Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Oliko puhuttiinko DF:n videossa samasta kohdasta missä twiitin perusteella lataus oli suoritettu? Nyt minä voin taas antaa kritiikkiä sinun lähteestä. Itseasiassa selailin toista lähdettä mutta en huomannutkaan että DF:n video oli myös tuolla kun mainokset ja muut roskat sai selattua pois mutta olihan sielä myös tämä:




Elikkä onko DF laskenut kaikki latausruudut mitä löytyy jonka keskiarvo on 350% vai riippuen kohdasta minkä itse haluaa katsoa ja päätellä ne siittä?

HYPED korjasi tuohon twiittiketjuun prosenteiksi 439, mutta tuo "x on a% nopeampi kuin y" on vähän monimutkainen asia käsittää ja siinä saa myös olla tarkkana, että kumpaan arvoon vertaa.

Joka tapauksessa Xboxin latausaika on 438,2% Pleikkaa pidempi (=suurempi) ja Pleikan latausaika vastaavasti 81,4% Boxin aikaa lyhyempi (=pienempi). Tässä en ota kantaa, montako kertaa jokin on jotakin nopeampi, ei vaan pää näin aamusta ainakaan kestä..
 
Täällähän on taas hyvät tohinat päällä!

Sony panosti tässä sukupolvessa selkeästi enemmän innovaatioihin kun taas MS ekosysteemiin ja "play everywhere"-mentaliteettiin adhd-sukupolvea palvellakseen.

Tällä hetkellä voit pelata maailman tehokkaimmalla konsolilla marginaalisesti paremman näköisiä tai jopa huonomman näköisiä pelejä. Tarjonta ei ole kummoista uusien huippupelien näkökulmasta, eikä näytä paranevan pian. Silti quick resumella on hauska rampata niiden vanhojen pelien väliä ja ihastella kuinka uusi reso hivelee silmiä 65" telkulla 3 metrin päästä.

Maailman nopeimmalla konsolilla taas on päässyt nauttimaan myös uusista ärsykkeistä ja näin ollen myös vanhat pelit kuten Wreckfest tuntuvat paremmalta kuin koskaan. Uutta huippupeliä on tuupannut ulos tiheämpään tahtiin kuin koskaan aikaisemmin konsolijulkaisujen yhteydessä.

On helppoa valita ylivoimaisesti parempi kone!
 
En ota sen enempää kantaa siihen, että kyseinen Twitter tili on aika vahvasti pleikkariin kallellaan, mutta siitäkin huolimatta korjaa ihan itse tuota prosenttia. Joskin tämäkin on jälleen eri prosentti. Ilmeisesti latausajat vaihtelevat aika paljon riippuen kohdasta mihin ladataan. Tuo lähemmäs 9 sekuntia taitaa olla sieltä pidemmästä päästä.



Tässä Analistadebitsin vertailu Xbox versioiden välillä.


Kuvakaappaus kohdasta latausajat:
Näytä liitetiedosto 6582


Tärkeintä että on korjattu, näköjään sillä on merkitystä mistä kohti peliä lataillaan.
 
Oliko puhuttiinko DF:n videossa samasta kohdasta missä twiitin perusteella lataus oli suoritettu? Nyt minä voin taas antaa kritiikkiä sinun lähteestä. Itseasiassa selailin toista lähdettä mutta en huomannutkaan että DF:n video oli myös tuolla kun mainokset ja muut roskat sai selattua pois mutta olihan sielä myös tämä:
Siis tuo itse uutinen ja twiitti perustuu DFän videoon, jossa on kerran testattu pelin latausta menusta peliin (kohta 16.50 videossa).

Sen mukaan SX : 8.47s ja PS5 1.57s

HYPED korjasi tuohon twiittiketjuun prosenteiksi 439, mutta tuo "x on a% nopeampi kuin y" on vähän monimutkainen asia käsittää ja siinä saa myös olla tarkkana, että kumpaan arvoon vertaa.

Joka tapauksessa Xboxin latausaika on 438,2% Pleikkaa pidempi (=suurempi) ja Pleikan latausaika vastaavasti 81,4% Boxin aikaa lyhyempi (=pienempi). Tässä en ota kantaa, montako kertaa jokin on jotakin nopeampi, ei vaan pää näin aamusta ainakaan kestä..
Itse lasken tuon näin:
8.47s = 8 ja 47/60 = 8.78
1.57s = 1 ja 57/60 = 1.95
8.78 / 1.95 = 4.50x

Latausaika on siis 350% nopeampi, koska 100% nopeampi on 2x, 200% on 3x, 300% on 4x, jne.
 
