Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ei ole mitään rajaa mitkä Xbox-pelit voivat tulla Playstationille tulevaisuudessa, kaikki on mahdollista.

Väittäisin että on parempi sanoa näin, kuin että sanoo Halon olevan forever exclusive, mutta sitten jossain vaiheessa joutuukin pyörtämään sanansa ja Halo tuleekin muille alustoille. Ympäripyöreä vastaus on bisneksen kannalta järkevää, vaikka näin kuluttajan kannalta vähän ärsyttävää.

Sitten jos ajattelee omaa pelaamista niin yksinoikeudet on kivoja siksi, että ne tekee alustasta haluttavamman, joka taas voisi tarkoittaa lisää käyttäjiä, joka taas voisi tarkoittaa parempaa kolmannen osapuolen tukea. Jos yksinoikeuksien pitäminen yksinoikeuksina tarkoittaisi sitä, että jatkossa pääsisin varmemmin pelaamaan esim. jotain uutta JRPG:tä heti julkaisupäivänä Xboxilla, niin silloin toivon yksinoikeuksia. Jos taas saavat houkuteltua riittävän suuren massan alustalle muutenkin, niin yksinoikeuksien merkitys vähenee.
 
Tuo oli alkuperäisesti Bloombergin haastattelu. Tosiaan mitään peliä ei suljeta pois Playstation alustalta. Haastattelussa tuli myös ilmi että peli studioiden/julkaisioiden ostojen osalta aika ei ole todellakaan ohi eli nälkä jäi vielä tuhlata lisää. Periaattessa haastattelussa käsikonsolikin varmistui eli työn alla tuo laite. Tuo suora Bloombergin haastattelu on maksumuurin takana. Niin noista hankinnoista niin FTC ei varmaan ole este kun Trump astettuu puikkoihin...

 
Viimeksi muokattu:
Ei meinaa sitä että Halot, forzat tai gearsit tulisi myös pleikalle.
Kyllä tuo meinaa nimenomaan sitä, että jopa nämä ikonisimmatkin pelisarjat voivat tulla pleikkarille. Philin kommentti ei tietenkään tarkoita sitä että ne tulisi, mutta voivat tulla. Se tarkoittaa että yrityksen sisällä varmasti puntaroidaan pelikohtaisesti miten kannattaa tehdä.
 
MS:n pelipuoli on nyt hurjassa muutoksessa ja silloin voidaan monesti miettiä useampaa eri vaihtoehtoa, mihin ollaan lopulta menossa. Ehkä nyt katsotaan tulosta, mikä jää viivan alle ja tehdään päätöksiä sen mukaan. Jos Black Ops 6:n tuotoista yli 80% on tullut pleikkarin puolelta, se vaikuttaa varmaan aika paljon harkintaan. PC ja Xbox ovat siis myynneissä jääneet pleikkarin jalkoihin yhden MS:n pääpelisarjan kohdalla. Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että MS:n kannattaa julkaista pelinsä kaikelle mahdolliselle, millä voi pelata. MS on nyt enemmän pelitalo kuin raudan valmistaja ja se sopii MS:n muuhun liiketoimintaan myös paremmin. MS ei ole menestynyt kovin hyvin missään rautapuolella, vaikka kirjoitan tämänkin tekstin MS:n erinomaisella näppäimistöllä, joiden valmistamisesta MS on jo luopunut. Surface on menestynyt surkeasti, kännykät olivat floppi jne.
 
Kyllä tuo meinaa nimenomaan sitä, että jopa nämä ikonisimmatkin pelisarjat voivat tulla pleikkarille. Philin kommentti ei tietenkään tarkoita sitä että ne tulisi, mutta voivat tulla. Se tarkoittaa että yrityksen sisällä varmasti puntaroidaan pelikohtaisesti miten kannattaa tehdä.
Tuo kuulostaa enemmän vararikon partaalla olevan puljun paniikkinappulaa painamiselta tänään julkaistu Indiana Jones on hyvä esimerkki siitä, että ollaan kaukana paniikista BO6 taas myy kuin häkä pleikkarille jolla on todella iso laitekanta, toisaalla taas peli on varmasti tuonut uusia gamepass tilaajia.
 
