Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Aiempi Sonyn VR on jäänyt pakettiinsa homehtumaan kun potentiaalista huolimatta se tuntui aina turhan vajaalta. Tältä uudelta toivon nyt sitä että se "pikseliristikko" oltaisiin saatu pois kokonaan kuvista. Noin muutenhan se ensimmäinenkin olisi ollut ihan ok mutta tuo häiritsi ihan liikaa. Niin ja se että resoluutio oli ihan liian alhainen ja kaikki sellaista sumeahkoa. Mutta nuo taitavat juontua molemmat nimenomaan resoluutioon?
Minulla tuli PlayStation VR:n kanssa huono olo melkein pelissä kuin pelissä. Ihan kivaahan se on sen hetken, mutta sitten saakin siristellä silmiä minuuttitolkulla ja pelistä riippuen pidätellä oksennusta. Päänsärkyä unohtamatta. Tästä syystä pelailut ovat jääneet alkuinnostuksen jälkeen aika vähiin, vaikka ihan mielenkiintoisia pelejä siellä onkin.

Toivottavasti tämä uusi kypärä pystyy taklaamaan nämä ongelmat. Korkeampi resoluutio ja parempi ruudunpäivitys auttaa varmasti jo aika paljon. Tämä on sellainen laite, että melkein pitäisi päästä kokeilemaan ennen ostoa.
 
Minulla tuli PlayStation VR:n kanssa huono olo melkein pelissä kuin pelissä. Ihan kivaahan se on sen hetken, mutta sitten saakin siristellä silmiä minuuttitolkulla ja pelistä riippuen pidätellä oksennusta. Päänsärkyä unohtamatta. Tästä syystä pelailut ovat jääneet alkuinnostuksen jälkeen aika vähiin, vaikka ihan mielenkiintoisia pelejä siellä onkin.

Toivottavasti tämä uusi kypärä pystyy taklaamaan nämä ongelmat. Korkeampi resoluutio ja parempi ruudunpäivitys auttaa varmasti jo aika paljon. Tämä on sellainen laite, että melkein pitäisi päästä kokeilemaan ennen ostoa.
Ainakin itsellä Questit on aiheuttaneet paljon vähemmän yökköä mitä PSVR ja epäilen syyksi huonon pelisuunnittelun ohella matalan fps/hz tason ja resoluution comboa. Uudemman sukupolven pelit eivät ole juuri yököttäneet Questeilläkään.

OLED ja 2000x2040 reso kuulostaa hyvältä. FoV vielä arvoitus. PSVR2:ssa arveluttaa lähinnä kaksi asiaa, piuha ja se että sen kylkeen pitää ostaa PS5. Tonnilla kun saa PC puolen laitteista jo useampaa (PC löytyy jo), teknologia vanhenee nopeasti ja muiltakin on tulossa uusia laitteita 2022/2023.

Netissä on paljon epäilty eye-tracking ja foveated renderingin toimivuutta näinkin pienillä tehoilla. Voihan olla että sitä käytetään silti säästeliäästi eikä täystehoisena. Toistaiseksi sitä on löytynyt vain Varjon reippaasti kalliimmista headseteistä, jotka ovat vaatineet melkoisen tehomurskaimen rinnalle.
 
Viimeksi muokattu:
FoV vielä arvoitus.
Field of View on 110 astetta blogin tietojen mukaan, mutta toisaalta julkistuksessa mainittiin "expanded field of view", mikä taas viittaisi laajempaan FoViin, kun aiemmissakin taisi olla 110 asteen FoV.

Netissä on paljon epäilty eye-tracking ja foveated renderingin toimivuutta näinkin pienillä tehoilla.

Ehkä laitteessa on jonkin verran omaa prosessointikyvykkyyttä, jolloin kaikki prosessointi ei olisi konsolin harteilla pelkästään.
 
