Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Hyvä herra, tuo on Sonyn uusi hieno ominaisuus: "Unsmart Delivery". :D

Jossain tapauksissa tuo on ollut ihan hyväkin asia, kun on voinut pelata pelin Ps4-versiota PS5:lla. Ei väkisin päivitä paremmaksi versioksi ja voit pitää pelin ulkoisella asemalla.

Sitten taas Xboxilla oli pakko pelata Series X-versiota, eikä voinut pitää peliä ulkoisella asemalla sisäisen SSD:n tilaa säästäen.

Toki noin yleisesti Smart Delivery huomattavasti parempi ratkaisu pelaajan kannalta.
Ymmärsinkö nyt, että jos levyllä oleva ps4 peli josta on ps5 versio esim. Ac valhalla, joutuu pitämään molemmat versiot asennetuina et voi pelata ps5 versiota pelistä? Aikasemmin oli puhetta et vaikka ps4 version poistaa niin levynkö sisään laittaa alkaisi sitä uudelleen asentamaan, vaikka ps5 versio oli asennettuna ssd:lle?
 
Ymmärsinkö nyt, että jos levyllä oleva ps4 peli josta on ps5 versio esim. Ac valhalla, joutuu pitämään molemmat versiot asennetuina et voi pelata ps5 versiota pelistä? Aikasemmin oli puhetta et vaikka ps4 version poistaa niin levynkö sisään laittaa alkaisi sitä uudelleen asentamaan, vaikka ps5 versio oli asennettuna ssd:lle?
PS4-version ei tarvitse olla asennettuna. Se on ilmeisesti jonkin sortin bugi, että se joillain lähtee asentumaan joka kerta uudestaan, jos asennuksen on poistanut ja pelilevyn konsoliin takaisin laittaa.
 
Kunhan se PS5 ilmestyy, niin varmasti saamme lisää vängättävää. Yksi takuuvarma aihe on, kumpi laite on kestävämpi. Nyt on jonkin verran ollut vikoja Xboxissa. Eiköhän niitä ole pleikkarissakin. Paras aihe on tietysti erilaiset pelivertailut, mutta vielä on liian aikaista niillekin.
Noh...




Nuo ainakin olen huomannut. XSX:llä ainoa, oikeastaan tosi suuri ongelma, on ollut, että sammuilee tosin tämä poistetaan seuraavassa päivityksessä.
 
Itse tosiaan olisin ottanut XsX:n mieluummin ihan peruspaketissa, jos tähän käytetty aika ja työpanos olisi käytetty sen 4k UI:n tekemiseen joka nyt Xboxista puuttuu.
Jotenkin on minulla sellainen mututuntuma, että siellä on ihan eri kaverit työstämässä UI:ta ja tekemässä päätöksiä RAMin antamisesta pois UI:lta peleille sekä paketointia suunnittelemassa.
 
Noh...




Nuo ainakin olen huomannut. XSX:llä ainoa, oikeastaan tosi suuri ongelma, on ollut, että sammuilee tosin tämä poistetaan seuraavassa päivityksessä.

Hyvä kuulla, että (Xboxin) sammuileminen korjataan päivityksellä. Itse ihan suosiolla olen lykännyt konsolin ostoa ensi vuoden puolelle. Nämä julkaisut ovat aina erilaisten lastentautien värittämiä.
 
Mitenköhän paljon tuollainen vaikuttaa myyntiin, ensivaikutelma kun on aika tärkeässä roolissa. Tietysti iso osa ei tällaisia vertailuja seuraa, mutta voi silti monella vaikuttaa ostopäätökseen kun niistä tehoista ei näykään mitään konkreettista.

Näitä konsolisukupolvia on tullut seurattua jo viidellä vuosikymmenellä ja aika harvassa sukupolvessa on tehokkain konsoli ollut myydyin. Itse asiassa kysyisin, että montako kertaa on tehokkain konsoli ollut myydyin? Tehoja on lähinnä yliarvioitu suhteessa myynteihin, näin väittäisin, vaikka harrastajat pitäisivätkin isona valttina. Olisiko siis tämä trendi vaihtumassa?

No mutta tämä tosiaan ikuiselta konsolipelaajalta. Itse pidän edelleen pikselinysväystä PC-pelaajien juttuna, vaikka tämä ei ehkä ihan näin mustavalkoista ole enää. Mutta edelleen, jos haluaa nimenomaan tehoja, niin PC:lla varmaan tulee olemaan jälleen kerran eniten niitä. Eli vaikka sukupolven alkuun konsolit vastaisivat tehoiltaan kovia PC-myllyjä, niin lopulta PC menee aina ohi konsoleista.

Itse esimerkiksi ostin laitteen pienen koon takia Series S:n ja olisin oikeastaan ollut valmis maksamaan laitteen pienemmästä fyysisestä koosta enemmän, kuten olen tehnytkin aikaisemmin, joten tämä kehitys käy kyllä allekirjoittaneelle.
 
Se on selvää että PC menee ohi konsoleista kun siellä tapahtuu kehitystä, siksi toivonkin kunnon midgen päivitystä molemmilta. 20 TFlops ja ryzen 5 alle 3-4 vuoden päästä.
 
