Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Minä en osaa löytää meemejä, joten käskin tekoälyn keksimään vitsin Xboxista, Playstationista ja Nintendosta.

Miksi Xbox pelaajat eivät voi syödä aamiaista?

Koska heillä ei ole Cereal-X!

Mikä on Playstationin suosikki ruoka?

Pelaajaani!

Miksi Nintendo-hahmo meni pankkiin?

Hän halusi kerätä muutaman Zelda-dollaria!

Hyvää viikonloppua jokaiselle!
 
2-3 vuotta saavat PC pelaajat odotella Sonyn omia pelejä jatkossa:


Eikös se enne ollut 1-2 vuotta? Kyllä se kannattaisi tiheämpää julkaista noita vai onko sielä tarkkaa laskettu missä vaiheessa ei yenit mene hukkaan vaan jokainen myyty PC versio tuo heti julkaisussa voittoa?
 
Tai sitten on ajateltu, että jatkossa hiotaan PC-versiot ajan kanssa sellaiseen julkaisukuntoon, ettei tule samanlaista sanomista kuin vaikka TLOU Part I:n kanssa.

Mielenkiintoinen näkökulma, eikös ennen Last, of Us part 1:stä ole saatu lyhyemmässä ajassa hyviäkin PC versioita?
 
Tavallaan kun siihen tiettyyn julkaisurytmiin pääsee, niin periaatteessa sillä ei ole väliä onko se vuosi vai kaksi vai kolme. Siinä samassa rytmissä ne PC-versiot sitten tulee ja uutta pelattavaa on koko ajan. Nyt on ehkä vielä ollut vähän eri tilanne, kun ovat yrittäneet tietyllä tavalla kuroa julkaisutahtia kiinni. Siellä on ollut niin monta peliä mistä tehdä PC-versio.

Toki ihannetilanteessa julkaisisivat samaan aikaan konsoli- ja PC-version, mutta kyllä se tällaisella viiverytmilläkin menee, kunhan siinä juurikin on se rytmi.
 
2-3 vuotta saavat PC pelaajat odotella Sonyn omia pelejä jatkossa:


Eikös se enne ollut 1-2 vuotta? Kyllä se kannattaisi tiheämpää julkaista noita vai onko sielä tarkkaa laskettu missä vaiheessa ei yenit mene hukkaan vaan jokainen myyty PC versio tuo heti julkaisussa voittoa?
Ei kyllä tuo on ihan selkeä bisnesratkaisu. Halutaan pitää tilanne sellaisena, että kärsimättömimmät PC-pelaajat menisivät ja ostaisivat pleikkarin. Jotta tuo voisi toteutua, niin sen odotusajan pitää olla juurikin sen 2-3 vuotta. Muistelisin että se on kyllä tuon suuntainen noin yleensä aiemminkin ollut. No, toki TLoU 1 julkaistiin PC:lle aikaisemmin. Mutta se nyt oli remake pelistä, jonka moni on jo ehtinyt konsolilla hinkkaamaan läpi jo moneen kertaankin, vaikka ei tällä hetkellä konsolia omistaisikaan. Kyseisellä remakella ei siis olisi PC-pelaajia muutenkaan käännytetty pleikkarin omistajiksi. Tuossa näkisin pikaisen PC-julkaisun ideana olleen erityisesti sen, että tuota TV-sarjan ilmestymistä ollaan haluttu aggressiivisesti hyödyntää TV-sarjan julkaisuajankohdan paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä kannattaa myydä mahdollisimman monelle varsinkin, jos on kyse tuotteesta, jota voi myydä rajattomasti ilman merkittäviä lisäkustannuksia. Esimerkiksi ketsuppia ei voi myydä enempää kuin mitä pystyy valmistamaan. En usko, että Sonylla kestää kahta vuotta tehdä porttaus PC:lle ja normaalisti pelien eri versiota kehitetään samaan aikaan. Päätös rajoittaa myyntiä keinotekoisesti on siis vähän kyseenalainen vaikka sillä saisi muutaman muovirimpulan myytyä alihintaan ihmisten telkkareiden alle huutamaan. Sonykin tulee varmasti nöyrtymään ajan myötä, kun PC markkinat jyräävät.
 
