Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 303 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    405
Hetkinen. Siis voinko siirtää esim. mk11, FF7 remake PS5 version ulkoiselle kovolle ja pelata sieltä. Nämä siis päivitetty PS4 versiosta. Vai koskeeko tämä ainoastaan esim. God of war tyylisiä pelejä joista on fyysisenä myynnissä ainoastaan PS4 versio mutta ovat saaneet ehostuksia?
 
Mitä tekemistä tällä on sen kanssa, että Sonyn versiot pystytään pakkaamaan pienempään tilaan kuin Microsoftin? Sekin on myös pelkkää mutua tuleeko pelien koot muuttumaan vai ei. Aina on näitä CoD paketteja jotka vievät naurettavan paljon tilaa mutta suunta on ollut Sonyn osalta PS4 pelejä pienempiin kokoihin joka on melkoinen suoritus kun siellä on tarkempaa tekstuuripakettia mukana. Esim. uusi R&C nielee vain 35gb tilaa joka on todella vähän.
Ja Demon’s Souls vie sitten PS5:llä 60 gigaa, kun esim Dark Souls remasteroituna vie PS4:llä peräti n. 7 gigaa. Näetkö tuossa jonkinlaista kasvua? Ja tuo uusi R&C:kin vie kuitenkin selvästi enemmän kovotilaa kuin edeltäjänsä PS4:llä. Peleihin tulee grafiikan, äänien, tekoälyn sekä ylipäätään tarkempien ja monilukuisempien yksityiskohtien kautta paljon enemmän ohjelmallista sisältöä.

Ja ei se pleikkari ainakaan vielä nimenomaan ole näissä tila-asioissa kunnostautunut. Esim. Cyberpunk 2077 vie PS5:llä yli 100 gigaa kovotilaa, kun sama peli XSX:llä on kaikkien lukuisien päivityksienkin jälkeen pysynyt koko ajan 59:ssä gigassa.

Oma veikkaukseni on, että isot AAA-pelit tulevat tässä sukupolvessa olemaan yhä enemmän 100-200 gigan jättiläisiä, mitä pidemmälle sukupolvessa mennään. Yksityiskohtia kun lisätään koko ajan peleihin enemmän, ja ei ihme, koska pelaajat niitä tuntuvat koko ajan enemmän vaativankin.
 
Ja Demon’s Souls vie sitten PS5:llä 60 gigaa, kun esim Dark Souls remasteroituna vie PS4:llä peräti n 7 gigaa. Näetkö tuossa jonkinlaista kasvua? Ja tuo uusi R&C:kin vie kuitenkin selvästi enemmän kovotilaa kuin edeltäjänsä PS4:llä. Peleihin tulee grafiikan, äänien, tekoälyn sekä ylipäätään tarkempien ja monilukuisempien yksityiskohtien kautta paljon enemmän ohjelmallista sisältöä.

Ja ei se pleikkari ainakaan vielä nimenomaan ole näissä tila-asioissa kunnostautunut. Esim. Cyberpunk 2077 vie PS5:llä yli 100 gigaa kovotilaa, kun sama peli XSX:llä on kaikkien lukuisien päivityksienkin jälkeen pysynyt koko ajan 59:ssä gigassa.

Oma veikkaukseni on, että isot AAA-pelit tulevat tässä sukupolvessa olemaan yhä enemmän 100-200 gigan jättiläisiä, mitä pidemmälle sukupolvessa mennään. Yksityiskohtia kun lisätään koko ajan peleihin enemmän, ja ei ihme, koska pelaajat niitä tuntuvat koko ajan enemmän vaativankin.
Tähän perustan myös oman näkemykseni. Pelien koot ovat kasvaneet joka sukupolvi. Sukupolven alussa vähän maltillisemmin, mutta myöhemmin todella jyrkästi. RDR2 oli pari vuotta sitten kahden bluray levyn ja 100gigan asennuksen kanssa aikamoinen märkä rätti kasvoille, kun olisi töiden jälkeen halunnut uutuutta pelailla. :D

Tämän jälkeen CoD näytti, että ihan sama. Pelin asennuskoko voi olla ihan mitä vaan.
 
