Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Okei. Mietin vain, että oliko se jotenkin keskeistä että Sonyn konsoliyksinoikeusdiilit loppuvat vai yksinoikeusdiilit ylipäätään vähenevät. Ainakin nämä Sonyn konsoliyksinoikeudet on taidettu julkaista jollain aikataululla myös PC:llä. Esimerkiksi Collection of Mana on pelkästään Switchillä (ilmeisesti koska lähdekoodit ovat Nintendon jossain holvissa), näitä on varmaan muitakin. Octopath Traveler puolestaan on kaikilla muilla paitsi Playstationilla.
Onhan nuo Playstation yksinoikeudet ollut aina ne nimekkäimmät mitkä ihmiset tunnistaa ja joita ostavat eniten
 
Erinomainen uutinen, tympeää aina kun rajoitetaan alustoja mille peli tulee. Eniten kiinnostaa miten vaikuttaa FF7R Part 3een, luultavasti ovat jo Sonyn rahat tähänkin saaneet kun peliä jo tehdään, mutta tulevaisuudessa koko trilogia nähtänee myös Xboxilla ja varmaan uudella Nintendon laitteella.

Tuo myös järkevä veto harventaa pelijulkaisuja, tuntuu että joka kuu Squarelta on tulossa pienempi uusi/remasteroitu jrpg, mitkä jää niin omien kuin muidenkin isojen julkaisujen jalkoihin.
 
  • Like
Reactions: Zak
Eikös Square Enixillä ole enemmän Switch-yksinoikeuksia kuin Playstation-yksinoikeuksia? Vai eikö tässä lasketa henkilökohtaista tietokonetta alustaksi?
Ei lasketa. Aika yleistä puhua niin että pc jätetään yksinoikeuslaskuista pois kun konsolit kuitenkin enemmän kilpailee keskenään. Johan se, että Sony julkaisee pelejä myös pc:lle, kertoo siitä ettei sitä nähdä samanlaisena kilpailija kuin MS tai Nintendo.

Microsoftin mobiilipeli kauppa.


Jaha. Mitähän tähän nyt sanoisi. Ehkä kilpailu on hyväksikin? Toki myös ärsyttää että on taas yksi alusta lisää.
 
Oheisessa linkissä tilastoja. Ensimmäinen rivi osiossa "Best-selling Square Enix games", jossa on maininta vain Sonyn konsolista löytyy sijalta 9. Kyseessä on Final Fantasy X, jonka uusioversio on sittemmin julkaistu muillekin alustoille. Vaikka listaus tuskin on täydellinen, näiden tietojen valossa tukea väitteellesi ei löydy.

Aika turha tuo lista tässä tapauksessa kun siinä on koko elinkaarelta laskettu IP kun minä tarkoitin yksittäisiä peliä mitä on nyt viimeaikoina myyty
 
Ei lasketa. Aika yleistä puhua niin että pc jätetään yksinoikeuslaskuista pois kun konsolit kuitenkin enemmän kilpailee keskenään. Johan se, että Sony julkaisee pelejä myös pc:lle, kertoo siitä ettei sitä nähdä samanlaisena kilpailija kuin MS tai Nintendo.
Kyllä ainakin täällä keskustelussa monesti puhutaan konsoliyksinoikeuksista, mikä on ainakin omaan makuun hyvä rajaus. Konsolit on ne mitkä kilpailee enemmän keskenään, mutta samaan aikaan, jos peli on myös PC:lle saatavilla, niin se tekee peliin suhtautumisen vähän erilaiseksi. Parempi se on niin, että peli on myös PC:lle, vaikkei kaikille konsoleille olisikaan saatavilla.

Mitä siis yritän sanoa, niin konsoliyksinoikeuksilla on arvonsa, mutta samaan aikaan PC-versio tietyllä tapaa "laimentaa" tällaiseen yksinoikeuteen suhtautumista.
 
No ainakin tällä foorumilla tuntuu aika usein menevän niin, että monialustajulkaisu tarkoittaa myös henkilökohtaista tietokonetta. Mutta ok, ehkä tämäkin on nyt eri asia.
Tarkoitin siis että sillä lailla "puhekielessä" tai ajatuksena. Jokainen ymmärtänee että jos peli tulee konsolin lisäksi pc:lle, ei se tällöin ole yksinoikeuspeli. Mutta sitten on keksitty termi "konsoliyksinoikeus" ja vähän senkin kautta on saatu pc tavallaan asemaan, jossa sitä ei ole pakko huomioida tässä vertailussa.

Ja eihän sillä yleensä olekaan merkitystä. PC:llä kun ei tavallaan ole yksinoikeuspelejä vaan suurin osa sen peleistä tulee aina myös jollekin konsolille, joten senkään kautta se ei ole pois keneltäkään. Ei tosin sekään jos peli tulee useammalle konsolille mutta silti se tuntuu olevan monille silti ongelma.

