Akun kesto on ainakin minulle merkittävä asia. Mieluummin otan laitteen, jossa on tai johon saa mahdollisimman ison virtalähteen. Kännyköissäkin oikein on erikseen tarjolla "power"-lisänimisiä laitteita ja vastaavia, joissa on isommat akut.
Xboxin puolella tarjotaan mahdollisuus käyttää akkua, paristoja tai akkuparistoja. Dualshock4:ssa taas on 1000 mAh akku, joka ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Yhdessä akkuparistossa, joita käytän Onen ohjaimessa, on 2450 mAh. Tuplana se on 4900 mAh. Ero on siis melkein viisinkertainen ja sen huomaa.
Ymmärrän että monet pitävät plussana sitä, että valmistaja tarjoaa akun ohjaimen mukana mutta minulle se on lähinnä haistattelua kun sinne lyödään se mahdollisimman halpa vaihtoehto, joka jollain tavalla ajaa asiansa. Sama juttu kuin kovalevyjen suhteen konsoleilla: laitetaan se, mistä ei ehkä "nousta barrikadeille" mutta joka on silti se paras vaihtoehto voiton kannalta ettei konsolin hinta nouse ja saadaan myytyä niitä isommalla kovolla olevia konsoleita tai lisäkovoja erikseen (tämä lähinnä X360:llä).
Minä valitsen mieluummin ohjaimen, johon saa itse valita virtalähteen kuin sen valmistajan yhden ainoan vaihtoehdon. MS tarjoaa vaihtoehdoiksi siis akun, paristot tai akkuparistot ja näidenkin käyttöä voi vaihdella miten lystää kun taas Sony tarjoaa vain sen yhden ja ainoan akun, jonka on päättänyt ohjaimeen tunkea.
Lisäksi tässä on kuultu (luettu) niitä argumentteja että kun hankkii lataustelakan niin mitään ongelmaa ei ole. Näin onkin mutta jos puhutaan lähtötilanteesta, niin onhan täysin selvä kumpi vaihtoehto tarjoaa kuluttajalle enemmän vaihtoehtoja löytää se oma ratkaisunsa. Sonyn tapauksessa vaihtoehtoja on siis maksimissaan kaksi: pärjäät sillä 1000 mAh akulla ja latailet piuhan päässä tai ostat telakan. MS tarjoaa samat (eli akku, jota latailla tai telakoida) plus paristot ja akkuparistot.
Olisiko ongelma Sonynkin tarjota sama vaikkapa niin, että paketissa tulee se 1000 mAh akku, jonka tilalla voisi kuitenkin käyttää myös paristoja tai akkuparistoja? Tuo olisi vielä MS:n tyhjää virtalähdekoteloa parempi vaihtoehto, vaikka kai MS on jotain paketteja tehnyt, joissa on se play & charge heti mukana? En tiedä kun en ole käyttänyt kuin akkuparistoja siitä lähtien kun ensi kertaa sellaiset hankin ja koin ylivertaiseksi vaihtoehdoksi.