Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Pilvipelaaminen on vielä kehitysvaiheessa. Se on selvää. Odotukset ovat kovat, mutta ne odotukset kannattaa ehkä suunnattu muutaman vuoden päähän. Onhan pilvipelaaminen parantunut nytkin viimeisten vuosien aikana, joten miksei parantuisi jatkossakin.

Olisihan se hienoa että vaikka esim. Hellblade 2:sta voisi pelata Xbox Onella, vaikkei se sillä natiivisti millään pyörisikään. Sitten joskus kun se julkaistaan. Tai vaikka ensi vuonna Starfieldiä.
Sen mitä muutaman vuoden varrella olen pilvipelaamista testannut niin ei kehitys ole mennyt oikeastaan mihinkään muuten kuin resoluution osalta Stadialla. PS Now toimi jo vuosia sitten yhtä puutteellisesti kuin kaikki muutkin palvelut tänäpäivänä. Hyvin harvaan peliin siis tekniikka soveltuu selvästi tuntuvan viiveen takia + pikselimössöilyt jota Xcloud esittää kovin herkästi. Ja mitä huonomman yhteyden varassa olet niin sitä surkeampi kokemus.
Oma mielipide on, että tuohon tekniikkaan ei kannattaisi kovin suuria satsata. Tekniikka sinällään vanha juttu Sonyn ansiosta mutta ei ole lentoon lähtenyt millään palvelun tuottajalla.
 
Sen mitä muutaman vuoden varrella olen pilvipelaamista testannut niin ei kehitys ole mennyt oikeastaan mihinkään muuten kuin resoluution osalta Stadialla. PS Now toimi jo vuosia sitten yhtä puutteellisesti kuin kaikki muutkin palvelut tänäpäivänä. Hyvin harvaan peliin siis tekniikka soveltuu selvästi tuntuvan viiveen takia + pikselimössöilyt jota Xcloud esittää kovin herkästi. Ja mitä huonomman yhteyden varassa olet niin sitä surkeampi kokemus.
Oma mielipide on, että tuohon tekniikkaan ei kannattaisi kovin suuria satsata. Tekniikka sinällään vanha juttu Sonyn ansiosta mutta ei ole lentoon lähtenyt millään palvelun tuottajalla.
Tottakai pilvipelaaminen vaatii hyvää yhteyttä. Varsinkin, kun vielä ollaan niin sanotusti lapsen kengissä.

Eteenpäin meno tarkoittaa montaa asiaa. Tärkein on tietysti se miten pelaaminen onnistuu, mutta heti perään tulee alustariippumattomuus. Ei olla naimisissa jonkun tietyn laitteen kanssa, jolla voidaan pilvipelata. Tässä on mielestäni otettu viimeaikoina askeleita eteenpäin. Kun vielä saadaan Xboxin (miksei myös pleikkarin) appi telkkareihin, niin ollaan tilanteessa, jossa pilvipelaaminen on yhtä lailla saatavilla kuin vaikka Netflix.

Lisäksi jos ei tekniikkaan satsaa, niin silloin se ei ainakaan kehity. Näen tämän enemmän niinpäin, ettei se ole minulta kuluttajana pois, jos isot firmat tarjoavat yhtenä vaihtoehtona myös mahdollisuutta pelata pilven kautta.

Todellakin toivon, että viivettä saadaan pienemmäksi ja pienemmäksi, ja näin ollen voisin pelata pelejä vaihtoehtoisilta päätelaitteilta paikkariippumattomasti.
 
Lisäksi jos ei tekniikkaan satsaa, niin silloin se ei ainakaan kehity.

Amen. Ja oma henkilökohtainen fiilis on toki, ettei vielä olla perillä ja pilvipelaaminen ei ole vakuuttanut, mutta siis jos nämä kaikkien ymmärtämät haasteet saadaan karsittua minimiin, niin olen ensimmäinen jonossa kiittelemässä, koska konseptina tämä on tottakai todella hyvä idea.