Mutta en tiedä miten tätä nyt osaisin tämän paremmin selittää. PC tavallaan jätetään näistä pois koska lähtökohtaisestikin yksinoikeuspelit on konsolibisneksen idea. Olkoonkin että myös pc:llä on pelikauppakohtaisia yksinoikeuksia. Mutta sinnekin ne ymmärtääkseni tulivat vasta kun yksinoikeuspelit oli olleet konsoleilla jo arkipäivää vaikka kuinka kauan.

Kyllä ainakin täällä keskustelussa monesti puhutaan konsoliyksinoikeuksista, mikä on ainakin omaan makuun hyvä rajaus. Konsolit on ne mitkä kilpailee enemmän keskenään, mutta samaan aikaan, jos peli on myös PC:lle saatavilla, niin se tekee peliin suhtautumisen vähän erilaiseksi. Parempi se on niin, että peli on myös PC:lle, vaikkei kaikille konsoleille olisikaan saatavilla.
Niin puhutaan ja tuokin kertoo siitä miten yksinoikeuspelit on nimenomaan konsolien juttu ja miten ne myös halutaan sekä pelaajien että konsolialustojen omistajien taholta sellaisina pitää. Ja ymmärrettävästi, koska niitä laitteita pitää myydä. Siinä on siis tavallaan ihan loogista "unohtaa" se pc pois.

Mitä siis yritän sanoa, niin konsoliyksinoikeuksilla on arvonsa, mutta samaan aikaan PC-versio tietyllä tapaa "laimentaa" tällaiseen yksinoikeuteen suhtautumista.
Laimentaa joo tai sitten aiheuttaa ihan älytöntä raivoa siitä, miten pc-pelaajat on pilanneet pelit, Sonyn ja ties mitä. Kaikki vain sillä että pääsevät pelaamaan Sony-peliä pc:llä :D
 
Ostin muutaman ”exclusive” pelin ps4:lle kertyneillä psn rahoilla, kun eipä käynyt silloin mielessä että ne voisivat tulla PC:lle, ghost of tsushima, horizon forbidden west jne. Nyt kun siirryin PC puolelle, ne ovat edullisempia ja näyttävämpiä siellä.

Mutta eipä tuo harmita, edelleenkin pelit ovat kyllä pelaamatta, ehkä ne tulee vielä hankittua PC:lle tai sitten pelailen ne vaan joskus backlogista poies ps4:lla.

Kyllähän tämä Sonyn PC-siirtymä sikäli yllätti itsenikin, mutta positiivistahan se on. Tuo raivo foorumeilla PC peleistä saa lähinnä hymyilemään. Eikös xboxilla ainakin lue joku exclusively on xbox tms. vaikka pelin saa PC:lle. Varmaan siksi xbox nimi myös käytössä PC puolella.
 
Erinomainen uutinen, tympeää aina kun rajoitetaan alustoja mille peli tulee. Eniten kiinnostaa miten vaikuttaa FF7R Part 3een, luultavasti ovat jo Sonyn rahat tähänkin saaneet kun peliä jo tehdään, mutta tulevaisuudessa koko trilogia nähtänee myös Xboxilla ja varmaan uudella Nintendon laitteella.

Tuo myös järkevä veto harventaa pelijulkaisuja, tuntuu että joka kuu Squarelta on tulossa pienempi uusi/remasteroitu jrpg, mitkä jää niin omien kuin muidenkin isojen julkaisujen jalkoihin.
ei välttämättä nähdä jos sony on ostanyt sen itselleen ei mua haitaisi vaikka se julkistettää muille 8 vuoden päästä
 
Uusi juttu Xboxin pelit muilla alustoilla.

Noh, ikäväähän tää on mut pääseepähän taas sanomaan et ehkä jotain tällästä odotinkin jo ennen kun Activision-kaupat menee läpi. Vaikka Microsoftilla onkin rahaa niin ei tollasta 70 miljardin kauppaa voi mihinkään marginaaliin laittaa ja todeta et saadaan rahat sit joskus. En kyllä itekään osannu sitä odottaa et noin nopeasti ollaan kuitenkin paniikkiliikkeitä tekemässä kun ei mennytkään ihan miten suunnitelmissa oli. Toki on sit kanssa se ikävä tosiasia et eihän oikeen mikään Activisionin kauppojen peli/IP oo vielä gamepassiin oikeastaan rantautunu. Poislukien Diablo 4 joka saatiin aika hiljattain, mut tosi kauan tossa on menny et varsinaisesti mitenkään kuluttajille on näkyny toi kauppa.