Jotta tuo voisi toteutua, niin sen odotusajan pitää olla juurikin sen 2-3 vuotta.
Niinpä, moni ei varmaan jaksa odottaa PC käännöksiä noista Sonyn Playstationin yksinoikeuksista. Itse olen sellainen henkilö joka jaksaa odottaa, "kärsivällisyys on hyve", sanoo vanha Suomalainen sananlasku. Yleensä odotan kaikkien pelien kohdalla että hinnat laskee tai ne tulee Game Passiin, enpä juuri koskaan maksa peleistä yli 30 €, poikkeuksen tein RE 4 remaken kohdalla. Olen toki muutenkin miettinyt tuota PS 5:sen ostoa mutta kun kärsivällinen olen niin jaksan varmasti odottaa sen ehkä tulevan slim-mallin tai tehomallin. Toisaalta voisi tuon PC:n päivittää, sekin sopisi minulle. Saas nähdä mitä teen.
 
Usko sinä nyt ihmeessä, että paljon parempi asetelma se olisi, jos ns. kolme suurinta konsolinvalmistajaa olisivat tasaväkisemmässä kilpailussa. Sonyn tai Nintendonkaan voimakas etulyöntiasema ei ole kenenkään pelaajan eduksi, koska se nostaa nimenomaan hintoja alalla. Kun kilpailu kovenee, joudutaan kilpailemaan sekä hinnalla että myöskin kuluttajamyönteisemmällä laitteiden ja palveluiden suunnittelulla, eikä vain jatkuvasti tukeuduttaisi sapluunoihin, joilla menestystä on ennenkin tullut.

Ja kuten edellä on jo todettu, kauppa todennäköisesti pelastaisi Activision-Blizzardin monellakin tavalla. Itse odotan myös erityisesti sitä, että kaupan toteutuessa joitakin kauan sitten kuopattuja perinteikkäitä pelisarjoja todennäköisesti herätettäisiin taas henkiin. Ainakin Phil Spencer väläytti jo tällaista jossain kuukausia sitten tehdyssä haastattelussa. Tämä olisi myöskin parhaimmillaan todellinen pelaajien voitto.

Minun on ainakin todella vaikeaa nähdä miten kaupan peruuntuminen olisi millään tavalla aidosti pelaajien ja pelialan kannalta parempi asia kuin kaupan toteutuminen.
No sille en voi sitten mitään. Itse tympäännyin koko tympeään exclu kisaan ja päätin panostaa suurimpaan yhteiseen nimittäjään, PC:hen.
 
