Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

En ymmärrä tuota vihaasi MS:ää kohtaan. Eikö se ole kuluttavaa? Samalla tavalla olettaisi sinun myös boikotoivan Sonya. Koska Sony toimii aivan samalla tavalla. Itseasiassa kaikki isot firmat toimivat samalla tavalla. Ja kun miettii, että MS on nyt ostellut pelistudioita, kyllä, sitä Sonykin on harrastanut, mutta MS tuo silti pelejä muillekin konsoleille. Sitä Sony ei tee. Miksi et ole siitä vihainen?
sony ei osta mitään noi isoja multiplatrom peli taloja tai firmoja ja sen jälkeen mikkisofta laitaa ne yksinoikeuspeleiksi mikä ovat tulleen vuosikummeniiä kaikille alustoille siinä se ero mikkisoftan ja sonyn välillä on
 
sony ei osta mitään noi isoja multiplatrom peli taloja tai firmoja ja sen jälkeen mikkisofta laitaa ne yksinoikeuspeleiksi mikä ovat tulleen vuosikummeniiä kaikille alustoille siinä se ero mikkisoftan ja sonyn välillä on
Tiedätkö, kyllä se Sonykin ostelisi saman mittakaavan studioita jos kykenisi. Mutta edelleen, Microsoft tuo julkaisuja myös Pleikkarille. Sony ei tuo Xboxille. En ymmärrä miten voi mitään firmaa vihata tai palvoa; ne on yrityksiä. Tarkoitus on tehdä voittoa kuitenkin. Jos joku sanoisi minulle, että pelaaja häviää tällaisissa ostoissa kuin mitä Microsoft nyt harrastanut, sanoisin että paskat. Olen pelaaja, mitään en ole hävinnyt. Tällä hetkellä pelailen vain Xboxilla, mutta PS5 hankin heti kun vaan kykenen koska sillekin on hitosti hyviä pelejä. Mutta ei se Sony ole mikään hyvyyden perikuva, eikä Microsoft pahuuden.
 
Tiedätkö, kyllä se Sonykin ostelisi saman mittakaavan studioita jos kykenisi.
No tosiasia on kuitenkin, että se ei osta. Tämä on argumenttina siis suurinpiirtein yhtä toimiva kuin se, että Xboxilla pelattaisiin Helldivers kakkosta jos voitaisiin. Tarkastellaan asiaa sitten uudestaan, kun Sony tekee kauppoja yhteensä lähemmäs sadalla miljardilla dollarilla.

Tässä on lisää tosiasioita, eli suurimmat yritysostot pelialalla:

Top 8 - listalle MS pääsee 2 kertaa, Activision (jonka MS tosiaan nielaisi) kerran ja Sony kerran. Heti Sonyn jälkeen olisi Microsoft jälleen vuorossa Mojangin ostolla. Summista puhuttaessa kukaan ei pääse edes lähelle Microsoftia. Ei se olisi edes teoriassa mahdollistakaan. Mutta tämähän on tietenkin sama asia, koska kaikki tätä tekevät.

Muita tosiasioita ovat vuosikymmeniä vanhat monialustanimikkeet tai jonkun toisen alustan tunnetuksi tekemät nimikkeet, joissa on nyt Xbox-leima, koska rahaa liikkui.
Call of Duty
Candy Crush
Commander Keen (the last game in the series was Activision published)
Crash Bandicoot
Diablo
Guitar Hero (and Band Hero)
Gun
Hexen
King’s Quest
The Lost Vikings
Overwatch
Phantasmagoria
Pitfall
Police Quest
Soldier of Fortune
Space Quest
Spyro the Dragon
StarCraft
Tony Hawk’s Pro Skater
True Crime
World of Warcraft
Deathloop
Prey
Elder Scrolls
Doom
Wolfenstein
Quake
Rage
Fallout
Battletoads
Banjo-Kazooie
The Evil Within

