Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Nyt se uusi sukupolvi on sitten kokonaan alkanut, viikonloppuna PS5 testiä ja katsotaan kumpi on parempi missäkin. Xbox oli pakko laittaa tuonne alas koska ei tilaa muualla, tuohon pleikan viereen on vielä mahduttava ohjainten lataustelakka. Mutta hyllyssä on takana iso aukko noissa lokeroissa joten uskon ilman kiertävän tarpeeksi.

IMG_1223.jpg
 
Minä kommentoin oman näkemykseni asiasta (kun sitä toinen käyttäjä pyysi) ja kaikki mitä sanoin on asioita jotka on olemassa ja tuli minulle sillä hetkellä mieleen. En itse ihan saa kiinni tuosta värikynästä sekä virheellisestä tai puutteellisesta tiedosta. Tarkoitus ei ollut tehdä listaa missä käydään teknologia yksityiskohtaisesti läpi ja en ottanut mm. mitään kantaa konsoleiden audio-puoleen. Korjasin listaa myös PS5 puolelta kun Darth Vader sanoi, että PS5 UI 4k, minkä olin unohtanut mainita asiaksi minkä PS5 tekee paremmin.



Miksi asioita ei voida lukea ilman ilmeistä puoluellisuutta suuntaan tai toiseen?



Huom! Tämä esittää minun näkymyksen ja ajatusmaailman asiasta:

Koska minusta se kertoo siitä ettei Sony ole vielä aivan saanut taklattua täysin tuota jäähdytys ongelmaa. Tai varmasti nyt ovat kun ovat menneet "äärimmäisyyksiin" jotta saavat viimeisetkin asteet karsittua lämmöistä pois. Siksipä ovat valinneet "boostailun", että jäähdytys saa hetkeksi happea kun lasketaan välillä taajuuksia kuorman ja jäähdytyksen kyvykkyyden mukaan (lämpöjen rajoissa pitämiseksi). Tästä äärimmäisyyksistä kertoo mielestäni myös nestemetallin käyttö. Olen käyttänyt nestemetallia korkatussa i7 4790k prosussa kellottamisen takia, jotta normaalista käyttötilanteesta poikkeavassa käytössä saan prossun kulkemaan mahdollisimman suurilla kellotaajuuksilla ja ne muutamat asteet pois lämmöistä. Olen myös vaihtanut nestemetallit ps4pro:lle, että saisin pleikkarin tuulettimen pysymään hiljaisemmallaan (ei tehnyt ps4pros:ta hiljaista, tilanne parani kyllä). Nestemetalli ei itsessään kuitenkaan laske lämpöjä verrattuna tahnaan tilanteesta riippuen kuin 3-5 astetta. Nestemetalli ei tee huonosta jäähdytyksestä hyvää eikä ole sellainen asia mille pitäisi normaalissa tilanteessa olla edes käyttöä.

Eli Sony on tehnyt nykyisen jäähdytysratkaisun ja nähnyt mihin sillä pystytään. Ollaan omissa testeissä havaittu, että jäähdytys ei kestä jatkuvaa täysillä taajuuksilla tehtävää ajoa ja tämä ratkaistaan laskemalla väliaikaisesti tilanteissa joissa se on mahdollista jännitettä jolloin kellot ja lämmöt laskee. Laskun ei tarvitse olla edes suuri, että saadaan pari astetta lämmöistä pois:

Cernyn omin sanoin:

"When that worst case game arrives, it will run at a lower clock speed. But not too much lower, to reduce power by 10 per cent it only takes a couple of percent reduction in frequency, so I'd expect any downclocking to be pretty minor,"

Tällä keinolla pysytään lämmöissä alle kriittisen rajan, että jäähdytys pysyy hiljaisena. Lyödään nestemetallit väliin, jotta kuluttajille ei tulisi ongelmaan kun kuitenkin pistävät sen vetolaatiikkoon tyynyjen alle ja ihmettelevät miksi PS5 pitää meteliä kun yrittää pitää lämmöt kurissa. Sony on halunnut pelata tupla safetyä PS5 jäähdytyksen kanssa ettei PS4 tapaista "katastrofia" pääse enää käymään ja hyvä niin.

