Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

sony ei osta mitään noi isoja multiplatrom peli taloja tai firmoja ja sen jälkeen mikkisofta laitaa ne yksinoikeuspeleiksi mikä ovat tulleen vuosikummeniiä kaikille alustoille siinä se ero mikkisoftan ja sonyn välillä on
Saattaisi ostaakin jos olisi resursseja rahaa, ei sitä kukaan voi sanoa etteikö ostaisi jos olisi mahdollisuus. Tuo Sonyn yksinoikeus strategian nähneenä voisi olla hyvinkin mahdollista että ostaisi. No, arveluja nämä on.

Sitä paitsi MS ei laita niitä kaikkia yksinoikeuksiksi, ei varmaan ole taloudellisesti kannattavaa, Sonyllä saattaisi hyvinkin olla, siis jos esim. olisi ostanut Activision-Blizzardin. Tämä meni mielikuvituksen puolelle mutta niinhän se on muillakin mennyt.
 
Vastaan tänne, kun aihe koskettaa kuitenkin laajemminkin konsolipelaamista.

Myös tuosta grafiikasta voisi mielestäni hieman tinkiä ainakin keskimäärin, etenkin pitemmissä peleissä, joissa on todella paljon assetteja ja paikkoja joissa ei käydä kuin kerran. Muutenkin se 60 fps ja vähän genrestä riippuen riittävä piirtoetäisyys ennemmin kuin viimeisen päälle grafiikat

Ehdottomasti näin ja itselleni konsolipelaaminen on muutenkin aina ollut enemmän sitä pelimekaniikan ja sen avulla kerrottavan tarinan kautta innostavaa pelaamista kuin äärimmäisyyksiin menevään pikselien tuijotusta ja DF:n vertailuista innostumista. Minulle tämä maailma on nimenomaan PC-pelaajien hössötystä ollut aina, vaikka nykyään pikseleistä innostuukin varsinkin täällä kuplassa yllättävän moni. Olisi hienoa, jos myös muutkin kuin Nintendo lähtisivät vahvemmin takaisin tälle tielle. Toki siltikin myös graafisella puolella on hienoa nähdä upeita saavutuksia, kuten Alan Wake 2 tai Senua's Saga: Hellblade II, mutta ihan samalla tavalla Octopath Traveler 2:n HD-2D näyttää omiin silmiini hyvältä.

Ja itselläni kovimmassa kulutuksessa on nimenomaan Switch ja Series S, eikä kolmoskonsolina toimiva PS5, vaikka sillä sitä silmäkarkkia olisi eniten tarjolla. Olen jopa ostellut useamman jokaiselle näistä julkaistun pelin nimenomaan Switchille. Esimerkiksi Persona 5 Tactica/Royal, Prince of Persia The Lost Crown ja vaikkapa Ni No Kunit toimii erittäin hyvin myös Switchillä ja ylipäätään näin 2024 minulle riittää ihan erinomaisesti näiden tekniset ominaisuudet.

Täällä kuplassa luonnollisesti odotellaan innolla Pro-malleja konsoleista, mutta uskon yhä edelleen suuren osan kuluttajista tyytyvän vähempään ihan aidosti - mistä luonnollisesti kertoo myös Switchin menestys. Ja jos näin on, niin pelikehittäjien budjetista ja ajasta ei välttämättä tarvitsisi mennä niin paljoa johonkin varjojen hieromiseen. Tässä on miettimisen paikka.
 
Koska keskustelu rönsysi yli 30 viestin verran aivan ohi aiheesta, siirsin viestit toiseen ketjuun. Jatkot oheisessa ketjussa:

 
Yllättäen mutta en:


Hk minulla ei mitään vastaan ole ollut niin siihen ei voi vedota.
Toivoisin lähinnä että tuollainen valitus (tai mikä onkaan) johtaisi edes siihen että nettipelaamisen saisi merkittävästi halvemmalla.

