Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Ei ehkä ole tosiaan mitään faktaa mutta uskaltaisin silti sanoa suoraan että digi on kalliimpi. Varmasti sellainen lause että pitää pääosan ajasta paikkansa.

Olisi muuten mielenkiintoista jos pystyisi vertaamaan jotenkin kaiken digisisällön hintaa kaikkeen fyysiseen. Siis saisi jotenkin koko tarjonnan vertailuun automaattisesti ja sieltä voisi ruksailla että kuinka vanhaa peliä jne. haluaa vertailla.

Digissä toki on se puoli että siellä voidaan roikuttaa vanhojakin pelejä kauemmin mukana kun taas fyysisenä ne häviävät lopulta jonnekin koska ne myydään lopulta jollain poistohinnalla viimeistään pois varasto-/hyllytilaa viemästä. Täten digi voinee voittaa tarjonnan määrällä ja suuri osa vanhemmista peleistä voi olla saatavilla vain diginä tai jos niistä fyysinen löytyy, niin se on jossain peräkylän Pertin Koneessa vielä 50 eurolla koska se on yksi niistä kymmenestä pelistä mitä Pertti joskus liikkeeseensä on hommannut.

Mitään aikarajojakaan on vaikea heittää että missä kohtaa ovat tasoissa tai alkaa näkyä nuo digin edut, jotka siis liittyvät nimenomaan saatavuuteen.

Mutulla sanoisin että ainakin helposti eka vuosi on digi aina kalliimpaa. Toki Black Fridayt ja muut voivat tiettyjen nimikkeiden hintoja laskea jo ensimmäisenä vuonna mutta minä olen saanut sen muistikuvan että se on silloin sitä että normaalihinnasta lähtee 10-20e pois, jolloin päästään ehkä siihen fyysisen normihintaan.
Ja kun kaikki alennusmyynnit on ihan summamutikkaa. Milloin mikäkin peli tulee alennukseen ja mihin kauppaan, tai milloin diginä on alennukset ja mitkä pelit on mukana alennuksissa. Tässä nähtiin taannoin kuinka yhtäkkiä Kärkkäisellä oli tyyliin kaikki Nintendo Switch pelit puoleen hintaan koska miksei. Sitten esim. Verkkokauppa.comissa saattaa yhtäkkiä olla poistotuotteena joku tyyliin muutaman kuukauden ikäinen peli. Niinkuin vaikka tällä hetkellä uusin Saint's Row, joka tosin on jo loppuunmyyty: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/727307/Saints-Row-Notorious-Edition-peli-Xbox

Todella vaikea vertailla muuten kuin uusia julkaisuja ja niissä fyysinen on järjestäen halvempi. Ja vaikka olisi samankin hintainen, niin viimeistään jälleenmyyntiarvo antaa edun fyysiselle, jos siis vain hintaa katsoo.
 
Ja kun kaikki alennusmyynnit on ihan summamutikkaa. Milloin mikäkin peli tulee alennukseen ja mihin kauppaan, tai milloin diginä on alennukset ja mitkä pelit on mukana alennuksissa. Tässä nähtiin taannoin kuinka yhtäkkiä Kärkkäisellä oli tyyliin kaikki Nintendo Switch pelit puoleen hintaan koska miksei. Sitten esim. Verkkokauppa.comissa saattaa yhtäkkiä olla poistotuotteena joku tyyliin muutaman kuukauden ikäinen peli. Niinkuin vaikka tällä hetkellä uusin Saint's Row, joka tosin on jo loppuunmyyty: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/727307/Saints-Row-Notorious-Edition-peli-Xbox
Tämä muuten nykyään fyysisissä on, että se on melko savolainen(?) meininki: voeha se ollakii alennuksessa tahi voe olla olemati (anteeksi luultavasti erittäin huono "savoni" tässä).

Perusmarkettikävijä ei siis välttämättä mitään hirmualennuksia tule näkemään mutta yleensä ottaen se on se 10-20e vähemmän mitä diginä. Tämäkin tosiaan pätee lähinnä uudempaan kamaan ja sitten on vähän marketista kiinni että laskeeko hinnat ikinä ja jos, niin minkä verran ja milloin.

Sitten on kaikkia omistajapäiviä, alekoodeja ja muuta, jotka käy kaikkeen, jolloin voi saada tosi halvallakin.

Eli fyysisissä on se etunsa sekä samalla haittansa, että niille ei yleensä ole omia alennuksia vaan ne on alessa vähän miten ja missä milloinkin.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/727307/Saints-Row-Notorious-Edition-peli-Xbox
Todella vaikea vertailla muuten kuin uusia julkaisuja ja niissä fyysinen on järjestäen halvempi. Ja vaikka olisi samankin hintainen, niin viimeistään jälleenmyyntiarvo antaa edun fyysiselle, jos siis vain hintaa katsoo.
Näinhän se on.
 
