Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

No totta kai makunsa kullakin asiassa kuin asiassa, mutta tosiaan yritin vain selittää miksi meille monelle on niin helppo puhua pleikan peleistä suuremmassa arvossa kuin vaikkapa Xboxin peleistä.

Varmaan tuo paras ohjainkin riippuu täysin siitä mihinkä on tottunut ja tykkääkö käyttää tärinöitä pelatessaan. Olisi kyllä aika hurja jos pleikan muutaman kympin ohjain osoittautuu ns. paremmaksi kuin vaikkapa Xboxin Elite Controller joka toista sataa taitaa edelleen maksaa.
Mutta se on kun ne pelit kutkuttelee teidän peli makua. Se ei edelleenkään tee niistä absoluuttisesti parempia. :)

Saavat tehä kyllä töitä että se ohjain pieksee boksin elite pädin, tai on siin sekin että mitä pelaa. DS4 liipasimet oli omaan käpälään aivan surkeat autopeleissä, mutta ihan ok kun jotain pyssyttelyä pelaili. ;) Enkä nyt sanois että se DualSense muutaman kympin ohjain kuitenkaan on 60 vai 70e hinnallaan, tai muuten voisi väittää että Elite V1 on viidenkympin pädi.

Mutta toivottavasti ovat parantaneet DS4 reilusti, itte silläkin tuli pelkästään Warframea tahkottua 1400h, niin on ehkä jotain kokemusta siitäkin kertynyt. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tulee juuri se subjektiivisuus. Sanot että meille monelle on helppo puhua pleikan peleistä suuremmassa arvossa, mutta ihan yhtä helppo vaikka minun on puhua Xboxin peleistä suuremmassa arvossa. Ei siinä arvosanat ja GOTYt auta, jos pleikalta ei esim. löydy Forza Horizon -sarjalle vastausta.
Kyllä, mutta jos menemme halliin jossa on 100 puolueetonta ihmistä ja kysymme heiltä kumman pelejä he arvostavat enemmän ja jos 90 heistä vastaa pleikkarin, niin tottahan toki tämäkin vaikuttaa siihen argumenttiin myös kummalla on paremmat pelit. Ei tietenkään muuta yksittäistä mielipidettä, mutta isoa kuvaa kyllä muuttaa paljonkin kun yleisesti mietitään kumman studiot niitä parempia pelejä tuottaa.

En ole juurikaan Nintendon pelejä pelaillut viimeiseen 10-15 vuoteen, mutta vaikka en ole pelannutkaan niitä, on helppo aistia siitä yleisestä innostuksesta kuinka nekin pelit ovat suurimmaksi osaksi erinomaisia tekeleitä. Siinä mielessä on siis hieman väärin mielestäni tuosta vaan sanoa pleikalta löytyvän parhaat pelit jos Nintendokin otetaan mukaan, koska palkinnot, arvostelut ja hype puoltavat sitä, että sieltäkin on vähintään yhtä rakastettuja pelejä puskettu pihalle kuin pleikkarilla viime aikoika. Mutta kun seuraa meininkiä niin jostain kumman syystä samanlaisia tunteita ei Xboxin pelit aiheuta ihmisissä. Siihen voi sitten jokainen miettiä syitä.
 
Suosioon vaikuttaa monet muutkin seikat kuin laatu, esim markkinointi. Ja mistä lähtien se mikä on suosittua = laatua? Ei laadukkaimmat romaanitkaan ole best sellereitä, päinvastoin, kirjallisuuden klassikoita harvat lukevat - vaikka monet niistä puhuvat. Onko J.K Rowling parempi kuin Dostojevksi? Myyntilukujen ja omaisuuden perusteella voisi niin päätellä. Itse en onneksi välitä muiden mielipiteistä näissä asioissa. Joskus omat suosikkielokuvani, -kirjani, -pelini jne ovat suosittuja, usein eivät.
 
Kyllä, mutta jos menemme halliin jossa on 100 puolueetonta ihmistä ja kysymme heiltä kumman pelejä he arvostavat enemmän ja jos 90 heistä vastaa pleikkarin, niin tottahan toki tämäkin vaikuttaa siihen argumenttiin myös kummalla on paremmat pelit. Ei tietenkään muuta yksittäistä mielipidettä, mutta isoa kuvaa kyllä muuttaa paljonkin kun yleisesti mietitään kumman studiot niitä parempia pelejä tuottaa.