Game Passin hinta on ihan ok korotettunakin. Siellä on minulle ollut pelattavaa liikaakin, mikä on jo yksi syy miksi sen jätin jatkotilaamatta. Pitäähän sitä nimittäin saada vähän noita ostettujakin pelejä jossain kohtaa pelattua. Siinä on siis GP vain tiellä kun sen kanssa tulisi jatkuvasti jotain pelattavaa ja vähintään testattavaa, mikä johtaa usein suoraan pelattavaksi.

Olisipa pieni unelma jos tuo homma, valitus tms. johtaisi jopa siihen että MS:n alentaessa nettipelaamisen hintaa, laskisi se myös kilpailijoilla. Siitä en jaksa enää edes unelmoida että nettipelaaminen ihan heti olisi konsoleilla ilmaista.
 
Olisipa pieni unelma jos tuo homma, valitus tms. johtaisi jopa siihen että MS:n alentaessa nettipelaamisen hintaa, laskisi se myös kilpailijoilla. Siitä en jaksa enää edes unelmoida että nettipelaaminen ihan heti olisi konsoleilla ilmaista.

Mulle kelpais pleikalle ja boxille sama mitä nintendolla eli 20e/vuosi ja sillä saa nettipelaamisen ja pilvitallennukset.
Tuon takia mä ps+:sta maksan vuodesta toiseen. Ne mukana tulevat pelit on yks ja sama onko niitä vai ei ja jos voi ottaa halvemman plussan ilman niitä vaihtaisin siihen.
Boxilla tosin tulee pelattua niin vähän, että sen kanssa otan seuraavaksi ehkä 2kk ultimatea ja pelaan siinä ajassa vaikka horizon 5:n, persona 3 reloadin ja starfieldin läpi ja sitten taas poikki kunnes on muutama kiinnostava isompi peli valikoimissa.
 
Minusta tilanne on aika selvä Xboxin suhteen. Microsoftia kiinnostaa sitoutuneiden pelaajien määrä ja sen pelejä pelaakin kuukausittain yli puoli miljardia ihmistä. Siihen nähden muutama kymmenen miljoonaa Xbox-konsoleiden omistajaa on aika pieni joukko. Luopumalla yksinoikeuksista ärsytetään niitä Xbox-konsolipelaajia, joille yksinoikeudet ovat tärkeitä, mutta laajennetaan pelaajien määrää lisäämällä alustoja. Minusta on aika selvää, mitä kannattaa tehdä. Tilanne muuttui ratkaisevasti ABK:n hankinnan myötä. Nyt numerot on niin selkeitä sen suhteen, mihin kannattaa panostaa. Jos MS haluaa edetä laitepuolella, pitää kehittää sellaisia laitteita, jotka tuovat rutkasti lisää uusia pelaajia siipien alle. Siihen sopii luultavasti parhaiten tässä tilanteessa edulliset laitteet. Edes edulliset omat laitteet ei ole paras ratkaisu, jos pääbisneksenä on pelien myynti ja vuokraus. Silloin kannattaa käyttää hyödyksi kaikki mahdolliset markkina-alueet.
 
Palaan tähän. Ps5:llä ei tosiaan saanut siirrettyä pilvitallennukseen tallennusta pojan tunnuksella, se oli mahdollista vain minun ”päätunnuksella” jolla se psplus tilaus oli voimassa. Myöskään tietenkään tilauksesta huolimatta ei pelin (Elden ring) lisäosaa voinut pelata kaverin laitteella kirjautumalla pojan tunnuksella, koska se oli myös ostettu mun tunnuksella. Joutuivat sit ottamaan kuukauden psplus-tilauksen ja ostamaan myös tuon lisäosan kaverinsa luona.
Samaan hommaan törmäsimme myös minun poikani kanssa. Hän kun on myös innostunut pelaamaan iskän kanssa co-oppina Elden Ringiä. Hauskaahan se on ollut käydä poikaa auttamassa omalla superhahmolla. Tavoitteena päästä peli yhdessä läpi, ja päästä sitten pelaamaan myös lisäriä yhdessä. Pahin bossi on tähän mennessä ollut tosin Sonyn surkea käyttäjäystävällisyys näissä pelitallennuksissa ja niiden siirtämisessä koneelta toiselle saatikka milllekään toiselle käyttäjälle. Juuri tämänkaltainen käyttäjäystävällisyyden jatkuva heikentäminen (PS4:llä tällaiset jutut onnistuivat selvästi paremmin) on syy, miksi olen kokenut pleikkarin huonompana konsolina kuin Xboxin. Nintendo on on sitten oman varsin surkean käyttäjäystävällisyytensä aika samalla viivalla pleikkarin kanssa.
 