Ja olen jo katsellutkin noita puhelintelineitä ohjaimeen. Aika pienellä panostuksella saisi kokeiltua vähän pidemmän kaavan kautta pelaamista, joten rahallinen tappio tuossa olisi joka tapauksessa minimaalinen, vaikka koko sukupolven aikana ei homma lähtisi omaan makuun tarpeeksi sulavasti toimimaan.
 
Kaikkien todella pitkät latausajat kielii vanhan sukupolven pelin rajoitteista jotka tuntuu myös pc puolella. Mielenkiintoinen juttu taas kerran on tuo lähestymistapa tehdä näitä multiplattareita. Sony satsaa fps tasoon ja MS resoluutioon. Helppo kannattaa ensimmäistä valintaa.
Ei kai Sony tai MS tuossa satsaa mihinkään. Pelinkehittäjä näkee, että peliä pystytään pyörittämään korkeammalla resoluutiolla Xboxilla, joten näin tehdään. Tämä on tietysti raskaampaa, joten silloin framet tippuu herkemmin. Kuten Digital foundryn videossa sanovat, PS5 versio pyörii lähes järjestäen 80 prosentin resoluutiolla verrattuna Xbox Series X versioon. Kehittäjä on siis selvästikin säätänyt erilaiset performance targetit näille versioille.

Tuo PS5 version mustan taso on muuten aikalailla pielessä. Värit ja yksityiskohdat hukkuu kun kuva on noin tumma. Toivottavasti saavat korjattua päivityksellä.
 
Itse hyödynnän xcloudia esim fallout 76. Hyvin saan ylläpidettyä resursseja vaikka pieni viive olisi.

Mitään nopeampaa peliä en lähde edes yrittämään.
 
Tottakai pilvipelaaminen vaatii hyvää yhteyttä. Varsinkin, kun vielä ollaan niin sanotusti lapsen kengissä.
Hyvä yhteyskään ei auta kun palvelimet sijaitsevat kaukana. Liikaa muuttujia matkassa ja varsinkin mobiiliverkolla ongelmat vain lisääntyvät.
Eteenpäin meno tarkoittaa montaa asiaa. Tärkein on tietysti se miten pelaaminen onnistuu, mutta heti perään tulee alustariippumattomuus. Ei olla naimisissa jonkun tietyn laitteen kanssa, jolla voidaan pilvipelata. Tässä on mielestäni otettu viimeaikoina askeleita eteenpäin. Kun vielä saadaan Xboxin (miksei myös pleikkarin) appi telkkareihin, niin ollaan tilanteessa, jossa pilvipelaaminen on yhtä lailla saatavilla kuin vaikka Netflix.
Toki mutta edelleen siellä taustalla on se tekninen ongelma oli alusta mikä hyvänsä. Se pitää saada riittävälle tasolle (kenties mahdotonta) ennenkuin on mitään väliä kuinka monella laitteella pelaaminen onnistuu palvelulla X. Netflix toimii ongelmitta vähän huonommillakin yhteyksillä koska se ei ole riippuvainen latenssiajoista.
Mitä tulee sisältöihin niin Sony toi jo kauan sitten valtavan määrän pelejä joita on pystynyt monilla laitteilla pelaamaan ja palveluun tulee uutta kaikenaikaa. Microsoft on nyt myöhemmin tullut samoja latuja ja Google tarjoaa omanlaista ratkaisuaan. Geforce now mahdollistaa oman pelikirjaston pelaamista striimaten. Tätä voinee kutsua eteenpäin menoksi.
Lisäksi jos ei tekniikkaan satsaa, niin silloin se ei ainakaan kehity. Näen tämän enemmän niinpäin, ettei se ole minulta kuluttajana pois, jos isot firmat tarjoavat yhtenä vaihtoehtona myös mahdollisuutta pelata pilven kautta.
No aikooko esim. Microsoft puskea Suomeen palvelinsaleja lappia myöten jotta kuluttajat voivat nauttia toimivammasta kokemuksesta PS Now ja Xcloud palveluilla? Lisäksi jos lähdet junalla Helsingistä Rovaniemelle niin käytännössä koko matkan olet pelikelvettoman verkkoyhteyden varressa. Sen sijaan matkalla voit pelata puhelimella, tabletilla, läppärillä, PS Vitalla, Switchillä jne. ilman ongelmia.
Todellakin toivon, että viivettä saadaan pienemmäksi ja pienemmäksi, ja näin ollen voisin pelata pelejä vaihtoehtoisilta päätelaitteilta paikkariippumattomasti.
Toivoa voi mutta kun käytäntö sanoo, että lähinnä kodin sisäisen verkon kautta voidaan saada riittävän toimiva ratkaisu esim. nvidia shield ja Steamlink niin aika heikoilla ollaan jos peliä pyöritellään jossain kaukana internetverkon yli striimaten.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä yhteyskään ei auta kun palvelimet sijaitsevat kaukana. Liikaa muuttujia matkassa ja varsinkin mobiiliverkolla ongelmat vain lisääntyvät.

