Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eniten tuun käyttämään laseja ajopeleissä,joten istun. Kameran ja lasien etäisyys tulee olemaan mulla n.2m..eli etäisyydestä ei tarvi huolestua.?:)

Hyvin toimii tuolta etäisyydeltä. Itse ajan ratilla ja polkimilla puolestatoista metristä kameraa.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Hei, kysyisin cinema moden kuvasuhteesta. Jos katsottavan elokuvan kuvasuhde on 2:40:1 tai 2:35:1 niin näkyykö cinema moden kuvassa "mustat raidat". Netistä luin, että
psvr toimii 16:9 kuvasuhteella, mutta kysyn nyt kuitenkin.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tarkoitus olisi kokeilla ja hankkia kyseiset lasit. Nyt kuitenkin sijoitus mietityttää. Käytän videotykkiä / screeniä pelatessa, joten minne sijoitan kameran?

Matkaa kamerasta sohvalle tulee noin 3m. Ja mahdollisuus on laittaa kamera screenin alle n 50 cm korkeuteen maasta, ja tällöin pitäisi kallistaa hieman ylöspäin, koska kamera sijaitsisi n 50cm päätä alempana. Toinen vaihtoehto olisi laittaa screenin päälle, jolloin kamera sijaitsisi noin 230 cm korkeudessa ja pitäisi siis kääntää / kallistaa alaspäin. Tosiaan mitään kokemusta ei aiheesta ole, joten aloin etukäteen miettimään kumpi sijoitus on parempi, jotta saan parhaimman kokemuksen / toimintavarmuuden.

Luonnollisesti suoraan silmien korkeudelle ei onnistu laittaa, koska tällöin kamera olisi screenin edessä :D Ja kameraan "paistaisi" tykin valo suoraan, joka tuskin tekee kameralle hyvää (ainakaan se ei toimisi :D ) Ja lisäksi kuvaan tulisi ikävä varjo, joten tämä täysin poissuljettu. Toki jos asennus toimisi n 1.7m sivussa keskilinjalta niin sinne voisi myös sijoittaa, jota kyllä vähän epäilen.

Jos tuo etäisyys sohvasta on liikaa, niin on myös kolmas mahdollisuus asentaa hieman vajaan 2m päähän sohvasta. Tällöin sen voisin sijoittaa alaslasketun katon reunaan (mustat akustiikkalevyt katossa, jotta tila on "säkkipimeä" :) Tällöin tosin korkeutta tulisi n 250 cm ja kulmasta ehkä liian jyrkkä.

Mutta näin mutulla sanoisin, että tuo screenin alle tai ylle sijoitus toimii ihan ok. Koska eikös kameralle riitä, että se näkee lasien etuosan? Ja huone on pelatessa täysin pimeä / musta. Paitsi tietenkin tykki päällä, mutta seinät ja lattia / katto on mustia joten niistä ei heijastu valoa tms.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Riippuu pelistä, seisotko (Job Simulator) vai istut (Resident Evil). Olen vaihtanut kameran sijoituspaikkaa televisiotasolta television päälle (pelaan noin kahdesta metristä). Periaatteessa voit sammuttaa tykin siksi aikaa kun pelaat laseilla. Näin vähennät valovuotoja lasien reunoista ja voit sijoittaa kameran vapaammin eteesi.

Periaatteessa voisit asettua kameran kanssa vaikka poikittain huonetilaan, mikäli äänentoisto tulee lapuilta eikä valkokankaan viereltä.

playstation-vr-play-area.jpg
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Istuen olisi tarkoitus pelata oikeastaan kaikki pelit. Lähinnä siis kiinnostaa juurikin tuo resident evil, lisäksi avaruuslentelyt esim EVE:Valkyrie, ja tulossa oleva Battlefront 2 jne.