Samaan hommaan törmäsimme myös minun poikani kanssa. Hän kun on myös innostunut pelaamaan iskän kanssa co-oppina Elden Ringiä. Hauskaahan se on ollut käydä poikaa auttamassa omalla superhahmolla. Tavoitteena päästä peli yhdessä läpi, ja päästä sitten pelaamaan myös lisäriä yhdessä. Pahin bossi on tähän mennessä ollut tosin Sonyn surkea käyttäjäystävällisyys näissä pelitallennuksissa ja niiden siirtämisessä koneelta toiselle saatikka milllekään toiselle käyttäjälle. Juuri tämänkaltainen käyttäjäystävällisyyden jatkuva heikentäminen (PS4:llä tällaiset jutut onnistuivat selvästi paremmin) on syy, miksi olen kokenut pleikkarin huonompana konsolina kuin Xboxin. Nintendo on on sitten oman varsin surkean käyttäjäystävällisyytensä aika samalla viivalla pleikkarin kanssa.
Tallennusten siirtäminen toiselle käyttäjällehän veisi pohjan pois trophy-järjestelmästä, ellei tuo siirto toteutettaisi siten että se disabloisi trophyt pois. Kuinka tuo on siis toteutettu Xboxin puolella? Onnistuuko siellä tallennusten siirto toiselle käyttäjälle? Pystyykö toiselta käyttäjältä siirretyllä tallennuksella ansaita saavutuksia? Eikös Sonylla ole PS3:sta lähtien estetty tallennusten siirto käyttäjältä toiselle.
 
En kyllä ole tietoinen että Xboxilla pystyisi tallennuksia siirtämään käyttäjien välillä. Jos sellaista vapautta haluaa niin se on pc sitten. Konsoleilla on ihan turha sellaisesta haaveilla. Ainakin niin kauan kuin trophyt ja achievementit siellä pyörii. Ja onhan niitä tosin jo pc:lläkin, joten onko jopa sielläkin nykyään tarkempi kontrolli noissa?

Koneelta toiselle siirron kuvittelisin olevan mahdollista ja suhtkoht yhtä helppoa sekä pleikkarilla että boksilla. Kunhan siis siirto on vain koneiden eikä käyttäjätilien välillä.

Tosin Sonylla kyllä on niitä outoja poikkeuksia kun vaikka joku pelin goty-versio onkin yhtäkkiä "eri peli" eikä normiversion tallennus toimikaan. Se on ihan hiton typerä ja ärsyttävä systeemi. Nuokin itse asiassa taitaa liittyä juurikin trophyihin. Mikä on huvittavaa, kun nimenomaan trophyjen takia tuota siirtoa itse edes näkisi tarpeelliseksi tehdä, eli kun vaikka on pelannut emopelin 100% läpi ja ostaa gotyn, jossa lisärit mukana, niin haluaisi jatkaa emopelin tallennuksesta eikä kaikkea alusta uusiksi.

Mutta jos tosiaan puhutaan vain eri konsolille siirrosta ilman näitä pelikohtaisia outouksia tai eri tilille siirtoa (mikä on mahdotonta käsittääkseni kaikilla konsoleilla) niin ei tuon pitäisi mitenkään ihmeellinen asia olla.
 