Toki mutta edelleen siellä taustalla on se tekninen ongelma oli alusta mikä hyvänsä. Se pitää saada riittävälle tasolle (kenties mahdotonta) ennenkuin on mitään väliä kuinka monella laitteella pelaaminen onnistuu palvelulla X. Netflix toimii ongelmitta vähän huonommillakin yhteyksillä koska se ei ole riippuvainen latenssiajoista.
Mitä tulee sisältöihin niin Sony toi jo kauan sitten valtavan määrän pelejä joita on pystynyt monilla laitteilla pelaamaan. Microsoft on nyt myöhemmin tullut samoja latuja ja Google tarjoaa omanlaista ratkaisuaan.

No aikooko esim. Microsoft puskea Suomeen palvelinsaleja lappia myöten jotta kuluttajat voivat nauttia toimivammasta kokemuksesta PS Now ja Xcloud palveluilla? Lisäksi jos lähdet junalla Helsingistä Rovaniemelle niin käytännössä koko matkan olet pelikelvettoman verkkoyhteyden varressa. Sen sijaan matkalla voit pelata puhelimella, tabletilla, läppärillä, PS Vitalla, Switchillä jne. ilman ongelmia.

Toivoa voi mutta kun käytäntö sanoo, että lähinnä kodin sisäisen verkon kautta voidaan saada riittävän toimiva ratkaisu esim. nvidia shield ja Steamlink niin aika heikoilla ollaan jos peliä pyöritellään jossain kaukana internetverkon yli striimaten.
Kyllä, kaikki nämä ovat pilvipelaamisen ongelma-alueita, mutta emmehän me tiedä mihin esim. Microsoft laajentaa palvelinsalejaan. Tai miten tekniikka kehittyy. No ainakaan minä en tiedä.

Toki paikka- ja alustariippumaton lähes viiveetön pilvipelaaminen voi olla mahdoton yhtälö, mutta ainakin tällä hetkellä useampi firma siihen panostaa. Minun kuluttajana ei tarvitse muuta kuin odotella tuloksia ja pelailla tällä hetkellä hidastempoisempia pelejä pilvestä, sillä se onnistuu jo nyt varsin hyvin.
 
Ihan 100% varmasti konsolivalmistajilta tulee ohjeistuksia mitä täytyy olla pelissä. Johan tuo nähtiin edellisessä sukupolvessa kuinka heikko One X puuskutti liian kovilla resoilla monissa peleissä tappaen suorituskyvyn kuten parhaimpana esimerkkinä Kingdom Hearts III. Ja samanlaista liikareson toteuttamista on nähty uuden sukupolven aikana muutamissa peleissä.
Jotkut vetoaa VRR puoleen mutta se on vain laastari pienelle vähemmistölle. Ylivoimainen enemmistö kun pelaa telkkareilla joissa ominaisuutta ei ole joten vakaa fps on erittäin tärkeää. Kunhan PS5 ominaisuutta tukee niin syytä olisi jatkaa edelleen vakaan fps edellä toteuttamista.

Tuossa on selvästi jokin bugi joka varmasti pian korjataan. Tämähän ei ole ensimmäinen PS5 tapaus samassa asiassa jos muistan oikein. Muistuttaa kovasti Onen malliston Black Crush ongelmia.
Mutta eihän Metron resoluutio ole natiivi 4K Xboxilla, joten mitä ihmeen ohjeistuksia? Tuskin ohjeistus on että hei viitsittekö laittaa tähän noin 1500-1800p dynaamisen resoluution. Eihän tuossa olisi mitään järkeä.