Huvittavaa, miten jokainen huumoripläjäyskin otetaan henkilökohtaisena sodanjulistuksena.
Vai että sodanjulistuksena :p Eiköhän viestini kuulunut ihan ketjun henkeen siinä missä muutkin viestit.
Koko Bloombergin mielipideartikkeli on humoristinen kevennys. :D
Ei taida tuo sivusto oikein humoristisia kirjoituksia harrastaa. Vai meneekö huumorin puolelle, kun siinä maalaillaan pleikkarin tulevaisuuden näkymää positiivisemmassa valossa kuin Xboxin? :)
 
Näitä konsolisukupolvia on tullut seurattua jo viidellä vuosikymmenellä ja aika harvassa sukupolvessa on tehokkain konsoli ollut myydyin. Itse asiassa kysyisin, että montako kertaa on tehokkain konsoli ollut myydyin? Tehoja on lähinnä yliarvioitu suhteessa myynteihin, näin väittäisin, vaikka harrastajat pitäisivätkin isona valttina. Olisiko siis tämä trendi vaihtumassa?

No mutta tämä tosiaan ikuiselta konsolipelaajalta. Itse pidän edelleen pikselinysväystä PC-pelaajien juttuna, vaikka tämä ei ehkä ihan näin mustavalkoista ole enää. Mutta edelleen, jos haluaa nimenomaan tehoja, niin PC:lla varmaan tulee olemaan jälleen kerran eniten niitä. Eli vaikka sukupolven alkuun konsolit vastaisivat tehoiltaan kovia PC-myllyjä, niin lopulta PC menee aina ohi konsoleista.

Itse esimerkiksi ostin laitteen pienen koon takia Series S:n ja olisin oikeastaan ollut valmis maksamaan laitteen pienemmästä fyysisestä koosta enemmän, kuten olen tehnytkin aikaisemmin, joten tämä kehitys käy kyllä allekirjoittaneelle.

Ei varmasti isosti vaikuta myynteihin, mutta ne jotka seuraa näitä vertailuja ja arpovat vielä, voi vaikuttaakin.

Nykyisistä konsoleista (jos tehomalleja ei lasketa) PS4 oli tehokkaampi ja voitti, mutta ei se ollut pelkästään tehoista kiinni tietenkään. Pleikkari on brändinä jo niin iso ettei sitä ihan helpolla voitakaan. Aika näyttää millainen ero näiden uusien koneiden välille syntyy. Veikkaan että pienempi kuin viimeksi.
 
Nykyisistä konsoleista (jos tehomalleja ei lasketa) PS4 oli tehokkaampi ja voitti, mutta ei se ollut pelkästään tehoista kiinni tietenkään.

Eli yhden kerran taitaa olla vastaus, jos nyt Switch ei ylitä PS4 myyntejä? Ja tosiaan PS4:n myynneistä voi tosiaan olla isoin osa jostain muusta syystä kuin tehojen takia. Mutta tarkoitus olikin vain todeta, ettei tosiaan historiallisesti ole tehot merkinneet niin paljoa, että pelkästään tehoilla olisi yksikään konsoli ollut myydyin - poislukien ehkä juuri viime sukupolvi. Mutta tämä trendi voi olla muuttumassa, sitä en kiellä.

Mutta tässä ketjussa ei kyllä kiinnosta aiheesta sinänsä keskustella, joten ei tästä sen enempää. Vastakkainasettelu ei kiinnosta lopulta ollenkaan, ainakaan konsolien välillä.
 
Nyt alkoi näin journalistina kiinnostaa, mikä artikkelissa on mielestäsi journalistisesti pielessä. Voisitko listata asiat, jotka ovat faktisesti väärin?

Dragonfly voi vastata tähän itsekin, mutta näin toisena journalistina heitän villin veikkauksen, että esim. täydellinen objektiivisuuden puute. Skipataan kaikki Xboxin vahvuudet sillä verukkeella, että teksti on "opinion piece".

Voisin minäkin kirjoittaa ingressiin: "Xbox offers gamers superior value for money while Sony continues to struggle." Ja se on faktisesti ihan yhtä oikein ja yhtä rakentavaa kuin tuo Bloombergin artikkeli.
 
Nyt alkoi näin journalistina kiinnostaa, mikä artikkelissa on mielestäsi journalistisesti pielessä. Voisitko listata asiat, jotka ovat faktisesti väärin?
Ajattelin, että tämä nyt oli aika selvää, mutta avataan nyt sitten.

Ihan ensinnäkin puhutaan sodasta. Siis konsolisodasta. Bloombergin artikkelissa. Tämä on jo vähän facepalm, mutta menköön se nyt läpi.

Sitten jos tosiaan kirjoitetaan sodasta kahden osapuolen välillä, niin miksi vain toisen myyntivaltit mainitaan? Ja toiselta vain negatiivisia asioita? Vaikka PS5 voittaisikin tämän sodan, niin tämä teksti oikein huutaa Sony fanipoikaa.