Tuo kuulostaa enemmän vararikon partaalla olevan puljun paniikkinappulaa painamiselta tänään julkaistu Indiana Jones on hyvä esimerkki siitä, että ollaan kaukana paniikista BO6 taas myy kuin häkä pleikkarille jolla on todella iso laitekanta, toisaalla taas peli on varmasti tuonut uusia gamepass tilaajia.
Joo, nämä ovat kaikki hyviä juttuja Microsoftille, mutta niin silti tuossa haastattelussa Phil sanoi. Tuskin siellä on paniikkinappulaa painettu, mutta strategian suuntaa mietitään. Parempi sanoa, ettei mikään peli ole pois laskuista, jottei käy niin että sanoo nyt jotain, mutta sitten kuitenkin joutuisi pyörtämään sanansa, jos vaikka nyt Halo tulevaisuudessa julkaistaisiinkin PlayStationille. Indiana Jones on juurikin hyvä esimerkki siitä, että halutaan tällainenkin tunnettu IP, joka voisi olla Microsoftin Spider-Man pelien saralla, tuoda PlayStationille aika nopeastikin tämän alkuperäisen Xbox + PC julkaisun jälkeen. Toki siellä voi olla mitä tahansa sopimusasioita sotkemassa yksinoikeutta, mutta silti.

Henkilökohtaisesti minun mielestä tämä nykyinen suuntaus on väärä. Xbox, PC ja mobiili on se yleisö mitä pitäisi tavoitella, jolloin käyttäjät "joutuisivat" edelleen tulemaan Microsoftin alustalle ja parhaimmassa tapauksessa heidän omaan kauppapaikkaan. Näin ei tietenkään voi tapahtua Nintendolla tai PlayStationilla, eikä näillä suljetuilla alustoilla voi myöskään myydä Game Passia tai muita vastaavia palveluita. Pelien konsoliyksinoikeus pitäisi alustan haluttavampana kuin ilman niitä.

Tietysti tärkeintä on se, että Xbox nyt ylipäätään jatkaa olemassaoloaan tuli pelit sitten ihan mille muulle laitteelle tahansa.
 
Fakta on että pelien tuominen useille alustoille on tulos siitä, että pelien tekeminen maksaa nykypäivänä moninkertaisesti enemmän mitä se maksoi vaikkapa x360/ps3 -eralla.

Ja jotta peli saadaa tarpeeksi voitolliseksi, pitää sitä (yksinkertaistettuna) myydä X kpl, jotta tuotantokustannukset yms. menot saadaan katettua. Jos peli selkeästi myy tietyllä alustalla liian hitaasti, ja arvio on, että useammalla alustalla se myisi enemmän, on ihan ymmärrettävää, että peli tuodaan saataville useammalle potentiaaliselle ostajalle.
 
Konsolipelimarkkinoiden ongelma on, että liiketoiminta kasvaa vain sen vuoksi, että olemassaolevat asiakkaat kuluttavat enemmän. Uusia kuluttajia ei tule juurikaan, eli konsolit ovat jämähtäneet tietyn porukan hommiksi. Xbox-puolella sitä vakiintunutta porukkaa ei vain ole tarpeeksi. Ei sitä Sonynkaan puolella ole silti riittävästi, vaikka tilanne on parempi. Siksi pelit julkaistaan myös PC:lle.
 
Joo, nämä ovat kaikki hyviä juttuja Microsoftille, mutta niin silti tuossa haastattelussa Phil sanoi. Tuskin siellä on paniikkinappulaa painettu, mutta strategian suuntaa mietitään. Parempi sanoa, ettei mikään peli ole pois laskuista, jottei käy niin että sanoo nyt jotain, mutta sitten kuitenkin joutuisi pyörtämään sanansa, jos vaikka nyt Halo tulevaisuudessa julkaistaisiinkin PlayStationille. Indiana Jones on juurikin hyvä esimerkki siitä, että halutaan tällainenkin tunnettu IP, joka voisi olla Microsoftin Spider-Man pelien saralla, tuoda PlayStationille aika nopeastikin tämän alkuperäisen Xbox + PC julkaisun jälkeen. Toki siellä voi olla mitä tahansa sopimusasioita sotkemassa yksinoikeutta, mutta silti.

Henkilökohtaisesti minun mielestä tämä nykyinen suuntaus on väärä. Xbox, PC ja mobiili on se yleisö mitä pitäisi tavoitella, jolloin käyttäjät "joutuisivat" edelleen tulemaan Microsoftin alustalle ja parhaimmassa tapauksessa heidän omaan kauppapaikkaan. Näin ei tietenkään voi tapahtua Nintendolla tai PlayStationilla, eikä näillä suljetuilla alustoilla voi myöskään myydä Game Passia tai muita vastaavia palveluita. Pelien konsoliyksinoikeus pitäisi alustan haluttavampana kuin ilman niitä.

