Ymmärsikö jotain väärin?

Jos noihin vastaamisen jälkeen on yhä omassa kannassaan niin ok. Hyvä niin. No problem. Mutta ei saisi olla niin että kun on kerran jotain päättänyt niin mikään ei ikinä sitä tule muuksi muuttamaan.

Turhaa jääräpäisyyttä.
Muistetaan nyt kumminkin, että tuohon heidän päätökseen on päädytty satojen tuhansien sivujen dokumenttien tutkailujen jälkeen. Eivät ole päätöstään heppoisesti tehneet. Antaisi naurettavan kuvan putiikin toiminnasta jos kaiken tuon jälkeen olisivatkin viikon päästä jo eri mieltä.
 
Ylös Bottom