Ollaanhan niin Xboxilla kuin pleikkarilla nähty pelejä eri resoluutioilla. Niin tässä sukupolvessa kuin edellisessä. Joten miksi konsolivalmistaja(t) sanelisi resoluution toisen pelin kohdalla, mutta ei toisen?

VRR tosiaan käytännössä poistaa tämän ongelman. Se on ihan mukava plussa Xboxilla.
 
Kyllä, kaikki nämä ovat pilvipelaamisen ongelma-alueita, mutta emmehän me tiedä mihin esim. Microsoft laajentaa palvelinsalejaan. Tai miten tekniikka kehittyy. No ainakaan minä en tiedä.

Toki paikka- ja alustariippumaton lähes viiveetön pilvipelaaminen voi olla mahdoton yhtälö, mutta ainakin tällä hetkellä useampi firma siihen panostaa. Minun kuluttajana ei tarvitse muuta kuin odotella tuloksia ja pelailla tällä hetkellä hidastempoisempia pelejä pilvestä, sillä se onnistuu jo nyt varsin hyvin.
Itse näkisin toistaiseksi lähinnä puzzlepelit ja kävelysimulaattorit sellaisiksi peleiksi, joita ainakin itse voisin pelata pilvipelaamisen kautta. Enkä ole kovin vakuuttunut siitä, että asiaan tulisi muutosta todella pitkään aikaan. Jotta tuo kuvio muuttuisi, pitäisi internet-teknologiaan ja -infrastruktuuriin tulla todella mullistavia uudistuksia. En ainakaan itse ole kuullut mitään sellaista olevan kehitteillä tällä hetkellä.
 
Itse näkisin toistaiseksi lähinnä puzzlepelit ja kävelysimulaattorit sellaisiksi peleiksi, joita ainakin itse voisin pelata pilvipelaamisen kautta. Enkä ole kovin vakuuttunut siitä, että asiaan tulisi muutosta todella pitkään aikaan. Jotta tuo kuvio muuttuisi, pitäisi internet-teknologiaan ja -infrastruktuuriin tulla todella mullistavia uudistuksia. En ainakaan itse ole kuullut mitään sellaista olevan kehitteillä ainakaan tällä hetkellä.
Omien kokemuksien perusteella voin lisätä listaan vuoropohjaiset pelit.

Olen nyt ihan kokeilumielessä pelannut Yes, Your Gracea pelkästään puhelimella ja vielä kosketuskontrolleilla. Peli on hidastempoinen kuningassimulaattori. En keksi teknisellä puolella kovin paljon moitteita tässä kokeilussa. Kuva ei ole juurikaan pikselöitynyt ja voi tosi nopeasti pelata hetken duunin kahvitauolla tai vaikka ennen nukkumaanmenoa. Otin pelin tosiaan testiin ihan siksi että siinä on kosketuskontrollit, kun ajattelin kokeilla pystyykö konsolipeliä pelaamaan myös näin. Paljonhan tämä on pelistä kiinni, että onko kokemus miellyttävä. Vielä tällä hetkellä en mitään kovin nopeatempoista peliä uskaltaisi suositella, mutta tämän tyyppistä kyllä.
 
Omien kokemuksien perusteella voin lisätä listaan vuoropohjaiset pelit.

Olen nyt ihan kokeilumielessä pelannut Yes, Your Gracea pelkästään puhelimella ja vielä kosketuskontrolleilla. Peli on hidastempoinen kuningassimulaattori. En keksi teknisellä puolella kovin paljon moitteita tässä kokeilussa. Kuva ei ole juurikaan pikselöitynyt ja voi tosi nopeasti pelata hetken duunin kahvitauolla tai vaikka ennen nukkumaanmenoa. Otin pelin tosiaan testiin ihan siksi että siinä on kosketuskontrollit, kun ajattelin kokeilla pystyykö konsolipeliä pelaamaan myös näin. Paljonhan tämä on pelistä kiinni, että onko kokemus miellyttävä. Vielä tällä hetkellä en mitään kovin nopeatempoista peliä uskaltaisi suositella, mutta tämän tyyppistä kyllä.
Vuoropohjaiset pelit jotenkin minulta unohtuivat. Täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että sopivat myös hyvin pilvipelaamiseen.
 