No sille en voi sitten mitään. Itse tympäännyin koko tympeään exclu kisaan ja päätin panostaa suurimpaan yhteiseen nimittäjään, PC:hen.
Itselleni taas PC ei nimenomaan ole minkäänlainen vaihtoehto pelaamiseen. Pelasin pitkään PC:llä enkä koskaan oppinut PC-pelaamisesta ja siihen liittyvästä säätämisestä pitämään. En halua päivittää hardwarea eri osilla, vaan ostan sitten mieluummin uuden päivitetyn version esim. konsolista, jolloin poikani saa omaan käyttöönsä sen aikaisemman version. Myöskin yhteensopivuusongelmien ja muidenkin ongelmatilanteiden kanssa olen konsoleilla joutunut todella paljon vähemmän tappelemaan. Käyttäjäystävällisyys on aivan eri tasolla konsoleilla pelatessa. Sitä asetelmaa en enää halua vaihtaa PC:llä pelaamisen säätämiseen. Pelasin paljonkin PC:llä vuodesta 2001 suunnilleen johonkin 2016 vuoden paikkeille, joten kokemusta toki on viitisentoista vuotta. En kuitenkaan kaipaile noita aikoja takaisin nykyisten konsoleiden kulta-aikana. Kolme tärkeintä konsolia toimii itselleni aivan hitokseen paremmin, kuin PC:llä pelaaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Itselleni taas PC ei nimenomaan ole minkäänlainen vaihtoehto pelaamiseen. Pelasin pitkään PC:llä enkä koskaan oppinut PC-pelaamisesta ja siihen liittyvästä säätämisestä pitämään. En halua päivittää hardwarea eri osilla, vaan ostan sitten mieluummin uuden päivitetyn version esim. konsolista, jolloin poikani saa omaan käyttöönsä sen aikaisemman version. Myöskään yhteensopivuusongelmien ja muidenkin ongelmatilanteiden kanssa olen konsoleilla joutunut todella paljon vähemmän tappelemaan. Käyttäjäystävällisyys on aivan eri tasolla konsoleilla pelatessa. Sitä asetelmaa en enää halua vaihtaa PC:llä pelaamisen säätämiseen. Pelasin paljonkin PC:llä vuodesta 2001 suunnilleen johonkin 2016 vuoden paikkeille, joten kokemusta toki on viitisentoista vuotta. En kuitenkaan kaipaile noita aikoja takaisin nykyisten konsoleiden kulta-aikana. Kolme tärkeintä konsolia toimii itselleni aivan hitokseen paremmin, kuin PC:llä pelaaminen.
Jokaisella omat syynsä. En ala omiania luettelemaan, totean vaan että en kaipaa itsekkään takaisin aikaan, jossa minulla oli kolme laitetta ja kuusi ohjainta ja laitteita edellisestä sukupolvesta samat mokomat päälle.

Kun olen sinua foorumilla seurannut, en edes kuvittele että saisin käännettyä päätäsi mistään, mutta ilman excluja saisit kaikki pelit kätevästi yhdelle konsolille sen sijaan että laitteita ja ohjaimia on joka lähtöön. Luulisin että yhden konsolin ostaminen parempi kuin kolmen. Exclut toki kuuluvat konsolibusinekseen, mutta en näe useamman laitteen pakko-ostattamisessa isompaa iloa kuluttajalle.
 
No sille en voi sitten mitään. Itse tympäännyin koko tympeään exclu kisaan ja päätin panostaa suurimpaan yhteiseen nimittäjään, PC:hen.

PC pelaaminen on varmana aivan mahtavaa jos jaksaa komponentteja ja muita päivitellä ja panostaa siihen. Ite oon tykänny RTS pelejä pelata peliläppärillä ja ei kävisi mielessäkään niitä konsoleilla pyöritellä.
 
Viimeksi muokattu:
Jokaisella omat syynsä. En ala omiania luettelemaan, totean vaan että en kaipaa itsekkään takaisin aikaan, jossa minulla oli kolme laitetta ja kuusi ohjainta ja laitteita edellisestä sukupolvesta samat mokomat päälle.

Kun olen sinua foorumilla seurannut, en edes kuvittele että saisin käännettyä päätäsi mistään, mutta ilman excluja saisit kaikki pelit kätevästi yhdelle konsolille sen sijaan että laitteita ja ohjaimia on joka lähtöön. Luulisin että yhden konsolin ostaminen parempi kuin kolmen. Exclut toki kuuluvat konsolibusinekseen, mutta en näe useamman laitteen pakko-ostattamisessa isompaa iloa kuluttajalle.
Miksi täällä pitäisikään kenenkään päätä mihinkään kääntää? Itse en ainakaan koe sitä millään lailla tällaisten foorumeiden tarkoituksena. Kunhan nyt toin esiin sen, että meitä on pelaajia, joita ei PC-pelaaminen kiinnosta, ja joille nimenomaan konsoleilla pelaaminen on se juttu. Eli meille nuo sinun mielestäsi hyvät jutut PC:llä pelaamisessa eivät olekaan hyviä tai ainakaan tärkeitä. Ja se on ihan hyvä niin - kuten on toki sekin, että sinä tai jotkut muut haluavat nimenomaan pelata pelkästään PC:llä.