Katsotaanpa Sonyn vastaavaa:
Alundra
Ape Escape
Arc the Lad
Astro Bot
ATV Offroad Fury
Beyond: Two Souls
Beyond the Beyond
Bigfest
Blasto
Bloodborne
Boku no Natsuyasumi (My Summer Vacation)
Buzz!
Calling All Cars!
Codename: Tenka
Colony Wars
Concrete Genie
Cool Boarders
Dark Cloud
Dark Mist
Dead Nation
Demon's Souls
Destruction Derby
Diggs Nightcrawler
Downhill Domination
Drakan
Dreams
DriveClub
Echochrome
Everquest
The Eye of Judgement
Everybody's Golf (Hot Shots Golf in the U.S)
Everybody's Gone to the Rapture
Extermination
EyePet
EyeToy
Fat Princess
Firewall: Zero Hour
Folklore
Free Realms
Frequency
Genji
The Getaway
Ghosthunter
Gran Turismo
God of War
G-Police
Gravity Rush
Heavenly Sword
Horizon Zero Dawn
Helldivers
Hohokum
Heavy Rain
Ico
Infamous
Invizimals
Jak and Daxter
Jeanne d'Arc
Jet Moto
Journey
Jumping Flash!
Killzone
Kinetica
Kingdom of Paradise
Kingsley's Adventure
Knack
Lair
The Last Guardian
The Last of Us
The Legend of Dragoon
Legend of Legaia
Lemmings
LittleBigPlanet
LocoRoco
MAG
The Mark of Kri
MediEvil
MLB: The Show
ModNation Racers
Motor Toon Grand Prix
MotorStorm
Murasaki Baby
Okage: Shadow King
Omega Boost
Ore no Shikabane wo Koete Yuke (Over My Dead Body)
Overboard!
The Order: 1886
PaRappa the Rapper
Patapon
PlanetSide
PlayStation All-Stars
PlayStation Home
PoPoLoCrois
Primal
Puppeteer
Pursuit Force
Q*bert
rain
Rally Cross
Ratchet & Clank
Resistance
Resogun
RIME
Rise to Honor
Rouge Galaxy
Shadow of the Beast
Shadow of the Colossus
SingStar
Siren
Sly Cooper
SOCOM
Sorcery
Soul Sacrifice
Spice World
Spiderman???
Sports Champions
Starhawk
Steel Reign
Super Stardust
Syphon Filter
Tearaway
The City of Metronome
The Last Guardian
This Is Football
Tokyo Jungle
Tomba!
Toro
Twisted Metal
Uncharted
The Unfinished Swan
Until Dawn
Untold Legends
Vanguard
Vib-Ribbon
War of the Monsters
Warhawk
White Knight Chronicles
Wild Arms
Wipeout
Wonderbook
Xtreme

(listat ovat netistä suoraan tai lyhennettynä, joten virheitä voi esiintyä)

Minulle sillä ei ole merkitystä, että tuoko MS omat ja ostamiensa studioiden pelit muille alustoille vai ei. Sillä on kuitenkin merkitystä, että sen ykköstuote on Game Pass, jota se ajaa voimakkaasti kuluttajien laitteisiin. Tästä löytyy myös yksi syy, minkä vuoksi Xbox-puolella kyseistä firmaa boikotoin erityisesti näiden valtavien yritysostojen jälkeen. Jos haluan jatkossakin ostaa pelini fyysisenä levynä, niin tilauspalvelun äänestäminen lompakolla ei varmaankaan ole se kannattavin toimenpide. Enhän minä elokuviakaan katso tilauspalvelusta vaan levyltä. Elokuvien tilauspalveluissa MS:llä ei käsittääkseni ole ainakaan näkyvää edustusta, joten MS-viha-argumentin voi jättää takataskuun. Toki syitä välttää kyseistä lafkaa löytyy ihan kokonaisen Wikipedia-sivun verran, mutta makuasioitahan nämä ovat.

Kukaan ei ole väittänyt Sonya tai sen kummemmin Nintendoa joksikin hyvyyden perikuvaksi, mutta monelle ne voivat olla paljon Microsoftia parempi vaihtoehto useammasta perustellusta syystä.
 
Kun tarkastellaan markkina-arvoa, Microsoft on sijalla yksi, Sony on jossain sjialla 150.
Kumpikin silti valtavia yrityksiä millä tahansa mittapuulla.