En kyllä ole tietoinen että Xboxilla pystyisi tallennuksia siirtämään käyttäjien välillä. Jos sellaista vapautta haluaa niin se on pc sitten. Konsoleilla on ihan turha sellaisesta haaveilla. Ainakin niin kauan kuin trophyt ja achievementit siellä pyörii. Ja onhan niitä tosin jo pc:lläkin, joten onko jopa sielläkin nykyään tarkempi kontrolli noissa?

Koneelta toiselle siirron kuvittelisin olevan mahdollista ja suhtkoht yhtä helppoa sekä pleikkarilla että boksilla. Kunhan siis siirto on vain koneiden eikä käyttäjätilien välillä.

Tosin Sonylla kyllä on niitä outoja poikkeuksia kun vaikka joku pelin goty-versio onkin yhtäkkiä "eri peli" eikä normiversion tallennus toimikaan. Se on ihan hiton typerä ja ärsyttävä systeemi. Nuokin itse asiassa taitaa liittyä juurikin trophyihin. Mikä on huvittavaa, kun nimenomaan trophyjen takia tuota siirtoa itse edes näkisi tarpeelliseksi tehdä, eli kun vaikka on pelannut emopelin 100% läpi ja ostaa gotyn, jossa lisärit mukana, niin haluaisi jatkaa emopelin tallennuksesta eikä kaikkea alusta uusiksi.

Mutta jos tosiaan puhutaan vain eri konsolille siirrosta ilman näitä pelikohtaisia outouksia tai eri tilille siirtoa (mikä on mahdotonta käsittääkseni kaikilla konsoleilla) niin ei tuon pitäisi mitenkään ihmeellinen asia olla.
Joo, nykyään sekä pleikalla, että boksilla tallennusten siirto toimii vain pilven kautta koneelta toiselle. Boksilla tuo taisi tulla jo edellisessä sukupolvessa (Xbox 360:n tallennuksia jaettiin vissiin vähän turhan innokkaasti pelaajien kesken) ja pleikalla vasta nyt PS5:n kanssa. Eli kuten aikaisemmin tuli todettua, niin PS4-pelien tallennusten siirto onnistuu vielä USB-muistin avulla konsolista toiseen (ml. PS5), mutta tietysti profiilin pitää olla sama.
 
Tallennusten siirtäminen toiselle käyttäjällehän veisi pohjan pois trophy-järjestelmästä, ellei tuo siirto toteutettaisi siten että se disabloisi trophyt pois. Kuinka tuo on siis toteutettu Xboxin puolella? Onnistuuko siellä tallennusten siirto toiselle käyttäjälle? Pystyykö toiselta käyttäjältä siirretyllä tallennuksella ansaita saavutuksia? Eikös Sonylla ole PS3:sta lähtien estetty tallennusten siirto käyttäjältä toiselle.
Nojuu, ei se käyttäjältä toiselle ole tosiaan tainnut aikoihin onnistua millään konsolilla. Mutta kyllä samalla käyttäjällä pitäisi pystyä siirtämään tallennuksia eri sukupolvien välillä. Tämä onnistuu boxilla Xbonen ja Series-laitteiden välillä, mutta eipä tietenkään onnistu kokonaisvaltaisesti PS4:n ja PS5:n välillä. Elden Ringissä pystyi esim. siirtämään poikani pelitallennuksen hänen huoneensa PS4:ltä olohuoneemme PS5:lle, koska hän halusi kokeilla pelin pelaamista näyttävämpänä. Mutta sitten kun hän halusi jatkaakin tallennuksellaan pelaamista omasta huoneestaan, jotta voisimme jatkaa pelaamista co-oppina, niin siirto ei enää PS5:ltä onnistunutkaan PS4:lle, ja muutaman tunnin pelissä eteneminen menikin täysin hukkaan. Todella ikävää pelaajien erilaisten tarpeiden aliarviointia tämänkaltainen suunnittelu. Vastaavaan emme ole tosiaan törmänneet boxin eri sukupolvien laitteiden välillä. Vastaavanlaisiin juttuihin törmää muutenkin nimenomaan pleikkarilla, mutta ei koskaan boxilla.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaavaan emme ole tosiaan törmänneet boxin eri sukupolvien laitteiden välillä. Vastaavanlaisiin juttuihin törmää muutenkin nimenomaan pleikkarilla, mutta ei koskaan boxilla.
Microsoft onnistui kerralla tekemään pilvitallennukset aitoina pilvitallennuksina jo X360:llä eikä vain semi-automaattisina varmuuskopioina kuten PS3:lla ja PS4:llä vielä oli. Series X|S:n myötä tullut Smart Delivery teki puolestaan sen, että samaa peliä voi pelata kahden eri sukupolven konsoleilla yhdellä ja samalla tallennuksella (ja yhdellä saavutuslistalla). Sony teki tässäkin karkean erottelun PS4- ja PS5-versioiden välille, jonka takia käyttävät erillisiä tallennuksia, ja äärimmäisen harvoja poikkeuksia (kuten Gran Turismo 7) lukuun ottamatta PS5-version tallennusta ei voi PS4-versiolla käyttää. Toiseen suuntaan on kertasiirtona toimivia export-import-väkerryksiä nähty joissain peleissä, mutta sekin on melkeinpä enemmän poikkeus kuin sääntö.