En ole juurikaan Nintendon pelejä pelaillut viimeiseen 10-15 vuoteen, mutta vaikka en ole pelannutkaan niitä, on helppo aistia siitä yleisestä innostuksesta kuinka nekin pelit ovat suurimmaksi osaksi erinomaisia tekeleitä. Siinä mielessä on siis hieman väärin mielestäni tuosta vaan sanoa pleikalta löytyvän parhaat pelit jos Nintendokin otetaan mukaan, koska palkinnot, arvostelut ja hype puoltavat sitä, että sieltäkin on vähintään yhtä rakastettuja pelejä puskettu pihalle kuin pleikkarilla viime aikoika. Mutta kun seuraa meininkiä niin jostain kumman syystä samanlaisia tunteita ei Xboxin pelit aiheuta ihmisissä. Siihen voi sitten jokainen miettiä syitä.
Ja sitten kun menemme tämän foorumin keskusteluihin xboxin peleistä ja kuka tällä hetkellä kirjoittelee ja ihmettelee asioita. :)
 
Mutta se on kun ne pelit kutkuttelee teidän peli makua. Se ei edelleenkään tee niistä absoluuttisesti parempia. :)
Tarkoitat siis absoluuttisella objektiivista? Eli henkilökohtaisista mieltymyksistä riippumatonta? Täällähän on se hyväksytty, että GamePass on objektiivisesti parempi kuin PlayStationin tarjonta, joten ehkä tässä kohtaa voidaan sitten lyödä lukkoon se objektiivinen totuus että PlayStationin pelivalikoima on parempi. Ja objektiivisena kommentoijana varaan alkavan sukupolven objektiiviseksi totuudeksi sen, että Dualsense on paras ohjain. Tiks lukkoon ja avaimet aurinkoon. Näinhän tää homma toimii?
 
Suosioon vaikuttaa monet muutkin seikat kuin laatu, esim markkinointi. Ja mistä lähtien se mikä on suosittua = laatua? Ei laadukkaimmat romaanitkaan ole best sellereitä, päinvastoin, kirjallisuuden klassikoita harvat lukevat - vaikka monet niistä puhuvat. Onko J.K Rowling parempi kuin Dostojevksi? Myyntilukujen ja omaisuuden perusteella voisi niin päätellä. Itse en onneksi välitä muiden mielipiteistä näissä asioissa. Joskus omat suosikkielokuvani, -kirjani, -pelini jne ovat suosittuja, usein eivät.
Samaa mieltä. Itsellenikin on naurettava ajatus, että maailman suosituimmat pelit ovat vuodesta toiseen FIFA:n tyylisiä urheilupelejä joissa ei käytännössä mikään uudistu vaan samaa pyöritetään vuodesta toiseen. Samaan aikaan monet muut studiot painavat niska limassa töitä tuodakseen jotain ennennäkemätöntä pelattavaksi ja sitten nämä myyvät vain murto-osan mitä vaikkapa FIFA joka tuntuu käytännössä autopilotilla pyörivän vuodesta toiseen.

Kuten on täälläkin todistettu myyntilukujen kautta, ei pleikkarin pelit mitään suurinta massaa ikinä ole kiinnostanut niin kuin nämä FIFA:t ja CoDit. Tämän takia en näitä sen enempää massojen peliksi laskisi kuin Xboxinkaan suosituimpia pelejä.

Ja sitten kun menemme tämän foorumin keskusteluihin xboxin peleistä ja kuka tällä hetkellä kirjoittelee ja ihmettelee asioita. :)
Nyt jäi hieman epäselväksi mitä tarkoitat.
 
Ei, kun absoluuttisesti. Minun mielestä olisi subjektiivinen ilmaisu. Mutta useimmat tuntuu olevan sitä mieltä että ne vaan on parhaita ikinä, koska se miljardi kärpästä ei voi olla väärässä.

Edit: Typo pois

Et nyt varmaankaan ymmärtänyt mitä hain takaa. Ainakin itselleni metacritic ja opencritic ovat työkaluja pelien arvottamiseen genrensä sisällä, joista sitten parhaiten arvosteltuihin tulee tutustuttua ensin riippumatta alustasta. Vaikka peliarvostelut ovat julkaisujen subjektiivisia näkemyksiä itse peleistä, näiden keskiarvo on sitten lähempänä objektiivisempaa arviota kuin yhden yksittäisen julkaisun arvosana. Tämän vuoksi monesti puhutaan laadukkaista yksinoikeuksista, kun nämä vertautuvat edukseen muihin genrensä edustajiin verrattuna.

