Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tässä on se ero Playstationin ja Xboxin suosiossa, Boxin julkaisupäivänä kaikki ihan normaalia ja Playstation kaataa koko internetin. Sony on kyllä tehnyt yksäreillään loistavaa työtä eikä auta että ohjainta hehkutetaan jokapuolella maailmaa. Viikonloppuna sitten tutkimaan omaa masiinaa ja pääsee vertailemaan sitä miten se pärjää X:lle eri asioissa.


Täytyy myöntää, että kun eilen katsoin Digital Foundryn videon Demon's Souls Remake:sta niin pieni kyynel valui poskelle.
Imin sen kuitenkin takaisin silmään ja lohduttauduin kaikilla niillä 12 teraflopsilla mitkä xbox:lla on tarjota ja huokasin, että ehkä joskus niillekin on jotain käyttöä. Kävin vielä katsomassa vaatekaapista laatikkoa missä boxi tuli, vähän helpotti......
 
Täytyy myöntää, että kun eilen katsoin Digital Foundryn videon Demon's Souls Remake:sta niin pieni kyynel valui poskelle.
Imin sen kuitenkin takaisin silmään ja lohduttauduin kaikilla niillä 12 teraflopsilla mitkä xbox:lla on tarjota ja huokasin, että ehkä joskus niillekin on jotain käyttöä. Kävin vielä katsomassa vaatekaapista laatikkoa missä boxi tuli, vähän helpotti......

Nyt voi vielä pahalta tuntua, mutta tulevaisuudessa, kun Halo Infinite, Fable, The Initiativen "AAAA"-peli, Forza, Hellblade 2 ja muut pelit ilmestyvät niin pelattavaa riittää. ;) Nyt Xboxilla pääsemme kuitenkin nauttimaan Assassin’s Creed Valhallasta, Watch Dogs: Legionasta, Gear Tacticista ja muusta Game Pass -tarjonnasta. Kieltämättä tuo Demon´s Souls Remake näyttää upealta, joten ei mikään ihme jos valuu kyyneleitä.
 
Harkitsin jo eilen kovasti, hankkisinko myös PS5:n julkaisussa, tai siis yrittäisinkö ostaa, mutta en sitten kuitenkaan innostunut. Ostoa puolsi se, että Sony jakaa ahneuksissaan PS Plus- kokoelmaa vain PS5:n omistajille ja uuden konsolin hankittuani olisin saanut ne muutaman pelin, jotka minulta puuttuvat, myös PS4:lle. Lisäksi olisin voinut pelata ainoan kiinnostavan pelin Demon's Soulsin läpi ja sen jälkeen myydä konsolin eteenpäin, mutta siitä olisi ollut lopulta liikaa vaivaa hyötyihin nähden. Toivottavasti mahdollisimman moni saa uuden sukupolven konsolin hankittua ja pääsee pelaamaan vähän nopeammilla lataustauoilla pelejään. Siitä näkökulmasta olisi urpoa, jos puutteen vallitessa hommaisi itselleen molemmat konsolit, kun toisilla ei ole yhtäkään. Luulen kuitenkin, että jossain vaiheessa kotiutan tuon plussa kokoelman ja siksi hankin ainakin hetkeksi PS5:n, kun se tuntuu olevan ainoa keino siihen. Tänään Xbox series X:ni oli vihdoin päässyt huoltoon Saksaan ja saanut luokittelukseen: Device issue - Mechanical Noise. Ehkä se tulee jo ensi viikoksi takaisin ja pääsen jatkamaan uuden sukupolven parissa. Edelleen olen sitä mieltä, että aika vaisu tämä sukupolven vaihdos on tällä kertaa, vaikka uudet konsolit tosiaan tuntuvat monia kiinnostavan. Jos ei ole kunnon pelejä, ei ne konsolit siinä paljoa auta. Tuskin paljoa häviää, vaikka ei nyt onnistu uutta konsolia hankkimaan seuraavan puolen vuoden aikana.
 