Tietysti tärkeintä on se, että Xbox nyt ylipäätään jatkaa olemassaoloaan tuli pelit sitten ihan mille muulle laitteelle tahansa.
Kannattaa muistaa, että Jonesin takana olevan yhtiön aikaisemmatkin pelit on ollut multiplattoja. Starfield taas oli hyvä esimerkki siitä että exclut merkitsee edelleen pelaajille, ja pelihän oli kaupallinen menestys gamepassista huolimatta.
 
Kannattaa muistaa, että Jonesin takana olevan yhtiön aikaisemmatkin pelit on ollut multiplattoja. Starfield taas oli hyvä esimerkki siitä että exclut merkitsee edelleen pelaajille, ja pelihän oli kaupallinen menestys gamepassista huolimatta.
Totta, mutta Starfield on nimenomaan esimerkki pelistä ja pelintekijästä, jonka aikaisemmat pelit ovat olleet suurimmalta osin multiplattoja. Starfield on kuitenkin ainakin tällä hetkellä Xbox konsoliyksinoikeus. En siis näe ihan suoraa yhteyttä siinä, että se kuka pelin tekee Microsoftin alaisista studioista merkitsisi suoraan yksinoikeutta tai monialustajulkaisua. Indiana Jonesin kohdalla näen lisenssin isompana kysymyksenä. Se kuinka paljon sananvaltaa Disneyllä, LucasArtsilla tai kuka nyt Indyn pelien IP:n omistaakaan on siihen millä alustoilla peli julkaistaan. Tai onko niin että sopimus pelin tekemisestä on tehty ennenkuin Machine Games siirtyi Microsoftin omistukseen, ja näin ollen PlayStation -versio olisi ollut tulossa joka tapauksessa.

Aina voisi tietysti sanoa, että Indyllä on nimenomaan lisenssinsä puolesta eniten myyntipotentiaalia Xboxin ulkopuolella, mutta kun katsoo kuinka iso menestys Starfield on ollut, niin kyllä silläkin se myyntipotentiaali on. Microsoftin nykyistä strategiaa ei siis voida suoraan katsoa myöskään sen perusteella mikä myisi paljon muilla konsoleilla. Juuri tämä tietynlainen kuluttajille päin näkyvä päämäärättömyys pelien julkaisualustoissa on ärsyttävää. He tavallaan haluat tehdä omasta alustastaan houkuttelevan Starfieldin kaltaisella pelillä, mutta heti seuraavassa hetkessä julkaisevat Indyn PlayStation -version vain puoli vuotta Xbox -version perään.
 
Siitä saa hyvin vertailudataa, jos julkaisee pelejä eri tavoilla eri alustoille. Varmaan sieltä se "lopullinen" linjakin tulee joskus. Minua ei kyllä tuo epäselvyys häiritse, koska sekä A että B vaihtoehto on samanarvoisia. Sitten, jos MS ei enää julkaise Xboxille, se alkaisi vaikuttaa hankintoihin.
 
Totta, mutta Starfield on nimenomaan esimerkki pelistä ja pelintekijästä, jonka aikaisemmat pelit ovat olleet suurimmalta osin multiplattoja. Starfield on kuitenkin ainakin tällä hetkellä Xbox konsoliyksinoikeus. En siis näe ihan suoraa yhteyttä siinä, että se kuka pelin tekee Microsoftin alaisista studioista merkitsisi suoraan yksinoikeutta tai monialustajulkaisua. Indiana Jonesin kohdalla näen lisenssin isompana kysymyksenä. Se kuinka paljon sananvaltaa Disneyllä, LucasArtsilla tai kuka nyt Indyn pelien IP:n omistaakaan on siihen millä alustoilla peli julkaistaan. Tai onko niin että sopimus pelin tekemisestä on tehty ennenkuin Machine Games siirtyi Microsoftin omistukseen, ja näin ollen PlayStation -versio olisi ollut tulossa joka tapauksessa.

