Olen tässä seurannut tätä pelialaa vuosikymmeniä, kaikki Xboxit olen omistanut ja paljon muitakin konsoleita, tällä hetkellä pelaan PC:llä, Xboxilla ja PS5:lla.
Näistä firmoista olen havainnut seuraavia asioita. Maine maailmalla: Xboxin maine on ollut Xbox 360:n jälkeen koko ajan alaspäin menevä, tietysti sen itsensä tekemien virheiden johdosta, joita ovat mielestäni mm. Xbox Onen kaamea julkaisu, Activision-Blizzardin osto, (minun mielestäni, jotkin varmaan ovat eri mieltä ja saa ollakin), omien studioitten ja jo aiemmin ostettujen studioitten Xbox-yksinoikeuksien puute. Sony on osoittanut että ne auttavat huomattavasti konsolin myyntiä, pidetään niistä (yksinoikeudet) tai ei.
Yhtiöiden maine on mielestäni erittäin tärkeä maailman laajuisen kriittisen pelaaja yhteisön keskuudessa ja muunkin yleisön. Maine vaikuttaa suoraan konsoleiden myyntiin ja suosioon, tämä on kiistaton tosiasia. Tuo agressiivinen firmojen ostelu on tehnyt mielestäni Microsoftille (Xboxille) erittäin suurta maine haittaa, maineelle joka ei Xbox One julkaisun jälkeen ole ollut häävi muutenkaan.
Sitten tuo vimma noihin digital only konsoleihin, en näe että siitä on toistaiseksi ollut mitään etua Xboxille, päinvastoin haittaa. Suuri osa konservatiivisesta pelaajakunnasta haluaa peleistänsä levyversion varmasti vielä vuosia eteenpäin, muutos on hidasta, hitaampaa kuin MS odottaa. Itse olen koko ajan toivonut että Series S saa vaikkapa noin 50-70 € hintaisen USB-liitäntäisen ulkoisen Blu-Ray aseman lisävarusteena. Se että siihen olisi saatavilla ulkoinen optinen-levyasema vaikkakin lisähintaan, tekisi siitä haluttavamman konsolin useimmille pelaajille kuin nyt.
Ei ole näkynyt ulkoista optista asemaa Series S:lle, eikä varmaan tule. Päinvastoin Series X:n seuraavasta mallista (koodinimi Brooklin) tulee myös digital only konsoli, mikä on mielestäni virhe ja vähentää entisestään Xboxin vetovoimaa. Eli huonot ratkaisut tulevat jatkumaan ainakin tuon osalta. Itse tulen toimeen digital only konsolinkin kanssa mutta ymmärrän että suuri osa haluaa sen levyaseman konsoliinsa.
Bethesdan kaupan minäkin hyväksyn mutta en näe tuossa Activision Blizzard kaupassa mitään sellaista suurta etua mitä MS ehkä tavoittelee. No, tulee pelien myynnistä rahaa mutta onko kaikki maine haitta sen arvoista, tulevaisuus näyttää onko, pitkällä tähtäimellä voi ollakin. Toivottavasti MS nyt keskittyy studioittensa nimikkeiden kehittelyyn ja pitäytyy tulevaisuudessa kaikista mahdollisista suurista studio hankinnoista.
Sony korosti PS4.n olevan konsoli pelaajille sen julkaisun aikoihin ja se oli oikea veto. Raudaltaankin PS4 löi Xbox Onen, ero oli kaikkien huomattavissa, toisin kuin nyt Series X ja PS5 ovat suhteellisen tasaväkisiä. Sony lisäsi PS4 aikana huomattavasti jo ennestäänkin Playstationin hyvää mainetta ja myyntejä. Tällä hetkellä se on ylivoimainen myynneiltään ja maineeltaan Xboxiin verrattuna.
Kaikesta huolimatta toivon että Xbox säilyy konsolina ja menestyy paremmin kuin nyt, olen toiveikas tulevien yksinoikeuksien suhteen kuten esim. Indiana Jones ja Stalker 2, se että jos nuo julkaistaan PS5:selle vaikka 2 vuoden kuluttua vesittää koko yksinoikeus idean ja sen hyödyt. Ymmärrän että Xboxin mahdollisilla yksinoikeuksilla on vaikea tilanne kun myynnit jäävät "vain" heikosti myyvän konsolin ja PC:n varaan.
En aio henkilökohtaisesti luopua Xbox pelaamisesta vaan pelaan kaikilla konsoleilla ja PC:llä, jopa tulevan Switch 2:n hankinta kummittelee mielessä. Nämä ovat vain henkilökohtaisia mielipiteitä, hyväksyn myös erilaiset näkemykset ja luen ne mielenkiinnolla. Hyvää kesää kaikille.