Jos Sonyn menettelystä jotain hyvää haluaa hakea, niin se tosiaan tuo mukanaan myös erilliset Trophy-listat PS4- ja PS5-versioille, joten Trophy-metsästäjät saavat herkkunsa kahteen kertaan. Noin muuten Microsoftin pilvitallennussysteemi on paljon käyttäjäystävällisempi.
 
Microsoft onnistui kerralla tekemään pilvitallennukset aitoina pilvitallennuksina jo X360:llä eikä vain semi-automaattisina varmuuskopioina kuten PS3:lla ja PS4:llä vielä oli. Series X|S:n myötä tullut Smart Delivery teki puolestaan sen, että samaa peliä voi pelata kahden eri sukupolven konsoleilla yhdellä ja samalla tallennuksella (ja yhdellä saavutuslistalla). Sony teki tässäkin karkean erottelun PS4- ja PS5-versioiden välille, jonka takia käyttävät erillisiä tallennuksia, ja äärimmäisen harvoja poikkeuksia (kuten Gran Turismo 7) lukuun ottamatta PS5-version tallennusta ei voi PS4-versiolla käyttää. Toiseen suuntaan on kertasiirtona toimivia export-import-väkerryksiä nähty joissain peleissä, mutta sekin on melkeinpä enemmän poikkeus kuin sääntö.

Jos Sonyn menettelystä jotain hyvää haluaa hakea, niin se tosiaan tuo mukanaan myös erilliset Trophy-listat PS4- ja PS5-versioille, joten Trophy-metsästäjät saavat herkkunsa kahteen kertaan. Noin muuten Microsoftin pilvitallennussysteemi on paljon käyttäjäystävällisempi.
Varmaankin taustalla se että monet näistä xboxin edistyksillisistä ominaisuuksista on olemassa PC puolella esmes Valvella palveluissa myös sen enemmin meteliä pitämättä, joten on varmaankin ollut luontevaa käyttää vastaavaa eikä rankaista konsolipelaajia omalla. Kilpailun hyviä puolia. En nyt tiedä kumpi tuli ensin, eikä sen niin väliäkään. Sonyn helpompi pitää kömpelömpi systeemi kun kilpailussa xboxin kanssa moni muukin asia ratkaisee.
 
Juuri eilen tulikin vastaan tuorein typeryys mitä tulee Sonyn tallennus- ja pelisysteemeihin.

Oli ajatuksena vihdoin aloittaa Phantom Liberty. Cyberpunk 2077:n olin aiemmin "asentanut" PS4-levyversiona mutta pelannut PS5-digiversiona, jonka siis saa käyttöönsä kun tuon levyn lyö sisään.