Aina voisi tietysti sanoa, että Indyllä on nimenomaan lisenssinsä puolesta eniten myyntipotentiaalia Xboxin ulkopuolella, mutta kun katsoo kuinka iso menestys Starfield on ollut, niin kyllä silläkin se myyntipotentiaali on. Microsoftin nykyistä strategiaa ei siis voida suoraan katsoa myöskään sen perusteella mikä myisi paljon muilla konsoleilla. Juuri tämä tietynlainen kuluttajille päin näkyvä päämäärättömyys pelien julkaisualustoissa on ärsyttävää. He tavallaan haluat tehdä omasta alustastaan houkuttelevan Starfieldin kaltaisella pelillä, mutta heti seuraavassa hetkessä julkaisevat Indyn PlayStation -version vain puoli vuotta Xbox -version perään.
Unohdat nyt sellaisen asian kuin gamepass, joka on melkoinen deal-breaker. Luultavasti palvelun tilaajamäärä alkaa jo nelosella, mikä olisi jo melkoinen jatkuva tulovirta.
 
Unohdat nyt sellaisen asian kuin gamepass, joka on melkoinen deal-breaker. Luultavasti palvelun tilaajamäärä alkaa jo nelosella, mikä olisi jo melkoinen jatkuva tulovirta.
Game Pass on huikea palvelu, mutta miten se selittää nämä saman julkaisijan eri pelien erilaiset julkaisumallit?

Jos näin maalaisjärjellä ajattelee, niin eikö Game Passin pitäisi juurikin tehdä sitä, että pelejä ei julkaista muualla kuin laitteilla, joilla pystyy tilaamaan Game Passia. Jos siis halutaan ohjata ihmisiä kohti tilauspalvelua.

Siitä saa hyvin vertailudataa, jos julkaisee pelejä eri tavoilla eri alustoille. Varmaan sieltä se "lopullinen" linjakin tulee joskus. Minua ei kyllä tuo epäselvyys häiritse, koska sekä A että B vaihtoehto on samanarvoisia. Sitten, jos MS ei enää julkaise Xboxille, se alkaisi vaikuttaa hankintoihin.
Hyvä pointti tuo vertailudata. Lopullista linjausta odotellessa. :)

Minua tämä tosiaan häiritsee Xboxin tulevaisuuden kannalta, ei niinkään siksi että joku peli ei ole yksinoikeus. Epävarmuus julkaisualustoista ei varsinaisesti aiheuta Xbox -konsolien suuntaan myyntipiikkejä, mikä on ihan ymmärrettävää. Ja kun kuitenkin olisi kiva jatkossakin pelata pelit Xboxilla, niin olisi kiva että laite myisi tarpeeksi.
 
Minusta Xboxin menestyksen eteen on tehty niin paljon kuin on vain pystytty, mutta kaikki tuotteet eivät vain lähde myymään. Ehkä sitten, jos konsolipelaamisesta tulisi taas suosittua, voisi toivoa menestystä. Todennäköisin tie menestykselle on, jos saadaan pelituotanto niin kiinnostavaksi, että se alkaa vetämään Xboxin pariin. Siinä voi auttaa monialustaisuus. Nythän Game Passissa on todella kovaa tuoretta tarjontaa ja lupauksia tulevista peleistä.
 
eiko se ole ihan luonollista että jos xbox peli myy 1 miljoona playstatin puolella 6 miljoonaa minun puolesta kuulostaa aika järkevältä tuota pelit playstationille saataville ja samalla mikrosoft saa lisää rahaa pelin kehitykseen
 
Game Pass on huikea palvelu, mutta miten se selittää nämä saman julkaisijan eri pelien erilaiset julkaisumallit?

Jos näin maalaisjärjellä ajattelee, niin eikö Game Passin pitäisi juurikin tehdä sitä, että pelejä ei julkaista muualla kuin laitteilla, joilla pystyy tilaamaan Game Passia. Jos siis halutaan ohjata ihmisiä kohti tilauspalvelua.


Hyvä pointti tuo vertailudata. Lopullista linjausta odotellessa. :)

Minua tämä tosiaan häiritsee Xboxin tulevaisuuden kannalta, ei niinkään siksi että joku peli ei ole yksinoikeus. Epävarmuus julkaisualustoista ei varsinaisesti aiheuta Xbox -konsolien suuntaan myyntipiikkejä, mikä on ihan ymmärrettävää. Ja kun kuitenkin olisi kiva jatkossakin pelata pelit Xboxilla, niin olisi kiva että laite myisi tarpeeksi.
Starfield oli poikkeus joka vahvisti säännön. A&B kaupan yksi ehto taisi olla pelien pysyminen multiplattoina toisekseen esim. BO6, stalker 2 ja Indiana Jones olisi kustantanut halvimmillaankin 157€, ja heti julkaisusta nuista vain yhtä voi pelata pleikkarilla. Näin kuluttajan näkökulmasta aika hyvä diili.
 
Ylös Bottom