Tästä syystä myös viestissäni epäilin, että tulevassa slim - mallissa ollaan saatu jäähdytys sille tasolle, että moiseen kikkailuun ei ole tarvetta.
Ja kyllä, minä pidän Sonyn ratkaisua kokonaisuutena huonompana mitä Microsoftin. Ihan sama mitkä lasit päässä tilannetta, katsoo niin kyllä Series X voitti nyt suunnittelupalkinnon. Laite on pienempi, tehokkaampi ja silti yhtä hiljainen + viileä sekä saman hintainen. Tekee tämän myös ilman mitään "kikkailuja". Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että PS5 on huono konsoli, ei tarkoita, mutta MS:n insinöörit tekivät parempaa työtä konsolin sunnittelussa... minun mielestäni.

Huomasin kyllä, että kyseessä oli selvästi omat näkemyksesi asiasta, johon esitin sitten omat huomioni omien kokemuksieni/keräämäni tiedon pohjalta. Jostain syystä tämä sitten nähtiin jonkunsortin hyökkäyksenä ja tämähän ei ollut tarkoitukseni.

Minulla ei ole varsinaisesti näiden konsoleiden osalta varsinaista puolueellisuutta, kannatan lähinnä neutraalia uutisointia asiasta. Esität edelleen tuon Sonyn valitseman jäähdytystavan jotenkin huonona overkill-ratkaisuna, vaikka kyse on yksinkertaisesti siitä että siinä jäähdytyksessä panostetaan siihen missä siitä saadaan ulosmitattua suurin mahdollinen hyöty. Ei siitä jäätävästä kuparisinkistä ole PC-puolellakaan mitään iloa jos sitä lämpöä ei saada johdettua sinne riittävästi alunperinkään.

" Liquid metal TIM is more expensive than conventional thermal conductors such as thermal grease. However, when considering the thermal design of electronic devices, the more effort is put into cooling close to the heat source, the "better the cost performance" (Mr. Otori). This is because if heat can be recovered efficiently near the heat source, there is no need to spend money on heat sinks and cooling fans. On the other hand, if thermal grease is used, an expensive heat sink with high cooling performance is required. "


Eli jatkoa ajatellen toivoisin että ottaisit asiasta enemmän selvää, miksi jokin asia on tehty ennen tästä "tuomion" jakamista. Sonylla ja MS:llä on selvästi toisistaan täysin poikkeava filosofia itse konsolidesignin osalta ja minusta tätä on pelkästään hyvä juttu kun kuluttajat voivat sitten valita itselleen mieluisamman vaihtoehdon tai ostaa molemmat, kuten itse tein.
 
Huomasin kyllä, että kyseessä oli selvästi omat näkemyksesi asiasta, johon esitin sitten omat huomioni omien kokemuksieni/keräämäni tiedon pohjalta. Jostain syystä tämä sitten nähtiin jonkunsortin hyökkäyksenä ja tämähän ei ollut tarkoitukseni.

Minulla ei ole varsinaisesti näiden konsoleiden osalta varsinaista puolueellisuutta, kannatan lähinnä neutraalia uutisointia asiasta. Esität edelleen tuon Sonyn valitseman jäähdytystavan jotenkin huonona overkill-ratkaisuna, vaikka kyse on yksinkertaisesti siitä että siinä jäähdytyksessä panostetaan siihen missä siitä saadaan ulosmitattua suurin mahdollinen hyöty. Ei siitä jäätävästä kuparisinkistä ole PC-puolellakaan mitään iloa jos sitä lämpöä ei saada johdettua sinne riittävästi alunperinkään.

