Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 303 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    405
Heitän vielä oman, täysin mutuun ja kuun asentoon perustuvan veikkaukseni, että hinta ja julkaisupäivä kerrotaan elokuun lopussa. Elokuun alkupuolelle huhutussa State of Playssa näyttävät lisää pelejä ja esittelevät käyttöliittymää, heittävät pallon Microsoftille, ja kuun lopussa kortit pöytään.

Viimeksi kertoivat julkaisupäivän elokuun Gamescomissa. Eiköhän samalla mennä myös nyt.
 
Itse rinnastaisin tämän merkityksen Voodoo-grafiikkakorttien ilmaantumiseen 25-vuotta sitten. Mahdollisti 3D-grafiikat, pelit kuten Tomb Raider, Quake, Half-life ja Unreal. Isosta asiasta on kysymys, jonka vaikutus ulottuu siihen miten pelit suunnitellaan.

Tähän en usko. Ram-nopeudet pyyhkivät 128gb/s+. Jos nopeutta haluaa, pelisuunnittelussa pitäisi ajaa tavaraa Ramiin etuvoittoisesti. SSD, vaikka olisi 5gb/9gb/s, ei oleellisesti muuta tilannetta. Tottakai se tuntuu ps4 jälkeen hiton kovalta, kun pelit käynnistyvät salamannopeasti ja latausruudut ovat huomaamattomia. Tästä iso plussa konsoleille. Myös pc-pelaajat hyötyvät konsoleiden HDD-SSD -siirtymästä.
Konsolit ovat hitailla HDD-kovoilla olleet hidaste pelikehitykselle, kun pc-puolella ssd on ollut pitkään standardi.

Muistan ekan voodoon ruuvaamisen, ja olihan se ihmeellistä vetää vga-piuhoja koneen takaosassa. Siirtymä ps4:n Hdd-levystä (lukunopeus noin 100mb/s) nvme m2 asemaan (lukunopeus noin 3400mb/s) ei räjäyttänyt tajuntaa muuten kuin latausaikojen kanssa. Tehoero kuitenkin vain 34-kertainen. Ei tullut voodoo-efektiä.
 
Tähän en usko. Ram-nopeudet pyyhkivät 128gb/s+. Jos nopeutta haluaa, pelisuunnittelussa pitäisi ajaa tavaraa Ramiin etuvoittoisesti. SSD, vaikka olisi 5gb/9gb/s, ei oleellisesti muuta tilannetta.

Pullonkaula ei useinkaan peligrafiikassa ole muistin nopeus vaan määrä. Eli etuvoittoisuus ei onnistu ja SSD:n ei tarvitse olla muistin nopeuksinen koska käytännössä uuden grafiikan määrä vaikkapa per 1s on paljon vähempi mitä muistin nopeus tarjoaa. Ja kun muistin määrä on yleensä pienempi mitä pelin kaikki grafiikat vaatii niin täytyy siirrellä niitä graffoja jostain.
Suurimmalla osalla pc pelaajista se on keskiverto kiintolevy, eli sitten suunnitellaan peli siten että niitä graffoja ei sitten kauheasti kerkee latailla joten jälki on mitä on nyt jokusen vuoden ollut, latauksia on piiloteltu ja odoteltu ja ympäristöt ei ole niin rikkaita graafisesti kuin voisi olla.

Nyt konsoliosasto ottaa ja ja sanoo osin heipat tuolle riippakivelle exclusiivisissa peleissä ja hyppää seuraavalle askeleelle tekemään asioita mitä ei vaan voi tehdä pc peleissä tai vanhoilla konsoleilla koska pelit pitää niissä mitoittaa siihen keskiverto rautaan.

Tämä ei tietty poista äärilaitoja, toki pc:lle ja vanhoille konsoleille voidaan tehdä pelejä jotka esim. käyttäisi vain muistiin mahtuvia grafiikoita ilman mitään grafiikka striimaus tarvetta tai toisaalta voi joku tehdä uusille koneille vanhojen koneiden rajoitteiden mukaan pelin joka ei hyödy juurikaan SSD:stä tai mistään.

Kyllä ero tulee olemaan suuri osassa pelejä.
 
Nyt konsoliosasto ottaa ja ja sanoo osin heipat tuolle riippakivelle exclusiivisissa peleissä ja hyppää seuraavalle askeleelle tekemään asioita mitä ei vaan voi tehdä pc peleissä tai vanhoilla konsoleilla koska pelit pitää niissä mitoittaa siihen keskiverto rautaan.

