Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Uusi Zelda tai (3D) Mario sieltä on uuden konsolin kanssa tulossa

Uutta Zeldaa nyt on turha odottaa vuosiin, kun juuri vajaa vuosi sitten saatiin sarjaan uutta osaa. Ehkä jonkun vanhan Zeldan remake/remaster saatetaan nähdä. Mario Odysseyn julkaisusta sitten alkaa olemaan jo pieni tovi, joten uuden 3D-Marion uuden konsolin julkaisu(ikkuna)-peliksi voi jopa olla todennäköistä.
 
Uutta Zeldaa nyt on turha odottaa vuosiin, kun juuri vajaa vuosi sitten saatiin sarjaan uutta osaa. Ehkä jonkun vanhan Zeldan remake/remaster saatetaan nähdä. Mario Odysseyn julkaisusta sitten alkaa olemaan jo pieni tovi, joten uuden 3D-Marion uuden konsolin julkaisu(ikkuna)-peliksi voi jopa olla todennäköistä.
Uusi 3-D Mario on hyvin todennäköisesti julkaisupeli. Toivottavasti Nintendo tekee Switch 2:lle 3-D Zeldoista remakeja Oot lähtien. Veikkaan ensimmäisen vuoden peliksi myös Monoliftin uusinta roolipeliä ja viimeistään toisena vuotena uutta Mario Karttia. Metroid Prime 4 voisi olla sukupolvien välinen peli. Uusi 3-D Zelda tulee aikasintaan 4-5 vuoden päästä.
 
Aina samoja veikkauksia mullakin tulevan Nintendon konsolin julkaisuvuodesta. Eli uusi 3d Mario tulee olemaan julkaisupeli. Ekan vuoden aikana lisäksi Metroid Primeä (remastereita 2&3 ja/tai prime 4), se uusi Pokemon legends, jotain vanhan 3D Zeldan remasteria ja kenties Monoliftilta Xenoblade sarjaan myös uutta. Parin ekan vuoden aikana lisäksi uutta Mario Kartia, Mario Partya ja ehkä uutta Animal Crossingia myös.
 
Uutta Zeldaa nyt on turha odottaa vuosiin, kun juuri vajaa vuosi sitten saatiin sarjaan uutta osaa. Ehkä jonkun vanhan Zeldan remake/remaster saatetaan nähdä. Mario Odysseyn julkaisusta sitten alkaa olemaan jo pieni tovi, joten uuden 3D-Marion uuden konsolin julkaisu(ikkuna)-peliksi voi jopa olla todennäköistä.
No en nyt oikeasti odota uutta Zeldaa mutta olihan Tears of the Kingdom tavallaan "välityö" eikä täysin uusi Zelda, joten kyllä se ihan mahdollista olisi että olisikin myös joku ihan oikea uusi Zelda työn alla.

Tosin jos siellä on vain yksi studio ja/tai tiimi, niin tuskinpa nyt sitten välttämättä on venytty TotK:n lisäksi täysin uutta peliä tekemään.

Mutta jos vertaa siihen miten 2D- ja 3D-Mariot nähdään sellaisina pieniä ja isompina teoksina, niin ehkä TotK voisi olla se pienempi* Zelda ja työn alla joku isompi. (*pienempi siinä mielessä että ihan tyhjästä sitä ei ole tarvinnut luoda)
 
No en nyt oikeasti odota uutta Zeldaa mutta olihan Tears of the Kingdom tavallaan "välityö" eikä täysin uusi Zelda, joten kyllä se ihan mahdollista olisi että olisikin myös joku ihan oikea uusi Zelda työn alla.

Tosin jos siellä on vain yksi studio ja/tai tiimi, niin tuskinpa nyt sitten välttämättä on venytty TotK:n lisäksi täysin uutta peliä tekemään.