" Liquid metal TIM is more expensive than conventional thermal conductors such as thermal grease. However, when considering the thermal design of electronic devices, the more effort is put into cooling close to the heat source, the "better the cost performance" (Mr. Otori). This is because if heat can be recovered efficiently near the heat source, there is no need to spend money on heat sinks and cooling fans. On the other hand, if thermal grease is used, an expensive heat sink with high cooling performance is required. "


Eli jatkoa ajatellen toivoisin että ottaisit asiasta enemmän selvää, miksi jokin asia on tehty ennen tästä "tuomion" jakamista. Sonylla ja MS:llä on selvästi toisistaan täysin poikkeava filosofia itse konsolidesignin osalta ja minusta tätä on pelkästään hyvä juttu kun kuluttajat voivat sitten valita itselleen mieluisamman vaihtoehdon tai ostaa molemmat, kuten itse tein.


Kyseessä ei ole mikään tuomio vaan yhden hessun ajatus.

Luettu on tuokin artikkeli. Mistä sinä edes tiedät kuinka paljon olen aiheesta lukenut? Et voi heittä kommenttia "ota enemmän selvää" kun en tiedä kuinka paljon olen kummankin arkkitehtuurista lukenut. Nuo on ihan perus PC puolen jargonia missä nestemetallia ollaan hifistelty jo vuosi tolkulla.

Without this liquid metal TIM, the PS5 would have been larger, more expensive, and the cooling fan would have been louder.

Kyllä perkele on ihme aine kun suoraan noin kova vaikutus olis ollut. Eikun piirrustuspöydälle uudestaan vaan, muutkin pärjää ilman taikasoosia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä ei ole mikään tuomio vaan yhden hessun ajatus.

Luettu on tuokin artikkeli. Mistä sinä edes tiedän kuinka paljon olen aiheesta lukenut? Et voi heittä kommenttia "ota enemmän selvää" kun en tiedä kuinka paljon olen kummankin arkkitehtuurista lukenut.

Without this liquid metal TIM, the PS5 would have been larger, more expensive, and the cooling fan would have been louder.

Kyllä perkele on ihme aine kun suoraan noin kova vaikutus olis ollut. Eikun piirrustuspöydälle uudestaan vaan, muutkin pärjää ilman taikasoosia.

Näkeehän sen ymmärryksen tason suoraan tuosta kommentoinnistasi, joka oli valitettavasti tämän osalta puutteellista. Vai teetkö siviilitöiksesi juuri jäähdytyssuunnittelua elektronisille komponenteille, jolloin sanomisillasi voisi ollakin jo merkittävästi enemmän painoarvoa? Jos et, niin uskaltaisin väittää ko. mekaniikkainssin tietävän hieman enemmän asiasta.

Sinälläänhän tuo valittu tapa on täysin looginen, mikäli lämpöenergia halutaan johtaan APU:lta mahdollisimman tehokkaasti eteenpäin heatsinkille. Miksi tämä ei ole sitten yleistynyt muualla? Ainakin yksi ongelma mikä tämän tekee hankalaksi on juuri tuo korroosio-ongelma, jonka kanssa myös Sony joutui painimaan pitkään.

Vai oletko todellakin sitä mieltä että tämä olisi pitänyt tehdä perinteisin metodein lämpörasvalla, "kun näin on aina tehty"? :D
 
Näkeehän sen ymmärryksen tason suoraan tuosta kommentoinnistasi, joka oli valitettavasti tämän osalta puutteellista. Vai teetkö siviilitöiksesi juuri jäähdytyssuunnittelua elektronisille komponenteille, jolloin sanomisillasi voisi ollakin jo merkittävästi enemmän painoarvoa? Jos et, niin uskaltaisin väittää ko. mekaniikkainssin tietävän hieman enemmän asiasta.

Sinälläänhän tuo valittu tapa on täysin looginen, mikäli lämpöenergia halutaan johtaan APU:lta mahdollisimman tehokkaasti eteenpäin heatsinkille. Miksi tämä ei ole sitten yleistynyt muualla? Ainakin yksi ongelma mikä tämän tekee hankalaksi on juuri tuo korroosio-ongelma, jonka kanssa myös Sony joutui painimaan pitkään.