Microsoftin isoin myyntivaltti Xbox Game Pass jätetään mainitsematta kokonaan. Ihan kuin sillä ei olisi mitään vaikutusta. Samoin unohdetaan mainita uuden sukupolven halvin konsoli.

Mutta ei huolta sama kaveri on toki kirjoittanut toisen artikkelin siitä miksi Xbox Game Pass on huono juttu.

Sitten kun vihdoin puhutaan Microsoftin petraamisesta studiohankintojen suhteen, niin näppärästi mainitaan ne kolme pelisarjaa, jotka hyvin suurella todennäköisyydellä ovat vielä pitkällä julkaisustaan. Puhutaan jopa suoraan Zenimaxin hankinnasta, mutta unohdetaan sopivasti mainita esimerkiksi sellaiset pelisarjat kuin Doom, Wolfenstein tai Dishonored. Tai no ihan mikä tahansa muukin peli tai IP joka siellä saattaa olla tekeillä.

Microsoftin studioista puhuttaessa muistetaan mainita, että siellä on joskus suljettu studioita, kun taas Sonyn puolella niitä hoivataan kuin perheenjäsentä. Spoiler: myös Sony on joskus sulkenut studioita.

Sonyn studioista puhutaan laajalla skaalalla. Microsoftin puolelta ei mainita Zenimaxin (sieltä vain ne kolme kaukaisuudessa siintävää peliä) lisäksi kuin 343 ja Halo Infinite. Arvaatte varmaan miksi. Kyllä, juuri siksi, että siitä pääsee puhumaan negatiivisessa valossa.

Eipä siinä, mielipideartikkeli tuo toisaalta onkin.

Kuten @KK_Roos sen tuossa jo sanoikin. Onkohan tämä kaveri Sonyn palkkalistoilla?
 
Ajattelin, että tämä nyt oli aika selvää, mutta avataan nyt sitten.

Ihan ensinnäkin puhutaan sodasta. Siis konsolisodasta. Bloombergin artikkelissa. Tämä on jo vähän facepalm, mutta menköön se nyt läpi.

Sitten jos tosiaan kirjoitetaan sodasta kahden osapuolen välillä, niin miksi vain toisen myyntivaltit mainitaan? Ja toiselta vain negatiivisia asioita? Vaikka PS5 voittaisikin tämän sodan, niin tämä teksti oikein huutaa Sony fanipoikaa.

Microsoftin isoin myyntivaltti Xbox Game Pass jätetään mainitsematta kokonaan. Ihan kuin sillä ei olisi mitään vaikutusta. Samoin unohdetaan mainita uuden sukupolven halvin konsoli.

Mutta ei huolta sama kaveri on toki kirjoittanut toisen artikkelin siitä miksi Xbox Game Pass on huono juttu.

Sitten kun vihdoin puhutaan Microsoftin petraamisesta studiohankintojen suhteen, niin näppärästi mainitaan ne kolme pelisarjaa, jotka hyvin suurella todennäköisyydellä ovat vielä pitkällä julkaisustaan. Puhutaan jopa suoraan Zenimaxin hankinnasta, mutta unohdetaan sopivasti mainita esimerkiksi sellaiset pelisarjat kuin Doom, Wolfenstein tai Dishonored. Tai no ihan mikä tahansa muukin peli tai IP joka siellä saattaa olla tekeillä.

Microsoftin studioista puhuttaessa muistetaan mainita, että siellä on joskus suljettu studioita, kun taas Sonyn puolella niitä hoivataan kuin perheenjäsentä. Spoiler: myös Sony on joskus sulkenut studioita.

Sonyn studioista puhutaan laajalla skaalalla. Microsoftin puolelta ei mainita Zenimaxin (sieltä vain ne kolme kaukaisuudessa siintävää peliä) lisäksi kuin 343 ja Halo Infinite. Arvaatte varmaan miksi. Kyllä, juuri siksi, että siitä pääsee puhumaan negatiivisessa valossa.

Eipä siinä, mielipideartikkeli tuo toisaalta onkin.

Kuten @KK_Roos sen tuossa jo sanoikin. Onkohan tämä kaveri Sonyn palkkalistoilla?
Se on vain mielipide herr Ambassadeur!
 

Bethesda tulee olemaan pitkälti itsenäinen toimija kuten moni arveli

“Yes. That’s not a point about being exclusive. That’s not a point about we’re being — adjusting timing or content or road map. But if you think about something like Game Pass, if it shows up best in Game Pass, that’s what we want to see, and we want to drive our Game Pass subscriber base through that Bethesda pipeline.
 
Jotenkin on minulla sellainen mututuntuma, että siellä on ihan eri kaverit työstämässä UI:ta ja tekemässä päätöksiä RAMin antamisesta pois UI:lta peleille sekä paketointia suunnittelemassa.

Ei kai näin kukaan ole väittänytkään ettei olisi? Onhan se tosin jokseenkin surullista että XsX:n pakettia komistaa juuri se henkilö, jonka seikkailuista jäimme paitsi konsolin julkkarissa. Vähän kuin puukkoa haavassa kääntäisi.
 
Ylös Bottom