Viimeksi muokattu:
Field of View on 110 astetta blogin tietojen mukaan, mutta toisaalta julkistuksessa mainittiin "expanded field of view", mikä taas viittaisi laajempaan FoViin, kun aiemmissakin taisi olla 110 asteen FoV.
Tarkoitin, että pelkkä luku ei vielä paljoa kerro kun luvut voivat olla erit horisontaali/vertikaali ja jopa diagonaalista mitattu. Jos tuo luku on, kuten olettaa saattaisi, ”markkinointihenkinen”, saattaa FoV olla Questin luokkaa, eli pienehkö. Mutta se selviää vasta kun ensimmäiset (kokeneet ja puolueettomat) käyttäjät raportoivat kokemuksiaan.
 
Tarkoitin, että pelkkä luku ei vielä paljoa kerro kun luvut voivat olla erit horisontaali/vertikaali ja jopa diagonaalista mitattu. Jos tuo luku on, kuten olettaa saattaisi, ”markkinointihenkinen”, saattaa FoV olla Questin luokkaa, eli pienehkö. Mutta stuo viie selviää vasta kun ensimmäiset (kokeneet ja puolueettomat) käyttäjät raportoivat kokemuksiaan.
Tuo viitannee horisontaaliseen lukuun. Nykyisen PSVR:n luvut ovat 96° horizontal ja 111° vertical, ja sen "myyntiluku" oli 100°, joten sen perusteella olisi luvassa 10 asteen lisäys FoViin.
 
PSVR2:n speksit ovat ainakin paperilla varsin mainiot, joskin se itse päähineen haptinen palaute hieman arveluttaa. PS3:lle aikanaan julkaistut Pulse-kuulokkeet yrittivät tuota, mutta lopputulos oli täysin sietämätöntä räminää.

Lisäksi valintani sijoittaa PS4-peleille dedikoitu USB-SSD vitos-Pleikan USB-C-liitäntään aiheuttaa nyt lisäharmeja. Pitää siis siirtää ko. kiintolevy koneen takapuolen USB-A-liitäntään.
 
Laitteen speksit ainakin vertautuvat hienosti Valve Indexiin ja Quest 2, joten nyt ei pitäisi olla alkuperäisen PSVR:n ongelmaa sumeista grafiikoista.
 
Indexille tulee vielä takkiin FoV kanssa mutta en sitten tiedä miten tuo 110 vs 130 näkyy käytännössä. Varmaan yksi iso tekijä pahoinvointi ongelmissa.
 
Mutta esim. näillä Varjon valmistamilla kakkuloilla ollaan jo hyvin lähellä maalia mihin pitäisi pelimarkkinoillakin pyrkiä.

Miltä osin Varjon kakkulat on paremmat? Speksien perusteella ainoa selkeä etu on resoluutio sekä erilliset paneelit, mutta muutoin mitään merkittävää eroa ei ole nähtävissä. Hintaero toki indikoi, että jotain muutakin eroa pitäisi löytyä.
 
Indexille tulee vielä takkiin FoV kanssa mutta en sitten tiedä miten tuo 110 vs 130 näkyy käytännössä. Varmaan yksi iso tekijä pahoinvointi ongelmissa.
En minä ole ainakaan pienemmällä FoVilla saanut sen kummemmin yökköoloa. Uskon että koodaus on kehittynyt tuossa suhteessa ja nykyisin kehittäjät jo osaavat varoa eniten yökköoloa aiheuttavia asioita, mutta jos pitäisi veikata niin kehnohkot fps/hz ja/tai mikrostutterointi on se pääsyy.

FoVin osalta tuskin isompaa ongelmaa on vaikka se jäisi ilmoitettua pienemmäksikkin. Vaikka noin teoriassa on kiva olla iso FoV, käytännössä se ei ole se kriittisin komponentti.

Hartzu: Varjo on pieni valmistaja, joten katetta täytyy ottaa enemmän laitteesta mikä selittää hintaroa. Tokihan Reverb G2:sta löytyy sitten jo paljon halvemmalla ja se onmuutenkin paremmin verrattavissa PSVR2:seen. Jenkeissä sitä sai yleisesti jouluaikaan 399/449 hinnalla, Suomessa sitten suomihinnat.
 