Voiko siinä mennä puolikin vuotta kunnes konsoleita on kunnolla saatavilla? Itse olen jo myynyt vanhan pleikkarini, joten tästä tulee aika pitkä tauko. No, ehkä Xboxia saa hieman ennemmin, kun ps5 on se massojen laite.
 
Voiko siinä mennä puolikin vuotta kunnes konsoleita on kunnolla saatavilla? Itse olen jo myynyt vanhan pleikkarini, joten tästä tulee aika pitkä tauko. No, ehkä Xboxia saa hieman ennemmin, kun ps5 on se massojen laite.

Todennäköisesti. PS5 tulee vasta hommattua sen jälkeen, kun kaikki innokkaat ovat saaneet konsolinsa. :D
 
Voiko siinä mennä puolikin vuotta kunnes konsoleita on kunnolla saatavilla? Itse olen jo myynyt vanhan pleikkarini, joten tästä tulee aika pitkä tauko. No, ehkä Xboxia saa hieman ennemmin, kun ps5 on se massojen laite.
Nyt ei tosiaan hyvältä näytä Suomen osalta jatko. Ehkä keväällä tulee konsoleita, ehkä ei. Osta Series S, jos on pakko saada joku konsoli. Se on aika kova diili vaikka ei olisi "tehokonsolien" tasolla.
 
Nyt ei tosiaan hyvältä näytä Suomen osalta jatko. Ehkä keväällä tulee konsoleita, ehkä ei. Osta Series S, jos on pakko saada joku konsoli. Se on aika kova diili vaikka ei olisi "tehokonsolien" tasolla.
S vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta, mutta kyllä mä siihen X:n ilmestymiseen jaksan odottaa. Olisihan se kiva päästä leikkimään uudella konsolilla, mutta toisaalta niitä huippupelejä ei hirveästi vielä ole. Ehkä tässä on hyvä sauma kehittää henkistä vahvuutta sinnittelemällä ilman pelejä. Tämän foorumin lukeminen ei kyllä auta asiaa...
 
S vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta, mutta kyllä mä siihen X:n ilmestymiseen jaksan odottaa. Olisihan se kiva päästä leikkimään uudella konsolilla, mutta toisaalta niitä huippupelejä ei hirveästi vielä ole.
Nyt näyttää kevään osalta vielä siltä, että PS5 tulee rulettamaan aika nopeasti ilmestyvillä yksinoikeuspeleillään (jos eivät myöhästy) ja siksi ehkä on vielä tässä vaiheessa parempi uusia pelejä kaipaavalle kuin Xbox. Uskoisin, että Xboxin uuden sukupolven kulta-aika alkaa vasta ensi syksynä. Vasta vuoden päästä joulumarkkinoilla käydään se todellinen taistelu sukupolven alun herruudesta. Silloin pitää olla jo jotakin konkreettista tarjottavaa, jolla saadaan konsoleita myytyä. Nyt taistellaan siitä, kumpi saa jaettua early adoptereille enemmän konsoleita.
 
Voiko siinä mennä puolikin vuotta kunnes konsoleita on kunnolla saatavilla? Itse olen jo myynyt vanhan pleikkarini, joten tästä tulee aika pitkä tauko. No, ehkä Xboxia saa hieman ennemmin, kun ps5 on se massojen laite.

En usko että menee noin pitkään, tehtaat suoltaa konsoleita ja uusia eriä tulee tasaista tahtia.
 
Voiko siinä mennä puolikin vuotta kunnes konsoleita on kunnolla saatavilla? Itse olen jo myynyt vanhan pleikkarini, joten tästä tulee aika pitkä tauko. No, ehkä Xboxia saa hieman ennemmin, kun ps5 on se massojen laite.