Siis tuo itse uutinen ja twiitti perustuu DFän videoon, jossa on kerran testattu pelin latausta menusta peliin (kohta 16.50 videossa).

Sen mukaan SX : 8.47s ja PS5 1.57s


Itse lasken tuon näin:
8.47s = 8 ja 47/60 = 8.78
1.57s = 1 ja 57/60 = 1.95
8.78 / 1.95 = 4.50x

Latausaika on siis 350% nopeampi, koska 100% nopeampi on 2x, 200% on 3x, 300% on 4x, jne.

Mielenkiintoista miten se vaihtelee ihan laskijasta ja miten sen haluaa tulkita. Siltihän se ei kuitenkaan muuttanut omaa käsitystä siittä etteikö SSD ole PS5:llä lunastanut lupauksiaan sille tehtyjen pelien ja versioiden suhteen. @flint voisi tehdä myös Spider-Manista samat (miles, morales ja Remastered) laskelmat. Mielenkiinnosta haluan nähdä millaiset prosentit siittä tulee.



Tätä videoita voisi käyttää vaikka pohjana, @JLunen voisi myös laskea niin katsotaan millainen ero saadaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siis tuo itse uutinen ja twiitti perustuu DFän videoon, jossa on kerran testattu pelin latausta menusta peliin (kohta 16.50 videossa).

Sen mukaan SX : 8.47s ja PS5 1.57s


Itse lasken tuon näin:
8.47s = 8 ja 47/60 = 8.78
1.57s = 1 ja 57/60 = 1.95
8.78 / 1.95 = 4.50x

Latausaika on siis 350% nopeampi, koska 100% nopeampi on 2x, 200% on 3x, 300% on 4x, jne.
No enpä tosiaan ollut ihan hereillä vielä, sekuntejahan on minuutissa tosiaan 60.. Varmaan samaan vipuun meni HYPED myös(?) :p

Eli jos korjaan omaa postiani, niin päästään siihen, että Xboxin latausaika on 350% pidempi kuin Pleikalla ((8,78-1,95)/1,95*100=350,3) ja Pleikan (8,78-1,95)/8,78*100%=77,8% lyhyempi kuin Boxilla. Kuitenkin tuo 4,5 x/350% nopeampi käy tosiaan järkeen, kiitos.


Edit: siis nyt tästä ei meinaa tulla mitään. Tässähän puhutaan sekunneista, ja sekuntien sadasosista. @flint , miksi jaat ne 60:llä? Alkaa mennä OT:n puolelle, pahoittelut siitä. Tästä kuitenkin näkee, että ei nämä vertailut helppoja ole..
 
Viimeksi muokattu:
Koska DFän videolla käytetään 60 jakoa. 100 jako olisi kyllä loogisempi.
No niinpä näköjään tekee nyt kun itsekin tuon katsoin. Oot ollu tarkkana! Eli tosiaan jos näin SI-yksiköissä puhutaan, niin 1,57 s johtaa aika pahasti harhaan, ehkä se ilmaisu 1:57s olisi sitten parempi... No tuosta se ero tosiaan tulee ja siihen on mennyt aika moni muukin. No, ei tästä sitten enempää, kiitos ja anteeksi, itseä vain jää vaivaamaan jos ei faktat ole oikein.
 
Ei minua kiinnosta mitkään subjektiiviset arviot konsolin suoriutumisesta, kun tämä voidaan mitata objektiivisesti. Muu konsolin käyttökokemus on sitten ihan puhtaasti subjektiivista arviointia omien painotusten pohjalta.

Tuolla erolla laskentayksiköitä homman piti olla GPU:iden osalta päivänselvä, mutta kuinkas kävikään? Päästään hikisesti tasoihin ja osassa peleistä jäädään selvästi. Jossain on siis vikaa.
Mielestäni nämä kaksi lainausta on ristiriidassa. Ainakin jos tämän vuoden puolelta katsoo isoimpia julkaisuja ja "next-gen" päivityksiä niin vaikea löytää mitään missä Series X jäisi selvästi (yli 10%). Pistä esimerkkejä jos tulee mieleen.

