Mmmmh, periaatteessa joo mahdollista, mutta vähän epäilen että Sony tuosta tehokonsolisegmentistä on luopumassa kuitenkaan. Tai siis en ite nää siinä kauheasti järkeä et siirrytään lähemmäs Nintendoa ihan ehdontahdon jos siellä tehokonsolimarkkinoilla pääsis rellestämään aikalailla yksin. Kuluttajat myös tottunut nykyseen tilanteeseen ja sen muuttaminen vois aiheuttaa vähän ihmettelyä. Rauta joo tosiaan maksaa, kuten PS5 Pron hintalappu vähän kertookin. Kaikki on kallista nykyään, ei sille voi minkään. Hyvä esimerkki myös se et mennään nyt viidennelle vuodelle PS5 kanssa ja sen hinta on nykyhetkellä uutena kalliimpi kun mitä itse maksoin siitä kun sen julkasupäivänä kävin hakemassa.Sinänsä totta mutta ihan näin yksinkertaista se ei ole. Johan Sonykin on valitellut uuden teknologian hintalappua joten xboxin tippuminen pois tarkottaisi mahdollisesti Sonyn siirtymistä lähemmäs Nintendoa, ts. pois kovimmasta tehokilpailusta, lähemmäs parempaa rautakatetta.
Lisäksi PC (+ uudet steamdeck ja rog ally yms. konsolinomaiset PC-laitteet) + pilvipelaaminen olisi aina kilpailevaa, joten ihan mahdottomasti Sony ei voisi perseillä ilman seurauksia, vaikka MS ei rautaa tekisikään. En usko MS:n poistuvan kokonaan konsolikilpailusta, mutta minusta on ennemminkin todennäköistä että tulee joku kevyempi laite pilvipelaamiseen ja xbox game pass pelaamiseen. Xbox series S tosin oli jo askel siihen suuntaan, että hankala sanoa tosiaan uskooko MS enää edes siihen.
PS6 kehitys on kyllä tässä vaiheessa jo sen verran pitkällä ettei se oikeastaan tule muuttamaan suuntaa enää. AMD:n kanssa tehty soppari viittais et samalla arkkitehtuurilla mennään edelleen, eli lähellä PC rautaa. Tarkoittanee tosiaan sitä et kallista tulee olemaan. Mut samalla täytyy kyllä sanoa et ei vieläkään tunnu et tää sukupolvi olis lähtenyt käyntiin. Edelleen tietyissä peleissä on PS4/XB1 versiot tulossa ja pelikuvaa jos vertailee PS4 ja PS5 versioiden välillä niin se graafinen ero ei oo oikeastaan kovin kummonen. Sulavuus sit toki asia erikseen ja oonkin ollu tän sukupolven aikana erittäin tyytyväinen siihen et saatiin 60fps standardiks, vaikkakin se alkaa nykyään olemaan enemmän et siihen tähdätään, mut ei osuta lukittuun 60fps. Ollaan tavallaan tultu tietyllä tapaa tien päähän grafiikoiden osalta, eikä tulevaisuudessa kannata kovin isoja harppauksia olettaa. Seuraavan sukupolven juttu on omalla mututuntumalla Ray Tracing monessa muodossa (Path Tracing tuskin vielä) ja erilaiset upscaling tekniikat. Mutta oma toive olis et ruvetaan sitä kattomaan sit aikasintaan 2027, mieluiten 2028 koska onhan tää ollu heikoin sukupolvi vähään aikaan.
PC:n toki voi laskea kilpailevaks, mutta ei taida Sonykaan ajatella sitä sellasena? Tai näin vois ainakin luulla kokoajan kasvavan PC katalogin puolesta, toki siinä on varmasti selityksenä enemmänkin se et pelien kehityskustannukset on nykyään niin järkyttäviä, että on vähän kuin pakko ottaa ne rahat pois sieltäkin segmentistä lojumasta. Mut se kans samalla tulee sillä hinnalla et PC-pelaajille on entistä vaikeampi myydä sitä konsolia sit. Mulla ei nimittäin välttämättä PS5:sta olis jos olisin tiennyt että noin vuoden venaamisella pääsee pelaamaan pitkälti tismalleen samat pelit mitä sillä. Samasta syystä voi olla et multa jää PS6 hankkimatta, ihan tilanteesta riippuen.
Series S on vähän kaksteränen miekka. Ajatuksena kiva, mut sitä kun miettii pelikehityksen kantilta, niin ei niin kiva. Etenkin kun MS velvoittaa et jos pelin haluaa julkasta Series X:lle, tulee sen myös S:llä toimia. Ja ihan aina sen pelin skaalaaminen alas S:n raudalle ei oo läpihuutojuttu. Käytän usein Baldur's Gate 3:sta ja Black Myth Wukongia esimerkkinä. Ensimmäinen saapui Xboxille myöhään koska optimointi S:lle vaati paljon. Jälkimmäinen tuskin tulee koskaan, sillä kehittäjät sano ettei Series S:n 10GB muisti (josta 8gb käytettävissä peleille ja 2gb käyttikselle, käyttiksen budjetista annettiin siivu kehittäjille lisää, mutta se on huomattavasti hitaampaa muistia) yksinkertasesti riitä ihan kaikkeen. Sais toki varmasti pelin kun pelin laitettua toimimaan, mutta jossain vaiheessa se on myös mietittävä kannattavuuden osalta. Myykö se peli Xboxilla sen verran että maksaa vaivaa?
Switch 2 saapuessa tilanne toki kääntyy pikkasen. Series S versioita peleistä tullaan varmasti hyödyntämään kun funtsitaan porttauksia Nintendon uutuudelle, ja merkit vähän viittais siihen et sille Nintendon uutuudelle on kyllä sen verran ostajia tarjolla että niitä kannattaa myös portata. Hyödyttää myös Series S:ää ton olemassaolo, koska tuosta nyt osittain saa kaks kärpästä yhdellä iskulla. Osittain, koska Switch 2 pohjautuu täysin eri arkkitehtuuriin (ARM) niin se ei tietenkään suoraan onnistu.