Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Päädyin tässä jo neljänsiin laseihin (!), onneksi olen ostanut palautusmahdollisuuden hyväksyvistä kaupoista. Nyt nää näyttäis olevan sellaiset että pidän, tosin edelleenkin terävyys oli paras laseissa nro 2, muuten tässä alkaa olla kaikki kohdallaan.

On nää selkeästi 1st generation lasit, yllättävän paljon laatu vaihtelee sonylla. Havaitut ongelmat so far:
- linssit oli nro 3:ssa tosi heikot, reunoilta jo erittäin sumea ruutu.
- terävyys on vaihdellut jopa hyvin terävästä (nro 2) suttuiseen (nro3)
- mustalla taustalla (esim. Hyper void 9. level intro) nro 1 ja nro 2 laseissa selvää "vuotoa" mustaan. Näkyy ikään kuin harmaana puolikuuna mustan päällä alareunassa. Ehkä linsseistä johtuva.
- lcd värit ei mee aina ihan päällekkäin, vrt. asetukset ruudun valkoiset vaakasuorat viivat, jossain yläosa viivasta punertaa, alaosa vihertää. Tämäkin vaihtelee.
- pääosan tuntuma on vaihdellut, nro 2:ssa erittäin hiostava
- rillejä voi käyttää, mutta käytännössä epämukavaa kun lasiosaa ei uskalla naarmuuntumisen pelossa vetää kiinni asti.
- pahoinvointi ym. elämykset tuntuu riippuvan paljon myös lasien laadusta, en suosittele ostamista ilman palautusmahdollisuutta. Ainakin nro3 laatu oli niin huono että sekin jo lisäsi heikkoa oloa.

Muuten lasit on edelleenkin hieno elämys, ja re7 edelleen korkkaamatta. :)

Suurin into on kumminkin haihtunut sitten alun, ja kyllä osansa on ollut silläkin että laatu on ollut niin vaihtelevaa. Silti, kyllä nämä hintansa arvoiset ovat kunhan hyväksyy sen että 1st generaatiota mennään ja jatko tulee olemaan paljon parempaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

- rillejä voi käyttää, mutta käytännössä epämukavaa kun lasiosaa ei uskalla naarmuuntumisen pelossa vetää kiinni asti.

Väitän ainakin osan listaamistasi ongelmasta johtuvan tästä.

Osa menee myös käyttäjän ominaisuuksien tiliin. Olen kierrättänyt lasejani arviolta kymmenellä vieraalla ja nähnyt miten eri tavoin voidaan niihin reagoida. Joku hikoilee voimakkaasti ensi hetkistä alkaen, toisella alkaa päänsärky ja meillä monella taas ei yhtään mitään. Pisin yhtämittainen pelihetki on venynyt kuuteen tuntiin (RE7). Reagointi voi olla myös pelikohtaista, riippuen liikkeiden rajuudesta ym.

Itsellä rillit ja tietenkin silmikko vedetään kiinni peittämään mahdolliset valovuodot reunoista. Nyt talvella huoneen saa onneksi niin pimeäksi ettei ulkopuolisia valonlähteitä ole juuri muita kuin televisio ja peliohjain.

Turha pelotella laatuongelmilla tilanteessa, jossa lähtökohta on jo noin epämääräinen. Laitteita pitää käyttää ohjeen mukaan.
 
Nyt nisupulla haksahdat ja pahasti. Tottakai silmikko on ollut niin perällä kun järkevää.

Kyllä nuo on ihan oikeita ongelmia piilolinsseillä ja rilleillä todennettuna. Kun piilareissa en ole isompia eroja havainnut :) niin erot nimenomaan VR laseissa. Vaikka rilleillä en saa silmäosaa ihan niin taakse on viat helposti todennettavissa niilläkin.

Lasien käytön vaikeuden mainitsin juuri siksi että laseja käyttävälle on ärsyttävää käyttää piilareita silloin kun ei muutoin tarvisi. Käytännössä pakko, jos haluaa tuon silmikon saada ihan kiinni ilman pelkoa VR linssien naarmuuntumisesta.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Itse pistin omani tuonne kauppapuolelle myyntiin. Mulla on tässä koko talvi vaihdettu huumeisiin luokiteltavia kipulääkkeitä ja olot o muutenkin "epämääräiset". Olen sen huomannut, että näiden lääkitysten jälkeen en ole enää laseilla voinut pelata ollenkaan.
Ennenkin etova ja huono olo tuli herkästi, nyt jo lasien päähän pistäminen ja valikkoja selaillessa.

En vain enää koe näkeväni järkeväksi yrittää. Haluan tykätä laseista ja tykkäänkin itse VR:n tuomasta fiiliksestä, mutta jos eka reaktio on "haluan lasit pois päästä ja heti", niin antaa olla. Joku muu voi nauttia niistä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Taas uusi ja maksuton VR-videopalvelusovellus ladattavissa Suomen Storessa: Lens for PS VR.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ennenkin etova ja huono olo tuli herkästi, nyt jo lasien päähän pistäminen ja valikkoja selaillessa.

