Minun on aika vaikea erotella laaduntarkkailu ja valmistusprosessin ongelmat kahdeksi erilliseksi kategoriaksi ja annetun informaation perusteella päätellä sitä, kummasta huhutut ongelmat johtuvat, erinomaisesta laaduntarkkailusta vai ongelman valtavasta yleisyydestä vai todennäköisimmin molemmista. Laaduntarkkailu vaikuttaa siihen, paljonko viallisia komponentteja löytyy tai jää löytymättä, viallisten komponenttien absoluuttinen määrä johtuu tuotannosta ja siihen liittyvistä haasteista, suunnittelusta jne.
Silloin voidaan päätellä, että jos laaduntarkkailussa löytyy paljon viallisia tuotteita, se antaa mahdollisuuden olettaa yhdeksi vaihtoehdoksi, että laaduntarkkailun tasoon on panostettu. Vaihtoehtoisessa skenariossa laaduntarkkailuun ei panosteta, olemassaolevia vikoja ei löydy ja paskat komponentit menevät kuluttajille asti, kuten kävi aiemmin Xbox 360:n kohdalla.
Toisaalta se antaa myös mahdollisuuksia tehdä oletuksia tuotantoon liittyvistä vaikeuksista, koska ongelmia on pakko olla, jos suuri osa komponenteista ei pääse läpi laaduntarkkailusta. En kuitenkaan uskaltaisi tehdä kovin tarkkoja analyyseja tilanteesta annetun informaation pohjalta. Olennaisinta on mielestäni se, että laaduntarkkailu on niin korkeatasoista, ettei viallisia komponentteja päästetä kuluttajille asti ja minusta laaduntarkkailun tasolla on paljonkin tekemistä sen suhteen, miten tilanne hoidetaan, vaikka ongelmia täytyy olla myös tuotannossa ja/tai suunnittelussa, koska muuten viallisia komponentteja ei olisi kovin paljoa.