Mutta eihän Metron resoluutio ole natiivi 4K Xboxilla, joten mitä ihmeen ohjeistuksia? Tuskin ohjeistus on että hei viitsittekö laittaa tähän noin 1500-1800p dynaamisen resoluution. Eihän tuossa olisi mitään järkeä.
Vaikka ei olisikaan natiivi niin hyvin samantehoisilla laitteilla pienikin resoluution painotus ylöspäin näkyy huonompana toimivuutena. Ja tätä on nähty xbox konsoleilla usein.
Ollaanhan niin Xboxilla kuin pleikkarilla nähty pelejä eri resoluutioilla. Niin tässä sukupolvessa kuin edellisessä. Joten miksi konsolivalmistaja(t) sanelisi resoluution toisen pelin kohdalla, mutta ei toisen?
Microsoft mainosti One X konsolia True 4K laitteena ja Sony Pro malliaan dynaamisena 4K. Ja mitä me näimme sitten. Hyvin usein sitä, että Pro pyörii 1440p tai alle paremmalla fps kun Xboxilla yritettiin väkisin tavoitella 4K tasoja tai hyvin lähelle ja sehän näkyi sitten fps puolella. PS5:llä Hitman 3 on hyvä esimerkki missä pieni reson lasku näkyy moitteettomana pyörimisenä kun taas Series X 4K näkyy jossain määrin fps droppeina.
VRR tosiaan käytännössä poistaa tämän ongelman. Se on ihan mukava plussa Xboxilla.
Ei poista täysin. Se fps heittely tuntuu edelleen ohjainkomennoissa vaikka silmään se näyttääkin sulavalta. Kunhan se PS5:lle tulee niin tuolle samalle linjalle ei saa lähteä ja antaa pelien fps heitellä koska VRR korjaa. Siinä ammutaan vain itseään jalkaan.
 
Vaikka ei olisikaan natiivi niin hyvin samantehoisilla laitteilla pienikin resoluution painotus ylöspäin näkyy huonompana toimivuutena. Ja tätä on nähty xbox konsoleilla usein.
Mutta tässähän kyseessä ei ole samantehoiset laitteet.

Eikä ollut myöskään Xbox One X vs. PS4 Pro tilanteessa.

Microsoft mainosti One X konsolia True 4K laitteena ja Sony Pro malliaan dynaamisena 4K. Ja mitä me näimme sitten. Hyvin usein sitä, että Pro pyörii 1440p tai alle paremmalla fps kun Xboxilla yritettiin väkisin tavoitella 4K tasoja tai hyvin lähelle ja sehän näkyi sitten fps puolella. PS5:llä Hitman 3 on hyvä esimerkki missä pieni reson lasku näkyy moitteettomana pyörimisenä kun taas Series X 4K näkyy jossain määrin fps droppeina.
Se että Microsoft mainostaa jotain 4K laitteena ei varmastikaan tarkoita, että kaikki pelintekijät on pakotettu pyörittämään peliä kyseisellä resoluutiolla. Edelleen, ei Sony tai Microsoft tällaista määrää muuten kuin ehkä omien first party -studioiden osalta - jos silloinkaan.

Metro Exoduksen Xbox versiossa luultavasti tavoitellaan korkeampaa resoluutiota siksi koska laitteessa on enemmän potkua. En väitä että tämä korkeamman resoluution tavoittelu on hyvä asia, jos siitä seuraa vähän enemmän droppeja, mutta se silti siinä on luultavasti syynä.

Hitmanissa framet tippuu yhdessä tai kahdessa kohdassa. Peli pyörii korkeammalla resoluutiolla ja siinä on tarkemmat yksityiskohdat Xbox versiossa. Tämäkö on nyt jotenkin voitto PS5:lle?