Sivuttain tai eri asennoissa istuminen ei oikein onnistu, kun olohuoneen sohvaa ei ihan heti lähdetä kääntämään. Painaa nimittäin hemmetisti ja sohvaan menee sähköjohto (moottorisääteiset istuinpaikat), eikä olisi kauhean kätevää. Tykin voin sammuttaa yksin pelatessa se ei ole ongelma. Ja kuulokkeilta tulossa äänentoisto vr laseilla pelatessa, muuten sitten 5.1.4 kajareista (eli siis neljä kattokaiutinta myös, Dolby Atmos siis) .

Tykin sammuttamalla huone onkin sitten aivan säkkipimeä, eli en näe edes kättäni ilman mitään valonlähdettä. Tämä on ilmeisesti vain hyvä asia ? Kun kamera ei tosiaan näe muuta kuin ne ledit

Tuosta kuvasta ymmärsin, että tuo 3m matka kameraan (saan myös hieman lähemmäs n 2.8m) ei ole ongelma, mutta tuossakaan ei oteta kantaa korkeuteen missään, eli sen osalta olisi kiva tietää jos jollain kokemusta?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Sivuttain tai eri asennoissa istuminen ei oikein onnistu, kun olohuoneen sohvaa ei ihan heti lähdetä kääntämään. Painaa nimittäin hemmetisti ja sohvaan menee sähköjohto (moottorisääteiset istuinpaikat), eikä olisi kauhean kätevää.

Tuolista puheenollen, suosittelen kokeilemaan rahia. Virtuaalitodellisuudessa kadotat nopeasti ilmansuunnat ja lasit naamalta nostettuasi olet usein eri suuntaan kuin luulet. Siellä pyöritään ja kääntyillään osin huomaamatta. Ainoastaan lasista lähtevät johdosta voivat antaa vihiä tulosuunnasta.

Kameran kuva-ala on kiilamainen myös korkeussuhteessa. Sijoittamalla valkokankaan yläreunaan voisi onnistua, mikäli vain johtoa riittää.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tuolista puheenollen, suosittelen kokeilemaan rahia. Virtuaalitodellisuudessa kadotat nopeasti ilmansuunnat ja lasit naamalta nostettuasi olet usein eri suuntaan kuin luulet. Siellä pyöritään ja kääntyillään osin huomaamatta. Ainoastaan lasista lähtevät johdosta voivat antaa vihiä tulosuunnasta.

Kameran kuva-ala on kiilamainen myös korkeussuhteessa. Sijoittamalla valkokankaan yläreunaan voisi onnistua, mikäli vain johtoa riittää.

Johdon jatkaminen ei ole ongelma jos ei pituus muuten riitä. Olisi kätevää jos toimisi tuollaiselta "kiinteältä" paikalta niin ei tarvitsisi aina säädellä uusiksi ennen kuin pääsee pelaamaan. Toki jos ei muuten toimi niin sitten pakko kokeilla jotain muuta. Saako tuolle kameralle jotain teleskooppi tai kiinteää telinettä, joka nostaisi sitä esim 50 cm ylemmäs ?

Tietenkin ainahan sitä voisi tehdä itsekkin, Ja jos itse tekee voisi tehdä sähköisesti säätyvän, joka nousee laitetason takaa screenin eteen aina samaan kohtaan ei tuota kalibrointia tarvitsisi tehdä kuin ekalla kerralla, mutta tällöin tosiaan tykkiä ei voisi koskaan pitää päällä kun pelaa, eli jos kaverit kylässä niin vr pelaaminen on aika tympeää (kun muut ei näe mitään pelistä, screenin yläpuolella tuota ongelmaa ei olisi)

Kai se pitää vain marssia kauppaan ja ostaa härveli kotiin, sillähän se sitten selviää :)

Edit. Näyttää johdon pituus olevan 2m kameralla joten pitää jatkaa. Tuossahan on tuo oma aux liitin niin ei voi käyttää normaalia usb jatkopiuhaa, eli pitää napsaista poikki ja tehdä jatkopiuha siihen väliin :)
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mikähän on, kun lasit alkaa yhtäkkiä näyttämään näkymää oikealle vinoon kääntyneenä. Kun laittaa screen size small, menee näkymä normaaliksi, mutta kun vaihtaa takaisin medium tai large, niin näkymä on vinossa oikealle. Pikkasen ärsyttävää. Ei auta optionsin pohjassa pitäminen eikä kameran säätäminen, se on suorassa.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tällä viikolla myyntiin tulevan aseohjaimen paketista avaus. Vielä en hae, täytyy löytyä kovanluokan (raide)räiskintä.