Se minun on kuitenkin todettava, että loppujen lopuksi sehän se vasta monopolia olisi, jos ei olisikaan useampia alustoja, vaan kaikki pelaisivat PC:llä Windowsille kehitettyjä pelejä. Sehän on juurikin aitoa kilpailua, kun on useampia alustoja, jotka kilpailevat pelaajista keskenään. En minä PC-pelaamistakaan ilmiönä sinänsä vastusta, kunhan saan itse pelata niillä alustoilla, jotka antavat minulle pelaamiseeni eniten mielekkyyttä. PC ei näihin alustoihin tosiaan omalla kohdallani kuulu, ja siihen liittyenhän minulla on varsin vahva 15 vuoden kokemus, joten tiedän kuitenkin sen, ettei se omalla kohdallani toimi. Olen hylännyt PC:n muutoinkin, eli teen vain pakolliset työasiat työläppärilläni, mutta kaikki henkilökohtaiset asiani hoidan ja multimedian seuraamisen teen iPadilla tai äly-TV:llä.
PC pelaaminen on varmana aivan mahtavaa jos jaksaa komponentteja ja muita päivittelä ja panostaa siihen. Ite oon tykänny RTS pelejä pelata peliläppärillä ja ei kävisi mielessäkään niitä konsoleilla pyöritellä.
Itsekin joskus harvoin olen kaipaillut Starcraftien pelaamista PC:llä, sekä sen lisäksi Guild Wars 2-MMORPG:n pelaamista satunnaisesti. Muutoin ei tule kyllä mieleen asioita, joita olisin PC-pelaamisessa kaipaillut.
 
Viimeksi muokattu:
Usko sinä nyt ihmeessä, että paljon parempi asetelma se olisi, jos ns. kolme suurinta konsolinvalmistajaa olisivat tasaväkisemmässä kilpailussa. Sonyn tai Nintendonkaan voimakas etulyöntiasema ei ole kenenkään pelaajan eduksi, koska se nostaa nimenomaan hintoja alalla. Kun kilpailu kovenee, joudutaan kilpailemaan sekä hinnalla että myöskin kuluttajamyönteisemmällä laitteiden ja palveluiden suunnittelulla, eikä vain jatkuvasti tukeuduttaisi sapluunoihin, joilla menestystä on ennenkin tullut.
Onkos tästä jotain konkreettista näyttöä, että nimenomaan Xboxin puuttuminen kilpailusta on näkynyt hintojen nousussa? Jos otetaan puheeksi se, että Sony oli konsolivalmistajista ensimmäinen joka nosti peliensä hintoja, niin muistetaan nyt, että ennen Sonya oli jo muutama julkaisija ehtinyt ilmoittaa heidän next gen-peliensä hintojen olevan tulevaisuudessa 80€ kipale. Se että Sony nosti ensimmäinenä hintojaan konsolivalmistajista tuntui vain odoteltulta lopputulemalta ottaen huomioon kaikki olosuhteet kuten vaikka se että Sonylla oli isoin määrä pelejä tulossa ulos lähiaikoina kaikista konsolivalmistajista. Ei ole sattumaa, että muut konsolivalmistajista nostivat hintojaan heti kun tuli vuosi jolloin oli heidän vuoro ampua isoimmat pelinsä markkinoille.

En siis usko hetkeäkään, ettei Microsoftin ja Nintendon puolella oltu jo vedetty roadmappeihin tämä sama hintojen nosto ennen kuin Sony julkisesti siitä ilmoitti.

Sitten mitä tulee konsolien hinnoitteluun, niin kaukanahan Xbox oli tähän geniin lähdettäessä pleikkarin markkinaosuudesta ja silti molemmat matchasivat tehokonsoliensa hinnat. No okei, digitaalista pleikkaria sai vielä satkun halvemmalla kuin Series X:ää tai levyasemallista pleikkaria. Mutta eiköhän tässä kohtaa ole jo kaikilla konsolivalmistajilla myös dataa siitä, että missä sen konsolin hinnan pitää olla jotta se menee kaupaksi. Sonylla etenkin PS3:n julkaisuhinta erityisen hyvin muistissa vielä.