Rajuin taisteliu käydään US/UK-markkinoista joten Sony puskee sinne suhteessa paljon enemmän koneita. Muut joutuvat tyytymään vielä suurenpaan niukkuuteen
 
- 60 fps ei ole tullut ongelmitta geniin kuten AC Valhalla osoittaa tearing-ongelmillaan

Jos kerta viilataan niin en puhunut lukitusta 60fps:stä. Valhallassa tippuu välillä freimit ja sen olen itsekin nähnyt, mutta kokonaisuutena voidaan kai sanoa, että 60fps pelaaminen on vihdoinkin mahdollista molemmilla konsoleilla?... Okei sana ongelmitta, oikei. Lähes tulkoon ongelmitta. Kävisikö tuo :)

- levytilan käytössä ei huomioida eroja tekstuuripakkauksen osalta, suomeksi tämä tarkoittaa sitä että PS5 versio pelistä on pienempi kuin Series X versio tehokkaamman pakkaustavan ansiosta

Totta, mutta ei se poista sitä faktaa, että PS5 on vähemmän levytilaa käytössä. En nyt muista paljonko tehokkaampi pakkaus vapauttaa tilaa, mutta tuskin kuitenkaan niin paljon, että kuroisi kiinni tuota 135GB:tä.

- AutoHDR:n toiminta varauksin, et yksinkertaisesti saa toimivaa HDR-toteutusta ilman että peliä olisi suunniteltu HDR:ää silmälläpitäen

Ei, mutta se on totettu Series X:llä, en ottanut kantaa miltä se pelikohtaisesti näyttää. Joissakin tapauksissa varsin toimiva ja kiva lisä.

- Boostaileva kellotaajuus on yksinkertaisesti virheellistä FUD:ia joka ihmeen kumman syystä kuitenkin sitkeästi elää edelleen, katso "Road to PS5" niin ymmärrät miten tämä smartshift-toiminto on hoidettu PS5 osalta.

Katsottu on. Kansankielellä voidaan kai puhua boostailusta vaikkakin kyse on siitä, että on annettu tietty tehobudjetti joka on sidottu lämpörajoihin minkä mukaan kellotaajuuksia muutellaan CPU:n ja GPU:n välillä sen mukaan missä tehoa sillä hetkellä enemmän tarvitaan ja kuinka paljon se on rajojen mukaan mahdollista.

- Coil Whine on yksittäistapauksia, en alkaisi väittämään tätä yleiseksi ongelmaksi

Sitä on kuitenkin esiintynyt. Jonkun mielestä se on ok ja kuuluu osana elektroniikkaa. Minun mielestä ei pidä kuulua ja vaihdan laitteet jotka sirinää pitää, koska ne komponentit saadaan tehtyä myös ilman korviin kuuluvaa sirinää.

Lähes ongelmitta kuulostaa jo selvästi paremmalta, kun aihetta tarkemmin käsittelevät videot tuovat nämä nykyiset ongelmakohdat tarkemmin esille.

Tekstuuripakkauksen osalta esim. Spiderman on PS5:lla pienempi kooltaan huolimatta tarkempien tekstuurien käytöstä, eli kyseessä on merkittävä säästö tilan osalta. Siihen en osaa ottaa tällä hetkellä kantaa kurotaanko tuolla ero tallennustilojen kapasiteetissa, sillä ei ole tietoa saadaanko tästä merkittävää hyötyä 3rd partyjen osalta. Teoriassa tämän pitäisi onnistua myös siellä, mutta käytäntö jää nähtäväksi.

Myös PS5 tarjoaa SDR -> HDR konversion, mutta samat kommentit pätevät siihen, toimivuus hyvin pelikohtaista.

Esität "boostailun" aivan kuin se olisi huonompi ratkaisu kuin tämä väitetty 12 TF constant teho, vaikka kyseessä on teoreettinen peak suorituskyky. Kuten jo todettua, kellot elävät pleikkarissa muutaman prosentin verran tehontarpeen mukaan.

Coil Whineä on onnistuttu toteamaan laittamalla korva kiinni konsoliin. Aivan saman efektin saat aikaiseksi laittamalla korvan kiinni pöytäkone-PC:hen, taas saatu naurettava melu aikaiseksi aivan tyhjästä. Jokseenkin erikoista että päätät ottaa Coil Whinen vertailuusi, mutta jätät sitten mainitsematta Xboxin optisen aseman ongelmat, joka on ollut tätä selvästi yleisempi ongelma?