Mutta jos vertaa siihen miten 2D- ja 3D-Mariot nähdään sellaisina pieniä ja isompina teoksina, niin ehkä TotK voisi olla se pienempi* Zelda ja työn alla joku isompi. (*pienempi siinä mielessä että ihan tyhjästä sitä ei ole tarvinnut luoda)
En ole kyllä tästä yhtään samaa mieltä että TotK olisi ”pienempi” Zelda. Kyllä tuo ihan kunnon laaja oma 3D Zeldansa on omilla mekaniikoillaan ja maailmakin oli isoilta osin lähes täysin uudistettu. Kyllähän myös Majora’s mask hyödynsi tosi paljon Ocarina of Timea mutta oli silti Zeldojen iso teos.

Zeldoissa 2d Marioja vastaavat ”väliteokset” on perinteisesti ollut myös 2d teoksia. Uusin näistä on jo aika vanha 3ds:n Link Between Worlds tai jos laskee Switchille tulleen Link’s awakening remake omaksi uudeksi pelikseen, niin sitten se. Tällaista 2d Zeldaa ei olekaan nyt hetkeen tullut niin saa nähdä vieläkö jossain vaiheessa Nintendo julkaisisi jonkun uuden sellaisenkin ulos. Vai jäiköhän nämä historiaan oman erillisen käsikonsolin hautaamisen myötä.

Mulle kyllä kelpaisi ehdottomasti myös tuollainen uusi 2d Zelda. Link Between Worlds oli todella viihdyttävä kokonaisuus ja jotain sellaista mielelläni näkisin lisääkin joskus.
 
En ole kyllä tästä yhtään samaa mieltä että TotK olisi ”pienempi” Zelda. Kyllä tuo ihan kunnon laaja oma 3D Zeldansa on omilla mekaniikoillaan ja maailmakin oli isoilta osin lähes täysin uudistettu. Kyllähän myös Majora’s mask hyödynsi tosi paljon Ocarina of Timea mutta oli silti Zeldojen iso teos.

Zeldoissa 2d Marioja vastaavat ”väliteokset” on perinteisesti ollut myös 2d teoksia. Uusin näistä on jo aika vanha 3ds:n Link Between Worlds tai jos laskee Switchille tulleen Link’s awakening remake omaksi uudeksi pelikseen, niin sitten se. Tällaista 2d Zeldaa ei olekaan nyt hetkeen tullut niin saa nähdä vieläkö jossain vaiheessa Nintendo julkaisisi jonkun uuden sellaisenkin ulos. Vai jäiköhän nämä historiaan oman erillisen käsikonsolin hautaamisen myötä.

Mulle kyllä kelpaisi ehdottomasti myös tuollainen uusi 2d Zelda. Link Between Worlds oli todella viihdyttävä kokonaisuus ja jotain sellaista mielelläni näkisin lisääkin joskus.

Mä olen kanssa jo pitkään haaveillut uudesta 2D Zeldasta. Ja mielestäni sitäkin voisi rohkeasti uudistaa, esimerkiksi viime vuosien loistavien Tunic ja Death’s Door yms. suuntaan.
 
Mä olen kanssa jo pitkään haaveillut uudesta 2D Zeldasta. Ja mielestäni sitäkin voisi rohkeasti uudistaa, esimerkiksi viime vuosien loistavien Tunic ja Death’s Door yms. suuntaan.
Tunic ja Death’s Door eivät ole 2D-pelejä, vaan 3D-pelejä. Tai ainakin Tunicissa liikutaan ihan selkeästi 3D-maailmassa, eikä ole pelkästä kuvakulmasta kyse. Death’s Doorissakin kuvakulma on 3D, mutta siitä en osaa sanoa varmuudella onko liikkuminen maailmassa aitoa kolmiulotteisuutta, koska en kyseistä peliä ole vielä pelannut.
 
Viimeksi muokattu:
Tunic ja Death’s Door eivät ole 2D-pelejä, vaan 3D-pelejä. Tai ainakin Tunicissa liikutaan ihan selkeästi 3D-maailmassa, eikö ole pelkästä kuvakulmasta kyse. Death’s Doorissakin kuvakulma on 3D, mutta siitä en osaa sanoa varmuudella onko liikkuminen maailmassa aitoa kolmiulotteisuutta, koska en kyseistä peliä ole vielä pelannut.