Juu, en minä sillä. Lähinnä tarjosin infoa, että mikä se oikea käytössä oleva tila on. 667 on kuitenkin aika paljon vähemmän kuin 825. Hyvä vaan jos saavat pelien koot pysymään pieninä. Valitettavasti vaan uskon, että tässä tulee vuoden tai kahden sisään käymään nimenomaan toisinpäin.

Ehkä kannattaa olla siellä Xboxin puolella asiasta huolissaan asiasta enempi?




Ottamatta kantaa lukujen tarkkuuteen, on aivan selvää että pleikkarilla saadaan yhdestä gigasta tallennustilaa enemmän irti kiitos tehokkaamman pakkaustavan. Eli ei voida vain väittää pelien asennuskokojen kasvavan, jos kehittyneempi tekstuuripakkaus sivutetaan täysin.
Ja Demon’s Souls vie sitten PS5:llä 60 gigaa, kun esim Dark Souls remasteroituna vie PS4:llä peräti n. 7 gigaa. Näetkö tuossa jonkinlaista kasvua? Ja tuo uusi R&C:kin vie kuitenkin selvästi enemmän kovotilaa kuin edeltäjänsä PS4:llä. Peleihin tulee grafiikan, äänien, tekoälyn sekä ylipäätään tarkempien ja monilukuisempien yksityiskohtien kautta paljon enemmän ohjelmallista sisältöä.

Ja ei se pleikkari ainakaan vielä nimenomaan ole näissä tila-asioissa kunnostautunut. Esim. Cyberpunk 2077 vie PS5:llä yli 100 gigaa kovotilaa, kun sama peli XSX:llä on kaikkien lukuisien päivityksienkin jälkeen pysynyt koko ajan 59:ssä gigassa.

Oma veikkaukseni on, että isot AAA-pelit tulevat tässä sukupolvessa olemaan yhä enemmän 100-200 gigan jättiläisiä, mitä pidemmälle sukupolvessa mennään. Yksityiskohtia kun lisätään koko ajan peleihin enemmän, ja ei ihme, koska pelaajat niitä tuntuvat koko ajan enemmän vaativankin.

Hieman ontuu vertaus kun puhutaan täysin eri peleistä? Johan Spiderman Miles Morales näytti asian olevan toisin kuin väität.

 
Viimeksi muokattu:
Ehkä kannattaa olla siellä Xboxin puolella asiasta huolissaan asiasta enempi?
Olen sanonut about joka toisessa viestissä, että tämä tilaongelma koskettaa myös Xboxia. Olen siis ihan ilman tietyn värisiä laseja huolissaan. Konsoleiden sisäiset muistit ovat auttamatta aika pienet ihan kummallakin merkillä, kun vaikka katsoo tuota postaamasi listaa.

Tosin tällä hetkellä Xboxilla ongelma ratkeaa ostamalla lisätilamoduuli. Kallis se on, mutta ratkaisu siitä huolimatta.
 
Hetkinen. Siis voinko siirtää esim. mk11, FF7 remake PS5 version ulkoiselle kovolle ja pelata sieltä.
Jos Mortal Kombat 11 on nimenomaan PS5-versio, niin et.

On siis olemassa kahdenlaisia tapauksia:

1) PS4-pelejä, jotka ovat saaneet päivityksen, joiden ansiosta ne pyörivät PS5:llä paremmalla ruudunpäivityksellä ja/tai paremmalla resoluutiolla. Näitä voi pelata myös USB-kiintolevyltä, koska ne ovat edelleen silti PS4-pelejä. Päivitys tarkoittaa siis sitä, että peliin on julkaistu versionumeroa muuttava päivitys.