Sonylle peliala on elintärkeä, Microsoftille oma konsoli ja game pass ovat vain sivujuonne, se todellinen kisa Microsoftilla on menossa isojen teknologiaplatformien taistossa, jossa AI-palikat lentelevät.

Uskon avoimuuden voittoon, yksinoikeusstoret exclu peleineen toivottavasti alkavat jäädä historian hämärään. Toisaalta en pidä keskittymistä hyvänä, pelialan etu on kuitenkin se että suunnittelijat ja kehittäjät voivat liikkua verraten vapaasti. Totta kai IP:llä on vaikutusta, mutta uutta IP:täkin generoidaan koko ajan.

En näe kumpaakaan yhtiötä tässä nyt sen enempää pelaajan kaverina, muuta kuin siinä mielessä että kumpikin hamuaa isompaa siivua kakusta itselleen eri tavoin meitä pelaajia kosiskelemalla.
 
Tiedätkö, kyllä se Sonykin ostelisi saman mittakaavan studioita jos kykenisi. Mutta edelleen, Microsoft tuo julkaisuja myös Pleikkarille. Sony ei tuo Xboxille. En ymmärrä miten voi mitään firmaa vihata tai palvoa; ne on yrityksiä. Tarkoitus on tehdä voittoa kuitenkin. Jos joku sanoisi minulle, että pelaaja häviää tällaisissa ostoissa kuin mitä Microsoft nyt harrastanut, sanoisin että paskat. Olen pelaaja, mitään en ole hävinnyt. Tällä hetkellä pelailen vain Xboxilla, mutta PS5 hankin heti kun vaan kykenen koska sillekin on hitosti hyviä pelejä. Mutta ei se Sony ole mikään hyvyyden perikuva, eikä Microsoft
kyllä sonykin on tuonnyt mikkisoftalle pelellä ei nyt pidä toi paikaansa yhtään
 
Tarkastellaan asiaa sitten uudestaan, kun Sony tekee kauppoja yhteensä lähemmäs sadalla miljardilla dollarilla.
Sua harmittaa se että MS:llä on enemmän rahaa kuin Sonyllä? Sulla menee monet pelinkehittäjätkin boikottiin, kun ne ryökäleet ei tee Sonylle pelejä. Mitähän Sony tekis jos sillä ois enemmän rahaa? Siinä olis vaan mielikuvitus rajana.
Toki syitä välttää kyseistä lafkaa löytyy ihan kokonaisen Wikipedia-sivun verran, mutta makuasioitahan nämä ovat.
Kuinka kätevää, ei tarvitse itse keksiä syitä vihata MS:ää.
Kukaan ei ole väittänyt Sonya tai sen kummemmin Nintendoa joksikin hyvyyden perikuvaksi, mutta monelle ne voivat olla paljon Microsoftia parempi vaihtoehto useammasta perustellusta syystä.
Ei jeesus!
 
Sua harmittaa se että MS:llä on enemmän rahaa kuin Sonyllä? Sulla menee monet pelinkehittäjätkin boikottiin, kun ne ryökäleet ei tee Sonylle pelejä. Mitähän Sony tekis jos sillä ois enemmän rahaa? Siinä olis vaan mielikuvitus rajana.
Se on kyllä jännä, että kun Microsoftilla on rahaa, niin jostain syystä se ei saisi käyttää sitä, koska jollain toisella yrityksellä on vähemmän rahaa?

Sony ostaisi ihan yhtälailla enemmän ja kalliimpia pelinkehittäjiä, jos rahaa olisi enemmän. Sony on näyttänyt vuosi vuoden jälkeen kuinka se haluaa pelit omalle alustalleen ja mielellään pois muilta alustoilta. Joten kyllä, Sony ostaisi myös enemmän jos olisi enemmän rahaa.

Näistä kolmesta konsolivalmistajasta Sony on itselle selvästi se vähiten suosikki, mutta ei se silti tarkoita ettenkö sen pelejä pelaisi, vaikken Sonystä yrityksenä ja sen tekemistä ratkaisuista yleensä tykkääkään. Tänä vuonna on mennyt Sonyn peleistä läpi Last of Us Part 1 ja Spider-Man.