Ei poista täysin. Se fps heittely tuntuu edelleen ohjainkomennoissa vaikka silmään se näyttääkin sulavalta. Kunhan se PS5:lle tulee niin tuolle samalle linjalle ei saa lähteä ja antaa pelien fps heitellä koska VRR korjaa. Siinä ammutaan vain itseään jalkaan.
No tässä tullaan jo niin pieniin eroihin, että joku sen huomaa, toinen ei.
 
Mutta eihän Metron resoluutio ole natiivi 4K Xboxilla, joten mitä ihmeen ohjeistuksia? Tuskin ohjeistus on että hei viitsittekö laittaa tähän noin 1500-1800p dynaamisen resoluution. Eihän tuossa olisi mitään järkeä.

Ollaanhan niin Xboxilla kuin pleikkarilla nähty pelejä eri resoluutioilla. Niin tässä sukupolvessa kuin edellisessä. Joten miksi konsolivalmistaja(t) sanelisi resoluution toisen pelin kohdalla, mutta ei toisen?

VRR tosiaan käytännössä poistaa tämän ongelman. Se on ihan mukava plussa Xboxilla.

En jaksa uskoa päivääkään että sony tai microsoft sanelesi miten pelien tulee pyöriä tai millä resoluutiolla. Onhan noita riman alituksia nähty molemmilla konsoleilla.

Ja eikä taida tavista kiinostaa pyöriikö se peli muutaman fps paremmin vai huonommin. Tuntuu menevän niin sorureilla että se kumpi on omalla konsolilla prosentin paremmin se on ratkaiseva tekijä.
 
Viimeksi muokattu:
Microsoft mainosti One X konsolia True 4K laitteena ja Sony Pro malliaan dynaamisena 4K. Ja mitä me näimme sitten. Hyvin usein sitä, että Pro pyörii 1440p tai alle paremmalla fps kun Xboxilla yritettiin väkisin tavoitella 4K tasoja tai hyvin lähelle ja sehän näkyi sitten fps puolella. PS5:llä Hitman 3 on hyvä esimerkki missä pieni reson lasku näkyy moitteettomana pyörimisenä kun taas Series X 4K näkyy jossain määrin fps droppeina.
Mennyt sukupolvi sisälsi rutkasti karmeita esimerkkejä sahaavasta frame ratesta. Laitteiden tehoerot olivat prosentuaalisesti melko suuret mutta se ei selitä Xbox konsolien heikompaa suorittamista pyörimisen osalta. Peleistä selkeästi yritettiin tehdä kilpailijasta erottuvaa ja mikäpä olisi helpompi keino kuin nostaa resoluutiota jolla kertoa casual pelaajille tämän version olevan parempi.
Ei poista täysin. Se fps heittely tuntuu edelleen ohjainkomennoissa vaikka silmään se näyttääkin sulavalta. Kunhan se PS5:lle tulee niin tuolle samalle linjalle ei saa lähteä ja antaa pelien fps heitellä koska VRR korjaa. Siinä ammutaan vain itseään jalkaan.
PC pelaajana allekirjoitan tämän täysin. Kaikki fps vaihtelut tuntuvat ohjauksessa ja alemmissa tasoissa sitäkin enemmän. Korkeilla pc tasoilla 150 jälkeen erot eivät ole niin selkeitä mutta nekin erottuvat harjaantuneelle pelaajalle. PS5 peleissä on nyt hienosti toteutettu tasaisen fps:n tavoitetta ja vihdoinkin 60fps alkaa olemaan standardi. Se on minimitaso konsoleillekin.
Mutta tässähän kyseessä ei ole samantehoiset laitteet.
Vaikka Series X sisältääkin tehokkaamman GPU niin ero ei silti ole suuri koska kilpailijan laitteisto käy korkeammilla kellotaajuuksilla joka pelistä riippuen antaa paljon. Muistellaampa Valhallaa kuinka Sonyn konsolilla pisteltiin korkeampaa resoa ja vakaampaa frame ratea paperitehoista huolimatta.
Eikä ollut myöskään Xbox One X vs. PS4 Pro tilanteessa.
Näiden välillä oli merkittävät tehoerot kuten perusmalleilla Sonyn eduksi. Xbox version olisi pitänyt pyöriä selkeästi korkeammalla resoluutiolla vastaavalla frame ratella mutta näin ei aina ollut. Syyhän taustalla oli Jaguar taskulaskin prosessori.
Se että Microsoft mainostaa jotain 4K laitteena ei varmastikaan tarkoita, että kaikki pelintekijät on pakotettu pyörittämään peliä kyseisellä resoluutiolla. Edelleen, ei Sony tai Microsoft tällaista määrää muuten kuin ehkä omien first party -studioiden osalta - jos silloinkaan.
Jos laitevalmistaja mainostaa omilla sivuillaan TRUE4K niin silloin on syytä olettaa pelien pyörivän niin tai valehdellaan. Vaikka valmistajat eivät määräisi resoluutiota niin epäilyt heräsivät koska Microsoftin omilta sivuilta löytyivät listat 4K peleistä ja pelaamisesta.
Hitmanissa framet tippuu yhdessä tai kahdessa kohdassa. Peli pyörii korkeammalla resoluutiolla ja siinä on tarkemmat yksityiskohdat Xbox versiossa. Tämäkö on nyt jotenkin voitto PS5:lle?
Sekin riittää pilaamaan peliä jos peli tökkii tietyissä kentissä. Metro Exodus PC:llä oli erinomainen esimerkki tästä. Jos peli pyöri hienosti alkutunnit niin aavikolla alkoi sellaiset nykimiset, että oksat pois. Siihen ongelmaan pc:llä on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa monin tavoin ja siksi alusta onkin omaa luokkaansa. Konsolilla kun peli nykii niin siinähän sitten olet ja odottelet päivitystä jota kenties ei koskaan tule.
 