Taas esimerkkejä joissa Xbox ylisuoriutuu verrattuna tf eroon alkaa löytymään. Kuten Hitman 3 (44% enemmän pikseleitä ja paremmat varjot) ja Subnautica: Below Zero (33% enemmän pikseleitä ja enemmän kasvillisuutta). Myös on esimerkkejä kuten RE8, jossa Xboxilla on pieni etu.

Mielenkiintoista miten se vaihtelee ihan laskijasta ja miten sen haluaa tulkita. Siltihän se ei kuitenkaan muuttanut omaa käsitystä siittä etteikö SSD ole PS5:llä lunastanut lupauksiaan sille tehtyjen pelien ja versioiden suhteen. @flint voisi tehdä myös Spider-Manista samat (miles, morales ja Remastered) laskelmat. Mielenkiinnosta haluan nähdä millaiset prosentit siittä tulee.

Tätä videoita voisi käyttää vaikka pohjana, @JLunen voisi myös laskea niin katsotaan millainen ero saadaan.
Ton videon pohjalta lataus on 7.74 kertaa nopeampi eli 674% nopeampi.

Tietysti jos on sokeasti uskonut markkinointipuheita ja haluaa mielensä pahoittaa niin voi myös tuota pitää alisuoriutumisena. Cerny sanoi kuitenkin Road to PS5sessa tavoitteen olevan sata kertaa PS4sta nopeampi:
For Playstation 5 our goal was not just that the SSD itself be a hundred times faster. It was that game loads and streaming would be a hundred times faster, so every single potential bottleneck needed to be addressed (13:50, The Road to PS5)
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni nämä kaksi lainausta on ristiriidassa. Ainakin jos tämän vuoden puolelta katsoo isoimpia julkaisuja ja "next-gen" päivityksiä niin vaikea löytää mitään missä Series X jäisi selvästi (yli 10%). Pistä esimerkkejä jos tulee mieleen.

Taas esimerkkejä joissa Xbox ylisuoriutuu verrattuna tf eroon alkaa löytymään. Kuten Hitman 3 (44% enemmän pikseleitä ja paremmat varjot) ja Subnautica: Below Zero (33% enemmän pikseleitä ja enemmän kasvillisuutta). Myös on esimerkkejä kuten RE8, jossa Xboxilla on pieni etu.


Ton videon pohjalta lataus on 7.74 kertaa nopeampi eli 674% nopeampi.

Tietysti jos on sokeasti uskonut markkinointipuheita ja haluaa mielensä pahoittaa niin voi myös tuota pitää alisuoriutumisena. Cerny sanoi kuitenkin Road to PS5sessa tavoitteen olevan sata kertaa PS4sta nopeampi:

Toki otosta rajaamalla mieleisekseen voi poimia sieltä mieleisensä yksittäistapaukset ja esittää mielipiteensä niiden pohjalta. Itse näen hyödyllisempänä tarkastella asiaa kokonaisuutena, jolloin Series X tuomat käytännön hyödyt pellin alla olevista muskeleista huolimatta ovat jääneet olemattomista hyvinkin pieniksi. Itse asiassa mainitsemassasi Hitman 3:n DF-artikkelissa Thomas Morgan toteaa osuvasti:

"But in the here and now, it's PlayStation 5, Xbox Series X and Series S that are under the microscope, and it's the first title we've seen where Microsoft's additional hardware investment delivers a tangible spec increase over the competition in a cross-platform game."

Niin, kyseessä on tavoite vai onko tätä käytetty jossain markkinoinnissa suoriltaan arvona vs. PS4? Eli millä tapaa tämä nyt oli alisuoriutumista? Olisi aivan eri juttu jos tällä olisi keulittu Greenbergin tapaan.
 
Mielestäni nämä kaksi lainausta on ristiriidassa. Ainakin jos tämän vuoden puolelta katsoo isoimpia julkaisuja ja "next-gen" päivityksiä niin vaikea löytää mitään missä Series X jäisi selvästi (yli 10%). Pistä esimerkkejä jos tulee mieleen.

