Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 303 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    405
Huomenna selvinnee pleikkarin hinta, kriittistä tietoa pelaajille.

Täällä hintaa enemmän odotuksissa on mitä yllätyksiä sisällöntuotannosta Sony pystyy huomisen lähetykseen tuomaan. Uutta pelikuvaa, joka näyttää yhtä upealta kuin Ratchet & Clankin ja Godfallin esimerkit ovat olleet.

Mielenkiintoista olisi nähdä myös vilaus uutta käyttöliittymää, kuinka suoraviivaisesti sieltä käsin päästään suoraan pelin sisältöihin kulkematta päävalikon kautta. Mitä uutta saamme Create-napin taakse, onnistuvatko omat pelidemot kavereille ja miten paljon videoeditointiin on panostettu lisää? Kiva olisi myös kuulla saammeko PSVR2 jo ensi vuodeksi.

Loppuun julkaisupäivät ja hinnat.
 
Jos yli neljäsosa hylätään, niin sillä ei ole mitään tekoa tiukan laadunvalvonnan kanssa. Silloin ei sopimusvaiheessa ole tarkkaan ilmoitettu haluttua specsiä tai valmistuksessa menee joku ketuiksi. Kukaan valmistaja ei tee specsin mukaan niin rajalla olevaa tuotetta, että yli 25% menee hylkyyn,bad business.
Voisiko olla kumminkin uuden teknologian kasvukipuja, kun ei ole PlayStation ainut jonka suunnalta näitä "yield"-ongelmia on uutisoitu?


Ennen pitkäähän nämä ongelmat saadaan ratkaistua siten että "yield rate" on lähellä 100 prosenttia, mutta sukupolven alussa tietenkin se vaara, että konsolin hinta voi tämän takia nousta korkeaksi. Ei tuon pitäisi itse konsolin laatuun tai kestävyyteen mitenkään vaikuttaa, konsolivalmistajat varmasti vetävät tälläisen prosessin niin varmasti kuin olla ja voi ettei yhtäkään "tikittävää aikapommia" pääsisi markkinoille.

---

Oli muuten Japanin Bloombergin analyytikko samassa artikkelissa puhunut 399 dollarin ja 449 dollarin konsoleista. :)
 
Itse en taida malttaa odottaa vuotta että saisi 50€ halvemmalla ja ehkä laadukkaamman yksilön. Jos hajoaa niin takuu korvaa.
 
Oli muuten Japanin Bloombergin analyytikko samassa artikkelissa puhunut 399 dollarin ja 449 dollarin konsoleista. :)
En ole ihan varma luinko samaa juttua, mutta taisi olla niin, että oli puhunut että tuo on se kaikista halvin mahdollinen hintaskenaario. Levyasemallisen ja asemattoman välinen ero on hyvinkin haitarissa mielestäni tässä. Ei aseman poisto oikeasti juuri viittä kymppiä enempää konsolia halvenna, joskin tietysti asematon malli voitaisiin vaan hinnoitella agressiivisemmin ja ottaa siitä enemmän takkiin, joilloin voitaisiin saada se huhuiltu satasen hintaero mallien välille.

Jos näillä mainituilla hinnoilla mennään, niin se olisi aika hyvin suhteessa Xboxin hintoihin. Meinaan siis että tehokkain uuden sukupolven konsoli Series X on myös kallein ja tehottomin Series S on halvin. Pleikkarit sitten osuvat tähän väliin. Täältä siis ainakin näille hinnoille iso peukku. Kelpaisi omalle kukkarolle erittäin hyvin.
 
Voisiko olla kumminkin uuden teknologian kasvukipuja, kun ei ole PlayStation ainut jonka suunnalta näitä "yield"-ongelmia on uutisoitu?
Niin, eli valmistuksessa jotain ongelmaa, kuten jo totesin? Siinä viestissä johon vastasin vedottiin Sonyn tarkkaan laaduntarkkailuun, jota kritisoin. Jos kaikki painivat asian kanssa, kyse on valmistushäikässä, ei laaduntarkkailun tiukkuudessa.
 
