Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Vastaan tänne, kun aihe koskettaa kuitenkin laajemminkin konsolipelaamista.

Myös tuosta grafiikasta voisi mielestäni hieman tinkiä ainakin keskimäärin, etenkin pitemmissä peleissä, joissa on todella paljon assetteja ja paikkoja joissa ei käydä kuin kerran. Muutenkin se 60 fps ja vähän genrestä riippuen riittävä piirtoetäisyys ennemmin kuin viimeisen päälle grafiikat

Ehdottomasti näin ja itselleni konsolipelaaminen on muutenkin aina ollut enemmän sitä pelimekaniikan ja sen avulla kerrottavan tarinan kautta innostavaa pelaamista kuin äärimmäisyyksiin menevään pikselien tuijotusta ja DF:n vertailuista innostumista. Minulle tämä maailma on nimenomaan PC-pelaajien hössötystä ollut aina, vaikka nykyään pikseleistä innostuukin varsinkin täällä kuplassa yllättävän moni. Olisi hienoa, jos myös muutkin kuin Nintendo lähtisivät vahvemmin takaisin tälle tielle. Toki siltikin myös graafisella puolella on hienoa nähdä upeita saavutuksia, kuten Alan Wake 2 tai Senua's Saga: Hellblade II, mutta ihan samalla tavalla Octopath Traveler 2:n HD-2D näyttää omiin silmiini hyvältä.

Ja itselläni kovimmassa kulutuksessa on nimenomaan Switch ja Series S, eikä kolmoskonsolina toimiva PS5, vaikka sillä sitä silmäkarkkia olisi eniten tarjolla. Olen jopa ostellut useamman jokaiselle näistä julkaistun pelin nimenomaan Switchille. Esimerkiksi Persona 5 Tactica/Royal, Prince of Persia The Lost Crown ja vaikkapa Ni No Kunit toimii erittäin hyvin myös Switchillä ja ylipäätään näin 2024 minulle riittää ihan erinomaisesti näiden tekniset ominaisuudet.

Täällä kuplassa luonnollisesti odotellaan innolla Pro-malleja konsoleista, mutta uskon yhä edelleen suuren osan kuluttajista tyytyvän vähempään ihan aidosti - mistä luonnollisesti kertoo myös Switchin menestys. Ja jos näin on, niin pelikehittäjien budjetista ja ajasta ei välttämättä tarvitsisi mennä niin paljoa johonkin varjojen hieromiseen. Tässä on miettimisen paikka.
 
Koska keskustelu rönsysi yli 30 viestin verran aivan ohi aiheesta, siirsin viestit toiseen ketjuun. Jatkot oheisessa ketjussa:

 
Yllättäen mutta en:


Hk minulla ei mitään vastaan ole ollut niin siihen ei voi vedota.
Toivoisin lähinnä että tuollainen valitus (tai mikä onkaan) johtaisi edes siihen että nettipelaamisen saisi merkittävästi halvemmalla.

Game Passin hinta on ihan ok korotettunakin. Siellä on minulle ollut pelattavaa liikaakin, mikä on jo yksi syy miksi sen jätin jatkotilaamatta. Pitäähän sitä nimittäin saada vähän noita ostettujakin pelejä jossain kohtaa pelattua. Siinä on siis GP vain tiellä kun sen kanssa tulisi jatkuvasti jotain pelattavaa ja vähintään testattavaa, mikä johtaa usein suoraan pelattavaksi.

Olisipa pieni unelma jos tuo homma, valitus tms. johtaisi jopa siihen että MS:n alentaessa nettipelaamisen hintaa, laskisi se myös kilpailijoilla. Siitä en jaksa enää edes unelmoida että nettipelaaminen ihan heti olisi konsoleilla ilmaista.
 
Olisipa pieni unelma jos tuo homma, valitus tms. johtaisi jopa siihen että MS:n alentaessa nettipelaamisen hintaa, laskisi se myös kilpailijoilla. Siitä en jaksa enää edes unelmoida että nettipelaaminen ihan heti olisi konsoleilla ilmaista.

Mulle kelpais pleikalle ja boxille sama mitä nintendolla eli 20e/vuosi ja sillä saa nettipelaamisen ja pilvitallennukset.
Tuon takia mä ps+:sta maksan vuodesta toiseen. Ne mukana tulevat pelit on yks ja sama onko niitä vai ei ja jos voi ottaa halvemman plussan ilman niitä vaihtaisin siihen.
Boxilla tosin tulee pelattua niin vähän, että sen kanssa otan seuraavaksi ehkä 2kk ultimatea ja pelaan siinä ajassa vaikka horizon 5:n, persona 3 reloadin ja starfieldin läpi ja sitten taas poikki kunnes on muutama kiinnostava isompi peli valikoimissa.
 
Ylös Bottom