Taas esimerkkejä joissa Xbox ylisuoriutuu verrattuna tf eroon alkaa löytymään. Kuten Hitman 3 (44% enemmän pikseleitä ja paremmat varjot) ja Subnautica: Below Zero (33% enemmän pikseleitä ja enemmän kasvillisuutta). Myös on esimerkkejä kuten RE8, jossa Xboxilla on pieni etu.


Ton videon pohjalta lataus on 7.74 kertaa nopeampi eli 674% nopeampi.

Tietysti jos on sokeasti uskonut markkinointipuheita ja haluaa mielensä pahoittaa niin voi myös tuota pitää alisuoriutumisena. Cerny sanoi kuitenkin Road to PS5sessa tavoitteen olevan sata kertaa PS4sta nopeampi:

Jos ajattelee ton 100x tavoitteen niin mitehän ton voisi ajatella? Jos ajattelee vaikka hämistä mikä lataa noin nopsaa ja tossa lukee "For Playstation 5 our goal was not just that the SSD itself be a hundred times faster. It was that game loads and streaming would be a hundred times faster, so every single potential bottleneck needed to be addressed" niin lasketaanko tohon myös mukaan tekstuurit ja muut kivat, semmosen kuvan saa? . Nämä ovat siis tietämättömän kysymyksi eivätkä mitään muuten vaan paskanjauhantaa tai vastaavaa vaan ihan kiinnostuksesta kyselen kun löytyy porukkaa jotka osaavat selittää näitä :D sinällään kun miettii että puhe on tavoitteesta niin onko se missä peleissä, PS5 versoissa mutta ei BC puolen peleissä vaan ne leijuvat omalla painollaan, kun katsoo uuden Ratchetin latausaikoja niin jos niitä voi verrata PS4:n Ratchettiin niin paljon ne vähenivät.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuo satakertainen nopeus tarkoittaa SSD aseman satakertaista teoreettista lukunopeutta suhteessa PS4:n kiintolevyyn, joka sekin on hieman liioiteltu luku, mutta sinne päin. Koska kuitenkin Sonyn toimitusjohtaja tuon lukeman ilmoitti, sitä pidetään kumoamattomana totuutena japanilaisen yrityskulttuurin mukaisesti. Ei kukaan Sonyllakaan oikeasti voi uskoa, että PS5 olisi oikeasti 100 kertaa nopeampi millään peleissä mitattavalla tavalla. Suosittelen unohtamaan tuon jutun kokonaan, koska se on vain hölmö.
 
Tuo satakertainen nopeus tarkoittaa SSD aseman satakertaista teoreettista lukunopeutta suhteessa PS4:n kiintolevyyn, joka sekin on hieman liioiteltu luku, mutta sinne päin. Koska kuitenkin Sonyn toimitusjohtaja tuon lukeman ilmoitti, sitä pidetään kumoamattomana totuutena japanilaisen yrityskulttuurin mukaisesti. Ei kukaan Sonyllakaan oikeasti voi uskoa, että PS5 olisi oikeasti 100 kertaa nopeampi millään peleissä mitattavalla tavalla. Suosittelen unohtamaan tuon jutun kokonaan, koska se on vain hölmö.

Samaa mieltä kyllä.
 
Katsohan tarkempaa mitä minulle kirjoitit, vai joko ehdit unohtaa?
Voisit vähän tarkentaa mihin viittaat. En oikeasti jaksa alkaa etsimään sitä alkuperäistä viestiä vain sen takia että et voi kirjoittaa suoraan mihin viittaat tällä.

Kuten jo totesin aiemmin, konsolien speksien tullessa esiin piti Series X:llä olla selvä etulyöntiasema. TFlops kun ei kerro yhtään mitään todellisesta suorituskyvystä, kuten jo olen todennut aiemmin. Siksipä tämä "12 TFlops most powerful console" -mainonta olikin niin surkuhupaisaa. Nyt sitten väität että meuhkaan täällä asiasta ainoastaan tuon tyhjänpäiväiseen lukuun takertuen konsolin suorituskykyä arvioidessa..? Luehan viestini hieman tarkemmin.
Pointtini pysyy tästä huolimatta validina: odotukset ovat olleet liian kovat, oli ne muodostettu sitten speksien tai teraflopsien kautta.