Ihan samalla tavalla pleikkareita on mainostettu "aitoina" 4k-konsoleina kuin Xboxejakin, joten ihan turha syytellä vain MS:n suuntaan. Jo alkuperäisiä viime sukupolven konsoleita markkinoitiin niin täysin ilman järkeviä perusteita ja PS4 Prota erityisesti. Sonyhan joutui aikoinaan kovasti selittelemään väitteitään siitä, että PS4 Pro pyörittäisi pelejä 4k:na.
 
Mennyt sukupolvi sisälsi rutkasti karmeita esimerkkejä sahaavasta frame ratesta. Laitteiden tehoerot olivat prosentuaalisesti melko suuret mutta se ei selitä Xbox konsolien heikompaa suorittamista pyörimisen osalta. Peleistä selkeästi yritettiin tehdä kilpailijasta erottuvaa ja mikäpä olisi helpompi keino kuin nostaa resoluutiota jolla kertoa casual pelaajille tämän version olevan parempi.
Casual pelaajia on helppo vedättää kertomalla jotain lukuja tai "4K" jonka perässä sitten mennään vaikka suorituskyky olisi luokkaa naurettava. Käytännössä jo 4K ja 1440p erottaminen on hyvin vaikeaa. Ja nämä checkerboard tekniikat jollaisia käytettiin HZD pelissä esimerkillisesti vaikeuttaa erottamista entisestään natiivista 4K.
PC pelaajana allekirjoitan tämän täysin. Kaikki fps vaihtelut tuntuvat ohjauksessa ja alemmissa tasoissa sitäkin enemmän. Korkeilla pc tasoilla 150 jälkeen erot eivät ole niin selkeitä mutta nekin erottuvat harjaantuneelle pelaajalle. PS5 peleissä on nyt hienosti toteutettu tasaisen fps:n tavoitetta ja vihdoinkin 60fps alkaa olemaan standardi. Se on minimitaso konsoleillekin.
Konsoleilla on nyt oikea suunta. Tasainen 60fps on todella hyvä taso sohvapelaamiseen. Hiiripeleihin en sitä kelpuuttaisi.
Vaikka Series X sisältääkin tehokkaamman GPU niin ero ei silti ole suuri koska kilpailijan laitteisto käy korkeammilla kellotaajuuksilla joka pelistä riippuen antaa paljon. Muistellaampa Valhallaa kuinka Sonyn konsolilla pisteltiin korkeampaa resoa ja vakaampaa frame ratea paperitehoista huolimatta.
Hyvä esimerkki jota ei pidä unohtaa näissä tehoväännöissä.
Näiden välillä oli merkittävät tehoerot kuten perusmalleilla Sonyn eduksi. Xbox version olisi pitänyt pyöriä selkeästi korkeammalla resoluutiolla vastaavalla frame ratella mutta näin ei aina ollut. Syyhän taustalla oli Jaguar taskulaskin prosessori.
Melko usein PS4 veti pidemmän korren korkeammalla resolla sekä fps. Onen alkutaipaleella taisi olla joitakin tapauksia jossa pyöri paremmin. Eort kuitenkin sukupolven aikana kasvoi selväksi PS4 eduksi. Itsekin odotin One X suoriutuvan paremmin. Resoluutiota oli useimmiten selvästi enemmän mutta fps laahasi. Oli myös tapauksia jossa reso ja fps oli paremmat.