 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Taisi olla valaistuksesta kiinni tuo vinoon meneminen. Kun laitoin valot pois, ongelma korjaantui. Aika jännä.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Taisi olla valaistuksesta kiinni tuo vinoon meneminen. Kun laitoin valot pois, ongelma korjaantui. Aika jännä.
Jep, taitaa vain valosi heijastua kameralle, ja tulkitsee sitten kypärän asennon vääräksi.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Aseohjaimelle tulossa tukea päivityksinä sekä pian ilmestyvissä VR-ammuskelupeleissä: https://www.vrfocus.com/2017/05/her...with-your-new-playstation-aim-controller/amp/

Noista tuo Dick Wilde kerää kehuja redditissä:

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/6blulh/dick_wilde_official_discussion_thread/

on kuulemma turboahdettu Duck Hunt. Ostoon meni, saisi nyt jo tulla se Farpoint + AIM paketti!!! :mad:
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kyllä se VR pullonkaula on se että nämä pelit missä liikutaan "vapaasti" ei vaan käy kaikille.
https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/6blhta/farpoint_motion_sickness_avoidance/
Minä ja moni muu ei vaan pysty pelaamaan näitä pelejä missä voi liikkua vapaasti. Kovin on laimeaa ollut pelien markkinoille tulo vaikka raamit on saatu miten tehdä pelejä mitä sopii VR:ään ja kaikille pelaajille. Olisin odottanut tietynlaisten mysteeri ja tutkiskelu pelien räjähdysmäiseen tunkuun mutta ihan niin ei ole käynyt.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Kyllä se VR pullonkaula on se että nämä pelit missä liikutaan "vapaasti" ei vaan käy kaikille.
https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/6blhta/farpoint_motion_sickness_avoidance/

Tuo antamasi esimerkin pelaaja korjasi tilanteen muuttamalla tyyliä ohjata hahmoa:

EDIT: Thanks for all the feedback guys. I played for another 45 just now and feel great. I really only used pointing the aim controller to determine direction but turned my whole body along with it. The whole experience felt more immersive that way!

Ilmeisesti pään kääntäminen sivulle, mutta etenemissuunnan jatkuessa entiselleen - tuotti hänellä pahaa oloa. Kun siirtyi kääntämään koko virtuaalikehoa pään mukana, ei näitä oireita enää ilmennyt?

En ole Farpointia vielä kokeillut, mutta tähän päivään mennessä ei ole mitään huonoja oloja tullut. Lähden siitä, että pelintekijöiden oppiessa voidaan olot minimoida niilläkin, joilla niitä herkimmin esiintyy. Aikanaan ensimmäiset nopeat FPS-räiskinnät synnyttivät samaa keskustelua. Sittemmin hiljentynyt, olisiko siedätys tehnyt tehtävänsä?
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Peleissä on eroja joten toivoa että tuosta päästään kokonaan eroon. Esim. Resident evil menee pienellä ilkeydellä vatsassa, mutta Robinsonia en pysty pitkään pelaamaan kun huono olo iskee.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Klassisen musiikin konserttiin VR-lasien välittämänä? Suomalainen kapellimestari Esa-Pekka Salonen mukana projektissa.

 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vielä en lähde kauppaan aseohjainta hakemaan, sisältöä pitää olla enemmän ja sitten lyödään jo kättä taskuun.

Aseohjaimen arvosteli IGN, ja tykkäsi. Arvosanalla 9, Amazing!

 
Ylös Bottom