Joo no oikeasss olet. No, ”top down Zelda game” vai millä näitä nyt perinteisesti onkaan kutsuttu. Näitä ylhäältä kuvattuja kuitenkin
 
En ole kyllä tästä yhtään samaa mieltä että TotK olisi ”pienempi” Zelda. Kyllä tuo ihan kunnon laaja oma 3D Zeldansa on omilla mekaniikoillaan ja maailmakin oli isoilta osin lähes täysin uudistettu. Kyllähän myös Majora’s mask hyödynsi tosi paljon Ocarina of Timea mutta oli silti Zeldojen iso teos.
Tarkoitin edelleen että sen suhteen ettei koko peliä ole tehty tyhjästä. Varmasti kehittäjillä on ollut vähemmän työtä kuin tehdä kokonaan uusi Zelda.

Mutta kuten myös sanoin, niin en itsekään usko että sieltä Zeldaa on ihan heti tulossa. Ei pienempää eikä isompaa. Jotain remakeja tai vastaavia voi tulla muttei mitään uutta ihan heti.

Pointti nyt kuitenkin oli että ei se toisaalta siis niin iso ihme olisi koska TotK:lla on vankka pohja Breath of the Wildissa eikä sitä ole yhtä lailla tyhjästä tehty kuin täysin uutta peliä.
 
Tarkoitin edelleen että sen suhteen ettei koko peliä ole tehty tyhjästä. Varmasti kehittäjillä on ollut vähemmän työtä kuin tehdä kokonaan uusi Zelda.

Mutta kuten myös sanoin, niin en itsekään usko että sieltä Zeldaa on ihan heti tulossa. Ei pienempää eikä isompaa. Jotain remakeja tai vastaavia voi tulla muttei mitään uutta ihan heti.

Pointti nyt kuitenkin oli että ei se toisaalta siis niin iso ihme olisi koska TotK:lla on vankka pohja Breath of the Wildissa eikä sitä ole yhtä lailla tyhjästä tehty kuin täysin uutta peliä.
Nintendohan hioskeli TOK:n vikoja vuoden verran eli hyvin luultavasti uutta Zeldaa on jo vuosi ennen TOK julkaisua alettu suunnittelemaan ja uutta pelimoottoria rakentamaan Switch 2:sen raudalle. Käytännössähän seuraava Zelda on ollut lähemmäs kaksi vuotta työnalla. Mikä voisi tarkoittaa sitä, että seuraavan konsolin Zelda voi olla yllättävänkin pitkällä kehityksessä jo tässä vaiheessa.
 
Kannattaa sitten muistaa, että PlayStation on tuhoon tuomittu, koska Ghost of Tsushima saapuu PC:lle. Harmillista, PlayStationeilla kun oli hyviä pelejä. :(

Koska olin ehtinyt pelata God of War 2018:sta, Unchartedit (pois lukien Lost Legacyn), Last of Usin, ja ensimmäistä Spider-Maniakin aika pitkälle PS4:llä, niin monet aikaisemmin julkaistut PC-versiot eivät ole herättäneet niin suurta mielenkiintoa, että olisin rynnännyt niitä PC-version julkaisupäivänä ostamaan. Ghost of Tsushima tekee mitä todennäköisimmin tässä poikkeuksen, kun en ole sitä ollenkaan pelannut.

Peli on näyttänyt kiinnostavalta, mutta varsinkin kun PlayStation Studiosien pelejä alkoi ilmestymään PC:lle, niin jätin ihan tarkoituksella uudet PS-yksinoikeudet pelaamatta. Kun lähes varmassa tiedossa oli, että sieltä ne PC:lle tulee. Olen sanonut tämän aikaisemminkin mutta tämä GoT ja Gran Turismo 7 ovat omalla listalla ne kaikista kiinnostavimmat pelit PlayStation Studiosin katalogista. Nyt sitten toukokuussa pääsee GoTin kimppuun, ehkä joskus myös uusimman Gran Turismon rattiin.