Viimeksi muokattu:
Hartzu: Varjo on pieni valmistaja, joten katetta täytyy ottaa enemmän laitteesta mikä selittää hintaroa. Tokihan Reverb G2:sta löytyy sitten jo paljon halvemmalla ja se onmuutenkin paremmin verrattavissa PSVR2:seen. Jenkeissä sitä sai yleisesti jouluaikaan 399/449 hinnalla, Suomessa sitten suomihinnat.
Joo, tiedän, mutta tonnien hinnalle pitäisi löytyä muutakin katetta, kuin vain valmistajan oma kate. Muutoin vaikea nähdä miten he pärjäisivät kisassa muita vastaan, sillä niche valmistajiakin on toistakymmentä.
 
Joo, tiedän, mutta tonnien hinnalle pitäisi löytyä muutakin katetta, kuin vain valmistajan oma kate. Muutoin vaikea nähdä miten he pärjäisivät kisassa muita vastaan, sillä niche valmistajiakin on toistakymmentä.
En usko että Varjo edes kuvittelee pärjäävänsä missään kisassa. Heidän business on yrityspuolella ja Aero on eka kokeilu miltä kuluttajapuoli firmalle maistuu. Jos meno miellyttää, saattanevat yrittää myöhemminkin.

Hintahan on lähinnä sellaiselle, jolle raha ei ole ongelma, tällöin Aero tarjoaa toistaiseksi ylivoimaisesti eniten resoluutiota ja tarkkuutta kuvaan. Tosin HTC Vive Pro 2 on jo lähellä, mutta sitä ei ole hirveästi kehuttu. Majakoiden ja ohjainten ohella Aero vaatii todella tehokkaan näytönohjaimen, joten kuluttajalaitteesta puhuminen alkaa olla määritelmän venytystä.

Ei PSVR2 ole millään tavalla Aeron kilpailija, Aero on kiinnostava lähinnä SteamVR simuilijoille, ja heistäkin niille, jotka nyt ehdottomasti vaativat kovimman resoluution laitteen. HP Reverb G2 on sekin hyvällä resolla ja niin paljon halvempi että se riittää useimmille SteamVR simuilijoille.

Kovin kilpailija PSVR2:lle on epäilemättä Quest2 ja Metan tulevat mallit, piuhattomuus on jo yksistään kova etu monelle. Quest2 on myynyt reippaasti enemmän kuin PSVR, joten hyvä että Sonykin kuitenkin jatkaa VR laitteilla ja saamme kilpailua aikaiseksi.
 
En usko että Varjo edes kuvittelee pärjäävänsä missään kisassa. Heidän business on yrityspuolella ja Aero on eka kokeilu miltä kuluttajapuoli firmalle maistuu. Jos meno miellyttää, saattanevat yrittää myöhemminkin.

Hintahan on lähinnä sellaiselle, jolle raha ei ole ongelma, tällöin Aero tarjoaa toistaiseksi ylivoimaisesti eniten resoluutiota ja tarkkuutta kuvaan. Tosin HTC Vive Pro 2 on jo lähellä, mutta sitä ei ole hirveästi kehuttu. Majakoiden ja ohjainten ohella Aero vaatii todella tehokkaan näytönohjaimen, joten kuluttajalaitteesta puhuminen alkaa olla määritelmän venytystä.

Ei PSVR2 ole millään tavalla Aeron kilpailija, Aero on kiinnostava lähinnä SteamVR simuilijoille, ja heistäkin niille, jotka nyt ehdottomasti vaativat kovimman resoluution laitteen. HP Reverb G2 on sekin hyvällä resolla ja niin paljon halvempi että se riittää useimmille SteamVR simuilijoille.