No, asentelin pelin, tarkalleen ottaen sen PS5-version, eli Cyberpunk 2077 Ultimaten, levyltä ja sen päälle tuli vielä joku monenkymmenen gigan päivitys sekä Phantom Liberty. Innoissani menin tutkimaan että mitäs tallennuksia siellä on ja tuloksena oli tyhjä ruutu. Ei yhtään tallennusta.

Tarkistin heti että tallennus on pilvessä: on. Tarkistin että onko se koneella: on. Tarkistin että onko se PS5-versio: on. Latasin tallennuksen uusiksi pilvestä, mikä ei auta. Tallennukset ei näy. Koetan myös CDPR:n omaa crossplatform-tallennushommaa mutta sekään ei auta koska tallennukset olisi pitänyt alunperinkin tehdä se aktivoituna.

Lopulta nöyrryn ja kaivan esiin viimeisenä keinona sen aiemmin pelaamani PS4-levyversion ja asennan sen. Kappas, tallennukset on siellä heti ihan kuten pitääkin. Aktivoin (taas) CDPR:n oman pilvitallennuksen - koska eihän se voi olla konsolikohtainen vaan pelikohtainen tms. - ja latailen uusimpaan tallennukseen, jossa teen heti päälletallennuksen, johon ilmestyykin pilvitallennus-kuvake.

Seuraavaksi vuorossa olisi - tänään illalla siis - PS5-levyversion uusiksi asennus ja tarkistus että onko se tallennus siellä pilvessä vaiko ei.

Sekin tässä kyrsii että PS4-levyversiolla voin siis ladata PS5-digiversion mutta jos vaihdan levyasemaan PS5-levyversion (Ultimaten) niin tuota samaa digiversiota ei voi käyttää sen kanssa. Siis vaikka minulla on se levy käyttöoikeutta osoittamassa. Luulisi olevan yksi ja sama onko levy PS4- vai PS5-versio ja nimenomaan luulisi että PS5-levy oikeuttaisi pelaamaan myös PS5-digiversiota, jos sen hitto vie saa kuitenkin käyttöönsä PS4-levyllä.

Ihan järkyttävää sotkua kyllä nämä Sonyn hommat. Sitten ei edes tuo lisäri voinut olla levyllä ettei siitä tule "eri peli" tai jotain, jolloin Sonyn logiikalla ei enää tallennukset voi toimia.

Samaa tarkoituksella rampauttamista ja/tai typeryyttä kuin se ettei dualshock 4 muka voi toimia PS5-peleissä vaikka peli ei edes sisältäisi yhtään mitään dualsense-höpötyksiäkään.

Mutta siihen aiempaan kysymykseen silti yhä: pelkkä tallennuksen siirto konsolilta toiselle samanlaiselle onnistuu. Kunhan ei siis ole kyse eri sukupolvesta tai eri pelistä tai "eri" pelistä eli vaikkapa goty vs. normiversio.

Toisaalta boksilla kyrsii se että tallennukset on niin automatisoitu ettei niitä oikein voi itse säätää mitenkään. Ja Sonyllakin pudotettiin pois se PS4:llä vielä oleva USB-asemalle siirtäminen, mikä oli ihan hiton hyvä systeemi saada varmasti talteen tallennukset ilman että tarvitsee huolehtia kk-maksuista tai muista jäsenyyksistä tms.
 
Toisaalta boksilla kyrsii se että tallennukset on niin automatisoitu ettei niitä oikein voi itse säätää mitenkään. Ja Sonyllakin pudotettiin pois se PS4:llä vielä oleva USB-asemalle siirtäminen, mikä oli ihan hiton hyvä systeemi saada varmasti talteen tallennukset ilman että tarvitsee huolehtia kk-maksuista tai muista jäsenyyksistä tms.
Lauseen loppuosa selittääkin miksi se pudotettiin pois. :D PS4:lla kun lopetin plussajäsenyyden niin olisi aika kuumottavaa ilman USB tallennusta, ei voi varmasti tietää milloin kovalevy lasahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta siihen aiempaan kysymykseen silti yhä: pelkkä tallennuksen siirto konsolilta toiselle samanlaiselle onnistuu. Kunhan ei siis ole kyse eri sukupolvesta tai eri pelistä tai "eri" pelistä eli vaikkapa goty vs. normiversio.
Tässähän Xbox on juurikin äärimmäisen edistyksellinen, kun se ei välitä onko kyse pelin Xbox One vai Xbox Series -versiosta. Tai edes PC-versiosta. Kaikkiin toimii sama tallennus ristiin, vaikka PC versio tosin vaatii että play anywhere ominaisuus on käytössä pelikohtaisesti.