Väitän todellakin että siellä molemmissa konsoleissa on pitkälti RX6000-sarjassa nähty RDNA2-pohjainen ratkaisu muutamalla konsolivalmistajan omalla painotuksellaan ja kustannusoptimoinneillaan. Vai luulitko että AMD:lta tulee ihan oma erillinen arkkitehtuuriratkaisunsa konsoleille?
Mutta tällä logiikalla sivuutat kaikki muut erot. En yhäkään väitä tietäväni paljoa näistä mutta en liene ihan kauhean väärässä jos mutuilen että ne muutkin osat sekä softa ja kaiken toimiminen yhdessä vaikuttaa myös mitä laite lopulta ruudulle työntää.

Luetko omia viestejäsi lainkaan vai miksi kyselet moisia? Johan sieltä vedettiin taas johtopäätöksiä ME:LE & RE8:n pohjalta.
Voisitko lainata viestejä niin että tiedän mihin viittaat milläkin kommentilla? Tämä on aika helppokäyttöinen editori, joten voi vastata vaikka yksittäisiin lauseisiin. En pysty tähänkään vastaamaan kun en tiedä mihin tämä lause viittaa. Keskustele sitten siinä.

Kerrohan millä tapaa PS5 SSD alisuoriutuu? Tietty jos ei ymmärrä pelien rakenteesta hölkäsen pöläystä niin voihan sitä tietty noinkin ajatella.
Luitko mitä kirjoitin? En ole tätä mieltä vaan käytin sitä esimerkkinä. Pelien rakenteestakaan ei tarvitse ymmärtää jos puhuu käytännön kautta: jos pelit ovat hitaampia kuin verrokilla, niin ei siinä tarvitse ymmärtää muusta yhtään mitään. Pettyä voi yhtä lailla kuin voi pettyä jos odotti Series X:ltä enemmän kuin sai. Kyse oli siis odotuksista ja/tai uskomisesta mainoslauseisiin tms.

Itse ainakin ostan konsolit next-gen pelejä varten, joten PS5 BC-toteutukselle en ole jaksanut antaa arvoa konsolia hankkiessani. XBoxilla tämä valinta on tehty puolestasi, kun niitä todellisia next-gen pelejä saa odotella edelleen.
Ai nytkö taaksepäinyhteensopivuus onkin vain sen takia parempi boksilla koska sillä ei ole nextgen-pelejä? Melkoista argumentointia. Ehkä myönnän olleeni pahoin väärässä ja jätän tämän keskustelun tähän.

Edelleenkin voi laittaa sitä linkkiä, missä PS5 SSD on luvattu toimivan täydellä nopeudella myös BC-tilassa, kun tämä näkyy aiheuttavan eniten peppukipuilua? Tai vaihtoehtoisesti voi lopettaa sen typerän trollaamisen alkuunsa. Esimerkkejä SSD:n vauhdista kun tänne ketjuun jo postattu aiemmin.
Ensinnäkin pitäisi lukea se viesti niin että ymmärtäisi etten oikeasti ole sitä mieltä vaan käytin sitä esimerkkinä ja verrokkina. Taaksepäinyhteensopivien pelien kanssa ei PS5:n SSD näytä tehojaan. Ihan sama syille kun käyttäjä voi verrata että jopa se kilpailijan SSD on nopeampi.

Missään vaiheessa mainoksissa ei ole varmastikaan mainittu että missä asiassa se SSD on nopea. On mainostettu nopeaa ja jos siihen on uskonut, niin voi pettyä. En ole itse pettynyt vaan pyrin käyttämään tätä verrokkina siihen, miten sinä olet pettynyt SX:n suorituskykyyn koska odotit siltä enemmän. Se määrä hypeä, mitä PS5:n SSD sai, on ihan hyvin voinut saada porukan uskomaan että se on universaalisti nopea joka tilanteessa.

Mutta niinhän se oli että tässä keskustelussa "piti" pysyä vain nextgen-peleissä. Siitä huolimatta että uskon monien pelaavan nimenomaan One ja PS4 -pelejä pitkälle ennen kuin niitä nextgen-pelejä alkaa kunnolla tulemaan. Minäkin olen pelaillut Ghost of Tsushimaa PS5:lla, näin esimerkkinä.