Tärkeää tässä on tehdä pelit suoraan tälle uudelle ympäristölle, jossa SSD on oleellinen mahdollistaja. Alkaen uudenlaisesta pelisuunnittelusta, jossa ei tarvitse huomioida entisiä raudan rajoittuneisuuden helmasyntejä. Nähdä selkeä hyppäys uuteen laitesukupolveen.
 
Viimeksi muokattu:
Luulenpa, että multiplattareissa ei päästä pitkään aikaan siihen todelliseen next geniin. Niin kauan kun Microsoft vaatii, että kaikki XSX:lle tehtyjen pelien pitää myös pyöriä Xbox Onella, rajoittaa se myös PS5:lle tulevia versioita. En usko hetkeäkään, että kehitystiimi lähtisi tekemään niin rajusti poikkeavaa versiota PS5:lle, pääsevät helpommalla kun tekevät saman version kaikille. Plus Microsoft vetää itkupotkuraivarit jos PS5-versio pitää sisällään kaikki uuden sukupolven hienoudet ja heidän alustoille tulevat ovat pohjimmiltaan silti last geniä.

Hyvänä esimerkkinä tuo eilen näytetty Halo Infinite, siinä ei ollut mitään next geniä, hyvin keskinkertaisen näköinen peli, joo pyörii ehkä 4k60fps mutta on next gen muutakin kuin tuo.

Tästä sukupolvesta voi tulla aika pannukakku kiitos Microsoftin asettamien rajoitteiden.
 
Multiplättärit on rajoite valitettavasti, ihan jo siitä syystä että monet julkkarin seutuun tulevat on aloitettu tekemään jopa vuosia sitten ja toki pelimoottoreilla jotka silloin on olleet käsillä. Pelimoottorin version vaihto lennosta ei ole välttämättä edes mahdollista.

Uskoisin että tuoreimmilla multiplättäreilla asiaan on jo voitu työkalujen ja pelisuunnittelun osalta tehdä ratkaisuja uuden genin suuntaan.

Nyt kun pelin rakennetta ihan pelimekaniikan osalta on jouduttu sovittamaan latausten hitauteen niin voi käytännössä olla erittäin aikaa ja rahaa vievää tehdä optimaalisia tai erilaisia ratkaisuja uuteen ja vanhaan niin pelisuunnittelun syvällisiin pullonkaula kohtiin kuin tuo lataus/striimausnopeus.

Positiivisemmin ajatellen onhan pelintekijät jo oppineet rakentamaan melko saumattomia ja vähän häiritseviä pelimatskun lataus mekanismeja joten ehkä asia ei kaikissa tapauksissa ole ongelma, sama systeemi mutta uudella sukupolvella vaan kauniimpi, yksityiskohtaisempi ja pidemmälle näkyvä maailma.. se kai on se odotettavissa oleva hyöty multiplättäreissä.
 
Luulenpa, että multiplattareissa ei päästä pitkään aikaan siihen todelliseen next geniin. Niin kauan kun Microsoft vaatii, että kaikki XSX:lle tehtyjen pelien pitää myös pyöriä Xbox Onella, rajoittaa se myös PS5:lle tulevia versioita. En usko hetkeäkään, että kehitystiimi lähtisi tekemään niin rajusti poikkeavaa versiota PS5:lle, pääsevät helpommalla kun tekevät saman version kaikille. Plus Microsoft vetää itkupotkuraivarit jos PS5-versio pitää sisällään kaikki uuden sukupolven hienoudet ja heidän alustoille tulevat ovat pohjimmiltaan silti last geniä.

Tästä sukupolvesta voi tulla aika pannukakku kiitos Microsoftin asettamien rajoitteiden.
Kai sitä voi tehdä vaikka minkälaisen tehopelin, joka sitten vaan pyörii Onella huonommalla ruudunpäivityksellä, resoluutiolla ja grafiikoilla sekä lataa kauemmin? En sinänsä pelien tekemisestä enkä ohjelmoinnista mitään tiedä, mutta onhan PC-peleissäkin asetukset eritehoisille myllyille ihan arkipäivää.

En myöskään usko hetkeäkään että pelintekijät alkaisivat tahallaan tekemään Pleikkarille huonompia versioita mitä pystyvät koska pelkäisivät jotain Microsoftin mielensäpahoittamista, itsehän nuo ovat ehtonsa asettaneet. Toisaalta taas jos Pleikkaversiot alkaisivat olemaan reilusti parempia niin voihan Microsoft luopua moisesta säännöstä.