Pelit on kuitenkin se pääasia, ei se kuka ne julkaisee tai kehittää.
 
Viimeksi muokattu:
Sua harmittaa se että MS:llä on enemmän rahaa kuin Sonyllä? Sulla menee monet pelinkehittäjätkin boikottiin, kun ne ryökäleet ei tee Sonylle pelejä. Mitähän Sony tekis jos sillä ois enemmän rahaa? Siinä olis vaan mielikuvitus rajana.
Sonylle pelisegmentti on elintärkeä, Microsoftille lähinnä sivujuonne. Ei se harmitusta ole, jos asiat laittaa perspektiiviin. Tosiaan päinvastaiseen asetteluun täytyykin sitten käyttää aika paljon mielikuvitusta, mutta ei siitä oikein todellisen maailman argumentiksi ole.

Kuinka kätevää, ei tarvitse itse keksiä syitä vihata MS:ää.
Ei minun tai kenenkään muun tarvitse "keksiä" syitä karttaa Microsoftia. Linkitin näppärän listauksen ja palan historiaa, koska se tuntuu olevan monella hakusessa. Ihan samoja syitä siellä Wikipediassakin on kuin mitä olen täällä nostanut. Ilman linkkiä tosin vastaus on yleensä jotain keittiöpsykologiaa, että ei voi ymmärtää miten tätä maailman arvokkainta yritystä voi inhota. Mikä olisi sinun mielestäsi paras tapa perustella omaa boikottia, jos ei voi linkittää ulkopuoliseen lähteeseen?

Nyt en ymmärrä, että mitä Jeesuksella on kirjoitukseni kanssa tekemistä?
 
Minulle sillä ei ole merkitystä, että tuoko MS omat ja ostamiensa studioiden pelit muille alustoille vai ei. Sillä on kuitenkin merkitystä, että sen ykköstuote on Game Pass, jota se ajaa voimakkaasti kuluttajien laitteisiin. Tästä löytyy myös yksi syy, minkä vuoksi Xbox-puolella kyseistä firmaa boikotoin erityisesti näiden valtavien yritysostojen jälkeen. Jos haluan jatkossakin ostaa pelini fyysisenä levynä, niin tilauspalvelun äänestäminen lompakolla ei varmaankaan ole se kannattavin toimenpide.

Steam on tehnyt paljon enemmän digitaalisen kaupan eteen kuin Game Pass ja toisaalta Sonyn tilauspalvelulla taitaa olla enemmän käyttäjiä kuin Game Passilla, puhumattakaan siitä, että myös PS5:n saa ilman levyasemaa, joten sinulla olisi tämän argumentin perusteella paljon enemmänkin vihattavaa kuin Microsoft. Jos siis tässä joku logiikka olisi.
 
Steam on tehnyt paljon enemmän digitaalisen kaupan eteen kuin Game Pass ja toisaalta Sonyn tilauspalvelulla taitaa olla enemmän käyttäjiä kuin Game Passilla, puhumattakaan siitä, että myös PS5:n saa ilman levyasemaa, joten sinulla olisi tämän argumentin perusteella paljon enemmänkin vihattavaa kuin Microsoft. Jos siis tässä joku logiikka olisi.
Kiitos!

Sony ostaisi ihan yhtälailla enemmän ja kalliimpia pelinkehittäjiä, jos rahaa olisi enemmän.
Juuri tämä! Jos Sonylla olisi enemmän sitä rahaa, se varmana ostelisi myös pelistudioita aivan samalla tavalla kuin Microsoft. Mutta en usko sekuntiakaan että sen jälkeen jonkun sellaisen firman tekeleitä nähtäisiin Xboxilla.

Ihan samoja syitä siellä Wikipediassakin on kuin mitä olen täällä nostanut.
Oikeasti? Wikipedia-artikkeli syille miksi vihata Microsoftia? Sanon kaikella rakkaudella; hanki joku kiva harrastus.
 