Espanjan MediaMarketissa ilmoitellaan ennakkotilauksien käynnistyvän lähiaikoina.

Eh5F57OWkAUyjpG
 
Niin, eli valmistuksessa jotain ongelmaa, kuten jo totesin? Siinä viestissä johon vastasin vedottiin Sonyn tarkkaan laaduntarkkailuun, jota kritisoin. Jos kaikki painivat asian kanssa, kyse on valmistushäikässä, ei laaduntarkkailun tiukkuudessa.
Olisiko Covid-19 sotkenut tuotantolinjojen toimivuutta?
 
Minun on aika vaikea erotella laaduntarkkailu ja valmistusprosessin ongelmat kahdeksi erilliseksi kategoriaksi ja annetun informaation perusteella päätellä sitä, kummasta huhutut ongelmat johtuvat, erinomaisesta laaduntarkkailusta vai ongelman valtavasta yleisyydestä vai todennäköisimmin molemmista. Laaduntarkkailu vaikuttaa siihen, paljonko viallisia komponentteja löytyy tai jää löytymättä, viallisten komponenttien absoluuttinen määrä johtuu tuotannosta ja siihen liittyvistä haasteista, suunnittelusta jne.

Silloin voidaan päätellä, että jos laaduntarkkailussa löytyy paljon viallisia tuotteita, se antaa mahdollisuuden olettaa yhdeksi vaihtoehdoksi, että laaduntarkkailun tasoon on panostettu. Vaihtoehtoisessa skenariossa laaduntarkkailuun ei panosteta, olemassaolevia vikoja ei löydy ja paskat komponentit menevät kuluttajille asti, kuten kävi aiemmin Xbox 360:n kohdalla.

Toisaalta se antaa myös mahdollisuuksia tehdä oletuksia tuotantoon liittyvistä vaikeuksista, koska ongelmia on pakko olla, jos suuri osa komponenteista ei pääse läpi laaduntarkkailusta. En kuitenkaan uskaltaisi tehdä kovin tarkkoja analyyseja tilanteesta annetun informaation pohjalta. Olennaisinta on mielestäni se, että laaduntarkkailu on niin korkeatasoista, ettei viallisia komponentteja päästetä kuluttajille asti ja minusta laaduntarkkailun tasolla on paljonkin tekemistä sen suhteen, miten tilanne hoidetaan, vaikka ongelmia täytyy olla myös tuotannossa ja/tai suunnittelussa, koska muuten viallisia komponentteja ei olisi kovin paljoa.
 
Vähän olisi outoa, jos AMD:lla olisi ongelmia vain toisen kanssa. Lähinnä silloin tulee mieleen, että PS5:n GPU käy liian kuumana. En keksi mitään muita kriittisiä osia, joissa PS5:n APU olisi isommassa rasituksessa. Toisaalta en noita komponentteja tunnekaan ihan sillä tasolla, että osaisin kaukoarvioida täältä kotoa käsin, missä vika on.
 
Vaikkei Sony normaalisti huhuja kommentoi, nyt ilmoittivat, ettei Bloombergin väite toimitusmäärien leikkaamisesta ole totta.

Sony has reached out to GamesIndustry.biz with the following statement denying the Bloomberg report:

“While we do not release details related to manufacturing, the information provided by Bloomberg is false," the statement reads.

"We have not changed the production number for PlayStation 5 since the start of mass production."

Lähde: Games Industry
 
kyllä on sama prossu amd Xen 2 se on vahvistettu jo aikoja sitten
Prosessori on sama (joskin PS5:ssä hieman matalammalla kellotaajuudella), mutta näiden konsolien tapauksessa sekä CPU että GPU ovat yhdellä ja samalla ns. APU-piirillä. Joten PS5:n ja Series S|X:n APU-piirit ovat keskenään varsin erilaiset, vaikka niissä se CPU-osuus onkin suht. samanlainen.