Vaikka nyt moni PS-peli nauttii keskiarvoltaan suurempaa arvostelumenestystä vrt. Xbox, ei se ole mikään tae että peli sitten kolisee yksilöllisellä tasolla itse kullakin. Tämä menee usein keskustelussa sekaisin, joka sitten aiheuttaa turhaa vääntöä asiasta.
 
Tarkoitat siis absoluuttisella objektiivista? Eli henkilökohtaisista mieltymyksistä riippumatonta? Täällähän on se hyväksytty, että GamePass on objektiivisesti parempi kuin PlayStationin tarjonta, joten ehkä tässä kohtaa voidaan sitten lyödä lukkoon se objektiivinen totuus että PlayStationin pelivalikoima on parempi. Ja objektiivisena kommentoijana varaan alkavan sukupolven objektiiviseksi totuudeksi sen, että Dualsense on paras ohjain. Tiks lukkoon ja avaimet aurinkoon. Näinhän tää homma toimii?
Se ei oo objektiivistä, koska se perustuu edelleenkin siihen peli makuun.
Mikä siinä on niin vaikeeta ymmärtää että se Sonyn valikoima ei vaan ole kaikkien makuun ja sen takia sen julistaminen parhaaksi ikinä on huvittavaa. :)

Mutta tolle linjalle jos lähetään, niin pc:hän se ultimaattisesti paras on. Pelejä löytyy hitosti enempi ja voi käyttää melkein mitä ohjainta vaan. Jopa sitä DS4, jos se nyt omaan tassuun on se paras kaikessa.
 
Myyntiluvut ja pelatut pelitunnit ovat varmaan ainoita objektiivisia mittareita, joilla pelit voi laittaa järjestykseen. Myyntiluvut ovat huonompi, koska pelin ostaminen ei tarkoita, että siitä pitäisi. On kuitenkin vaikea käsittää, miksi ihmiset pelaisivat sellaisia pelejä, joista eivät tykkää niin paljoa, kuin jostain oikeasti hyvistä peleistä eli pelituntien määrä on paras tapa mitata pelien hyvyyttä, jos halutaan olla objektiivisia. Kaikki mielipidefiilistelyhöperrykset ja arvostelujen keskiarvot ovat syvällä siellä subjektiivisessa päässä. En oikein tajua edes, miksi ei voi vain pelata niitä pelejä joista tykkää, vaan pitää osoittaa, että jotkin ovat parempia kuin toiset. En ymmärrä myöskään, miksi ei voi hommata niitä laitteita, joille julkaistaan itselle kivoimmat/kuumottavimmat pelit ja tyytyä siihen.
 
Myyntiluvut ja pelatut pelitunnit ovat varmaan ainoita objektiivisia mittareita, joilla pelit voi laittaa järjestykseen. Myyntiluvut ovat huonompi, koska pelin ostaminen ei tarkoita, että siitä pitäisi. On kuitenkin vaikea käsittää, miksi ihmiset pelaisivat sellaisia pelejä, joista eivät tykkää niin paljoa, kuin jostain oikeasti hyvistä peleistä eli pelituntien määrä on paras tapa mitata pelien hyvyyttä, jos halutaan olla objektiivisia. Kaikki mielipidefiilistelyhöperrykset ja arvostelujen keskiarvot ovat syvällä siellä subjektiivisessa päässä. En oikein tajua edes, miksi ei voi vain pelata niitä pelejä joista tykkää, vaan pitää osoittaa, että jotkin ovat parempia kuin toiset. En ymmärrä myöskään, miksi ei voi hommata niitä laitteita, joille julkaistaan itselle kivoimmat/kuumottavimmat pelit ja tyytyä siihen.
Pelitunnitkin on vähän huono mittarina. Esim joku hyvä yksinpelikampanja tarjoaa kymmenen tuntia pelattavaa, kun taas ei-ihan-niin-hyvä moninpeli saattaa olla sata tuntia pelattava. Hyvät pelit saavuttavat usein jonkinlaisen klassikkostatuksen. Ne ovat niitä pelejä joita kopioidaan.
 