Pleikkapelaajana en kyllä ole lainkaan huolissani mistään Microsoftin rajoitteista, huomattavasti enemmän Sonyn omista.
 
Siinä mielessä ollaan vielä vähän vierailla vesillä, kun ei tiedetä tarkkaan miten uusi arkkitehtuuri mahdollistaa asioita. PS5:lle kun suunnitellaan pelejä niin voi olla mahdollista tehdä joitakin asioita fiksummin ja tehokkaammin vaikka pelimaailman suunnittelun näkökulmasta (esim. se Ratchet & Clankin saumaton maailmojen lataaminen). Pelimekaniikka ja maailmat voivat poiketa paljonkin eri alustojen välissä. Sitten taas kun Xbox-alustoille tehdään omaa versiota niin voidaan silti joutua tekemään pelimekaniikat ja maailman rakentamiset jne pääosin vanhan raudan ehdoilla. Tällöin ei välttämättä voidakaan rakentaa maailmaa siten miten esim PS5 sitä tukisi, koodikannasta ja projektista voi tulla niin erilaista että jatkossa ylläpidettävyys kärsii. Tällöin voi olla koko projektin kannalta vain fiksumpaa ja kustannustehokkaampaa tehdä kaikille sama versio, jossa pullonkaulana on vanha rauta.

Todnäk uusilla konsoleilla voi hyödyntää 4k jne juttuja mutta muuten, vanhaa geniä ja sen mukanaan tuomaa rakenteellisuutta ja toiminnallisuutta. Tämä siis multiplattareissa, PS5-ekslusiivit varmasti hyödyntää kaikkea mitä uusi sukupolvi saa aikaan, niistä en murehdi tippaakaan. Valtaosa peleistä kun vaan tuppaa olemaan multiplattareita nykyään.

Siihen ei Microsoft tule suostumaan, että peli toimisi jotenkin huonommin Xbox Onella. Se saa koko Xbox-alustan näyttämään huonolta.
 
Miksi ei tulisi suostumaan, toimiihan pelit jo nytten huonommin Onella mitä One X:llä.
Oli multa ehkä vähän huonosti kirjotettu. Tarkoitin siis sellaista skenaariota jossa multiplattarista tehtäisiin versiot siten, että PS5:lle tuleva multiplattari hyödyntää parastaan ja Xbox-alustojen versiot olisivat tätä huonompia koska sinne peli jouduttaisiin tekemään Xbox Onen ehdoilla suurilta osin. Tämä saisi uuden XSX:n näyttämään heikolta, saman pelin kun pitää pyöriä Onella myös.

Mutta nämä on vaan pelkkää mutuilua ja olen todnäk hyvin väärässä.

Tätä artikkelia lueskellu, vaikkakin koskee varsinaisesti cross-gen pelejä niin multiplattarit ovat Microsoftin takia automaattisesti crossgen vaikka tekisivätkin suoraan PS5:lle.

Gamingbolt

In the opening moments of the Medium’s reveal, we were amazed at the quality of the visuals on display: incredibly high quality materials, environmental meshes with polygon detail down to the tiniest pieces of debris on the ground, characters whose emotions were startlingly life-life. Then there was segue into “gameplay footage,” and our hopes came crashing down.

Most of the footage shown-as was the case with other next-gen titles like Assassin’s Creed: Valhalla-was mostly pre-rendered CGI footage, with a tiny bit of gameplay spliced in. What we saw The Medium’s gameplay was far from impressiv.e. Resident Evil 7 and even recent AA titles like Someday You’ll Return deliver similar visual quality. The scale of interactions possible, the gameplay possibilities–nothing was truly “next gen.” Other “next-gen” titles on display, including Dirt 5, were similarly disappointing.
 
Viimeksi muokattu:
Eivät varmasti ala tekemään eri versioita PS5:lle ja Xbox Series X:lle. Sukupolven vaihtuessa tulee olemaan tietty määrä crossgen pelejä, niinkuin viimeksikin sukupolven vaihtuessa. Käsitykseni mukaan Microsoftin vaatimus pelin toimimisesta Xbox Onella ei kuitenkaan koske nextgen konsoleille kehitettyjä multiplattareita. Siis jos kehittäjä haluaa tehdä pelinsä vain nextgen konsoleille. Vaatimus on first party peleille.
 