Mutta turha tästä on enempää vääntää, koska huhu tuli taivaalta jo alas ammutuksi.
 
24h niin saadaan salaisuudet julki, odottavan aika on pitkä. Huomenna heti työpäivän jälkeen PCn ääreen ja katsotaan millainen jytky tulee.
 
Kaikki langattomia radiolähettimiä sisältävät laitteet testaavan FCC:n raporteista käy ilmi, että PS5 tukee sekä Wi-Fi 6:tta (eli nk. 802.11ax) että Bluetooth 5.1:ttä.

Lähteet: FCC, Tecnoblog

Tämä voi tarkoittaa meille langatonta PSVR2. Pelannut wifin yli Oculus Questilla langattomasti PCVR:n sisältöjä ja hyvin toimii jo 5 GHz.

asus-wifi6-wifi-versions.png


 
Minun on aika vaikea erotella laaduntarkkailu ja valmistusprosessin ongelmat kahdeksi erilliseksi kategoriaksi ja annetun informaation perusteella päätellä sitä, kummasta huhutut ongelmat johtuvat, erinomaisesta laaduntarkkailusta vai ongelman valtavasta yleisyydestä vai todennäköisimmin molemmista. Laaduntarkkailu vaikuttaa siihen, paljonko viallisia komponentteja löytyy tai jää löytymättä, viallisten komponenttien absoluuttinen määrä johtuu tuotannosta ja siihen liittyvistä haasteista, suunnittelusta jne.

Silloin voidaan päätellä, että jos laaduntarkkailussa löytyy paljon viallisia tuotteita, se antaa mahdollisuuden olettaa yhdeksi vaihtoehdoksi, että laaduntarkkailun tasoon on panostettu. Vaihtoehtoisessa skenariossa laaduntarkkailuun ei panosteta, olemassaolevia vikoja ei löydy ja paskat komponentit menevät kuluttajille asti, kuten kävi aiemmin Xbox 360:n kohdalla.

Toisaalta se antaa myös mahdollisuuksia tehdä oletuksia tuotantoon liittyvistä vaikeuksista, koska ongelmia on pakko olla, jos suuri osa komponenteista ei pääse läpi laaduntarkkailusta. En kuitenkaan uskaltaisi tehdä kovin tarkkoja analyyseja tilanteesta annetun informaation pohjalta. Olennaisinta on mielestäni se, että laaduntarkkailu on niin korkeatasoista, ettei viallisia komponentteja päästetä kuluttajille asti ja minusta laaduntarkkailun tasolla on paljonkin tekemistä sen suhteen, miten tilanne hoidetaan, vaikka ongelmia täytyy olla myös tuotannossa ja/tai suunnittelussa, koska muuten viallisia komponentteja ei olisi kovin paljoa.
Itse lasken tarkaksi laaduntarkkailuksi sen että löydetään isosta määrästä pieni määrä virheitä. Jos viallisia osia on 25% valmistetusta määrästä, niin ei tarvita hirveän tiukkaa laaduntarkkailun, jotta tuollaiset määrät virheitä jää kiinni.

Jos ei tarkisteta kaikkia yksilöitä, niin yleensä myös laaduntarkkailun taajuus vaihtuu jos löytyy viallisia. Eli otetaan tarkastukseen valmistussarjasta vaikka 5%, jos näistä löytyy paljon viallisia nostetaan tarkastettavien määrää ja se voi lopuksi olla vaikka 100% jotta saadaan selville todellinen viallisten määrä. Kyse on aina kuluista, halutaan pyörittää mahdollisimman tehokkaasti tuotantoa ja jokaisen ehjän yksilön tarkistus on kulujen kannalta turha.

Sorry offtopic
 
Ylös Bottom