2) Pelejä jotka on alunperin tulleet PS4:lle, mutta joista on julkaistu myös aito PS5-versio. Tällaisista peleistä PS5:llä voi halutessaan pelata joko PS4- tai PS5-versiota tai vaikka molempia, jos ei haittaa, että kiintolevytilaa kuluu reippaasti, koska molemmat ovat erillisiä asennuksiaan. Viimeksi mainitussa tapauksessa PS4-versio voi olla asennettuna USB-kiintolevylle. Joskus nämä PS5-versiot saa lisämaksutta, joskus ne pitää ostaa erikseen.

Sekä MK11 että FF7R kuuluvat tähän toiseen kategoriaan, eikä niiden PS5-versioita voi pelata USB-kiintolevyltä.

Okei, kolmantena vaihtoehtona on tietysti vielä pelit, jotka on julkaistu yhtä aikaa PS4:lle ja PS5:lle. Ja jos oikein haluaa pilkkua viilata, on vielä jotain harvinaisia tapauksia, jotka on alunperin julkaistu vain PS5-versiona, mutta joista on jälkikäteen tehty myös PS4-versio. Silti samat säännöt pätevät: PS5-peliä ei voi toistaiseksi pelata muualta kuin konsolin omalta SSD:ltä (ja aikanaan tulevaisuudessa myös konsolin M.2-paikkaan laitettavalta NVMe-SSD:ltä).
 
Olen sanonut about joka toisessa viestissä, että tämä tilaongelma koskettaa myös Xboxia. Olen siis ihan ilman tietyn värisiä laseja huolissaan. Konsoleiden sisäiset muistit ovat auttamatta aika pienet ihan kummallakin merkillä, kun vaikka katsoo tuota postaamasi listaa.

Tosin tällä hetkellä Xboxilla ongelma ratkeaa ostamalla lisätilamoduuli. Kallis se on, mutta ratkaisu siitä huolimatta.

Ovat toki pienet tehokäyttäjän näkökulmasta.

Pleikkarilla taas on mahdollista tallentaa PS5 pelit ulkoiselle levylle ja siirtää niitä tarvittaessa sisäiselle kovolle. Ei ehkä se käytännöllisin ratkaisu, mutta ensiapua pahimpaan "hätään" niille joilla pitää olla kaikki pelit asennettuna.
 
Voidaan selitellä ihan sitä ja tätä muiden konsolien tallennustiloista ja sen laajentamisesta, mutta yksinkertaisesti Sony on epäonnistunut laajennettavan tallennustilan kanssa. Kerran laajennusmahdollisuus on, niin se tulee olla käytettävissä eikä tule sitten lahjana joskus, kun Sony sen meille pelaajille suo. Tätä on aivan turha selitellä millään pakkaamistekniikoilla tai muilla jutuilla.

Itselläni ei ole laajennukselle vielä tarvetta, mutta tämä ei muuta asiaa. Käytän ulkoista SSD-levyä PS4-pelien tallennukseen. Kuitenkin tuolla levyllä olisi muutakin käyttöä ja mieluummin käyttäisin pleikkaani ilman ulkoisia levyjä.

En edes jaksa valittaa kansioista jne jne.

Silti olen oikein tyytyväinen konsoliini. Mitä nyt dualsenset kyllä hajoavat kohta puoliin (enkä ole aiemmista reippaasta kymmenestä pleikkaohjaimesta saanut rikki ensimmäistäkään).
 
Ovat toki pienet tehokäyttäjän näkökulmasta.

Pleikkarilla taas on mahdollista tallentaa PS5 pelit ulkoiselle levylle ja siirtää niitä tarvittaessa sisäiselle kovolle. Ei ehkä se käytännöllisin ratkaisu, mutta ensiapua pahimpaan "hätään" niille joilla pitää olla kaikki pelit asennettuna.
Sama on mahdollista XSX:llä.
 
Onhan se 100GB kyllä paljon pelin kooksi, mutta se on silti aika vähän.. :D

arkki (2).jpg

Kellään muuten tietoa paljon tuo syö konsoleilla tilaa?
 