Jos laitevalmistaja mainostaa omilla sivuillaan TRUE4K niin silloin on syytä olettaa pelien pyörivän niin tai valehdellaan. Vaikka valmistajat eivät määräisi resoluutiota niin epäilyt heräsivät koska Microsoftin omilta sivuilta löytyivät listat 4K peleistä ja pelaamisesta.
En tiedä erottaako casual pelaajat miten hyvin käsitteet TRUE4K ja Dynaaminen 4K. Jälkimmäinen on ovela kikka hämätä laitteen pyörittävän 4K vaikka tehot eivät ole sinne päinkään. Ja tuo TRUE4K höpinä on samaa kastia. Vaikka molemmilta löytyi pelejä kyseisellä natiivitasolla niin eihän niitä 4K laitteiksi voi mitenkään kutsua. Ei edes nykyistä sukupolvea jos samaan lauseeseen sovittaa pelattavuudenkin eli 60fps. Dynaamiset resot ja 1440p-1800p natiivitasot riittää oikein hyvin kunhan fps on vakaa 60. Uusi R&C on mahtava esimerkki kuinka tähän saadaan ympättyä vielä tasokas RT.
Sekin riittää pilaamaan peliä jos peli tökkii tietyissä kentissä. Metro Exodus PC:llä oli erinomainen esimerkki tästä. Jos peli pyöri hienosti alkutunnit niin aavikolla alkoi sellaiset nykimiset, että oksat pois. Siihen ongelmaan pc:llä on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa monin tavoin ja siksi alusta onkin omaa luokkaansa. Konsolilla kun peli nykii niin siinähän sitten olet ja odottelet päivitystä jota kenties ei koskaan tule.
FPS>Resoluutio. Aina.
 
FPS>Resoluutio. Aina.

Ymmärtäisin tämän joss Playstation tarjoaisi 60 fps kokemuksen ja xbox 30. Mutta prosenttien heitot meh.

Olihan re villagessa series x fps hieman parempi kuin ps5: lla enkä koe että Playstation versio olisi mitenkään epäonnistunut kokemuks. Nämä on ne erot olleet tässä sukupolvessa, pieniä heittoja suutan tai toiseen.
 
Ihan samalla tavalla pleikkareita on mainostettu "aitoina" 4k-konsoleina kuin Xboxejakin, joten ihan turha syytellä vain MS:n suuntaan. Jo alkuperäisiä viime sukupolven konsoleita markkinoitiin niin täysin ilman järkeviä perusteita ja PS4 Prota erityisesti. Sonyhan joutui aikoinaan kovasti selittelemään väitteitään siitä, että PS4 Pro pyörittäisi pelejä 4k:na.

Ja tästä faktaa kiitos. Se mitä Sony on mainostanut on "Dynamic 4K" joka ei ole sama asia kuin native 4K. Jos ihan pilkkua viilataan niin Microsoftin käyttämä True 4K ei myöskään ole sama kuin native 4K, mutta on kieltämättä terminä hieman eriskummallinen. No eipä olisi ensimmäinen kerta kun puljun markkinointi olisi puutaheinää.
 
Ylös Bottom