Myyntiluvut ja pelatut pelitunnit ovat varmaan ainoita objektiivisia mittareita, joilla pelit voi laittaa järjestykseen. Myyntiluvut ovat huonompi, koska pelin ostaminen ei tarkoita, että siitä pitäisi. On kuitenkin vaikea käsittää, miksi ihmiset pelaisivat sellaisia pelejä, joista eivät tykkää niin paljoa, kuin jostain oikeasti hyvistä peleistä eli pelituntien määrä on paras tapa mitata pelien hyvyyttä, jos halutaan olla objektiivisia. Kaikki mielipidefiilistelyhöperrykset ja arvostelujen keskiarvot ovat syvällä siellä subjektiivisessa päässä. En oikein tajua edes, miksi ei voi vain pelata niitä pelejä joista tykkää, vaan pitää osoittaa, että jotkin ovat parempia kuin toiset. En ymmärrä myöskään, miksi ei voi hommata niitä laitteita, joille julkaistaan itselle kivoimmat/kuumottavimmat pelit ja tyytyä siihen.

Ei tuo pelitunnitkaan nyt ihan toimi mittarina, kun miettii että lyhimmät putkijuoksut ovat luokkaa alle 10 tuntia, sensijaan moninpeleille useampi sata tuntia on kevyttä kauraa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että nämä alle 10h olisivat jotenkin vähemmän arvokkaita kokonaisuutena kuin moninpeliin uhrattu aika. Esim. Halo: Combat Evolvedin yksinpeli on edelleen itselleni niitä ikimuistoisimpia pelikokemuksia, vaikka pelitunteja pelin läpäisemiseen ei hirveämmin kellotettu.

edit: Äh, hidas.
 

Jos jotain muuta hetkeksi. Ubisoft paljastaa, etteivät AC: Syndicate (hauskana sivuhuomiona tämä oli meikäläisen eka AC-peli kun Goldiin tuli, jonka jälkeen kaikki paitsi Unity pelattu läpi), AC: Chronicles-pelit sekä muutamat muut joista en rehellisesti sanottuna ole edes kuullut, toimi PS5:sella. Ilmeisesti käynnistyvät, joka riittää Sonyn BC-listaan pääsyyn, mutteivat itseasiassa pääse alkuvalikkoa pidemmälle. Toivottavasti enempää tälläisiä pelejä ei paljastu, ja veikkaanpa, että pitkälle yrittivät korjata pelin pelattavaksi, kun näin myöhään tulee ilmoitus toimimattomuudesta.
 
Vääntöä vääntöä.
Viihdyttävää, miten täällä se noin viisi kirjoittajaa per konsolisodan "puoli" hakemalla hakee vertailuja ja sitä paremmuutta. Pistää myös silmään, että ei voida tykätä "vastapuolen" viesteistä, vaikka niissä annettaisiin kehuja myös omalle valinnalle tai myönnetään jokin asia. Kohteliasta nettietikettiä voisivat aktiivit parantaa?

Jos julkisiin lähteisiin perustaa näkemyksensä, niin tasan tuntuvat olevan dominopalikat tällä hetkellä.

Xboxilla tehoetu ja parempi lisäpalvelu (Game Pass). Playstationilla parempi ohjain ja paremmat yksinoikeudet.

Kummallakin huono saatavuus, hiljainen konsoli ja reipas loikka suorituskyvyssä edelliseen sukupolveen nähden.

Yllä olevat asiat lienee siis toistaiseksi noin.

En hetkeäkään epäile, etteikö uuden pleikkaohjaimen liipaisinratkaisu ole nerokas ja paranna pelikokemusta, erityisesti räiskintäpeleissä. Samoin Metacritic/GOTY-palkinnot osoittavat, että kriitikot ja iso massa ovat arvostaneet Sonyn yksinoikeudet paalupaikalle.

Xboxin osalta tehoero on selvä ja se todennäköisesti näkyy peleissä tavalla tai toisella. Samoin PS:n 80 € pelejä ei voi perustella taloudellisessa ja hintalaatusuhteessa Xboxin Game Passin edelle.
 
Jos jotain muuta hetkeksi. Ubisoft paljastaa, etteivät AC: Syndicate (hauskana sivuhuomiona tämä oli meikäläisen eka AC-peli kun Goldiin tuli, jonka jälkeen kaikki paitsi Unity pelattu läpi), AC: Chronicles-pelit sekä muutamat muut joista en rehellisesti sanottuna ole edes kuullut, toimi PS5:sella. Ilmeisesti käynnistyvät, joka riittää Sonyn BC-listaan pääsyyn, mutteivat itseasiassa pääse alkuvalikkoa pidemmälle. Toivottavasti enempää tälläisiä pelejä ei paljastu, ja veikkaanpa, että pitkälle yrittivät korjata pelin pelattavaksi, kun näin myöhään tulee ilmoitus toimimattomuudesta.
Aika erikoista. Eli kun aikaisemmin julkaistiin listaa toimimattomista PS4-peleistä, niin se lista ei nyt sitten olekaan ihan paikkansa pitävä. Eikö se ollut ihan Sonyn julkaisema lista?