Voidaan selitellä ihan sitä ja tätä muiden konsolien tallennustiloista ja sen laajentamisesta, mutta yksinkertaisesti Sony on epäonnistunut laajennettavan tallennustilan kanssa. Kerran laajennusmahdollisuus on, niin se tulee olla käytettävissä eikä tule sitten lahjana joskus, kun Sony sen meille pelaajille suo. Tätä on aivan turha selitellä millään pakkaamistekniikoilla tai muilla jutuilla.

Itselläni ei ole laajennukselle vielä tarvetta, mutta tämä ei muuta asiaa. Käytän ulkoista SSD-levyä PS4-pelien tallennukseen. Kuitenkin tuolla levyllä olisi muutakin käyttöä ja mieluummin käyttäisin pleikkaani ilman ulkoisia levyjä.

En edes jaksa valittaa kansioista jne jne.

Silti olen oikein tyytyväinen konsoliini. Mitä nyt dualsenset kyllä hajoavat kohta puoliin (enkä ole aiemmista reippaasta kymmenestä pleikkaohjaimesta saanut rikki ensimmäistäkään).

Sony otti visiossaan tietoisen riskin tallennustilan suhteen, joka nyt näkyy ilmeisesti viivästyneenä soveltuvien levyjen vahvistamisena. Parempi niinpäin kuin tyytyä hitaampaan ratkaisuun varman päälle pelaamiseksi. Väittäisin että loppujen lopuksi non-proprietary ratkaisun hyödyntäminen tulee loppukäyttäjälle edullisemmaksi kuin kilpailijalla.
 
Jos Mortal Kombat 11 on nimenomaan PS5-versio, niin et.

On siis olemassa kahdenlaisia tapauksia:

1) PS4-pelejä, jotka ovat saaneet päivityksen, joiden ansiosta ne pyörivät PS5:llä paremmalla ruudunpäivityksellä ja/tai paremmalla resoluutiolla. Näitä voi pelata myös USB-kiintolevyltä, koska ne ovat edelleen silti PS4-pelejä. Päivitys tarkoittaa siis sitä, että peliin on julkaistu versionumeroa muuttava päivitys.

2) Pelejä jotka on alunperin tulleet PS4:lle, mutta joista on julkaistu myös aito PS5-versio. Tällaisista peleistä PS5:llä voi halutessaan pelata joko PS4- tai PS5-versiota tai vaikka molempia, jos ei haittaa, että kiintolevytilaa kuluu reippaasti, koska molemmat ovat erillisiä asennuksiaan. Viimeksi mainitussa tapauksessa PS4-versio voi olla asennettuna USB-kiintolevylle. Joskus nämä PS5-versiot saa lisämaksutta, joskus ne pitää ostaa erikseen.

Sekä MK11 että FF7R kuuluvat tähän toiseen kategoriaan, eikä niiden PS5-versioita voi pelata USB-kiintolevyltä.

Okei, kolmantena vaihtoehtona on tietysti vielä pelit, jotka on julkaistu yhtä aikaa PS4:lle ja PS5:lle. Ja jos oikein haluaa pilkkua viilata, on vielä jotain harvinaisia tapauksia, jotka on alunperin julkaistu vain PS5-versiona, mutta joista on jälkikäteen tehty myös PS4-versio. Silti samat säännöt pätevät: PS5-peliä ei voi toistaiseksi pelata muualta kuin konsolin omalta SSD:ltä (ja aikanaan tulevaisuudessa myös konsolin M.2-paikkaan laitettavalta NVMe-SSD:ltä).
Jees näinhän se oli. En tiedä mikä ajatuskatkos tuli kun aloin jo miettimään mm. mortal kombatin siirtoa ulkoiselle. PS4 versio päivitetty PS5 versioon. Tai voihan sen siirtää mutta ei pelata kovolta. Mennään vähän ohi aiheen mutta ostin little nightmares 2:en fyysisen version ja siinä sit asentelun jälkeen ajattelin päivittää PS5 versioon. Storessahan kyseinen päivitys mainitaan mutta ei kuitenkaan ole saatavilla. No se peli saa silti odottaa. Paljon on pelejä odottamassa ja ff7 remake työn alla, mutta kehnosti informoitu tuon little nightmares 2 kohdalla
 