Laseja kannattaa tosiaan kokeilla ennen kauppoja. Itse olin vuosien aikana lyönyt eri valmistajien tekeleitä naaman eteen ilman heikotuksia. Viimeinen silaus tuli pelimessujen varttituntinen PSVR:n parissa. Ennakkotilaus pidettiin sisällä.
 
Kokemusten perusteella uskallan väittää että psvr:nkin laadulla on vaikutusta. Yhdet palautukseen menneet lasit aiheuttivat yökkö efektin RE7 demossa jo 5-10 min. jälkeen. Juuri ostin täysversion ja johtuen edeltävien lasien kehnosta laadusta ja/tai tottumuksesta, pelasin 45 min. ilman mitään ongelmia.

Vain yhden pelin - rigs - kohdalla yökkö efekti jäi silleen päälle ettei sitä ole tehnyt oikein mieli enää kokeilla. Kaikissa muissa peleissä olen joko tottunut hetken päästä tai efektiä ei ole koskaan ollutkaan.

Robinsonia ehdin kans kokeilla ja tuntui ok:lta, siinähän on vapaa liikkuvuus mikä voi aiheuttaa ikävää tunnetta. Täytynee pelata enemmän. RE7:kaa kokeilin vielä comfort tilassa ts. 30 asteen horisontaaliliikkeillä. Sinänsä olisi hyvä jos vapaan liikkumisen pelit tarjoaisivat enemmänkin tuota RE7 tyylistä comfort moodia.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Pelinkehittäjien Unreal pelimoottori saanut natiivi tuen PSVR AIM Controller -aseohjaimelle.

C4uHWiqXAAEnk3q


Lähde: https://twitter.com/ps4vrnews/status/831907390228402177
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vihdoinkin saan huomenna omat vr-lasit. Mitäs pelejä näille nyt on. Lähinnä kiinnostaisi yhteensopivuus Project Cars, Assetto ja Dirt rally. Entäs GTA ? Olen kuullut että Dirtti saisi vr-tuen, ja pcars ei. Voiko noilla kuitenkin siis halutessaan pelata mitä vain pelejä ?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vihdoinkin saan huomenna omat vr-lasit. Mitäs pelejä näille nyt on. Lähinnä kiinnostaisi yhteensopivuus Project Cars, Assetto ja Dirt rally. Entäs GTA ? Olen kuullut että Dirtti saisi vr-tuen, ja pcars ei. Voiko noilla kuitenkin siis halutessaan pelata mitä vain pelejä ?

Ajopeleistä Driveclub VR, perjantaina myös Dirt Rally VR.

Muuten suosittelen hankkimaan tulituspeleistä Rez Infiniten, sekä kauhugenrestä Resident Evil 7:n. Mikäli Move-ohjaimet löytyvät, on Job Simulator parhaimmasta päästä, sisältäen pienimuotoista huoneessa liikkumista.

Voit pelata laseilla mitä vain, suurelta virtuaaliselta valkokankaalta, mikäli VR-tukea ei löydy.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kiitämma nopeasta ja asiallisesta vastauksesta !

Siis Dirttiin tulee perjantaina tuki:eek: sattuipa sopivasti ! Löytyy tuosta seinältä 105" full-hd screenikin, ettei sen puoleen. Niin ja siis näinhän se oli että vr-laseilla voi pelata että emäntä voi katsoa telkkaria screeniltä, tai sitten että pelikuva näkyy molemmissa laitteissa samaan aikaan ? Ajopelejä varten lähinnä ostin lasit, mutta toki noilla täytyy tutustua myös muuhun tarjontaan. Move ohjaimia ei ole, mutta hankintalistassa ovat.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Niin ja siis näinhän se oli että vr-laseilla voi pelata että emäntä voi katsoa telkkaria screeniltä, tai sitten että pelikuva näkyy molemmissa laitteissa samaan aikaan ?

Kyllä, televisiosta voi vaihtaa pois pelikanavalta ja jatkat pelaamista laseillasi. Varaudu kuitenkin siihen, ettei kuvanlaatu ole sama kuin televisiosta. Lasit ovat pääosin VR-pelejä varten.
 
Uudempaa firmwarea testaavat ovat kertoneet kuvanlaadun paranemisesta (tai resoluution nostosta) psvr laseilla cinema tilassa. Linkkejä en kehtaa kännyllä nyt kaivaa. Erinomaisia uutisia siis. Jos nyt siis oikein käsitin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uusille lasien omistajille voi suositella myös until dawn: rush of blood peliä, tosin parhaimmillaan move ohjaimilla. Toki sitten oman pelimaun mukaan noita pelejä löytyy paljonkin. Itse olen tykännyt mm. thumperista ja hyper voidista.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

PSVR ja Dirt VR koeajettu viimeyönä, ja oikeastaan se olikin ykkös-syy lasien ostoon, ja kyllä vaan täytti odotukset:D

Kuvalaatu on kuraa, se on selvä valmiiksi, joten siitä ei enempää. Mutta laseilla todella tuntee tien muodot ja nypyt ottaa vatsanpohjasta tosissaan. Pelipenkissä t300 ja perseensuristin kiinni penkin alla, joka auttaa luomaan hurjasti g-voimien tunnetta:eek:. Tämän lähemmäksi ei mennä oikeaa, ei sitten millään, tällä budjetilla ainakaan.
 