Oikeasti? Wikipedia-artikkeli syille miksi vihata Microsoftia? Sanon kaikella rakkaudella; hanki joku kiva harrastus.
Mistä sinä nyt tuon vihan taas keksit? Siinähän lukee heti otsikossa, että "Criticism of Microsoft". Onko tähän pyhään lehmään kohdistuva kritiikki nykyään vihaamista? Voi tulla yllätyksenä, mutta kyseinen artikkeli ei suinkaan ole minun kirjoittamani. Eli kannattaa varmaan kaivella ne tekijät sieltä artikkelin kätköistä ja ehdottaa heille jotain kivaa harrastusta.

Kiitos kuitenkin rakkaudellisista sanoistasi, minulla on aika montakin kivaa harrastusta. Yksi niistä on videopelaaminen, johon kai tämä foorumikin liittyy.
 
Mikä olisi sinun mielestäsi paras tapa perustella omaa boikottia, jos ei voi linkittää ulkopuoliseen lähteeseen?
Eli oman mielipiteen lisäksi on alleviivattava että hei kattokaas ny, joku muukin on mun kans samaa mieltä? Tuosta tulee sellainen vaikutelma, ettei sitä mielipidettä ole alunperinkään muodostettu ite.
Nyt en ymmärrä, että mitä Jeesuksella on kirjoitukseni kanssa tekemistä?
Ei varmaankaan mitään? Oli mielestäni vaan niin järjetön argumentti. Se ei oo multa pois kun boikotoit MS:ää, mutta sulta saattaa olla.
 
Eli oman mielipiteen lisäksi on alleviivattava että hei kattokaas ny, joku muukin on mun kans samaa mieltä? Tuosta tulee sellainen vaikutelma, ettei sitä mielipidettä ole alunperinkään muodostettu ite.

Tämä se on mitä konsolisoturit ja kaiken idioottimaisen asian puolesta taistelevat hakevat, hyväksyntää omalle mielipiteelle että tuntee olevansa oikeassa. Sitten käytetään kaikenmaailman somevaikuttajia ja muuta turhaa lähteenä omalle mielipiteelle.
 
Eli oman mielipiteen lisäksi on alleviivattava että hei kattokaas ny, joku muukin on mun kans samaa mieltä? Tuosta tulee sellainen vaikutelma, ettei sitä mielipidettä ole alunperinkään muodostettu ite.
Onpahan taas mielenkiintoinen näkökulma. Miten jonkun nettisivun linkittäminen voi luoda mielikuvan, että mielipide ei olisi "muodostettu itse"? :D Joo, totta kai luin Wikipediaa ja siitä innostuneena aloin boikotoimaan jotain yritystä. Jep, tämä tapahtui tässä todellisuudessa. Mitään alleviivaamistakaan tuossa ei tapahdu. Ajattelin vain, että on helpompi linkittää jokin nettisivu kuin esim. omat ajatukset, jos haluaa perehtyä vaikkapa MS:n historiaan.

Ilmeisesti optimaalinen tapa olisi vain töräytellä menemään omia ajatuksia, jotka ovat syntyneet täydellisessä tyhjiössä ilman mitään ulkopuolisia vaikuttimia tai lähteitä. Kuulostaako järkevältä?

Ei varmaankaan mitään? Oli mielestäni vaan niin järjetön argumentti. Se ei oo multa pois kun boikotoit MS:ää, mutta sulta saattaa olla.
Järjettömiä argumentteja juu, oliskohan nekin olleet jotain muiden mielipiteitä sitten? En tiedä miksi kommentoit niin voimallisesti minun mielipiteitteni aitoutta, jos asia on sinulle vähäpätöinen. Sen voisit kyllä ystävällisesti lopettaa.

Boikotti puolestaan ei ole ollut mistään pois toistaiseksi, päinvastoin. Tuskin esim. olisin tutustunut Linuxiin ilman tätä motivaattoria, joten lähinnä tässä on oppinut paljon uutta.
 