Kovin kilpailija PSVR2:lle on epäilemättä Quest2 ja Metan tulevat mallit, piuhattomuus on jo yksistään kova etu monelle. Quest2 on myynyt reippaasti enemmän kuin PSVR, joten hyvä että Sonykin kuitenkin jatkaa VR laitteilla ja saamme kilpailua aikaiseksi.
Amen!
 
Minulla tuli PlayStation VR:n kanssa huono olo melkein pelissä kuin pelissä. Ihan kivaahan se on sen hetken, mutta sitten saakin siristellä silmiä minuuttitolkulla ja pelistä riippuen pidätellä oksennusta. Päänsärkyä unohtamatta. Tästä syystä pelailut ovat jääneet alkuinnostuksen jälkeen aika vähiin, vaikka ihan mielenkiintoisia pelejä siellä onkin.

Toivottavasti tämä uusi kypärä pystyy taklaamaan nämä ongelmat. Korkeampi resoluutio ja parempi ruudunpäivitys auttaa varmasti jo aika paljon. Tämä on sellainen laite, että melkein pitäisi päästä kokeilemaan ennen ostoa.
Ei tämä uusi tuo mitään uutta, joka helpottaa pahaa oloa.
 
Kyllähän tuosta pahasta olosta pystyy ”treenauttamaan” itseään. Pelaa pienissä osissa ja kun vähänkin rupeaa tuntumaan pahalta niin lopettaa. Sitten myöhemmin taas lisää. Jossain vaiheessa huomaa että pystyy pelaamaan jo kaikki avustukset pois päältä. Vaatii vaan aikaa riippuen ihmisestä. Veikkaan kyllä että suurin osa pystyy siedättäytymään tuosta pahasta olosta jos vain jaksaa taistella ja hiljalleen käydä pienissä pätkissä pelaamassa. Nettikin on täynnä vinkkejä tuota varten. Varmasti myös löytyy ihmisiä joilla mikään ei auta
 
Ei tämä uusi tuo mitään uutta, joka helpottaa pahaa oloa.
Olen kyllä vahvasti eri mieltä, vaikka totuus selviää myöhemmin. Toki on varmaan niitä joilla tulee aina ja ikuisesti paha olo VR:stä, mutta omalla kohdalla mulla tuli pahaa oloa useammastakin PSVR pelistä, mm. RIGS, Here they lie ja Robinson pahimpina. Toisilla peleillä ei tullut pahaa oloa lainkaan.

Questille ja PC:n VR-peleille siirtymisen jälkeen pahaa oloa tulee lähinnä jos peli ikävästi yhtäkkiä tökkii tai muuten pyörii alhaisella fps:llä. Eiköhän Sonyn puolellakin ole ensipahoinvoinneista opittu ja sitä esiintyy paljon vähemmän PSVR2:lla mitä PSVR:llä.
 
Uskon että lasit tulee markkinoille tänä vuonna jos kerta piakkoin aloitetaan kiinassa massatuotanto. Toi on kyllä hyvä että vaan yksi piuha eikä tarvii kameraa enää teippailla telkkarin päälle. Mielenkiinnolla odotellaan hinta ja pvm tietoja.
 
En usko että Varjo edes kuvittelee pärjäävänsä missään kisassa. Heidän business on yrityspuolella ja Aero on eka kokeilu miltä kuluttajapuoli firmalle maistuu. Jos meno miellyttää, saattanevat yrittää myöhemminkin.
En tarkoittanut että Varjo olisi kilpailija Sonyn laitteelle, mutta Varjonkin markkinassa tarjoajia on muitakin, joten ero consumer-tason laitteisiin pitäisi olla selvä, kun hintakin on moninkertainen.