Onko PlayStation tästä syystä sitten tuhoon tuomittu? No, he saavat ainakin minusta maksavan asiakkaan, jota eivät Ghost of Tsushiman pleikkariversiolla saaneet.
 
Varmaan myyn pleikkarin nyt pois lopulta, eli pleikkarin taru tosiaan päättyy ainakin minun osalta tähän. PS plus essentials loppuu ensi viikolla eikä pleikkaria tule käytännössä enää käynnistettyä ollenkaan, kun muualla on liikaa kiinnostavaa pelattavaa. Ghost of Tsushima on kiinnostanut jo monta vuotta, mutta samalla tavalla kuin monet muut pleikkarin yksinoikeudet, ei ihan niin paljon, että olisi tullut hankittua tai varsinkaan pelattua. PC:lle sen voisi silti hankkia, koska PC:llä pelaaminen on mukavampaa nykyisen peli-PC:n tehojen vuoksi ja siksi, että optio Steam Deck -pelaamiseen on käytettävissä ja lomilla voi pelata kannettavallakin pelejä.

Olin ylläpitänyt toivoa, että PS5:lle tulisi tarpeeksi kiinnostavia pelejä, jotka olisivat pakko-ostoksia, mutta kun sellaisia ei näytä tulevan ja peleissä ollaan siirrytty suuntaan, joka ei minua erityisemmin kiinnosta, taidan jättää pleikkarin alustana pitkäksi aikaa. Jos pleikkarille tehtäisiin edelleen kekseliäitä ja kiinnostavia pelejä, kuten Japan Studiosin eri pelit, Ico, Shadow of the Colossus tai The Last Guardian, varmaan hankkisin uuden pleikkarin. En muista, että mitään tuollaista olisi nyt tuotannossa tai edes suunnitelmissa.

Minusta on hienoa, että Sony panostaa PC-puolelle, jolloin sen pelejä voi pelata sitoutumatta yhteen ylimääräiseen alustaan, jota ei sitten tule kuitenkaan käytettyä, kun muualla on parempi yleistarjonta ja toimivammat käytännöt, kuten paremmat mahdollisuudet monella eri laitteella pelaamiseen.
 
Varmaan myyn pleikkarin nyt pois lopulta, eli pleikkarin taru tosiaan päättyy ainakin minun osalta tähän. PS plus essentials loppuu ensi viikolla eikä pleikkaria tule käytännössä enää käynnistettyä ollenkaan, kun muualla on liikaa kiinnostavaa pelattavaa. Ghost of Tsushima on kiinnostanut jo monta vuotta, mutta samalla tavalla kuin monet muut pleikkarin yksinoikeudet, ei ihan niin paljon, että olisi tullut hankittua tai varsinkaan pelattua. PC:lle sen voisi silti hankkia, koska PC:llä pelaaminen on mukavampaa nykyisen peli-PC:n tehojen vuoksi ja siksi, että optio Steam Deck -pelaamiseen on käytettävissä ja lomilla voi pelata kannettavallakin pelejä.

Olin ylläpitänyt toivoa, että PS5:lle tulisi tarpeeksi kiinnostavia pelejä, jotka olisivat pakko-ostoksia, mutta kun sellaisia ei näytä tulevan ja peleissä ollaan siirrytty suuntaan, joka ei minua erityisemmin kiinnosta, taidan jättää pleikkarin alustana pitkäksi aikaa. Jos pleikkarille tehtäisiin edelleen kekseliäitä ja kiinnostavia pelejä, kuten Japan Studiosin eri pelit, Ico, Shadow of the Colossus tai The Last Guardian, varmaan hankkisin uuden pleikkarin. En muista, että mitään tuollaista olisi nyt tuotannossa tai edes suunnitelmissa.