Viimeksi muokattu:
Jees näinhän se oli. En tiedä mikä ajatuskatkos tuli kun aloin jo miettimään mm. mortal kombatin siirtoa ulkoiselle. PS4 versio päivitetty PS5 versioon.
Tässä on vähän sekaannusta terminologian kanssa, koska päivityksen voi käsittää kahdella tavalla. Varsinaisella päivitystiedostolla (update) mikään PS4-peli ei muutu PS5-versioksi. Storessa noista ilmaiseksi lunastettavista PS5-versioista puhutaan kyllä nimellä ”Free Upgrade”. Mutta ne ovat tosiaan ihan omia versioitaan, joilla on oma asennuksensa ja mahdollisesti myös omat päivityksensäkin. Ja useasti myös ihan oma Trophy-listakin.

Eli updatella ja upgradella on eroa, vaikka kumpaisenkin voi päivitykseksi kääntää.
 
Ehkä kannattaa olla siellä Xboxin puolella asiasta huolissaan asiasta enempi?




Ottamatta kantaa lukujen tarkkuuteen, on aivan selvää että pleikkarilla saadaan yhdestä gigasta tallennustilaa enemmän irti kiitos tehokkaamman pakkaustavan. Eli ei voida vain väittää pelien asennuskokojen kasvavan, jos kehittyneempi tekstuuripakkaus sivutetaan täysin.


Hieman ontuu vertaus kun puhutaan täysin eri peleistä? Johan Spiderman Miles Morales näytti asian olevan toisin kuin väität.


No sama peli, eli Demon’s Souls oli kooltaan alkuperäisversiona 8 gigaa PS3:lla. Kovastihan tuo tilanne tosiaan muuttui, kun verrataan sitten suoraan samaa peliä uudemman konsolin suorituskyvyn mukaiseksi tehtynä. Tuli jopa gigan ero. Ja ero tuohon PS5:n Demon’s Souls Remakeen onkin sitten massiiviset yli 50 gigaa!
 
No sama peli, eli Demon’s Souls oli kooltaan alkuperäisversiona 8 gigaa PS3:lla. Kovastihan tuo tilanne tosiaan muuttui, kun verrataan sitten suoraan samaa peliä uudemman konsolin suorituskyvyn mukaiseksi tehtynä. Tuli jopa gigan ero. Ja ero tuohon PS5:n Demon’s Souls Remakeen onkin sitten massiiviset yli 50 gigaa!
Kyllä nyt ontuu ja pahasti tämä analyysisi.

Ensinnäkin ei tule varmaan kenellekään yllätyksenä, että PS3 peli on pienempi kuin PS5 peli. Toisekseen PS3 pelillä ja PS5 pelillä on eri developer ja heillä eri pakkausmenetelmät. FromSoftware on aina ollut helvetin hyvä pakkaamaan pelinsä, kun esimerkiksi DS3 oli PS4:llä vain 17 gigaa ja Sekiro 12 gigaa.

Mun mielestä se on ihan riittävä määrä tilaa jos konsolille mahtuu 12 next gen-peliä Demon's Soulsin muodossa. Ja siinä kohtaa, kun alkaa isompiakin pelejä tulla, on lisätila-päivitys jo varmasti tullut.
 
No sama peli, eli Demon’s Souls oli kooltaan alkuperäisversiona 8 gigaa PS3:lla. Kovastihan tuo tilanne tosiaan muuttui, kun verrataan sitten suoraan samaa peliä uudemman konsolin suorituskyvyn mukaiseksi tehtynä. Tuli jopa gigan ero. Ja ero tuohon PS5:n Demon’s Souls Remakeen onkin sitten massiiviset yli 50 gigaa!

Oletko nyt ihan tosissasi? :D Vertaat nyt siis alkuperäistä Demon's Soulsia ja Demon's Souls remakea keskenään? PS3 tason alle 720p assetteja 4k assetteihin? Kyseessä ei edelleenkään ole sama peli, mutta ilmeisesti nyt tämän myöntäminen tuottaa ylitsepääsemätöntä tuskaa. Jos peli tehtäisiin suoraan vanhoilla asseteilla niin peli olisi selvästi pienempi kuin PS3 aikaan parantuneiden pakkausmetodien vuoksi, aivan kuten Spidermanin osalta.