Jos asioita halutaan verrata, niin miksi niitä ei voi esittää ilman ilmeistä puolueellisuutta suuntaan tai toiseen?
 
Jos asioita halutaan verrata, niin miksi niitä ei voi esittää ilman ilmeistä puolueellisuutta suuntaan tai toiseen?

Erittäin validi pointti itse kullekin.

Tässä pari kysymystä lisää:

Miksi "puolueettoman" arvioinnin jokaisen pointin kohdalla täytyy pitää puolustuspuheenvuoro?

Entä miksi jokaisen postauksen pitää olla jonkin sortin vertailu? Miksi toisten konsolivalinta saa kankun kutisemaan NÄIN paljon?
 
Erittäin validi pointti itse kullekin.

Tässä pari kysymystä lisää:

Miksi "puolueettoman" arvioinnin jokaisen pointin kohdalla täytyy pitää puolustuspuheenvuoro?

Entä miksi jokaisen postauksen pitää olla jonkin sortin vertailu? Miksi toisten konsolivalinta saa kankun kutisemaan NÄIN paljon?

Eli sinusta on ok että asioista tehdään johtopäätöksiä virheellisten tai puutteellisten tietojen pohjalta? @Jiz n arviot kun valitettavasti olivat vahvasti värittyneitä, joita sitten kommentoin.

Miksi minulle olisi ongelma minkä konsolin kukin valitsee? Itse hankin molemmat kun molemmissa on omat hyvät kuin huonot puolet. Surullistahan se olisi jos joutuisi omaa valintaansa jotenkin oikeuttamaan toisen konsolin puutteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyisitkö laittamaan lainauksen jossa näin on joku väittänyt vai mitä tarkoitat? Itse löysin vain tällaisen kommentin aiheesta: " joitain tapauksia tullut eteen".

Pointtinani tässä oli se, että miksi otetaan random ongelma toisesta konsolista esiin mutta jätetään samalla mainitsematta samalla Series X:n ongelmat optisen aseman kanssa? Ei tuo kerro muusta kuin puutteellisesta vertailusta.
 
Eli sinusta on ok että asioista tehdään johtopäätöksiä virheellisten tai puutteellisten tietojen pohjalta? @Jiz n arviot kun valitettavasti olivat vahvasti värittyneitä, joita sitten kommentoin.

Minä kommentoin oman näkemykseni asiasta (kun sitä toinen käyttäjä pyysi) ja kaikki mitä sanoin on asioita jotka on olemassa ja tuli minulle sillä hetkellä mieleen. En itse ihan saa kiinni tuosta värikynästä sekä virheellisestä tai puutteellisesta tiedosta. Tarkoitus ei ollut tehdä listaa missä käydään teknologia yksityiskohtaisesti läpi ja en ottanut mm. mitään kantaa konsoleiden audio-puoleen. Korjasin listaa myös PS5 puolelta kun Darth Vader sanoi, että PS5 UI 4k, minkä olin unohtanut mainita asiaksi minkä PS5 tekee paremmin.

Jos asioita halutaan verrata, niin miksi niitä ei voi esittää ilman ilmeistä puolueellisuutta suuntaan tai toiseen?

Miksi asioita ei voida lukea ilman ilmeistä puoluellisuutta suuntaan tai toiseen?

Esität "boostailun" aivan kuin se olisi huonompi ratkaisu kuin tämä väitetty 12 TF constant teho, vaikka kyseessä on teoreettinen peak suorituskyky. Kuten jo todettua, kellot elävät pleikkarissa muutaman prosentin verran tehontarpeen mukaan.