Vai oletko todellakin sitä mieltä että tämä olisi pitänyt tehdä perinteisin metodein lämpörasvalla, "kun näin on aina tehty"? :D

Lämpö siirtyy vaikka hammastahnalla.
Minun pointti meni sinulta ohi enkä jaksa sitä enää tarkemmin perustella.
Enkä väitä, että itse tiedän asiasta paremmin kuin Sonyn inssit (tai paremmin kuin kukaan muukaan jolla on yleisölle tulleet tiedot saatavilla), mutta MS:n inssit tuntuu tietävän.

Kiitos keskustelusta annetaan muiden jatkaa, eikä ole lämpötahnoja nenässä vaikka ei ihan konsensukseen asiassa päästä :)
 
Viimeksi muokattu:
No otin kuitenkin pientä tuntumaa jo PS5 joten pikaisesti fiiliksiä.

Pelasin yhden maailman verran Astroa ja siitä enemmän pelin omassa ketjussa. Mutta ei tarvitse montaa minuuttia tuota PS5 ohjainta pitää kädessä kun huomaa mikä todellinen next gen tunne siitä välittyy pelaajalle, jokainen asia mitä teet antaa palautteen joka tuntuu luonnolliselta ja parantaa pelikokemusta roimasti. Myös nuo jäykistyvät liipaisimet on aivan mahtavat ja voin kuvitella esim. ammuskelu tai autopeleissä kuinka nuo tuo aivan uuden tason pelikokemukseen. Tuo ohjain jos sitä hyödynnetään oikein tulee olemaan todellinen etu jos pitää miettiä kummalle alustalle pelinsä hommaa.

Sitten se meteli puoli, PS5 on äänekkäämpi kuin XSX. Mutta totuus on se että molemmat on hiiren hiljaisia ja koska Xboxista ei lähde mitään ääntä niin tuo PS5 pieni hurina kyllä kuuluu jos ei pelissä ole äänet päällä. Mutta ero PS4 pro kanssa on sama kuin vertailisi Boeing 707 ja sitä kun joku kuiskaa sinulle 5 metrin päästä, eli PS5 on käytännössä lähes äänetön.

Käyttöliittymän kanssa sanoisin että PS5 on hemmetisti tyylikkäämpi ja sen etusivulle integroitu PS Store on super luksus, mutta molemmissa olen vielä ihan hukassa mistä mitäkin tapahtuu ja molemmat on todella nopeita.

COD(se siitä lupauksesta etten osta julkaisussa) ja Spiderman lähti lataukseen joten niitä sitten vkl testaillaan.
 
Pelianalyytikko Mat Piscatellalla on hieman ristiriitaiset kokemukset DualSensen liipaisimista. Pistäppä @HideoMiyamoto fiiliksiä miten toimii muissa peleissä kuin Astrossa. Tuon twitter ketjun kommenteista voi päätellä, että ainakin uudessa Codissa jengi on napsauttanut ne aika nopeasti pois päältä.

 
Pelianalyytikko Mat Piscatellalla on hieman ristiriitaiset kokemukset DualSensen liipaisimista. Pistäppä @HideoMiyamoto fiiliksiä miten toimii muissa peleissä kuin Astrossa. Tuon twitter ketjun kommenteista voi päätellä, että ainakin uudessa Codissa jengi on napsauttanut ne aika nopeasti pois päältä.


Viisi minuuttia luin ja positiivisia kokemuksia löytyi niin Dirt5:sta, Codista kuin Demon Soulsista. Ei niin yllättäen ja kuten itse veikkailin, kilpailullisessa moninpelissä, jossa nopeus on kaikki kaikessa ne on parempi laittaa pois päältä. Codin yksinpelissä ne on taas ilmeisen hienot immersion luojat.

Itellä vapaapäivä tänään, mutta edelleen töitä väännän ja konsoli lattialla odottamassa :(
 
Pelianalyytikko Mat Piscatellalla on hieman ristiriitaiset kokemukset DualSensen liipaisimista. Pistäppä @HideoMiyamoto fiiliksiä miten toimii muissa peleissä kuin Astrossa. Tuon twitter ketjun kommenteista voi päätellä, että ainakin uudessa Codissa jengi on napsauttanut ne aika nopeasti pois päältä.