Sitä tosin en uskalla mennä varmaksi sanomaan miten Xbox käsittelee nämä gotyt ynnä muut versiot. Eli kuinka paljon eri versio pelistä pitää olla, että sama tallennus ei toimisi. Joku fiksumpi vastatkoon.
Toisaalta boksilla kyrsii se että tallennukset on niin automatisoitu ettei niitä oikein voi itse säätää mitenkään. Ja Sonyllakin pudotettiin pois se PS4:llä vielä oleva USB-asemalle siirtäminen, mikä oli ihan hiton hyvä systeemi saada varmasti talteen tallennukset ilman että tarvitsee huolehtia kk-maksuista tai muista jäsenyyksistä tms.
Se on varmaan makukysymys haluaako tallennuksia säätää vai onko se vaan hyvä että ne on aina pilvessä valmiina pelasi sitten millä Xboxilla (tai PC:llä) tahansa. Se mikä nyt joka tapauksessa on Xboxin puolella aika kiva, niin pilvitallennuksista ei tarvitse maksaa mitään, vaan se on ihan perusominaisuus kaikille käyttäjille.
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän Xbox on juurikin äärimmäisen edistyksellinen, kun se ei välitä onko kyse pelin Xbox One vai Xbox Series -versiosta. Tai edes PC-versiosta. Kaikkiin toimii sama tallennus ristiin, vaikka PC versio tosin vaatii että play anywhere ominaisuus on käytössä pelikohtaisesti.
Tämän pitäisikin olla se lähtötaso mitä tulee tallennuksiin ja niiden yhteensopivuuksiin. Yksi ja sama tallennus riippumatta minkä sukupolven laite on alla. Samoin pitäisi olla itsestäänselvää että ns. goty-, ultimate- ja complete-versiot on tallennusten osalta ihan sama peli.

Sitä tosin en uskalla mennä varmaksi sanomaan miten Xbox käsittelee nämä gotyt ynnä muut versiot. Eli kuinka paljon eri versio pelistä pitää olla, että sama tallennus ei toimisi. Joku fiksumpi vastatkoon.
Ymmärtääkseni Xboxilla ei ole samanlaista typeryyttä kuin Sonylla. Siitähän kertoo(?) jo se, että boksilla pelin ja sen lisäosien achievementit menee kaikki samaan läjään eikä niitä erotella emopeliksi, lisäreiksi ja päivityksiin jne.

Se on tosin siitä ärsyttävä että pelissä näkyy hankkimattomia achievementtejä vaikka ei olisi koko lisäosaa ostanut. Eli ei voi tavallaan saada achievementeistä 100% pelkän emopelin pelaamalla, kuten pleikkarilla.

Se on varmaan makukysymys haluaako tallennuksia säätää vai onko se vaan hyvä että ne on aina pilvessä valmiina pelasi sitten millä Xboxilla (tai PC:llä) tahansa. Se mikä nyt joka tapauksessa on Xboxin puolella aika kiva, niin pilvitallennuksista ei tarvitse maksaa mitään, vaan se on ihan perusominaisuus kaikille käyttäjille.
Eihän "säätäminen" ja "aina valmius" sulje pois toisiaan. Systeemi voisi toimia muuten ihan kuten nykyäänkin mutta lisänä voisi itse laittaa automatiikan pois ja esimerkiksi ladata, siirtää ja poistaa tallennuksia. Yhdistettäisiin siis pleikkarin ja xboxin tallennussysteemien parhaat puolet.
 
Ylös Bottom