Eli nytkö tässä käy pahimmillaan jopa niin että pelaajat toimivat koekaniineina, vai olisiko nämä Assassins Creedit se ainoa valitettava poikkeus?
 
Vääntöä vääntöä.
Viihdyttävää, miten täällä se noin viisi kirjoittajaa per konsolisodan "puoli" hakemalla hakee vertailuja ja sitä paremmuutta. Pistää myös silmään, että ei voida tykätä "vastapuolen" viesteistä, vaikka niissä annettaisiin kehuja myös omalle valinnalle tai myönnetään jokin asia. Kohteliasta nettietikettiä voisivat aktiivit parantaa?

Jos julkisiin lähteisiin perustaa näkemyksensä, niin tasan tuntuvat olevan dominopalikat tällä hetkellä.

Xboxilla tehoetu ja parempi lisäpalvelu (Game Pass). Playstationilla parempi ohjain ja paremmat yksinoikeudet.

Kummallakin huono saatavuus, hiljainen konsoli ja reipas loikka suorituskyvyssä edelliseen sukupolveen nähden.

Yllä olevat asiat lienee siis toistaiseksi noin.

En hetkeäkään epäile, etteikö uuden pleikkaohjaimen liipaisinratkaisu ole nerokas ja paranna pelikokemusta, erityisesti räiskintäpeleissä. Samoin Metacritic/GOTY-palkinnot osoittavat, että kriitikot ja iso massa ovat arvostaneet Sonyn yksinoikeudet paalupaikalle.

Xboxin osalta tehoero on selvä ja se todennäköisesti näkyy peleissä tavalla tai toisella. Samoin PS:n 80 € pelejä ei voi perustella taloudellisessa ja hintalaatusuhteessa Xboxin Game Passin edelle.

Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että Xboxilla on teoreettinen tehoetu. Emme esim. edelleenkään tiedä kuinka korkeammilla kelloilla toimiva GPU kompensoi pienempää määrää CU:ita.

Game Pass on luonnollisesti parempi palvelu, sillä pleikkarilla ei ole tällä hetkellä vastaavaa tarjolla (itse lasken PS Now:n puhtaaksi striimauspalveluksi huolimatta muutamasta paikallisena kopiona pelattavasta PS4-pelistä).

Playstationin ohjain on taas puhdas makuasia, mikäli tehdyille uudistuksille ei laske arvoa. PS:n 80 € pelit (näitäkin saa edullisemmin NA-kaupasta) ja GP-pelit ovat kaksi eri asiaa, sillä kyseessä on aivan eri pelit. Jos jotain etäisesti vastaavaa GP:lle halutaan pleikkarin puolelta löytää, niin se olisi PS+ ja PS+ Collection.
 
Viimeksi muokattu:
Eli nytkö tässä käy pahimmillaan jopa niin että pelaajat toimivat koekaniineina, vai olisiko nämä Assassins Creedit se ainoa valitettava poikkeus?
Ubisoftin julkaisema lista on vasta alkua. Reseterasta löytyi kiinnostava ketju tyypiltä, joka oli koodannut oman pikku työkalun, joka on käynyt kaivamassa uudesta weppi-Storesta tietoa Sonyn sinne upottamasta PS5-yhteensopivuudesta.

Kaiken kaikkiaan erilaisia PS4-pelituotteita on n. 15 000, joista tämä datakaivuri on ehtinyt louhia läpi toistaiseksi hieman vajaat 13 000. Sen perusteella täysin toimimattomia PS4-pelinimikkeitä on 188 kappaletta, ja BOOTABLE-statuksella olevia on melkein 400.

Bootable: 388
Not Compatible: 144
N/A: 2087
Compatible: 12,721

So out of the 15,340 entries on that list, NOT_COMPATIBLE = 0.94%.
Koska lista sisältää eri versioita peleistä, demoja sun muuta ”roskaa”, ovat luvut periaatteessa yläkanttiin, ts. sama peli lasketaan useampaan kertaan.

Mutta kaikkinensa ei-toimivien prosenttiosuus on 0,94, joka periaatteessa on täysin linjassa Sonyn oman ilmotuksen kanssa.

BOOTABLE-status sitten tarkoittaa juuri tuota, että peli kyllä käynnistyy, mutta siinä on eriasteisia ongelmia visuaalista glitcheistä totaalisiin pelinpysäyttäjäbugeihin.

Lähde: Resetera
 
Ylös Bottom