Huom! Tämä esittää minun näkymyksen ja ajatusmaailman asiasta:

Koska minusta se kertoo siitä ettei Sony ole vielä aivan saanut taklattua täysin tuota jäähdytys ongelmaa. Tai varmasti nyt ovat kun ovat menneet "äärimmäisyyksiin" jotta saavat viimeisetkin asteet karsittua lämmöistä pois. Siksipä ovat valinneet "boostailun", että jäähdytys saa hetkeksi happea kun lasketaan välillä taajuuksia kuorman ja jäähdytyksen kyvykkyyden mukaan (lämpöjen rajoissa pitämiseksi). Tästä äärimmäisyyksistä kertoo mielestäni myös nestemetallin käyttö. Olen käyttänyt nestemetallia korkatussa i7 4790k prosussa kellottamisen takia, jotta normaalista käyttötilanteesta poikkeavassa käytössä saan prossun kulkemaan mahdollisimman suurilla kellotaajuuksilla ja ne muutamat asteet pois lämmöistä. Olen myös vaihtanut nestemetallit ps4pro:lle, että saisin pleikkarin tuulettimen pysymään hiljaisemmallaan (ei tehnyt ps4pros:ta hiljaista, tilanne parani kyllä). Nestemetalli ei itsessään kuitenkaan laske lämpöjä verrattuna tahnaan tilanteesta riippuen kuin 3-5 astetta. Nestemetalli ei tee huonosta jäähdytyksestä hyvää eikä ole sellainen asia mille pitäisi normaalissa tilanteessa olla edes käyttöä.

Eli Sony on tehnyt nykyisen jäähdytysratkaisun ja nähnyt mihin sillä pystytään. Ollaan omissa testeissä havaittu, että jäähdytys ei kestä jatkuvaa täysillä taajuuksilla tehtävää ajoa ja tämä ratkaistaan laskemalla väliaikaisesti tilanteissa joissa se on mahdollista jännitettä jolloin kellot ja lämmöt laskee. Laskun ei tarvitse olla edes suuri, että saadaan pari astetta lämmöistä pois:

Cernyn omin sanoin:

"When that worst case game arrives, it will run at a lower clock speed. But not too much lower, to reduce power by 10 per cent it only takes a couple of percent reduction in frequency, so I'd expect any downclocking to be pretty minor,"

Tällä keinolla pysytään lämmöissä alle kriittisen rajan, että jäähdytys pysyy hiljaisena. Lyödään nestemetallit väliin, jotta kuluttajille ei tulisi ongelmaan kun kuitenkin pistävät sen vetolaatiikkoon tyynyjen alle ja ihmettelevät miksi PS5 pitää meteliä kun yrittää pitää lämmöt kurissa. Sony on halunnut pelata tupla safetyä PS5 jäähdytyksen kanssa ettei PS4 tapaista "katastrofia" pääse enää käymään ja hyvä niin.

Tästä syystä myös viestissäni epäilin, että tulevassa slim - mallissa ollaan saatu jäähdytys sille tasolle, että moiseen kikkailuun ei ole tarvetta.
Ja kyllä, minä pidän Sonyn ratkaisua kokonaisuutena huonompana mitä Microsoftin. Ihan sama mitkä lasit päässä tilannetta, katsoo niin kyllä Series X voitti nyt suunnittelupalkinnon. Laite on pienempi, tehokkaampi ja silti yhtä hiljainen + viileä sekä saman hintainen. Tekee tämän myös ilman mitään "kikkailuja". Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että PS5 on huono konsoli, ei tarkoita, mutta MS:n insinöörit tekivät parempaa työtä konsolin sunnittelussa... minun mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Pointtinani tässä oli se, että miksi otetaan random ongelma toisesta konsolista esiin mutta jätetään samalla mainitsematta samalla Series X:n ongelmat optisen aseman kanssa? Ei tuo kerro muusta kuin puutteellisesta vertailusta.
Jos tämä oli pointtisi niin se varmaan kannattaa suoraan siihen kirjoittaa, eikä yrittää väittää jotain sellaista mitä ei ole kirjoitettu. Mitä tulee puutteelliseen vertailuun, niin sehän voi johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin että kirjoittaja ei tällaisesta ongelmasta ollut tietoinen. Tuskin mikään vertailu on täydellinen.
 
Ylös Bottom