Se on selvää, että Xboxin mukanaolo auttaa meitä kuluttajia muillakin alustoilla mitä tulee pelien ja palveluiden tasoon, mutta ei se silti tarkoita sitä, että MS tarvitsee AB-K:ta alalla ja kilpailussa mukana pysymiseen. Studioita on jo nyt enemmän kuin Sonylla tai Nintendolla ja Microsoft takoo edelleen miljardiluokan tulosta vuosi vuodelta.

Paljon puhutaan kuinka Sony on isosti edellä Microsoftia konsolimyynneissä, mutta mikä on sitten vastaava suhde pilvipalveluiden suhteen näiden kahden välillä? Tuskin puhutaan yhtään pienemmästä erosta kuin konsolien kanssa.

Ja kuten edellä on jo todettu, kauppa todennäköisesti pelastaisi Activision-Blizzardin monellakin tavalla. Itse odotan myös erityisesti sitä, että kaupan toteutuessa joitakin kauan sitten kuopattuja perinteikkäitä pelisarjoja todennäköisesti herätettäisiin taas henkiin. Ainakin Phil Spencer väläytti jo tällaista jossain kuukausia sitten tehdyssä haastattelussa. Tämä olisi myöskin parhaimmillaan todellinen pelaajien voitto.

Millä tapaa AB-K:n Microsoft pitäisi sitten pelastaa? AB-K takoo kovempaa tiliä kuin pitkiin aikoihin (kenties ikinä?). Nyt ei olla Bethesdan kaltaisessa tilanteessa jossa he tarvitsevat seuraaviin projekteihinsa rahoittajia.

Ja anteeksi nyt vain kun otan tämän taas esille, mutta minun mielestäni siitä ei ole mitään todisteita vielä, että Microsoftin omistuksessa studioiden pelit yhtäkkiä nostaisivat tasoaan sormia napsauttamalla. Microsoftilla on jo tiettyjen omien studioidensa kanssa selviä ongelmia projektien organisoinnissa, joten vaikea nähdä, että heillä olisi sitten jokin taikaliemi keitettynä jonka myötä Blizzardin pelit palaisivat laadullisesti sinne 90-luvun lopun ja 2000-luvun alkupuolelle. Tuo on turhaa toiveajattelua.
 
"Blizzardin pelit palaisivat laadullisesti sinne 90-luvun lopun ja 2000-luvun alkupuolelle. Tuo on turhaa toiveajattelua."

Ai että kun saisikin nykypäivänä +20v sitten vanhentuneita pelejä vielä lisää.
Anteeksi, en osannut käyttää siteerauksia. Älkää heti lyökö.
 
"Blizzardin pelit palaisivat laadullisesti sinne 90-luvun lopun ja 2000-luvun alkupuolelle. Tuo on turhaa toiveajattelua."

Ai että kun saisikin nykypäivänä +20v sitten vanhentuneita pelejä vielä lisää.
Anteeksi, en osannut käyttää siteerauksia. Älkää heti lyökö.

Mieluiten tosiaan eivät palaa vaan kaikki käynnistetään ja pusketaan tähän mitä pelit ovat nykyään(eivät bugisia keskeneräisenä julkaistuja) en myöskään ymmärrä näitä jotka haluaa samanlaisia pelejä kuin 2000-luvun alkupuolella? Menee vähän samaan kastiin kun Qstock tai mikä tahansa festari kysyy että mitä haluatte esiintyyn tänne ensi kesänä niin vastaukset ovat Led Zeppelin alkuperäisellä kokoonpanolla, Gunnarit, Pantera alkuperäisellä kokoonpanolla, Rolling Stones, Pink Floyd, Nightwish Tarja Turusen kanssa.
 
Ylös Bottom