Ajattelin vain, että on helpompi linkittää jokin nettisivu kuin esim. omat ajatukset, jos haluaa perehtyä vaikkapa MS:n historiaan.
No linkkisi ei kertonut MS:n historiasta, vaan siinä kritisoitiin MS:ää. Haluat selvästi että muutkin alkaisi MS:ää vihaamaan, mitä en ymmärrä sitten ollenkaan.
Ilmeisesti optimaalinen tapa olisi vain töräytellä menemään omia ajatuksia, jotka ovat syntyneet täydellisessä tyhjiössä ilman mitään ulkopuolisia vaikuttimia tai lähteitä. Kuulostaako järkevältä?
Kun asiaa miettii näin nykyisen vastakkainasettelun ja somekulttuurin aikana, niin kuulostaa erittäin järkevältä.
Boikotti puolestaan ei ole ollut mistään pois toistaiseksi, päinvastoin. Tuskin esim. olisin tutustunut Linuxiin ilman tätä motivaattoria, joten lähinnä tässä on oppinut paljon uutta.
Mistä ihmeestä sä voisit tietää, että olisit jonkin mahtavan pelin missannut?
 
No linkkisi ei kertonut MS:n historiasta, vaan siinä kritisoitiin MS:ää. Haluat selvästi että muutkin alkaisi MS:ää vihaamaan, mitä en ymmärrä sitten ollenkaan.
Minä henkilökohtaisesti uskon, että jokainen osaa lukea vähintään artikkelin otsikon, joka liittyi kritiikkiin. Se on historiaa, mutta tuossa viitekehyksessä. Aikamoista lukijan aliarviointia väittää jotain muuta. Ihan turhaan sinä tässä minun aikeitani arvailet oman spekulaatiosi mukaisesti, kun se ei hyödytä yhtään ketään.

Kun asiaa miettii näin nykyisen vastakkainasettelun ja somekulttuurin aikana, niin kuulostaa erittäin järkevältä.
No tuosta olen kyllä samaa mieltä, mutta käytännössähän tuo on mahdotonta. Jotenkin ironinen väite toisaalta, kun katsoo millainen MS-kaikukammio tästä täälläkin muodostuu kun yksi ihminen erehtyy kritisoimaan maailman arvokkainta yritystä.

Mistä ihmeestä sä voisit tietää, että olisit jonkin mahtavan pelin missannut?
Niin, eihän sitä voi tietää edes silloin, kun ei boikotoi yhtään ketään. Mutta jos minä koen, että en ole tässä mitään missannut, niin vaikea sinun sitä on kiistää.

---
Koska nämä jutut alkavat kiertää kirjoitusten vääristelyn ja fiktiivisten mitä-jos-skenaarioiden ympärillä, niin annetaan asian olla. Siinä vaiheessa kun on oikeasti jotain muuta kuin kirjoittajan mielipiteen oikeellisuuteen tai keittiöpsykologiaan viittaavaa, niin palataan asiaan.
 
Jotenkin ironinen väite toisaalta, kun katsoo millainen MS-kaikukammio tästä täälläkin muodostuu kun yksi ihminen erehtyy kritisoimaan maailman arvokkainta yritystä.
Kyllä mä löydän kritisoitavaa Sonystä ja MS:stä, mutta boikotoimaan en niitä ala ihan kehittäjien ja varsinkin PELIEN takia.
Niin, eihän sitä voi tietää edes silloin, kun ei boikotoi yhtään ketään. Mutta jos minä koen, että en ole tässä mitään missannut, niin vaikea sinun sitä on kiistää.
Anteeksi nyt vaan, mutta tässä kommentissa en näe mitään järkeä/logiikkaa.
 
sony ei osta mitään noi isoja multiplatrom peli taloja tai firmoja ja sen jälkeen mikkisofta laitaa ne yksinoikeuspeleiksi mikä ovat tulleen vuosikummeniiä kaikille alustoille siinä se ero mikkisoftan ja sonyn välillä on
Saattaisi ostaakin jos olisi resursseja rahaa, ei sitä kukaan voi sanoa etteikö ostaisi jos olisi mahdollisuus. Tuo Sonyn yksinoikeus strategian nähneenä voisi olla hyvinkin mahdollista että ostaisi. No, arveluja nämä on.

Sitä paitsi MS ei laita niitä kaikkia yksinoikeuksiksi, ei varmaan ole taloudellisesti kannattavaa, Sonyllä saattaisi hyvinkin olla, siis jos esim. olisi ostanut Activision-Blizzardin. Tämä meni mielikuvituksen puolelle mutta niinhän se on muillakin mennyt.
 
Ylös Bottom