Kolme vuotta eikä ole vieläkään edes laitteita hyllyillä. Taitaapi tua vaan olla pian jo niin että ei kävisi kaupaksi vaikka olisikin. Ihmiset ovat kyllästyneet jo uusiin konsoleihin ja moni odottelee PS6:a eikä siksi jaksa paljon enää vitosen perään itkeä. Virtapiirit taisi tässä olla vanhaa rautaa jo kolme vuotta sitten. Nykyään kun lähtee vertaamaan tietokoneeseen niin pleikkari ei pääse edes samalta viivalta lähtemään.

Konsoliteollisuus on ottanut takapakkia vitosvaihteella vielä kulta-aikojen. PS2 oli vielä samalla viivalla sen ajan tietokoneiden kanssa ellei lasketa ihan kymppitonnin koneita. Nykyään ero on kuin yö ja päivä. Silti pelaan edelleen PS5:ttä mutta alkaa olla kova tarve saada kutonen markkinoille tai ihmiset kyllästyy kokonaan.
 
Mä olen taas parina päivänä ihmetellyt kuinka massiivisia joidenkin pelien tallennukset on.
FF7 remake oli 200mt ja intermission lisärin pelaamisen jälkeen 400mt.
Observer system redux sitten viekin jo 900mt. Mitä hemmettiä se oikein tallentaa kun kyseessä on vain kävelysimulaattori.

Sitten vasta saakin ihmetellä kun noita lataa pilveen sillä mulla on 100/10 yhteys ja sillä ei todellakaan ladata 200mt tiedostoa yhtään mihinkään kahdessa sekunnissa, mutta niin se vaan tekee joten joku ei täsmää.
 
Kolme vuotta eikä ole vieläkään edes laitteita hyllyillä. Taitaapi tua vaan olla pian jo niin että ei kävisi kaupaksi vaikka olisikin. Ihmiset ovat kyllästyneet jo uusiin konsoleihin ja moni odottelee PS6:a eikä siksi jaksa paljon enää vitosen perään itkeä. Virtapiirit taisi tässä olla vanhaa rautaa jo kolme vuotta sitten. Nykyään kun lähtee vertaamaan tietokoneeseen niin pleikkari ei pääse edes samalta viivalta lähtemään.

Konsoliteollisuus on ottanut takapakkia vitosvaihteella vielä kulta-aikojen. PS2 oli vielä samalla viivalla sen ajan tietokoneiden kanssa ellei lasketa ihan kymppitonnin koneita. Nykyään ero on kuin yö ja päivä. Silti pelaan edelleen PS5:ttä mutta alkaa olla kova tarve saada kutonen markkinoille tai ihmiset kyllästyy kokonaan.
Aloin jo miettimään, että hitto onko nämä uudet konsolit olleet jo kolme vuotta myynnissä, mutta kaksi vuottahan näille tuli juuri täyteen.
 
Tuota noin, PS5 on ollut markkinoilla vasta kaksi vuotta. Ja mistään PS6:sta on tässä vaiheessa turha puhua.
Sonyn päämajassa on varmasti ihan vähän eri ääni kellossa jos yhtään ymmärtävät bisneksien päälle ja voin kertoa että ymmärtävät. Todennäköisesti PS5 on aivan taka-alan projekti ja kaikki paukut on jo PS6 lanseerauksessa. PS5 oli liian vähän liian myöhään - too little too late - ja sen tietää Sony ja pelaajat. Enkä sano että kilpailijat ei olisivat tehneet samaa mokaa. Microsoft vielä pahemmassa jamassa ja eipä kannata siitä svitsistä edes puhua.

Seuraavan kesän e3 on kuulemma taas iso spektaakkeli johon panostaa ihan kaikki pelifirmat eikä ihme koska siellä esitellään PS6 mitä todennäköisimmin ja sitten on vaan taivas rajana mitä sillä tekniikalla voi tehdä. Voi olla että sinä päivähä lähtee aika moni tietokone kaatikselle kun Ps6 julkaistaan. Mutta tämä on vain spekua mutta mutta.... en tiedä yhtään pelaaja joka ei olisi jo kyllästynyt vitoseen oli se sitten kaksi tai kolme vuotta vanha. Tässä bisneksessä puhuu markkinat ja raha ja ne osottaa kutosen suuntaan tykkäsi siitä tai ei.
 
Höpöpuhetta. Uskallan lähes 100 prosenttisen varmuudella väittää, että Sony EI esittele PS6:sta ensi kesän E3-messuilla.

Mutta otetaan tuo väittämä talteen, niin nähdään sitten kesällä, kumpi on oikeassa. ;)
 
Mä olen taas parina päivänä ihmetellyt kuinka massiivisia joidenkin pelien tallennukset on.
FF7 remake oli 200mt ja intermission lisärin pelaamisen jälkeen 400mt.
Observer system redux sitten viekin jo 900mt. Mitä hemmettiä se oikein tallentaa kun kyseessä on vain kävelysimulaattori.
Täyttä mutuilua mutta vähän epäilen että optimointeja ei tehdä kun ei ole tarvis. Veisi aikaa ja sehän on rahaa.