Minusta on hienoa, että Sony panostaa PC-puolelle, jolloin sen pelejä voi pelata sitoutumatta yhteen ylimääräiseen alustaan, jota ei sitten tule kuitenkaan käytettyä, kun muualla on parempi yleistarjonta ja toimivammat käytännöt, kuten paremmat mahdollisuudet monella eri laitteella pelaamiseen.
Minulla on vähän sama. Olen aina pleikkarin ostanut vain yksinoikeuksien vuoksi, mutta kun näitä PC-versioita alkoi tulemaan, niin en nähnyt järkeä ostaa pelejä enää pleikkarille. Joten jos tältä kantilta katsotaan, niin tavallaan pleikkari oli minulle tuhoon tuomittu, kun alkoivat julkaisemaan pelejään PC:lle. Toisaalta hyvin vähällä oli jäänyt pleikkaripelaaminen jo ennen sitä, joten jo nyt ja varsinkin jatkossa pelaan enemmän PlayStation Studiosin pelejä kuin aikaisemmin. Eli PC-versiot ainakin omalla kohdalla nimenomaan luovat kiinnostusta näitä pelejä kohtaan, kun voin pelata ne mieluisammalla laitteella. Eli Sony tienaa ainakin minun rahoja enemmän kuin aikaisemmin.

Aina tämän uusimman konsolisukupolven julkaisusta asti harkinnassa on ollut myös PS5:n hankinta, mutta näiden PC-versioiden myötä syyt sen ostamiseen ovat vähentyneet jatkuvasti. Ja ennenkuin joku kommentoi samaa Xboxin suunnalta katsottuna, niin ymmärrän senkin aivan täysin. Xboxin ostamisen järkisyyt ovat yhtä vähissä. Jos ajattelen miksi jatkossakin on "pakko" ostaa Xbox, niin ainoa oikea syy siihen on pelikaverit. Tai ehkä jatkossa crossplay paranee entisestään, eikä sekään ole enää järkisyy. Playstation on aina ollut TV-tasolla vain sen yksinoikeuksien vuoksi. Nyt tuntuu ettei sitä enää niihin tarvitse, mikä on sinällään kiva niin ei tarvitse laittaa varsin vähälle pelaamiselle jäävän alustan ostoon 500 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Playstation on aina ollut TV-tasolla vain sen yksinoikeuksien vuoksi. Nyt tuntuu ettei sitä enää niihin tarvitse, mikä on sinällään kiva niin ei tarvitse laittaa varsin vähälle pelaamiselle jäävän alustan ostoon 500 euroa.
Itselläni taas painaa vaakakupissa ajalliset yksinoikeudetkin sen verran, että varmasti Playstation tulee jatkossakin hommattua. Joku FF7: Rebirth esimerkiksi, joka on varmasti tulossa PC:lle tulevaisuudessa, mutta halusin kyllä päästä sitä pelaamaan ihan heti julkaisupäivänä. Tietysti asia on täysin eri sellaisille pelaajille, joille heti julkaisussa pelien pelaaminen ei ole tärkeää.
 
Itselläni taas painaa vaakakupissa ajalliset yksinoikeudetkin sen verran, että varmasti Playstation tulee jatkossakin hommattua. Joku FF7: Rebirth esimerkiksi, joka on varmasti tulossa PC:lle tulevaisuudessa, mutta halusin kyllä päästä sitä pelaamaan ihan heti julkaisupäivänä. Tietysti asia on täysin eri sellaisille pelaajille, joille heti julkaisussa pelien pelaaminen ei ole tärkeää.
Joo, ajalliset yksinoikeudet on omalla tavallaan ärsyttäviä ja jos ei olisi pelattavaa jonossa jo nyt nälkävuoden verran, niin jopa tarpeeksi kiinnostava ajallinen yksinoikeus saattaisi ajaa ostamaan pleikkarin. Toisaalta hyvin jaksoin odottaa FF7 Remaken pelaamista PC:llä ja ei ainakaan vielä ole tullut niin kovia tärinöitä ettenkö jaksaisi myös Rebirthiä odottaa. Tärkeintä itselle on se, että tiedän 99% varmuudella että peli on loppujen lopuksi tulossa PC:lle. Silloin voin kääntää mielenkiinnon muihin peleihin ja innostua sitten uudelleen, kun pelin PC-versio julkaistaan. Tavallaan se on se julkaisupäivän innostus minulle, kun se tulee laitteelle jolla voin ja haluan pelin pelata.

