J.Sunderland
Well-Known Member
BC on varmana tullut jäädäkseen ja siirtyy sukupolvelta toiselle joka konsolilla.
Nintendo toivottavasti nyt kuunteli tarkkaan
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
BC on varmana tullut jäädäkseen ja siirtyy sukupolvelta toiselle joka konsolilla.
Mulla on sellainen käsitys, että Microsoftin Backwards compatibility tiimi purettiin muutama vuosi sitten ja siihen kuuluneet työskentelevät nykyään muissa tehtävissä.
Lisäksi ABK:lla ei taida olla enää mitään sellaista julkaistavaa, jossa esteenä ei olisi erilaiset lisenssikysymykset. Ei tule ainakaan mieleen mitään olennaista. Toki en muista kaikkia pelejä ulkoa.
Tietenkin luulisi että monet haluaa myöskin Boxin puolella fyysisiä pelejä ostella kun on paljon ei yksinoikeuspelejä mitkä myy kun häkä.
Mutta ongelma tai syy miksi esim tässä tapauksessa kuluttaja siirtyy digitaaliseen formaattiin on se että pelit ovat esim suoraan sielä GamePassissa.
Minua se ei haittaa, digitaalinen versio on itselle helpompi vaihtoehto mutta aina välillä myös se kalliimpi vaihtoehto jolloin ostan sen fyysisen version.
Fyysisen median kaikesta kulutuksesta vuonna 2023 vain 10 % oli Xboxilla, kun Nintendon osuus oli jopa 50 % ja Sonyn 40 %.
Itse asiassa on vieläkin selvempiä trendejä: PC, puhelimet, tabletit, standaloneVR lasit, muut käsikonsolit jne. käyttävät yksinomaan digitaalista sisältöä (PC puolella tosin vielä ehkä 0,001% fyysistä).Mutta tosiaan, trendi tässä on päivänselvä ja jos pitäisi rahaa laittaa likoon aiheen puolesta, niin fyysinen kuluttaminen ei tule kasvamaan jatkossa, vaan digitaalinen myynti jatkaa kasvuaan. Siitä yksi viite voisi olla esimerkiksi niinkin yksinkertainen tosiasia, että PS5:n levyasema on nykyään lisäosa ja Series X:stä on tulossa huhujen mukaan täysin digitaalinen versio (eli ilman erikseen myytävää levyasemaa). Ja tuskin Switch 2:n digitaalisen myynnin kanavat heikompia on kuin nykyisen sukupolven versiossa, vaikka heiltä tuskin täysin digitaalista alustaa tulee Sonyn ja Microsoftin tapaan.
Insomniac-vuodosta opittiin ainakin sen verran, että Sonyn omien studioiden julkaisut myyvät keskimäärin enemmän fyysisenä versiona. Hieman pelistä riippuen fyysisen julkaisun osuus myynneistä on ollut jopa 60-80 % eli täysin tämän yleisen narratiivin vastaisesti. Ja se on erinomainen asia se.
Itse asiassa on vieläkin selvempiä trendejä: PC, puhelimet, tabletit, standaloneVR lasit, muut käsikonsolit jne. käyttävät yksinomaan digitaalista sisältöä (PC puolella tosin vielä ehkä 0,001% fyysistä).
On vain ajan kysymys kunnes joku kolmesta suuresta kotikonsolivalmistajasta tarjoaa vaan digivaihtoehtoa.
Insomniac-vuodosta opittiin ainakin sen verran, että Sonyn omien studioiden julkaisut myyvät keskimäärin enemmän fyysisenä versiona.
Tässähän tällä hinnan nostamisella on ollut kuluttajan kannalta myönteinen vaikutus, kun fyysinen media on sen ansiosta houkuttelevampi vaihtoehto.
Tämä on nähty monta kertaa aiemmin, eikä se tule olemaan yhtään sen erilainen tilanne pelien kannalta.
Elokuvien tarjona on heikompaa, hajautettua, ja suoratoiston kannalta selkeästi kalliimpaa kuin ennen. Minkä vuoksi suoratoistojen hankinnat ovat tippuneet taas vuodenvaihteessa. PC-pelit ovat ihan oma lukunsa, jota ei voi verrata konsolipelaamiseen, siellä ei ole yhtä monopolia, joka kontrolloi kaikkea. Voit ostaa pelit melkein mistä tahansa, mikä pakottaa kilpailun pitämään hinnat järkevissä tasoissa.Olisiko tästä antaa ihan esimerkkejä? Onko siis nykyään esimerkiksi PC-pelit ja elokuvat kalliimpia ostaa digitaalisesti kuin silloin ennen hyvinä aikoina, kun digitaalista myyntiä ei ollut?
PC ja digielokuvat on siinä mielessä vähän eri, että siellä on kilpailevia kauppapaikkoja. Se on tavallaan vähän sama kuin kivijalka vastaan konsolin kauppapaikka.Olisiko tästä antaa ihan esimerkkejä? Onko siis nykyään esimerkiksi PC-pelit ja elokuvat kalliimpia ostaa digitaalisesti kuin silloin ennen hyvinä aikoina, kun digitaalista myyntiä ei ollut?
Elokuvien tarjona on heikompaa, hajautettua, ja suoratoiston kannalta selkeästi kalliimpaa kuin ennen. Minkä vuoksi suoratoistojen hankinnat ovat tippuneet taas vuodenvaihteessa.
PC-pelit ovat ihan oma lukunsa, jota ei voi verrata konsolipelaamiseen, siellä ei ole yhtä monopolia, joka kontrolloi kaikkea. Voit ostaa pelit melkein mistä tahansa, mikä pakottaa kilpailun pitämään hinnat järkevissä tasoissa.
Ilman fyysisten kappaleiden tuomaa kilpailua heillä ei ole mitään tarvetta tarjota mitään halvemmalla, kun asiakkailla ei ole vaihtoehtoja.