Sitten vasta saakin ihmetellä kun noita lataa pilveen sillä mulla on 100/10 yhteys ja sillä ei todellakaan ladata 200mt tiedostoa yhtään mihinkään kahdessa sekunnissa, mutta niin se vaan tekee joten joku ei täsmää.
Eihän tässä mene Mb ja mb sekaisin ja kyse olisi siitä? En ole itsekään tässä kohtaa asiantuntija mutta tuli silti ekana mieleen.
 
Minusta se savefilen koko ja kuinka paljon dataa ladataan pilveen kerralla voi olla erisuuria, jos pilveen ladataan vain ne muuttuvat parametrit ja siellä savefilessä on jotain muuta, mikä kasvattaa sen kokoa. En kyllä näissä asioissa ole mikään asiantuntija.
 
Laitetaan nyt tänne.. Onko tosiaan niin että Sony on poistanut automaattisen uusinnan/pois päältä ps5! itse en löydä mistään!!
Ja sit et toimiiko teillä kaksivaiheinen-tunnistus? Itsellä se päällä ja äsken ostossa ei tullut mitään varmistusta..eli ei toimi mulla!!
 
Laitetaan nyt tänne.. Onko tosiaan niin että Sony on poistanut automaattisen uusinnan/pois päältä ps5! itse en löydä mistään!!
Ja sit et toimiiko teillä kaksivaiheinen-tunnistus? Itsellä se päällä ja äsken ostossa ei tullut mitään varmistusta..eli ei toimi mulla!!

Siis ps+ automaattisen uusimisen poisto vai?
Se on mun mielestä samassa paikassa missä aina eli tilaukset -> ps+ ja siellä alhaalla on peru tilaus joka on siis oikeasti vaan tuo automaattisen uusimisen peruminen.
 
Laitetaan nyt tänne.. Onko tosiaan niin että Sony on poistanut automaattisen uusinnan/pois päältä ps5! itse en löydä mistään!!
Ja sit et toimiiko teillä kaksivaiheinen-tunnistus? Itsellä se päällä ja äsken ostossa ei tullut mitään varmistusta..eli ei toimi mulla!!

@TT-2k autappa jos pystyy, kiinnostaa itseäkin miten tämä toimisi.
 
Laitetaan nyt tänne.. Onko tosiaan niin että Sony on poistanut automaattisen uusinnan/pois päältä ps5! itse en löydä mistään!!
Ja sit et toimiiko teillä kaksivaiheinen-tunnistus? Itsellä se päällä ja äsken ostossa ei tullut mitään varmistusta..eli ei toimi mulla!!

pelle jo tuossa aikaisemmin vastasi tuohon automaattiseen uusintaan. Kaksivaiheinen varmistus liittyy tilille kirjautumiseen, ei maksutapahtumiin. Maksutapahtumien asetukset ovat vielä erikseen, siellä saa käsittääkseni ainakin salasanasuojauksen jokaiselle ostolle. Saa korjata jos olen väärässä.

EDIT: Sonyn omat ohjeet https://www.playstation.com/fi-fi/support/store/ps-store-checkout-password/#setup
 
Kaksivaiheinen varmistus liittyy tilille kirjautumiseen, ei maksutapahtumiin. Maksutapahtumien asetukset ovat vielä erikseen, siellä saa käsittääkseni ainakin salasanasuojauksen jokaiselle ostolle.
No näinhän se menee kun tarkemmin vitutukselta selvisin..:D. Jotenkin muistelin et ps4 ajoilta ois kyselly maksun yhteydessä mut muisti taitaa pätkiä..
Mut toi automatic renewal/uusiminen päälle pois, niin tässä video ja mulle ei tuu tommosta valikkoo. Ilmeisesti päivityksellä heivannu sony meneen!! Ei näin Sony..:mad: Tää on 5kk sitten julkaistu!!

 
Kyllä mä oon aina saanut peruutettua automaattisen tilauksen, toki siitä nyt aika mut tuskin siinä kai mitään muutosta on tapahtunut? Joka kerta tähää asti jo siitä kun plussa tuli olen poistanut automaattisen tilauksen sen jälkeen kun uusi vuoden plussa lähtee, koska en halua että multa peritään automaattisesti mitään ja teen sen aina manuaaliesti. Ostoyhteyksissä ei oo kyl koskaan kysynyt varmistusta jo ps4 ajoilta lähtien, ellei sit erikseen jotain kytke kuten mainittu. Switchiin tuli se muutos et se vaatii sitä nettipankin varmistusta vaikkei se nyt asiaan kuulu mut varmaa jotain vastaava sit sonyllakin?
 
Ylös Bottom