Luulenpa että osa porukasta käsittää esittämäni suorituskyky-rantin koskevan konsolin käyttöä yleisesti, vaikka kyseessä on ainoastaan puhdas suorituskyky-vertaus.
Enpä usko että tästä on kyse. Moni ei vain koe Series X:ää alisuoriutujaksi kaikesta todistelustasi huolimatta. Etkä sinä tekniseltä kantilta väärässä varmasti olekaan mutta kun se käytäntö ja omat kokemukset kuitenkin painaa paljon enemmän kuin puuttuvat tehot, joista kenelläkään ei ole mitään kokemusta eikä täten niiden "puutostilaakaan". Väitän että harva niitä kaipaa tai on niistä niin harmissaan että pitäisi laitetta alisuoriutujana.

Tässäpä tämä tärkein oikeastaan taas olikin. Enempää minulla ei oikeastaan edes ole asiaa, sillä kuten olen kirjoittanut useaan otteeseen, en kunnolla ole näitä vertaillut ja enemmän lähestyn asiaa käytännön kannalta. Siinä näkökulmassa on aika vaikea nähdä yhtään alisuoriutujaa. Yhä siis sanoisin että ne omat odotukset on se ongelma, tai ainakin osa sitä. Vai oliko kovinkin moni odottanut SX:ltä enemmän?

Ehkä tämä minun viestittelyni on siinä mielessä typerässä paikassa että täällä nimenomaan keskustellaan näistä älyttömän pienistä eroista ja muusta kun minun pointtini on se käytännön kokemus laitteesta.
 
Voitasko taas palata normi keskusteluun ? Molemmat konsolit on huippuja ja pelit on vastanneet huutoon. Reilut 500 maksavalta ei nyt voi odottaa mitään ihmettä, mutta kyllä uuden sukupolven konsolit ovat vaan huikeita vehkeitä ja lunastaneet hintaansa nähden lupauksensa. Innolla odotan uusia pelejä. Ottakaa pari paukkua tai muutama rauhoittava ja otetaan iisisti Sekä nautitaan uusista peleistä ja konsoleista!
 
Joo, ei tässä ketjussa ole viimeiseen pariin sivulliseen ollut taaa mitään järkeä. Tarttumisia sanamuotoihin ja prosentteihin.
Jep. Täytyy myöntää että tämä minunkin vääntäminen meni hieman yli. Pitää jatkossa miettiä hetken pidempään että mistä edes on varsinaisesti kyse ja onko asia väittelyn väärti. Erityisesti kun kirjoitukseni olivat vähintäänkin ihan väärässä aiheessa siihen nähden miten itse asiaa käsittelin.
 
Voisit vähän tarkentaa mihin viittaat. En oikeasti jaksa alkaa etsimään sitä alkuperäistä viestiä vain sen takia että et voi kirjoittaa suoraan mihin viittaat tällä.


Pointtini pysyy tästä huolimatta validina: odotukset ovat olleet liian kovat, oli ne muodostettu sitten speksien tai teraflopsien kautta.


Mutta tällä logiikalla sivuutat kaikki muut erot. En yhäkään väitä tietäväni paljoa näistä mutta en liene ihan kauhean väärässä jos mutuilen että ne muutkin osat sekä softa ja kaiken toimiminen yhdessä vaikuttaa myös mitä laite lopulta ruudulle työntää.

En ala quoteamaan jokaista kohtaa erikseen tällä "helppokäyttöisellä" editorilla, saati tarttumaan jokaikiseen lillukanvarteen jatkuvasti rönsyilevässä keskustelussa. Aloit tivaamaan minulta vastausta erikseen RE8:sta, vaikka olin jo asiaan vastannut yleisellä tasolla.

Odotukset liian kovat? No pitipä vielä tämäkin kuulla. Tämäpä olisi hauska kuulla myös GPU vendorin suusta. "Ei se meidän 3070 mikään hidas ole, sulla oli tästä vaan liian kovat odotukset 3060 Ti:hin nähden!" Jos nyt yhtään on viimeisen viiden vuoden aikana seurannut PC-puolen GPU-kehitystä, niin aika pitkälti speksejä katsomalla on pystynyt karkeasti arvioimaan minkälaista suorituskykyä sieltä on odotettavissa saman tuoteperheen sisällä.