Eiköhän tuota huomenna pääse testaamaan, veikkaan että kyse on enemmän siitä että hänelle on tärkeää pärjätä verkkopelissä ja nämä tärinät ja vastaan pistävät liipaisimet ovat tällöin häiriötekijä. Itse taas pelaan rennosti fiilis pohjalta niin voi olla että eri kokemus. Sittenhän sen näkee.
 
Viisi minuuttia luin ja positiivisia kokemuksia löytyi niin Dirt5:sta, Codista kuin Demon Soulsista. Ei niin yllättäen ja kuten itse veikkailin, kilpailullisessa moninpelissä, jossa nopeus on kaikki kaikessa ne on parempi laittaa pois päältä. Codin yksinpelissä ne on taas ilmeisen hienot immersion luojat.

Itellä vapaapäivä tänään, mutta edelleen töitä väännän ja konsoli lattialla odottamassa :(
Juu, oli siellä positiivisiakin kommentteja. Molempiin suuntiin tuntui olevan. Miles Moralesissa myös kommentien perusteella ei niin hyvät.
 
Pelianalyytikko Mat Piscatellalla on hieman ristiriitaiset kokemukset DualSensen liipaisimista. Pistäppä @HideoMiyamoto fiiliksiä miten toimii muissa peleissä kuin Astrossa. Tuon twitter ketjun kommenteista voi päätellä, että ainakin uudessa Codissa jengi on napsauttanut ne aika nopeasti pois päältä.


Toivottavasti ei vaan mene kovinkaan helposti rikki, kun luulisi usean liikkuvan palasen lisäävän riskiä hajallemenolle. Eiköhän siellä ole kuitenkin tätäkin mietitty.
 
Toivottavasti ei vaan mene kovinkaan helposti rikki, kun luulisi usean liikkuvan palasen lisäävän riskiä hajallemenolle. Eiköhän siellä ole kuitenkin tätäkin mietitty.

Tästä tuli jo Astroa pelatessa pelkotunteita, sitä liipaisinta saa oikeasti painaa voimalla kun pistää hanttiin (tosin sitä voi säätää ohjaimen asetuksista). Siitä tuli sellainen oli että rinkoko mä tän ohjaimen kun pitää niin voimalla vääntää, mutta en usko että Sony on tuonut markkinoille ohjaimen jota ei olisi suunniteltu kestämään tätä.
 
Toivottavasti ei vaan mene kovinkaan helposti rikki, kun luulisi usean liikkuvan palasen lisäävän riskiä hajallemenolle. Eiköhän siellä ole kuitenkin tätäkin mietitty.
Peliarvostelija SkillUpilla toinen liipaisin tosiaan jo noin viikon käytön jälkeen hajosi. Tuskin tuo kuitenkaan kovin yleistä on ainakaan vielä ollut, kun ei ole pahemmin twitterissä ja uutissivustoilla vastaan tullut.

Edit. Tuo on tosiaan hyvä että vastusta ja tärinä tasoja voi säätää. Ohjain on heti houkuttelevampi, kun tietää että sen saa säädettyä mieleisekseen.
 
Toivottavasti ei vaan mene kovinkaan helposti rikki, kun luulisi usean liikkuvan palasen lisäävän riskiä hajallemenolle. Eiköhän siellä ole kuitenkin tätäkin mietitty.
On sitä varmasti mietitty, mutta eiköhän parin vuoden päästä tule hiotumpi malli markkinoille kuten DS4:n kohdalla.

Ja sekin ohjain itseasiassa muuttui hieman sisuskaluilta jo ennen DS4:sen v2 mallia, kun pari yksilöä avasin. Se on aika tyypillistä niin konsoleissa kuin ohjaimissa, että sisuskaluihin tulee pieniä muutoksia.
 
PS5:n ohjaimen liipasimet tosiaan nopeassa ja kilpailullisessa moninpelissä (CoD) tekee ampumisesta ja tähtäämisestä hivenen hitaampaa. Varsinkin alkuun noiden kanssa joutui ihan ihmetellä, ja lähtivät ne jopa ekan pelitunnin aikana pois päältäkin. Ajattelin kuitenkin että pitäähän niihin tutustua joten takaisin päälle heti.