Jos ajatellaan sitten taas esim. jotain kiinnostavia Xboxin konsoliyksinoikeuksia, niin näissä tapauksissa tiedän että ne ovat pelattavissa heti julkaisupäivänä useammalla kotoolta löytyvällä alustalla, joten toki innostus on iso silloin heti julkaisupäivänä.
 
Varmaan myyn pleikkarin nyt pois lopulta, eli pleikkarin taru tosiaan päättyy ainakin minun osalta tähän. PS plus essentials loppuu ensi viikolla eikä pleikkaria tule käytännössä enää käynnistettyä ollenkaan, kun muualla on liikaa kiinnostavaa pelattavaa. Ghost of Tsushima on kiinnostanut jo monta vuotta, mutta samalla tavalla kuin monet muut pleikkarin yksinoikeudet, ei ihan niin paljon, että olisi tullut hankittua tai varsinkaan pelattua. PC:lle sen voisi silti hankkia, koska PC:llä pelaaminen on mukavampaa nykyisen peli-PC:n tehojen vuoksi ja siksi, että optio Steam Deck -pelaamiseen on käytettävissä ja lomilla voi pelata kannettavallakin pelejä.

Olin ylläpitänyt toivoa, että PS5:lle tulisi tarpeeksi kiinnostavia pelejä, jotka olisivat pakko-ostoksia, mutta kun sellaisia ei näytä tulevan ja peleissä ollaan siirrytty suuntaan, joka ei minua erityisemmin kiinnosta, taidan jättää pleikkarin alustana pitkäksi aikaa. Jos pleikkarille tehtäisiin edelleen kekseliäitä ja kiinnostavia pelejä, kuten Japan Studiosin eri pelit, Ico, Shadow of the Colossus tai The Last Guardian, varmaan hankkisin uuden pleikkarin. En muista, että mitään tuollaista olisi nyt tuotannossa tai edes suunnitelmissa.

Minusta on hienoa, että Sony panostaa PC-puolelle, jolloin sen pelejä voi pelata sitoutumatta yhteen ylimääräiseen alustaan, jota ei sitten tule kuitenkaan käytettyä, kun muualla on parempi yleistarjonta ja toimivammat käytännöt, kuten paremmat mahdollisuudet monella eri laitteella pelaamiseen.
PS4 ja Xbox One tuli myytyä samasta syystä silloin aikoinaan ja sen jälkeen ei ole ollut mitään kiinostusta konsoleita kohtaan enää
 
PS4 ja Xbox One tuli myytyä samasta syystä silloin aikoinaan ja sen jälkeen ei ole ollut mitään kiinostusta konsoleita kohtaan enää
Minulla olisi vielä nurkissa pölyyntymässä myös Xbox one S ja X pleikkarin lisäksi. Ongelma myynnin suhteen on lähinnä laiskuus. Eihän noilla ole realistisesti enää mitään käyttötarkoitusta toisin kuin vanhemmilla konsoleilla, joiden pelejä ei voi pelata uudemmilla malleilla. Vaikea sanoa, onko minulla kiinnostusta konsoleja kohtaan enää. Xbox series X on lähinnä yksinkertaistettu PC ja muut laitteet ovat retrokamaa. Switchillä pelaan vain yhtä peliä. Tulevaisuudessa voi olla, kuten Matt Bootykin taisi sanoa, että konsolilaitteiden merkitys vähenee ja pelit, kuten Roblox tai Fortnite, ovat isompia alustoja kuin konsolit.
 
Varmaan myyn pleikkarin nyt pois lopulta, eli pleikkarin taru tosiaan päättyy ainakin minun osalta tähän. PS plus essentials loppuu ensi viikolla eikä pleikkaria tule käytännössä enää käynnistettyä ollenkaan, kun muualla on liikaa kiinnostavaa pelattavaa. Ghost of Tsushima on kiinnostanut jo monta vuotta, mutta samalla tavalla kuin monet muut pleikkarin yksinoikeudet, ei ihan niin paljon, että olisi tullut hankittua tai varsinkaan pelattua. PC:lle sen voisi silti hankkia, koska PC:llä pelaaminen on mukavampaa nykyisen peli-PC:n tehojen vuoksi ja siksi, että optio Steam Deck -pelaamiseen on käytettävissä ja lomilla voi pelata kannettavallakin pelejä.