Et nyt tunnu edelleenkään ymmärtävän että saman arkkitehtuurin GPU:t ovat toisiinsa verrattavissa speksiensä puolesta suorituskykyä arvioitaessa. Merkittävää eroa puoleen ja toiseen kun nämä valmistajakohtaiset customoinnit ja optimoinnit eivät tee, vaan suurin osa suorituskyvystä tulee ihan GPU:n konfiguraatiosta laskentayksiköiden kuin muistin suhteen ja näiden kellotaajuuksista. Siksipä Series X:n konttaaminen tällä osastolla ihmetyttää kun se pitäisi olla kaiken logiikan mukaan suorituskykyisempi viritys näistä kahdesta.

Toki niin peliengine kuin käytössä olevat devityökalut tuovat oman muuttujansa yhtälöön, mutta tämä ei edelleenkään muuta sitä faktaa että se rauta määrittää pitkälti minkälaista suorituskykyä GPU:lta on odotettavissa. Softalla tehdään se viimeinen silaus.

Enpä usko että tästä on kyse. Moni ei vain koe Series X:ää alisuoriutujaksi kaikesta todistelustasi huolimatta. Etkä sinä tekniseltä kantilta väärässä varmasti olekaan mutta kun se käytäntö ja omat kokemukset kuitenkin painaa paljon enemmän kuin puuttuvat tehot, joista kenelläkään ei ole mitään kokemusta eikä täten niiden "puutostilaakaan". Väitän että harva niitä kaipaa tai on niistä niin harmissaan että pitäisi laitetta alisuoriutujana.

Niin, pitäisiköhän sitä lukea mitä toinen on kirjoittanut? Minä en ole missään vaiheessa puhunut Series X:n käyttökokemuksesta suorituskyvstä puhuessani, vaan ihan puhtaasti sen vertautumisesta PS5:een nähden speksit huomioiden, johon verraten konsoli on alisuorittaja. Kuitenkin jostain ihmeen syystä halusit välttämättä tuoda keskusteluun sellaisen näkökulman joka ei keskusteluun liittynyt millään tapaa, syy tähän olisikin hauska tietää.
Tuo satakertainen nopeus tarkoittaa SSD aseman satakertaista teoreettista lukunopeutta suhteessa PS4:n kiintolevyyn, joka sekin on hieman liioiteltu luku, mutta sinne päin. Koska kuitenkin Sonyn toimitusjohtaja tuon lukeman ilmoitti, sitä pidetään kumoamattomana totuutena japanilaisen yrityskulttuurin mukaisesti. Ei kukaan Sonyllakaan oikeasti voi uskoa, että PS5 olisi oikeasti 100 kertaa nopeampi millään peleissä mitattavalla tavalla. Suosittelen unohtamaan tuon jutun kokonaan, koska se on vain hölmö.

Ai Cerny on nykyisin Sonyn toimitusjohtaja? Aika kova urakehitys kaverilla, PS4 & PS5 pääsuunnittelijasta koko korporaation toimariksi. Vai olisikohan niin että tuli taas satuiltua hieman omiaan. ;)
Mielenkiintoista miten se vaihtelee ihan laskijasta ja miten sen haluaa tulkita. Siltihän se ei kuitenkaan muuttanut omaa käsitystä siittä etteikö SSD ole PS5:llä lunastanut lupauksiaan sille tehtyjen pelien ja versioiden suhteen. @flint voisi tehdä myös Spider-Manista samat (miles, morales ja Remastered) laskelmat. Mielenkiinnosta haluan nähdä millaiset prosentit siittä tulee.



Tätä videoita voisi käyttää vaikka pohjana, @JLunen voisi myös laskea niin katsotaan millainen ero saadaan.


Eipä kannata vedellä tämän pohjalta hirveästi johtopäätöksiä latausnopeuksista, kun kyseessä on edelleenkin alunperin PS4:lle tehty peli, josta on tehty sitten PS5-käännös. Mutta näköjään juna ehti jo mennä tämän osalta ja ehdittiin mennä täysillä päin puuta johtopäätösten osalta ja Cernystäkin samalla valehtelija. Jos tuota SSD:n tuomaa nopeuseroa haluttaisiin mitata kunnolla vs. PS4, tulisi tätä varten olla natiivit PS5 ja PS4 sovellukset. Tästä voikin jokainen Ratchet & Clank: Rift Apart -pelin nähnyt miettiä, kuinka paljon peliä pitäisi downgradeta että se saataisiin toimiaan PS4:lla samalla siirtymänopeuksilla paikasta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom