Nyt tuntuu porukka unohtavan kokonaan gamepassin xboxilla pelaat tulevaisuudessakin kaikki pelit halvemmalla ja aina day 1. Toki homma menee mielenkiintoiseksi jos MS saa tuon palvelunsa kilpailijoiden alustoille, mutta sitä tuskin tapahtuu.
Varmaan kyllä tiedät itekin ettei "kaikki pelit halvemmalla ja aina day 1" pidä paikkaansa? Xboxin julkasemat pelit tottakai tulee Day 1 ja pysyy palvelussa todennäköisesti aina, mutta se että kaikki pelit...
Pelaat ne pelit myöhemmin ja täydellä hinnalla.
Mmmh no toisaalta jos mä pelaan pelin myöhemmin kun julkasussa, niin mä myös sit en osta sitä julkasussa. Ja jos oon valmis odottamaan, niin oon valmis odottamaan siihen asti et se hinta tippuu miellyttävälle tasolle. Aika looginen homma, pätee oikeastaan kaikkiin muihin kun Nintendon julkasemiin peleihin, niitten hinnat kun ei juurikaan elä, mutta ne mä sit tarvittaessa ostelenkin käytettynä.
Minusta tämä on mennyt loogisesti eteenpäin eikä ole suurempia uhkakuvia ilmassa. Kuluttajia peloteltiin kauhukuvilla MS:n pahuudesta ja hysteerisimmät niihin tarttuivat ja sen takia muutama vuosi sitten jankutettiin yhtä "totuutta" ja nyt sitten näyttäisi siltä, ettei sillä ole mitään perustetta. Toisaalta tämän hetken "totuus" näyttää minusta ihan yhtä ambivalentilta ja epäilyttävältä. Vähän niin kuin seuraisi painimatsia aina yksi liike kerrallaan. Joskus näyttää siltä, että käy huonosti, mutta se onkin liike, jonka jälkeen kaikki muuttuu. Sitten, jos ei tunne, millainen painija on kyseessä, tulee aina tulkittua sen mukaan, miltä sillä hetkellä näyttää.
No siis joo, periaatteessa loogisesti jos on malttanut pohtia asiaa aina vaan askel kerrallaan eikä miettiä et miltä touhu esimerkiks 6kk päästä näyttää. Sehän tästä oikeastaan jännää tekeekin et seuraavaks saattaa tapahtua käytännössä ihan mitä vaan.
Mun mielestä on hyvä ja kiva juttu et pelit tuodaan saataville mahdollisimman laajalle yleisölle. Mulla ei oo mitään syytä pahottaa mieltä siitä et useampi ihminen pääsee nauttimaan nimikkeistä jotka on aikasemmin ollu niitten ulottumattomuuksissa. Mut samalla kun tän sanoo, ois vähän sinisilmästä myös olla sanomatta sitä et valitettavasti se on ne yksinoikeudet myös jotka noin lähtökohtaisesti niitä konsoleita sieltä hyllyiltä myös liikuttaa, ja yksinoikeuksien puute on hyvin herkästi myös se syy minkä takia ne ei liiku. Xboxin kohdalla tilanne oli toki vähän monimutkaisempi, mutta musta kyllä tuntuu et Starfieldin yksinoikeus saattoi hyvinkin olla se viimenen oljenkorsi mitä ne testaili yksinoikeuksien saralla, ja kun lopputulos ei tuonkaan kortin jälkeen miellyttänyt, niin strategiaa muutettiin. Phil kyllä aikoinaan sanoi haastattelussa että ei ole olemassa sellaista maailmaa missä Starfield on niin täydellinen julkaisu että pleikkarin omistajat ryntää kauppaan ostamaan laitteen ja vaihtavat leiriä (vedän tän ulkomuistista, jotenkin näin se meni pääpointiltansa), eikä se ollutkaan täydellinen julkaisu eikä se vissiin laitteitakaan sit liikutellut tarpeeksi. Toki Starfieldissä oli omat ongelmansa minkä takia se ei ollut esimerkiks samanlainen messiaspeli kun Skyrim aikoinaan, kuten esimerkiks se että se oli teknisesti noin yli 10v vanhentunut keskimääräisesti, eikä sen pelimekaniikatkaan hirveän kummoset olleet. Itelle ehkä tärkeimpänä siitä puuttu se immersio ja löytämisen ilo, mut toki muitten kokemukset voi vaihella. Yleinen konsensus jokatapauksessa oli et se oli teknisesti auttamattomasti vanhentunut.
Muutenhan tällä ei juurikaan sit väliä olis mut se pistää noi Xbox-konsolit vähän riskin alaseks. Ja nimenomaan konsolit, ei Xboxia palveluna. Koska mitä edemmäs tässä mennään niin alkaa kyllä vähän vaikuttaa siltä et siellä tähtäimen päädyssä vois olla joku pilvipalvelustriimaushomma, kuten ehkä toi "This is an Xbox"-kamppiskin vähän viitoittais. Rauta ei oo ikinä ollu konsolivalmistajille kovin kannattava bisnes, vaan pikemminkin se pakollinen paha millä saadaan porukka sisään siihen omaan ekosysteemiin ja käyttämään rahaa niihin asioihin mitkä sit tuo sita plussaa viivan alle. Eli digitaaliset pelimyynnit ja tilauspalvelut, mitä näitä nyt on. Nimellisesti Xboxilla siis se kauppapaikka ja Game Pass. Molempiin ollaan tehty sellasia liikkeitä että ne kyllä jatkaa olemassaoloansa vaikka konsolit häviäis, vaikkakin uskoisin et enemmän haluttais ohjata Game Passin suuntaan, mut en nää syytä et miks ne myöskään haluais rajottaa sitä että porukka ostais pelejä ihan omaksikin. Siinä toki sit herää kysymys et pitääkö tilauksesta silti maksaa jos pelit striimataankin hamassa tulevaisuudessa.
No, oli miten oli, sitä on vaikee lähteä ennustamaan. Mut sen osaa ennustaa et kilpailun puute ei pelialallakaan (kuten ei millään alalla) oo hyvä juttu, ja mikäli Xbox tipahtaa kisasta konsolien osalta kokonaan ja pelikentälle jää vaan Sony ja Nintendo jotka aikalailla leikkii omilla hiekkalaatikoillaan, niin se antaa Sonylle turhan paljon vapauksia tehdä ihan mitä haluaa ilman et tarvii pelätä varsinaisesti mitään. Eikä noi monopoliasemat oo ikinä oikeestaan kuluttajille ollu hyvä homma. Mut sit taas, epäilen että vahinko on ainakin suurimmaks osaks jo käynyt, koska ne yksinoikeudet ohjaa sitä konsolimyyntiä aika rajustikkin. On toki muitakin syitä, mut jos tälleen yksinkertaistettuna miettii syitä ostaa Xbox juuri nyt, niin niitä on aika vähän ellei oo ekosysteemiin jo muutenkin sitoutuneena. Pleikkarin ostamalla saat samat pelit ja myös ne Sonynkin yksinoikeudet, mutta toki sillä ei Game Passia ole, mikä onkin sit ehkä se ainut miinus.