Olin ylläpitänyt toivoa, että PS5:lle tulisi tarpeeksi kiinnostavia pelejä, jotka olisivat pakko-ostoksia, mutta kun sellaisia ei näytä tulevan ja peleissä ollaan siirrytty suuntaan, joka ei minua erityisemmin kiinnosta, taidan jättää pleikkarin alustana pitkäksi aikaa. Jos pleikkarille tehtäisiin edelleen kekseliäitä ja kiinnostavia pelejä, kuten Japan Studiosin eri pelit, Ico, Shadow of the Colossus tai The Last Guardian, varmaan hankkisin uuden pleikkarin. En muista, että mitään tuollaista olisi nyt tuotannossa tai edes suunnitelmissa.

Minusta on hienoa, että Sony panostaa PC-puolelle, jolloin sen pelejä voi pelata sitoutumatta yhteen ylimääräiseen alustaan, jota ei sitten tule kuitenkaan käytettyä, kun muualla on parempi yleistarjonta ja toimivammat käytännöt, kuten paremmat mahdollisuudet monella eri laitteella pelaamiseen.
Ite en ainakaan tällä hetkellä vielä suunnittele pois myymistä, mut seuraavan pleikkarin ostoa kyllä tuun varmaan viivyttämään niin pitkään kun tuntuu järkevältä, tai jopa myös jättää kokonaan välistä. Asetelma on tosiaan muuttunut siihen että yksinoikeuksien sijaan on ajallisia yksinoikeuksia, kärsivällisyydestä palkitaan, mut odottelua on tosiaan luvassa PS Studion yksinoikeuksien kanssa sen pari vuotta noin keskimääräisesti. Tsushiman tapauksessa lähemmäs 4v. Demon's Soulsia myöskään ei olla vielä nähty, eikä Bloodborneakaan. Jokatapauksessa aika vähän jää mainittavaa omalta osalta pelien suhteen mitä on päässyt vaan ja ainoastaan PS5 pelaamaan. Toki tietyt ajalliset yksinoikeudet on päässy pelaamaan ihan Day 1 (FF16, FF7 Rebirth), mut näissäkin on tasan tarkkaan tiedossa ollu se että kyllä ne PC:llekkin valahtais jossain vaiheessa.

Mulla on kanssa vähän sama homma noiden 1st party yksinoikeuksien kanssa. On ollu aika noh, suoraan sanottuna köyhää toi tarjonta jos on jonkinlainen open world-pelien ähky päällä jo lähtökohtasesti. Horizonin, God of Warin ja Spider-Manin jatko-osat oli sen verran turvallisia vetoja et lopputuloksena on se et se on tismalleen samaa tavaraa lisää mitä aiemminkin tarjoiltiin. Mulle jää aika hajuttomaks ja mauttomaks noi sit kuitenkin. Samalla tuntuu et Insomniac on valjastettu nykyään tunkkaamaan Marvel-kamaa aikalailla yksinoikeudella, mut katotaan mitä siitä Wolverinesta tulee ja arvioidaan sit uudestaan. Ghost of Tsushima kuuluu valitettavasti tähän samaan open world nippuun, eikä sekään jaksanut omaa mielenkiintoa kauhean pitkään ylläpitää.

Jokatapauksessa tulevaisuudessa tulee mietittyä uusien konsolien ostamista vähän eri kantilta. PS5 alkuaikoina oli vielä vähän hämärän peitossa miten yksinoikeudet tulee jatkossa toimimaan, olihan sillon pelkkä Horizon Zero Dawn tarjolla PC:lle. Nyt kuitenkin kortit aika selkeät ja se itse tarjontakaan ei välttämättä aina omiin makunystyröihin osu, niin voi hyvin ollakkin että jatkossa taktiikka on PC + Nintendon uusin konsoli.
 
Ylös Bottom