Tavallaan ymmärtää että halutaan pelit vielä alkuun vanhallekin konsolille, mutta tehoerot(+SSD) on niin isoja että se melkein väkisinkin rajoittaa pelien kehitystä uusien koneiden kohdalla. No, puolen vuoden sisällä tiedetään jo paljon enemmän.
 
Ehkä kannattaisi hieman hillitä odotuksia, kun uudet konsolit eivät ole vielä edes ilmestyneet. Siirtymävaihe sukupolvesta toiseen kestää aina jonkin aikaa. Ei esim Last of us 2 olisi ikinä näyttänyt niin näin hyvältä ps4:n julkaisussa. Sitten kun uudelle sukupolvelle kehitetyt pelimoottorit on olleet jonkin käytössä, voidaan odottaa väyttävämmän näköisiä pelejä. Alussa monikin asia jarruttaa kehitystä, esim vanhat pelimoottorit ja vanhan sukupolven huomioiminen.
 
Eivät varmasti ala tekemään eri versioita PS5:lle ja Xbox Series X:lle. Sukupolven vaihtuessa tulee olemaan tietty määrä crossgen pelejä, niinkuin viimeksikin sukupolven vaihtuessa. Käsitykseni mukaan Microsoftin vaatimus pelin toimimisesta Xbox Onella ei kuitenkaan koske nextgen konsoleille kehitettyjä multiplattareita. Siis jos kehittäjä haluaa tehdä pelinsä vain nextgen konsoleille. Vaatimus on first party peleille.
Tämä on vahvistettu ulkopuoliset pelinkehittäjät saavat itse päättää mille laitteelle peli julkistetaan. Mutta suuri osa myynneistä tulee kuitenkin vielä nykygen peli myynneistä niin ei pelinkehittäjät halua jättää niitä vielä pois.
 
Ehkä kannattaisi hieman hillitä odotuksia, kun uudet konsolit eivät ole vielä edes ilmestyneet.

Kyllä sieltä on luvassa jo heti alkuun kovia nextgen-pelejä pleikkarille. Sony on sanonut tekevänsä siirtymästä nopeaa ja siinä auttaa hinnan lisäksi sisältö. Listalta mm. Dirt 5 tarjoilee 120 fps, Godfall tavoittelee 4K/60 fps ja Spiderman Miles Morales sen miksi SSD.

 
Kuten monet pelidevaajat ovat jo todenneet, he ovat jo vuosia tehneet pelejä pc-alustoille joissa skaala eroavaisuuksia on ääretön, joten miten yht'äkkiä muutama erilainen konsoli olisi jotenkin pelikehitystä rajoittava? Pelimoottorit on juuri tätä varten, että pelialustojen eroavaisuudet voidaan ottaa huomioon. Pelimoottorit ovat muutoinkin striimanneet tekstuurit, pelipropsit ja maailmat, joten ssd ei tuo tähän mitään muuta, kuin että lodit saadaan välimuistitettua paremmin, kun nykyään on tarjolla a) paljon tallennustilaa ja b) nopeat tiedonsiirrot ssd-asemista. Tulevissa pelimoottoreissa voidaan siis antaa tasapainotella paljon paremmin sen kanssa, mitä täytyy laskea reaaliajassa ja mitä voidaan tallentaa väliaikaistiedostoiksi, koska median lataaminen on tulevissa laitteissa nopeaa.
 
Kuten monet pelidevaajat ovat jo todenneet, he ovat jo vuosia tehneet pelejä pc-alustoille joissa skaala eroavaisuuksia on ääretön, joten miten yht'äkkiä muutama erilainen konsoli olisi jotenkin pelikehitystä rajoittava? Pelimoottorit on juuri tätä varten, että pelialustojen eroavaisuudet voidaan ottaa huomioon. Pelimoottorit ovat muutoinkin striimanneet tekstuurit, pelipropsit ja maailmat, joten ssd ei tuo tähän mitään muuta, kuin että lodit saadaan välimuistitettua paremmin, kun nykyään on tarjolla a) paljon tallennustilaa ja b) nopeat tiedonsiirrot ssd-asemista. Tulevissa pelimoottoreissa voidaan siis antaa tasapainotella paljon paremmin sen kanssa, mitä täytyy laskea reaaliajassa ja mitä voidaan tallentaa väliaikaistiedostoiksi, koska median lataaminen on tulevissa laitteissa nopeaa.
Tämä!! Joku kertaa 1000 :D
 
Ylös Bottom