Sit on myös se tosiasia et ottaen huomioon kuinka hyvä diili Game Pass jo alunperin oli, niin tuoko toi varsinaisesti lisää tilaajia siinä vaiheessa kun ne Activisionin pelit sinne työnnetään? Mä jotenkin uskoisin et aika moni joka Xboxin omistaa on jo se voimassaoleva tilaus jossain muodossa olemassa.

Mut noh, oli miten oli. Ei vissiin menny kuten elokuvissa. Taas vissiin päästään jännittämään et mitä tällä kertaa valahtaa pleikkarin puolelle? Tilanne kyllä edelleenkin sama, Gearsit, Forzat ja etenkin Halo on sellasia et jos ne päästää niin se on vähän sama kun antais niskalaukauksen koko brändille, siitä ei enää oikeastaan paluuta ole.
 
Vaikka Microsoftilla onkin rahaa niin ei tollasta 70 miljardin kauppaa voi mihinkään marginaaliin laittaa ja todeta et saadaan rahat sit joskus.
Tosta 70 miljardin hinnasta puhuttaessa helposti unohtuu, että se ei ollut kulu, vaan Microsoft osti itsellensä rahanarvoista omaisuutta, jonka arvo ei katoa mihinkään kaupan syntymisen yhteydessä. MS:lle siirtyi iso nippu IP:itä ja kyvykkäitä studioita, jotka voisi myydä yhdessä tai erikseen.

Tietysti tosi vaikea uskoa, että hankitusta assetista voisi saada lähellekään tuota 70 miljardia, joten iso osa hinnasta on goodwilliä perustuen luottamukseen tulevista pelimyynneistä. Ihan mahdollista on, että MS tekee isohkon alaskirjauksen lähivuosina, kun se on verotuksellisesti järkevää.

Ja yksi pointti vielä on se, että Microsoftin jättimäinen käteiskassa on ongelma: käyttämättömänä makaava raha ei tuota mitään, joten sille on pakko keksiä jotain käyttöä, ja jonkin Activisionin kauppahinta tehdään ensi kvartaalissa takaisin, joten ostaminen oli varmaan ihan järkevää, vaikka ATVI ei koskaan enää tuottaisi yhtään mitään. Bisnes ei aina toimi arkijärjen mukaan.
 
Hankintahinta vastaa suunnilleen Microsoftin puolen vuoden voittoa. Summahan on jättimäinen, mutta Microsoftin tapauksessa puhutaan yhdestä maailman arvokkaimmasta firmasta, joten kassaa on.

Ymmärrän hyvin IP arvon, mutta siltikkin pidän peliteollisuutta melkoisena sijoitusriskinä, koska pelientekijät voivat verraten kevyesti vaihtaa firmaa ja uutta menestyvää IP:tä tulee vuosittain.

Jos tuolle rahalle haluaa tuottoa niin on aika selvä että xbox ja PC myynnin ohella muut väylät pidetään avoimena. Microsoft on aina ollut enmmän softafirma. En silti usko että pleikkarikansa nyt ryntäisi älyttämästi halon tai gears of warin kimppuun, ne myyvät todennäköisemmin samalla tasollakun sonyn omat resistance ja killzone.
 
Microsoft osti LinkedInin 26 miljardilla dollarilla ja nyt sen arvo on arvioitu yli 70 miljardiksi. Itse pidin sitä ihan uunona hankintana aikoinaan. Toisaalta onhan hommat menneet välillä pieleenkin, kuten Windows phone. Itse tykkäsin siitä tosi paljon, siksi se varmasti floppasi niin pahasti. Rapatessa roiskuu ja riittää, että edes osa mielipuolisista hankkeista onnistuu. Jryi kommentoi hyvin, että näistä hommista on arkijärki kaukana. Samalla tavalla Game pass ja pelialalle heittäytyminen lompakko edellä voi olla 10 vuoden päästä mielipuolinen virhearvio tai bisnesnerokkuuden huipentuma.
 
Microsoft osti LinkedInin 26 miljardilla dollarilla ja nyt sen arvo on arvioitu yli 70 miljardiksi. Itse pidin sitä ihan uunona hankintana aikoinaan. Toisaalta onhan hommat menneet välillä pieleenkin, kuten Windows phone. Itse tykkäsin siitä tosi paljon, siksi se varmasti floppasi niin pahasti. Rapatessa roiskuu ja riittää, että edes osa mielipuolisista hankkeista onnistuu. Jryi kommentoi hyvin, että näistä hommista on arkijärki kaukana. Samalla tavalla Game pass ja pelialalle heittäytyminen lompakko edellä voi olla 10 vuoden päästä mielipuolinen virhearvio tai bisnesnerokkuuden huipentuma.
Itse en usko Game Passin olevan missään vaiheessa mielipuolinen virhearvio sinänsä. Mutta on se toki mahdollista, ettei sillä saada kaikkea sitä aikaan, mitä Microsoft tavoittelee tai ainakaan riittävällä tasolla, ja tilalle löytyykin joku paremmin tavoitteisiin vievä malli, tai malleja. Bisneksessä pitää kuitenkin uskaltaa ottaa ainakin jonkinlaisia riskejä ja lähteä kokeilemaan uusia tapoja vastata kuluttajien tarpeisiin. Muuten ei kilpailuetua yleensä saavuteta.