Nyt kun tässä on muutaman päivän totutellut niin alkaa olla jo lihasmuistissa tuo vastuksen määrä. Kokeilin äsken pelata paria peliä kokonaan ilman liipasimien vastusta, herranen aika oli kyllä niin tylsän tunnotonta menoa että ei kiitos enää :D

Pleikkarin asetuksissa on kolme eri voimakkuutta noille, liipasimille ja muulle ohjaimen palautteelle erikseen. Neljäs asetus on sitten kokonaan pois päältä. Pelien sisäisissä asetuksissa vielä lisää säätöjä, eli kaikille löytyy kyllä se oman maun mukainen voimakkuus. Itsekin ennakkoo suhtauduin epäillen koko DualSensen hehkutukseen, mutta kyllä tuo ohjain vaan on mullistava laite. Siitä ei pääse mihinkään.

Täysin uusi toiminto peliohjaimissa, joten kannattaa oikeasti antaa itselleen aikaa tottua siihen ennenkuin leimaa toiminnon huonoksi. Eikä nuo mitenkään helposti hajoavilta tunnu ainakaan näin päällisin puolin.

DualSense on sitä kuuluisaa Next Geniä.
 
Peliarvostelija SkillUpilla toinen liipaisin tosiaan jo noin viikon käytön jälkeen hajosi. Tuskin tuo kuitenkaan kovin yleistä on ainakaan vielä ollut, kun ei ole pahemmin twitterissä ja uutissivustoilla vastaan tullut.

Edit. Tuo on tosiaan hyvä että vastusta ja tärinä tasoja voi säätää. Ohjain on heti houkuttelevampi, kun tietää että sen saa säädettyä mieleisekseen.
Hajosikohan sillä juurikin tuo valkoinen muovinen osa, mitä Spawn Wave mietti myös, että onnistuukohan joku sen hajottamaan.

110420-PS5-DualSense-TronicsFix-YouTube.jpg
 
Hajosikohan sillä juurikin tuo valkoinen muovinen osa, mitä Spawn Wave mietti myös, että onnistuukohan joku sen hajottamaan.

110420-PS5-DualSense-TronicsFix-YouTube.jpg
Twiitin perusteella ei ole ohjainta avannut, mutta on kuulemma nyt niin herkkä että pienikin kosketus tarkoittaa että liipaisin on kokonaan pohjassa. Voisi siis kuvitella että juurikin tuo valkoinen osa on hajonnut.
 
Turha tästä on nyt enempää jauhaa vielä. Odotellaan ainakin kuukausi, jotta nähdään onko nuo Dragonflyn kylvämät epäilyt isompi ongelma. Yleisestiottaen ei ole vielä useampaa hajoamista tapahtunut arvostelijoilla, joten turhaa on nyt tätä vielä spekuloida lisää?

Sama homma tuon Piscatellan lainauksen kanssa. Varsin läpinäkyvä esiinnosto kun 99% hehkuttaa ohjainta. Kattellaan kuukauden päästä...veikkais, että 98% vetää naama virneellä ja sitten on Piscatellat sun muut narisemassa.
 
Turha tästä on nyt enempää jauhaa vielä. Odotellaan ainakin kuukausi, jotta nähdään onko nuo Dragonflyn kylvämät epäilyt isompi ongelma. Yleisestiottaen ei ole vielä useampaa hajoamista tapahtunut arvostelijoilla, joten turhaa on nyt tätä vielä spekuloida lisää?

Sama homma tuon Piscatellan lainauksen kanssa. Varsin läpinäkyvä esiinnosto kun 99% hehkuttaa ohjainta. Kattellaan kuukauden päästä...veikkais, että 98% vetää naama virneellä ja sitten on Piscatellat sun muut narisemassa.
Juu, nostin sen twiitin tuohon vastauksena Hideolle, että testaappa muita pelejä ja jaa kokemuksia, kun ilmeisesti tämä Astro on erinomaisesti toteutettu ohjaindemo, mutta mites sitten todellinen käyttö?
 
Ylös Bottom