Pakko kysyä kun on neljännet lasit jo menossa eli että vaikka kuva periaatteessa on terävä (tuntuu vain kuin olisi aavistuksen liiat vahvat +lasit päässä) niin oikeastaan mikään teksti tai pinta ei pysy terävänä kun katseen kohdentaa vaan pikselit ikäänkuin väreilee / pinnoissa näkyy sahalaitaa. Onko muilla samaa?

Esim. Vaikkapa dirt rallyn heti ekassa kilpailussa lähdössä näkyy AmD:n mainoskyltti, joka on selvästi sahalaitainen, ehkä AA:n puutetta sitten. Sinänsä minua ei SDE taikka Mura efekti häiritse, mutta tuo "väreily" on aika rasittavaa.

Samaten ärsyttää että cinemamodessa koko kuva elää hieman, se on ikään kuin rauhaton, ainakin keskisuurella koolla. Cinemamodeen on luvattu päivitys tulevan firmwaren myötä, joten ehkä se korjailee tätäkin.

Sen verran nuo kuvan puutteet ovat alkaneet nyppiä että enää ei ihan joka päivä viitsi psvr:llä pelata. Ymmärrän kyllä että tää on 1st gen laite ja että olen early adopter mutta jotenkin toivoisi jo parempaa.

Pelejäkin on tullut hankittua jo 17 kpl, että kai tähän silti tyytyväinen on.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Pakko kysyä kun on neljännet lasit jo menossa

Miten olet saanut noita vaihdettua???

Itseäni korpeaa systeemin jatkuva bugisuus, jos ei halua paikannuksen pätkimistä ja nykimistä niin ps4 pitää restartata ennen pelien pelaamista. Mikään vr tai kameran asetus ei vaikuta pätkääkään, ei ole paljonkaan väliä onko pimeä vai 50% teholla keinovalaistu ympäristö. Nyt kokeilussa olevalla telkulla ei PSVR boxi tunnu jaksavan 4k kuvaa puskea, tulee pätkimistä silloin tällöin piuhasta riippumatta. 1080P:llä ei tietenkään ongelmaa. Toki sonyn nuukuus olla käyttämättä piiriä joka laskisi 4k kuvan täydellä resoluutiolla (ns. rgb) ja HDRn läpi on varsin kummallinen.. piuhojen swappaaminen sen mukaan pelaatko 4k moodissa vai VR:llä on rasittavaa.
Hardis puolella on kieltämättä naurettavaa että tuo mura on noin näkyvä ja peleissä mustan taso on surkea -> harmaa. Lisäksi Sonyn päätös käyttää kiinteitä "nämä käy kaikille" linssejä on aika kehno.. näkökenttä voi olla se 90-100 astetta mutta käytännön terävä alue on todella kapea, n. 50-60 astetta. Eikä kyse ole epälineaarisesta, reunoilta epätarkemmaksi tehdystä grafiikasta vaan linsseistä, siirtelemällä silmän paikkaa sivusuunnassa terävyysalue siirtyy. Oma silmien väli lienee varsin keskiverto että ei siitäkään ole kiinni. Hassua sinänsä että kiinalainen 15€ yleis vr silmikko (silmäväli etäisyys ja tarkennus säädettävissä) tarjoaa terävän kuva koko alalta.

En oikein ymmärrä miksi arvostelijat ei ole juurikaan painottaneet näitä puutteita.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Olen ostanut kaupoista joissa on palautusmahdollisuus.

Tuo tracking on hieman kysymysmerkki. Olen nykyisissä huomannut että ainakin cinemamodessa ruutu tekee pikku liikettä herkästi mikä on aika ärsyttävää mutta VR peleissä tracking on tainnut vielä toimia. Pitänee jatkaa testausta VR pelien osalta move ohjaimilla, kun palautusaikaa vielä on.

Linssien terävyysalue tuntui vaihtelevan kans näissä 4 kappaleessa, mutta keskimäärin se on juuri noin kuin sanot. Eniten minua kuitenkin häiritsee tuo ruudun jatkuva värinä/eläminen, esim. eilen Mervils pelissä kaikki näytti suhteellisen hyvältä ja terävältä, mutta jos katson jotain yksityiskohtaa niin pikselit "värisevät" ja reunojen sahalaitaisuuskaan ei yksin häritsisi, mutta myös sahalaidat "elää" koko ajan. Ehkä johkuu virkistystaajuudestakin?

Cinemamode on kyllä vielä kehnompi kun VR mode. Täytynee vkl vielä kokeilla isoimmalla kuvakoolla cinemamodea, ehkä tuossa keskikokoisessa cinemamoden resoluutio tippuu liikaa.

Kyllä minä edelleenkin laseja voin suositella, sittenhän näkee voittaako elämys teknologian rajoitukset. Ainakin itsellä on kai voittanut, koska lasit aion silti pitää.
 
Ylös Bottom