Itse uskon edelleen siihen, että studiokaupat poikivat Microsoftille todellista tulosta konsolimarkkinoilla (ja niiden pelimyynneissä, mikä toki on konsolibisneksessä kaikki kaikessa) vasta seuraavassa konsolisukupolvessa, ja siihen tullaan toden teolla satsaamaan, että silloin niitä yksinoikeuksia tulee sitten useampia heti konsolin julkaisuun. Toki Microsoftin markkinointiyksikön pitää myös hoitaa hommansa viimeisen päälle ja tehdä myös riittävän ajoissa pohjatyötä, jotta seuraava konsolisukupolvi saadaan käynnistettyä merkittävästi tasaväkisemmin, kuin kaksi viimeistä ovat alkaneet.

Melko varmana pidän kuitenkin myös sitä, että mikäli seuraavakin konsolisukupolvi menee samaan tapaan vihkoon kilpailijoihin nähden, kuin pari viimeistä ovat menneet, niin sitten ollaan kyllä lähellä sitä, että Microsoft jopa kuoppaa konsolibisneksensä.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä mielessä Microsoftin varallisuus on ollut hyvä juttu, että studiot ovat saaneet vähän vapaammin tehdä millaisia pelejä vaan. Toki viime aikojen uutiset ja ulostulot tuntuvat tuoneen tähän takapakkia.

Erilaiset lajityypit, eri ikäisille suunnatut ja myös selvästi moninpeliin tai yksinpeliin suuntautuvat pelit ovat olleet laajasti esille Microsoftin pelituotannossa. Kaikki eivät ole olleet myyntimenestyksiä, mutta ehkäpä juuri tällä varallisuudella tätä on paikattu. Jälleen kerran, uusien uutisien valossa tämä suuntaus on harmillisesti muuttumassa monotonisempaan "pelataan enemmän varman päälle" -suuntaan. En sano ei ison budjetin AAA -peleille, jotka ovat sitä tuttua kevyehköllä valmiiksi pureskellulla tarinalla varustettua ensimmäisen tai kolmannen persoonan (avoimen maailman) toimintaseikkailua kevyin roolipelielementein, mutta samaan aikaan jos joka toinen peli on tällainen, niin menee vähän maku.

On ollut mahtavaa pelata esim. Pentimentin, Hi-Fi Rushin ja Gears Tacticsin kaltaisia pelejä. Mieluusti ottaisin jatkossakin tällaista monipuolista kattausta Microsoftilta.

Sitähän ei tosiaan tiedä miltä peliala näyttää vaikka 10 vuoden kuluttua. Mitkä ovat olleet ne järkevät päätökset nyt tulevaisuuteen peilaten ja ketkä nykyisistä toimijoista ovat edes voimissaan. Jotenkin olisi kiva, että 10 vuoden päästäkin meillä olisi vähintäänkin kolmelta eri valmistajalta kotikonsoli tai vastaavan kaltainen alusta, ja että jokaisella olisi sen verran asiakaskuntaa, että pelejä tulisi laitteille tasaiseen tahtiin.
 
On ollut mahtavaa pelata esim. Pentimentin, Hi-Fi Rushin ja Gears Tacticsin kaltaisia pelejä. Mieluusti ottaisin jatkossakin tällaista monipuolista kattausta Microsoftilta.

Tämä monipuolisuus on ainakin itselleni ollut Microsoftin isoin valtti, toivottavasti eivät siitä täysin luovu, vaikka enemmän isoihin AAAA-nimikkeisiin keskittyisivätkin.

Jotenkin olisi kiva, että 10 vuoden päästäkin meillä olisi vähintäänkin kolmelta eri valmistajalta kotikonsoli tai vastaavan kaltainen alusta, ja että jokaisella olisi sen verran asiakaskuntaa, että pelejä tulisi laitteille tasaiseen tahtiin.

Ehdottomasti näin ja myös esimerkiksi Steam Deckin sekä ASUS ROG Allyn kaltaiset hybridit konsolin ja tietokoneen välimaastosta toivottavasti sekoittavat jatkossakin pakkaa, jotta vaihtoehtoja meille kuluttajille riittää vähintään sen mitä tänäänkin.
 
Huhu: Seuraava Xbox julkaisu on 2026 ja Playstation 6 ehkä 2027

 
Ylös Bottom