Mikä vika oli antamassani Spiderman-esimerkissä? Jäikö hoksaamatta että tällä gigan erolla saatiin peliin merkittävästi paremmat assetit käyttöön? En nyt ymmärrä moista vähättelyä tilansäästön osalta.
 
Oletko nyt ihan tosissasi? :D Vertaat nyt siis alkuperäistä Demon's Soulsia ja Demon's Souls remakea keskenään? PS3 tason alle 720p assetteja 4k assetteihin? Kyseessä ei edelleenkään ole sama peli, mutta ilmeisesti nyt tämän myöntäminen tuottaa ylitsepääsemätöntä tuskaa. Jos peli tehtäisiin suoraan vanhoilla asseteilla niin peli olisi selvästi pienempi kuin PS3 aikaan parantuneiden pakkausmetodien vuoksi, aivan kuten Spidermanin osalta.

Mikä vika oli antamassani Spiderman-esimerkissä? Jäikö hoksaamatta että tällä gigan erolla saatiin peliin merkittävästi paremmat assetit käyttöön? En nyt ymmärrä moista vähättelyä tilansäästön osalta.
Siis tuo parin sukupolven takaisen pelin pieni ohjelmallinen koko on nimenomaan todiste siitä miten homma menee. Toki Demon’s Souls on remake PS5:llä ja selvästi paremman audivisuaalisen ulkoasun kanssa toteutettu. Mutta tämä juuri todistaakin sen, että paremmat grafiikat, äänitehosteet sekä enemmän pelimaailman yksityiskohtia tuo aivan valtavasti enemmän ohjelmallista kokoa, vaikka itse pelin runko on suunnittelun osalta hyvinkin samanlainen.

En tuota tilankäyton kehittymistä jossain määrin ole kiistänytkään se ei ole kuitenkaan niin merkittävä, etteikö pelien koko edelleen vain jatkaisi kasvuaan tässäkin sukupolvessa. Pääpointtini on koko ajan ollut se, että kun pelilaitteet ja pelit kehittyvät, pelien ohjelmallinen koko kuitenkin keskimäärin nousee väistämättä, koska yksityiskohtien määrä nousee jokaikisessä konsolisukupolvessa, ja tämä määrä nousee vain vielä enemmän kuin teknisin keinoin pystytään tiivistämään koodia. Näin on käynyt jokaisessa konsolisukupolvessa ja näin tulee takuuvarmasti käymään tässäkin sukupolvessa. Olen saman väittelyn käynyt aina uudelleen erinäisten toisin väittävien ja muka asiasta paljon tietävien kanssa, ja olen jokainen kerta ollut oikeassa arvioni kanssa. En todellakaan usko asetelman nytkään muuttuvan.
 
Viimeksi muokattu:
No sama peli, eli Demon’s Souls oli kooltaan alkuperäisversiona 8 gigaa PS3:lla. Kovastihan tuo tilanne tosiaan muuttui, kun verrataan sitten suoraan samaa peliä uudemman konsolin suorituskyvyn mukaiseksi tehtynä. Tuli jopa gigan ero. Ja ero tuohon PS5:n Demon’s Souls Remakeen onkin sitten massiiviset yli 50 gigaa!
En minäkään nyt oikein ymmärtänyt verrataanko tässä demons soulsia ja demons souls remake kokoja. Johan noi pelien nimetkin kertoo että eihän nämä millään ole verrattavissa. Sama kuin vertaisi pleikka ykkösen final fantasy seiskaa pleikka vitosen versioon. Jos kyseessä olisi täysin sama peli. Toinen tehty ps3:lle ja toinen PS5:lle ymmärtäisin kokovertailun jo muuttuneiden pakkausmenetelmien takia.
 
Ylös Bottom