Kovin kilpailija PSVR2:lle on epäilemättä Quest2 ja Metan tulevat mallit, piuhattomuus on jo yksistään kova etu monelle. Quest2 on myynyt reippaasti enemmän kuin PSVR, joten hyvä että Sonykin kuitenkin jatkaa VR laitteilla ja saamme kilpailua aikaiseksi.
Ei PC-puolen laitteet suoran kilpaile Sonyn kanssa, eikä Quest2 laitteena merkitse yhtään mitään PS5-käyttäjille, sillä harva jos kukaan valitsee pelialustaansa pelkän VR:n perusteella. Hard-core simulaattorisepot ovat PC-käyttäjiä jo muutenkin, joten PC-maailman lukuisat VR-toimijat kilpailevat lähinnä keskenään.

Isoin kilpailu Sonyllä on itsensä kanssa, eli miten paljon VR-maailmaan panostavat niin laite- kuin ohjemistopuolellakin, että saa PS5-käyttäjät siihen investoimaan. Samoin yhteistyö 3. osapuolten kanssa heidän peliensä saamiseksi alustalle on oleellista, kuten Valven Half-Life: Anyx, jonka tulosta PSVR2-alustalle on ollut jo vahvoja huhuja.

Toki eri alustojen ratkaisut kilpailevat keskenään siinä mielessä, että 3. osapuolten tukea ei riitä kaikille välttämättä ja oma asennuskanta pitää olla riittävän suuri vakuuttaakseen 3. osapuolet.
 
Viimeksi muokattu:
Toki eri alustojen ratkaisut kilpailevat keskenään siinä mielessä, että 3. osapuolten tukea ei riitä kaikille välttämättä ja oma asennuskanta pitää olla riittävän suuri vakuuttaakseen 3. osapuolet.
Exclujen haaliminen on minusta ihan perseestä VR puolella, mutta siitä on paha syyttää Sonya kun samaan tapaan sitä tekee Metakin eikä Valveakaan nyt voi pitää sen kummemmin avoimena, koska HLA on ainakin toistaiseksi vain SteamVR:lle. Se voi sinänsä kyllä osin ratkaista VR kisaa että oculuksen ja valven systeemit ovat edes semiavoimia, eli kummankin headseteille löytyy softaa jolla saa toisen pelit pyörimään toisen laitteilla. Tosin sekin koskee Metan osalta vain Riftiä, Quest exclut ovat Quest excluja.

Kyllä minä sikäli näen Metan ja PCVR puolen Sonyn kilpailijana, että useampi PSVR:stä innostunut päätyi lopulta hankkimaan joko PCVR setin tai Questin, kun ei malttanut odotella mitä Sonylta joskus mahdollisesti tulee. Ja tämä VR käyttäjäkunta on osittain menetetty, eikä ei niin helpolla houkuteltavissa takaisin jos PSVR2:n peleistä ei system sellereitä löydy.

Ja sellaiset joilla ei vielä VR laitetta ole, miettivät varmaan molempien ratkaisujen välillä valintojaan, etenkin kun PSVR2:sen tullessa markkinoille, voitaneen olettaa vähintäänkin Metan Cambrian olevan kans markkinoilla, jollei jopa Quest3:sen. Noin 120 miljoonasta PS4 ostajasta n. 6 miljoonaa päätyi hankkimaan PSVR:n, joten toki PSVR2 voi yrittää houkutella isommalla prosentilla PS5:sen ostaneita myös PSVR2 maailmaan. 1/20 laitekannasta on vain PS5:sen tapauksessa kovin vähän kun komponenttipula rajoittaa myyntejä.

PCVR/Quest2 käyttäjän näkökulmasta PSVR on mielenkiintoinen mutta vaatii jotain erityistä pelipuolella jotta viitsisi tonnin siihen laittaa (PS5+PSVR2). Teknisesti se vaikuttaa pätevältä, muttei silti mullistavalta. Ja jos Sony pukkaa uutta headsettiä 6-7 vuoden välein kuten nyt, se on iäisyys VR markkinoilla joiden kehitys on todella nopeaa. Nopea teknologinen kehitys on toinen syy itselleni miksi PSVR2 ei houkuta ellei useampaa superpeliä ilmesty nopealla tahdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom